Andre forskeres introduktioner, i deres fulde længde,
i Ove von Spaeth's "Den Forsvundne Tronarving", der udgør BIND 3 i
bogserien om den historiske Moses: "Attentatet på Moses".
- Yderligere bringes bind 3's indholdsfortegnelse.
1
JENS JØRGENSEN: INTRODUKTION TIL BIND 3 (s.7)
En utrolig herlig oplevelse hvert eneste minut i selskab med denne bog om
Moses og datidens omvæltende politiske spil i Mellemøsten - et banebrydende
værk med revolutionerende resultater, og hele tiden udviklet på et seriøst
og sobert forskningsarbejde.
Ove von Spaeth's værk er
resultatet af en arbejdsindsats med et kvalitetsgrundlag, der i alle
sammenhænge må aftvinge respekt. Et velkomponeret og velafbalanceret
projekt, der bygger på en årelang - national som international - forskning.
Uvurderlig vigtig forskning ville stadig ligge gemt i støvede arkiver, hvis
ikke Ove von Spaeth havde gravet de rette steder og med den særlige
fornemmelse for tingene præsteret en fremlæggelse af afgørende, men hidtil
mindre kendt, historisk materiale.
Stringent og logisk
opbygget, med fornem underbyggelse på velvalgte kilder prioriteret så der
ikke forfaldes til så mange ekstra detaljer, at overblikket trættes.
Fremstillingen er i tekst og ordvalg fortrinlig. Samtidig spændende som en
bedre kriminalroman.
Også indblikkene i de
tidlige forbindelser mellem Egypten og førklassisk græsk kultur er givende og fornyende.
De forskellige afsnit,
som bygger på rent historisk materiale, rummer alle de bestanddele, der gør
forfatterens analyser og arbejdsteorier videnskabeligt veldokumenterede og
velfunderede.
Jens Jørgensen, M.A. historiker, cand.mag., tidl. historiecensor ved
Københavns, Aarhus og Odense Universitet
2
JENS-ANDRÉ P. HERBENER: INTRODUKTION TIL BIND 3 (s.7-8)
Dette tredje bind af forskeren Ove von Spaeths voluminøse værk om Moses
handler om den centrale periode af Moses' liv, hvori han som 40-årig flygter
fra Egypten, til han som den store, profetiske lederskikkelse for det
israelitiske folk dør i en alder af cirka 120 år ved indgangen til Kanaan.
For blot nogle få
århundreder tilbage herskede der almindeligvis ingen tvivl om, at denne
beretning, sådan som de fleste kendte den fra Bibelen, var historisk korrekt
fra ende til anden. Men med oplysningstiden blev der efterhånden sået større
og større tvivl om dette billede i takt med, at den historisk-kritiske
videnskab langsomt, men uafvendeligt greb om sig. Bl.a. afviste flere og
flere forskere, at israelitternes indvandring i Kanaan lod sig tidsfæste i
overensstemmelse med Bibelens egen kronologi, dvs. i slutningen af
1400-tallet f.v.t. Derimod anså man af forskelligartede årsager tiden under
den egyptiske farao Ramses II hen imod slutningen af 1200-tallet f.v.t. for
et mere sandsynligt dateringsmæssigt fikspunkt.
Men snart skulle det
imidlertid blive klart, at man heller ikke i denne tidsepoke kunne finde
belæg for, at der her skulle have foregået en omfattende udvandring fra
Egypten og senere hen en massiv erobring af Kanaan - i hvert fald ikke uden
at underkaste det voksende arkæologiske og epigrafiske materiale og ikke
mindst den bibelske fortælling et veritabelt prokrustesarbejde. Bl.a. dette
forhold har i indflydelsesrige dele af den moderne teologiske bibelforskning
nu ført til, at Moses opfattes som en mytisk eventyrskikkelse, der aldrig
har eksisteret, men som ud fra specifikke religionspolitiske overvejelser
blev opfundet nogle få hundrede år før vor tidsregningsbegyndelse.
