1 |
BOGANMELDELSE, 19/1 2002 |
|
|
|
¤ |
Politiken, den 19. januar 2002 (Bogmagasinet,
s.14) - boganmeldelse: |
|
|
Den vildt ambitiøse Moses |
|
Spændende tolkning af Moses-figuren. |
|
Af F.J. BILLESKOV JANSEN, professor, dr.phil.
Ove von Spaeth er stadig en skarpsindig og fængslende videnskabsdyrker, hvis
tolkninger af Mosesfiguren bør følges med stor opmærksomhed.
Det er ikke Mosebøgernes
ofte tilbageholdende, beskedne patriark, som von Spaeth skildrer i bind efter
bind, Guds udvalgte rådgiver, men en magtstræber.
Først så von Spaeth,
efter sigende, i nyfundne og gamle dokumenter, at jødiske krønikeskrivere
igennem århundreder har optegnet meddelelser om Moses. De anså ham for en
egyptisk prins, arving til faraos højhed, fordi den regerende faraodatter Hatshepsut
havde taget ham op af floden og havde ham som en søn.
Men efter en fatal udgang
af en kroningsceremoni blev Moses erklæret fredløs i Egypten. Han vinder
indflydelse hos hebræerne, som hungersnød havde drevet til Egypten, hvor de
levede som uønskede fremmede.
Den entreprenante Moses
sætter sig i spidsen for hebræerne og fremkalder Egyptens ti plager, hebræernes
udvandring (exodus) til 40 års ørkenvandring.
Men Moses havde ikke
glemt Egypten. Han lurede stadig på den høje post som farao. Han havde Guds
forsikring, at der kun var én skabende Gud, og havde derfor Amonpræsteskabet
imod sig; det fordrev ham og satte Tutmosis III på tronen.
Han fører hebræerne frem
til det forjættede land; hans medhjælper, Josva, vinder