I den nyeste forskning er
denne skæbne ikke blot overgået Moses, men også hovedsubstansen i
israelitternes historie, således som den fremstilles i Bibelen. Den
overordnede konklusion på denne opfattelse af Moses er, at den titaniske
impuls, der dannede grundlag for fremkomsten af tre verdensreligioner,
jødedommen, kristendommen og islam, i sidste ende baserer sig på en
omhyggeligt iscenesat fantasifigur.
Med en komets
kataklysmiske kraft sprænger Ove von Spaeths bog en gabende revne i denne
forskningskonstruktion. Med et fordomsfrit skarpsyn - med noget i vore dage
så usædvanligt kættersk som evnen til selv at tænke - dokumenterer
forfatteren således talrige spektakulære sammenfald mellem
bl.a. astronomihistoriske dateringer, oldegyptiske inskriptioner,
forskelligartede antikke skrifter, bibelske og oldgræske "myters"
fortællinger såvel som arkæologiske udgravninger fra det gamle Palæstina;
overensstemmelser, der efter al historisk sandsynlighed ikke kan være
ganske tilfældige. På grundlag heraf sammenfatter han et billede af Moses'
centrale rolle i israelitternes tidlige historie, der i detalje- og
tankerigdom, plausibilitet og originalitet måske ikke tidligere er set.
Derfor repræsenterer Ove
von Spaeths afhandling potentielt set også en af de mest eksplosive teser i
Den Hebraiske Bibels forskningshistorie. Netop af denne årsag er der næppe
tvivl om, at forfatteren - når han ikke længere kan ignoreres - vil blive
overfaldet af en hærskare af akademikere, der vil føre den universitære
selvlegitimations bitre krig imod denne uortodokse outsider. Som al erfaring
viser, synes et reaktionsmønster af denne karakter imidlertid at være enhver
ægte foregangsmands lod - og uomtvistelige kendemærke.
Afslutningsvis skal
læseren dog advares. Denne bog er et Columbus' æg og kan som sådan næppe
læses, uden at man tvinges til at ændre sit syn på de bibelske skrifter.
Jens-André‚ P. Herbener, cand.mag. i religionsstudier og
semitiske sprog; Projektleder på Det Kongelige Bibliotek ved ny,
videnskabelig oversættelse af Den Hebraiske Bibel (Det Gamle Testamente) til
dansk
1. D E L 1: MOSES - EN TRONARVING I EKSIL 13
Kuppet og forbandelsen mod Moses 2: Udmattelsesstrategien - og den mystiske koordinator19
Mærkelig tvang bag faraos felttog. - Pendul-taktik. - Tuthmosis III's
skjulte fjende 3: Spillet ingen vandt28
Faraos propaganda ledte forskning på vildspor. - Moses ramt af egne metoder
4: Den onde bror - og forbundsfællernes flugt 32
Kontroversielle overleveringer fra Indien om Moses. - Moses' venner i græske
sagn 5: Danaernes gaver - efter Tuthmosis III's strid i 19 år47
Udenlandske baser for Moses forbundsfæller
2. D E L 6: DET ENDELIGE OPRØR - HEBRÆERNES STORE CHANCE 59
De nye muligheder for at genvinde tronen. - Den hårde farao 7: Kanaanæiske konger skulle støtte Moses' oprør63
Moses' oprør og den nye religion. - Kanaanæisk alliance med Moses 8: Forårsofferet69
De lange knives nat i den første påske. - Blod på dørstolper til magisk
beskyttelse 9: Den nye farao på tronen næste morgen 76
Historisk bevis for at faraos død var samtidig med udvandringen? 10: Skysøjlen om dagen, ildsøjlen om natten86
Moses' mislykkede comeback. - Moses' strategiske evner i anvendelse 11: Israelitternes gådefulde antal og opholdssteder100
Moses' etablering af skjulte, strategiske baser 12: Magiske midler brugt i striden mellem farao og Moses105
Egyptens ti plager og faraos magikere. - Magien med navnene 13: Nationalklenodie til magisk beskyttelse 113
Josefs mumie på afveje? 14: Guldkalven - en eksport fra egyptisk kult?117
Egyptiske kultritualer medbragt på flugten. - Danaernes guldkalv 15: Til hvem var det forjættede land lovet?121
Det store dilemma. - Uden land nogetsteds 16: Moses' egyptiske specialkorps 128
De gådefulde levitter. - Var alle israelitiske stammer hebræiske? 17: Nederlaget 137
Moses trængt afgørende bort. - Anti-egyptisk opstand opløses, Moses står
alene
3. D E L 18: OG BYENS MUR SKAL FALDE SAMMEN ... 151
Slaget om Jeriko endelig bestemt. - Astronomi og arkæologi viser Moses'
tidsalder 19: Den dag da Solen stod stille 164
Kode i Bibelen løser astronomisk gåde. - Sjældent himmelfænomen dateres
præcist 20: Moses' historiske eksistens genetableret 172
Moses' isolerede position fremmede hans nye religion. - Forbandelsen ophævet
APPENDIKS: Alfabetet og Moses' allierede 183
- Historisk krydspunkt 194
OVE VON SPAETH: FORORD, INFO OG CREDITS - FOR BIND 3
FORORD AF FORFATTEREN: Denne revurdering af Moses' baggrund og tidsalder er
funderet i tværvidenskabelig kulturhistorisk forskning og sammenfatter
arkæologiske fund, tekstforskning og astronomisk datering sat i relation til
Bibelen, rabbinerskrifter og oldtidsforfattere. Mange overleveringer og fund
er for første gang sat i større sammenhæng og må bedømmes ud fra helheden,
da bogen ikke er baseret på enkeltstående kilder eller afgørelser, men på
fremlæggelse af en lang række indicier; disse kan betragtes som "tilbud" -
til videre udforskning.
Bogen læses uden
videnskabelige forudsætninger, og er ikke forsøg på "levnedsskildring"
af Moses, "documentary fiction" eller modebetonet historiefremstilling.
Et
noteapparat er udeladt til fordel for sammenhæng og læseforløb. I stedet er
notemateriale indarbejdet som læsestof i den fortløbende fremstilling;
kildereferencer nævnes direkte på stedet og kan, ligesom ved resuméer,
Tillæg og Appendiks, efter behag forbigås eller udnyttes i videre
dokumentation. Dertil er fremlagt en omfattende bibliografi med bogens
oplysninger yderligere dokumenteret og med vidtgående specificering i
emneområder, så verifikation lettes.
Den britiske egyptolog
Alan H. Gardiners transskription af egyptiske navne er foretrukket.
Astronomiske oplysninger findes bag i bogen.
En række forskere og
fagfolk har fra deres videnskabsområder imødekommende bidraget med
vejledning, kritik, modargumenter og opmuntring. Disse eksperter har
naturligvis intet ansvar for anvendelsen af deres oplysninger.
En særlig tak rettes til: Historisk
astronomi: Kristian Peder Moesgaard, dr.scient., Institut for de
Eksakte Videnskabers Historie, Aarhus Universitet, direktør for Steno
Museet, Danmarks Videnskabsmuseum. Egyptologi:
Erik Iversen, dr.phil.h.c., tidl. universitetslektor, Ægyptologisk Institut;
- Eva Richter Ærøe, mag.art. universitetslektor, Carsten Niebuhr
Instituttet, Københavns Universitet. Hebraisk filologi,
hebraiske/græske bibeltekster og Talmud-skrifter: Egon K. Keck,
mag.art. i semitiske sprog, Judaistisk Afd., Det Kgl. Bibliotek, København;
- S. Heimann, rabbiner, fagreferebt tidl. Judaistisk Afd., Det Kgl.
Bibliotek, København; - Jens-André P. Herbener, cand.mag. i semitiske sprog
og religionsstudier, Projektleder hos Det Kgl. Bibliotek, af videnskabelig
oversættelse af den Hebraiske Bibel til dansk. Bibelforskning:
Jakob H. Grønbæk, dr.theol., fagreferent, tidl. Det Kgl. Bibliotek,
København. Josefus-forskning:
Per Bilde, dr.theol., professor, Religionsstudiet, Aarhus Universitet. Græsk filologi og
mytologi: Leo Hjortsø, universitetslektor, tidl. Institut for
Græsk og Latin, Københavns Universitet. Historie:
Jens Jørgensen, cand.mag. M.A. historiker, tidl. rektor, officielt udnævnt
historiecensor ved Københavns, Aarhus og Odense Universiteter.
Militærstrategihistorie: Michael H. Clemmesen, cand.phil.,
brigadegeneral, tidl. Forsvarsakademiet. Glaciokronologi:
Claus Hammer, Ph.d., professor, Geofysisk Afd., Niels Bohr Instituttet,
Københavns Universitet. Jødisk/mosaiske
kalenderprincipper: Bent Lexner, overrabbiner, København. Astronomiske
beregninger: Leif Kahl Kristensen, Ph.d., universitetslektor,
Fysisk Institut, Aarhus Universitet; - K.A. Thernøe, magister art.,
tidl. Fysisk Institut, Danmarks Lærerhøjskole, København; - Kyril Fabrin,
lektor, matematik & astronomi, tidl. Aalborg Universitet; - H. Quade
Rasmusen, tidl. astronom, Kalundborg; - F.R. Stephenson, astronom,
University of Durham, England; - David Dunham, astronom, US Naval
Observatory, Washington DC, USA. Yderligere tak til: Rune Engelbreth Larsen, red., og mag.art. i
idéhistorie og religionshistorie; - Eva Bjørnbøl, forskningsbibliotekar,
Cairo; - Jannie Fursund, cand.jur., lektor; - Karine Smidth,
journalist; - Raymond Bildstedfelt, tidl. informationschef, DI; -
Sidney Måge, fuldm., tidl. Forsvarsministeriet; - Erling Haagensen,
forfatter og filmsinstruktør; - Bodil Eeg Neumann, tekn. og korr.; -
Asmus Koefoed, Bach.Phys.; - Marianne Illum, korr.; - Evan Bogan,
forlægger; - staben på Det Kgl. Bibliotek og Universitetsbibliotekets 2.
afd.; - og for edb-programmer af Laurids Pedersen, Nysted, DK; -
astronomisk computer-beregning fra Jarl Hansen, Macro Systems Internet, Coín, Spanien.
OvS.
Synopsis
- ABSTRACTS - oversigt med nøgler og
ledetråde angående:
OVE VON SPAETH:
Den Forsvundne Tronarving
- Moses' Skjulte Krig før og under Exodus Genopdaget Bind
3 i bogseren
"Attentatet på Moses",
- Oldtidens tekster afspejler, at Moses som en udstødt egyptisk prins
suverænt udnyttede Mellemøstens historiske spændingsfelt i vedholdende
forsøg på at genvinde sin adkomst til faraotronen ... Moses var ved et kup blevet afskåret fra at overtage Egyptens trone, han
ifølge gamle jødiske tekster, rabbinerskrifterne, var anerkendt og uddannet
til som faraoprins.
Af en række utraditionelle kilder vil fremgå, at Moses i lang tid fra sit
eksil dygtigt intrigerede politisk for at generobre sin adkomst til at lefde
Egypten
...
Til billedet af Moses og denne "glemte fejde" føjes ny forståelse af
uafklarede forhold bag hans dramatiske rolle i Egyptens og hebræernes
historie, der medførte forandringer i hele Mellemøsten.
Flere sjældne gamle kilder kan yderlige belyses, at Moses ved et kup var blevet fjernet
som kronprins fra at få Egyptens trone, som han ifølge jødiske
oldtidstekster (Rabbinerskrifterne) var anerkendt og uddannet til som
faraoprins. Gennem lang tid fra sit eksil intrigerede han politisk med
dygtighed for at genvinde dette tab. Sluttelig foranstaltede han et
afgørende oprør hjulpet af hebræiske indvandrerarbejdere - men forgæves.
Først da søgte de andet land.
En realistisk baggrund påvises for overgangen over Det røde Hav, og for
Moses' skjulte baser. Og for første gang i historiefremstilling inddrages i
større helhed de politisk indgribende mysteriekulter og religiøst magiske
forhold.
Nøglebegreber og emner : Moses' oprør, israelitterne, udvandringen fra
Egypten, farao Amenhotep II, Joshua, skysøjlen, ildsøjlen, forårsofferet, Guldkalven, de ti bud, levitter, ørkenvandringen, det forjættede land, Kanaan, Jeriko, astronomisk gåde, kronologi, Bibelen, oldtidens historikere,
antropologi, arkæologi, alfabetets opfindelse, Kadmos, Sinai, Jethro,
kulturhistorie, religionshistorie, Rabbinerskrifter, Talmud, Gamle
Testamente, de fem Mosebøger, egyptologi, Ove von Spaeth, Philo, Josefus,
Hatshepsut, Theben, bibelstudier, Tuthmosis III, Kadesh, Petra.
* * *
I bind 3 i serien om den historiske Moses afdækkes det, hvordan den
revolutionerende genopdagelse af Moses' tronfølgerstrid viser helt uventede,
nye sider af hans dramatiske rolle i Egyptens og hebræerne/israelitternes
historie.
Der er mange huller i den bibelske beretning om Moses. Han træder ind i
historien, forsvinder ud igen, - for så at vende tilbage for at genindtage
sin hovedrolle i den israelitiske exodus-historie. Mønstret gentager sig
flere gange, og Mosebøgerne ofrer ikke megen opmærksomhed på disse "stille
år". Det er nu blevet muligt at løfte sløret ...
Nyt om Moses i Egypten i tiden frem til exodus Den forøgede viden
åbner samtidig for flere nye spørgsmål:
-
Var Egyptens ti plager et led i magisk krigsførelse?
- Hvad var realiteterne bag Bibelens 'skysøjle' og 'ildsøjle'? -
Hvem var levitterne med deres egyptiske navne? -
Hvilke konger hjalp Moses' og israelitternes udvandring? -
Hvad betød Bibelens ord om at 'Solen stod stille ...'?
"Den glemte fejde" afdækkes og viser, at den forsvundne tronarving Moses'
dramatiske rolle i Egypten og dets nabolande medførte forandring i hele
Mellemøsten - en uventet baggrund, der kan ændre synet på vores tidlige
historie. Sluttelig iværksatte han i 1400-tallet f.Kr. et afgørende oprør
ved hjælp af hebræiske indvandrerarbejdere. Moses' vovelige aktion var her
forgæves - og først da søgte hebræerne/israelitterne andet land.
Af upåagtede informationer i de ældste overleveringer om Moses, f.eks. også
i forbindelse med sjældne astronomiske fænomener, afsløres en enestående
sammenhæng i kildemateriale og datering. Arkæologiske fund belyser
oldtidsskrifternes data fra 1400 f.v.t., der bl.a. synes at vise sporene af
genialt godt valgte beskyttelsessteder, hvor exodus-folket har kunnet gemme
sig gennem mere end 30 år i ørkenen.
Som ikke før set i historiefremstilling medinddrages i den større helhed den
politisk indgribende mysteriekulter og de religiøst-magiske forhold. Bogens
levende fremstilling - læses netop også uden for fagspecialisters kreds.
Myte skabt af senere tiders forskere Mange mennesker kender udtrykket exodus ikke mindst fra film og bøger om
jødernes trange skæbne - og det knyttes oprindelig til Moses' og
israelitternes udvandring fra Egypten. Hidtil manglende spor heraf har skabt
tvivl, om dette hovedomdrejningspunkt i Bibelen og jødernes historie
overhovedet har fundet sted? Og i givet fald hvornår skete det? Overraskende
fund og indicier kan belyse de historiske forhold - bl.a. om Kanaans
"forjættede land" var blevet lovet til andre foruden israelitterne. Ramses II er længe udokumenteret hævdet at være Bibelens "hårde farao".
Men allerede oldtidens historikere - samt nye data fra moderne astronomisk
datering af epoken - peger på, at i den virkelige historie var Amenhotep II
israelitternes forfølger i 1400-tallet f.Kr., dvs. 200 år forud for Ramses
II. Fra sine 26 regeringsår efterlod Amenhotep II sig netop ikke, dvs. modsat
andre betydelige faraoner, en række store bygningsværker: I hans tid synes
Egypten drænet for en stor arbejdsstyrke. Kunne det bl.a. skyldes Moses'
succesrige ledelse af udvandringen? . . . En myte skabt af
senere tiders forskere omtaler Amenhoteps II's forgænger,
Tuthmosis III, som "oldtidens Napoleon", hvilket er i strid med det oversete
faktum: At han aldrig har udvidet det egyptiske imperium med en
fingerbredde, men i stedet blot har (dygtigt) forsvaret dets vide grænser.
Her synes det usædvanlige materiale at vise, at Tuthmosis III's mange togter
kunne være systematisk fremprovokeret af Moses, som havde flere
betydningsfulde allierede i Kanaan. For første gang bruges militærhistorisk analyse på udvandringen fra
Egypten og invasionen i Kanaan, der - modsat i nyere teologiske teorier -
påvises som både mulig og sandsynlig. Ved denne afmytologisering placeres
Mosebøgerne igen i historien, skønt det afvises i flere nutidige teologiske
skoler. Som noget nyt undersøges: hvem var "de førstefødte", der dræbtes ved
exodus? Af svaret opspores aktionens tidspunkt. - Byen Jerikos fald dateres
ud fra Joshua-teksten om "Solen stod stille"; det gådefulde astronomiske
fænomen i Bibelen kan her få sin opklaring.
Med detektivisk sporsans afsløres flere umulige antagelser i det hidtidige
syn på exodus. Overfor fastlåste forklaringer på begivenhederne har
forfatteren fordomsfrit vovet at stille de rette spørgsmål, bl.a. fra
kontroversielle kilder i arkæologi og oldtidstekster, der afspejler Moses'
liv som stærkt anderledes end i nutidig opfattelse - og viser sig reelt at
bestyrke hans bibelske og historiske virke.
Righoldigt, informativt kildemateriale
Rabbinerskrifterne omtaler Moses og hans aktive virke under hans lange eksil
fra Egypten. Disse efterfølgende, udstrakte aktioner, "den glemte fejde", afdækkes nu
i forbindelse med egyptiske historiske hændelser og
viser, at den forsvundne tronarving Moses' dramatiske rolle i Egypten og
dets nabolande medførte forandring i hele det gamle Mellemøsten - en uventet
baggrund, der kan ændre synet på vores tidlige historie. Sluttelig iværksatte han ved hjælp af hebræisk-israelitiske
indvandrerarbejdere et afgørende oprør i Egypten i 1400-tallet f.Kr. Moses'
vovelige aktion var her forgæves - og først derefter søgte israelitterne
andet land.
Hidtil upåagtede informationer i de ældste overleveringer om Moses afslører
en enestående sammenhæng i kildemateriale og datering, f.eks. også i
forbindelse med optegnelser af sjældne astronomiske fænomener. Arkæologiske
fund belyser oldtidsskrifternes data fra 1400 f.Kr., der også synes at kunne
vise sporene af Moses' genialt valgte beskyttelsessteder, hvor exodus-folket
gennem mange år har kunnet gemme sig i ørkenen.
Umiddelbart er det interessant at gennem bogen at opleve, hvorledes en
skyggeagtig skikkelse fra det Gamle Testamente forvandler sig til et
menneske af kød og blod og træder frem som en af verdenshistoriens helt
store skikkelser. . . .
Mens overleveringen om Moses' skinhenrettelse tidligt blev udelukket fra
Bibelens Moses-beretning, er den stadig bevaret i de gamle Rabbinerskrifter
- og det var dog denne stærkt indgribende begivenhed, der havde medført, at
han selv lige akkurat overlevede, mens hele hans officielle identitet i
Egypten blev udslettet.
Denne i samtiden af modstanderne grundigt udførte rituelle fjernelse af
Moses' spor i Egypten har især bidraget til, at der senere then opstod
vidtløftige teorier om ham. Via bogens omhyggeligt analyserede materiale
bliver det lysende klart, hvordan også sådanne tilsyneladende manglende
informationer om Moses har fået mange af nutidens forskere til slet ikke at
tillægge ham nogen betydning som historisk person. Således hævder de
pågældende - i øvrigt kun ud fra antagelser og helt uden videnskabelige
beviser - at han kun er en myte og et litterært produkt.
Det bliver stærkt tydeligt, som bogen netop viser det, hvordan en større
erkendelse af "den egyptiske faktor"s markante tilstedeværelse bag hans liv
og hele virke ville have givet Moses-opfattelsen bedre helhedslinjer at
følge. For virkelig at forstå historien bedre, skal Moses på alle måder -
som bogen netop baner vejen for - ses gennemgribende i den originale
egyptiske sammenhæng. Men dette er stadig stærkt underbelyst i nutidig
forskning.
Med det nyorienterende materiale i "Den Forsvundne Tronarving" er det nu
blevet afdækket, at ved tiden omkring Moses' langvarige eksil og hans senere
udvandring sammen med israelitterne fra Egypten (ca. 1455 f.Kr., en
tidsregning også baseret på data fra oldtidens forfattere), var dette det
endelige resultat af, at han ved et forudgående kup var blevet afskåret fra
at overtage Egyptens trone. Og det var fra sit beskyttede eksil i Nubien
(det senere Sudan og Etiopien) og
siden hen Sinai, at han var i stand til - i meget lang tid og over lange
afstande - at få succes med at intrigere politisk for at genvinde sin tabte
position.
Udnyttede Mellemøstens historiske spændingsfelt
Moses kom vidt omkring i den periode. Hans person kan være hovednøglen til
nogle hidtil uforståelige detaljer i de overleverede beretninger om de
krige, som i de år holdt den egyptiske hær i ånde skiftevis ved rigets nord-
og sydgrænse - utrolige oplysninger kommer nu for dagen. Idet hændelserne fra Moses' skjulte år fremdrages, åbnes for et medrivende
forløb. Undervejs stiftes bekendtskab med: 1) hans politiske alliancer, som
han fra sit eksil styrer for at angribe Tuthmosis III; 2) Moses' militært
set yderst professionelle afledningsmanøvrer til under udvandringen at
vildlede de forfølgende egyptiske tropper; 3) hans hemmelige baser;
4) hans
vidtspændende kommunikationssystem; 5) hans fortvivlede situation i ørkenen,
og de undertiden problematiske forhold til israelitterne.
Denne lovende faraoprins, der med sine i oldtiden vidtberømmede, utrolige
talenter kunne være blevet en af Egyptens betydeligste herskere - hvordan
kunne alt dette fortabes i en sådan grad, at endog omtale af de fleste af
disse forhold forsvandt i det senere bibelske eftermæle? . . .
Dertil foreligger der nu flere uafhængige astronomisk verificerbare
checkpoints for Moses-tiden - bl.a. ved udvandringen fra Egypten og
invasionen i Kanaan: a) Israelitternes udvandring skete - ifølge oldtidens jødisk-romerske
historiker Josefus - i "Moses' 80. år", dvs. Moses var 79 år gammel. Ved
disse 79 år efter Moses' fødsel i 1534 f.Kr. skete israelitternes udvandring
fra Egypten i året 1455 f.Kr. Datoen for denne første påske kan beregnes
astronomisk: Den første påske er i Bibelen bestemt ud fra den første
fuldmåne i den første forårsmåned, dvs. første fuldmåne efter
forårsjævndøgn; denne fuldmånes kulmination skete endda i selve
forårsjævndøgnet (21. marts, ifølge nutidig kalenderstil).
b) Joshuas slag ved Gibeon, hvor "... Solen stod stille ..." ("Joshuas Bog",
10;12-13) i israelitternes invasionsår 1415 f.Kr. (39-40 år efter
indledningen af exodus), omtales at være foregået under særligt
himmelfænomen! I det foreliggende bind 3 er dette omhyggeligt analyseret, og
det afslærer en sjælden form for total måneformørkelse, "Cleomedes'
fænomen", ved solnedgang den 25. juni (moderne kalenderstil) . c) Både den britiske arkæolog John Garstang's udgravning af Jerikos ruiner
og senere hans kollega John J. Bimson's videnskabelige undersøgelser med
kemiske analyser af den fundne keramik bekræfter til fulde denne datering
omkring begyndelsen af 1400-tallet f.Kr.
Også disse på alle måder logiske sammenhænge, er gennemført dokumenteret i
detaljer overalt i præsentationen af dem - og kommer med denne bog for
første gang til offentlighedens kendskab.
Syntese Babylon var et førende jødisk lærdomscenter
i 400-tallet f.Kr. til 200-tallet e.Kr. Åbenbart som følge af de i Babylon
bosatte jødiske lederes aftagende fokus på Moses, - denne første konkrete,
store personlighed på tærsklen til vores ældre historie - reduceredes han så fra sit
reelle volumen og virke til en mere begrænset rolle. Ikke mindst hans
herefter usammenhængende fremtræden i skyggen af denne forringede status,
har medvirket til, at grene af nutidig forskning anser Moses for
ikke-virkelig og blot en mytefigur.
Attentatet på Moses viser sig i virkeligheden at være foregået kontinuerligt
gennem mere end tretusinde år. Dette forløb kommer til udtryk i fire
hovedpunkter: Moses' identitet som prins og tronarving blev - 1) destrueret
i Egypten, - 2) omformet og delvis fortrængt hos israelitter/jøder, -
3) ændret i udtryk hos kirken, - og sluttelig
4) omformet igen eller
endda helt
negligeret blandt teologer og historikere. Selve hans identitet fremstår
som udslettet; med virkning helt frem i nutiden næsten tre og et halvt
årtusinde efter hans død.
Der findes religionsstiftere og profeter som f.eks. Buddha og Zarathustra,
der kun kendes mindre konkret gennem overleveringer af deres talte ord,
videregivet gennem disciple. Men deres eksistens betvivles ikke. Derimod er
Moses den ældste kendte indstifter af en religion - og her har vi langt
flere konkreter: f.eks. omtaler Bibelen utallige gange at han har nedskrevet
dens (ældste) tekster. At han alligevel er betragtet af mange som en myte og
som værende ikke-eksisterende, kan allerede på den baggrund forekomme
absurd. . . . Attentatet på Moses udførtes som nævnt på flere niveauer og gennem flere
årtusinder. Denne i sig selv skjulte gåde fra oldtidens mørke synes omsider
at have kunnet belyses.
Som ikke før set i historiefremstilling medinddrages i den større helhed de
politisk indgribende mysteriekulter og de religiøst-magiske forhold.
Allerede ved datidens indstilling synes der i forbindelse med egypternes
magiske forbandelse til at "opløse" Moses og fordømme hans virke, at være
opstået den kendte selvopfyldende effekt, så forbandelsen blev som en
virkelighed for dem, der fæstnede lid til den. Dette har givetvis selv hos
modstandere af Egyptens nye hersker (Tuthmosis III) kunnet påvirke disse til
at undgå engagement i, eller direkte støtte til, Moses' aspirationer.
Således forgæves fortsatte Moses i årevis fra eksilet sit oprør imod
Tuthmosis III og dennes efterfølger Amenhotep II. Heri afsløres en
spændende, ny side af oldtidshistorien - men hvor til sidst,
trods Moses' imponerende dygtighed, det overraskende
resultat af alle de udmarvende anstrengelser og kampe blev
meget mere anderledes, end nogen ville have forventet ...
En særlig videnskat og visdomslære fra
Grækenland, Rom og renæssancen udsprang oprindeligt i oldtidens Egypten
- og kendes her også forbundet med den historiske Moses' dramatiske
skæbne og mysterium.
Ove von Spaeth har skrevet et fascinerende og nyorienterende værk om
denne stadig influerende baggrund i nutidens samfund. • Hans
tværvidenskabelige forskning i historie, arkæologi og antropologi går
dybt i egyptisk tradition, religionshistorie, indvielseskult,
stjerneviden, mytologi - og videre i rabbinerskrifterne, bibelstudier og
oldtidsforfatterne. • Hver bog fremdrager unikke indsigter, det ikke
tidligere var muligt at vise.
Bøgerne bestilles lynhurtigt og direkte i
B&M's internetbogsalg - klik
på de individuelle forsider:
(1) De Fortrængte Optegnelser (238 s.) - (2) Gåden om Faraos Datters Søn
(239 s.)
- (3) Den Forsvundne Tronfølger (255 s.) - (4) Den Hemmelige
Religion (368 s.) -
(5) Profeten som Ukendt Geni (272 s.)
Online-salg – både hos:
B&M's butik og internetbogsalg • - og hos Online-lager:
Lemuelbooks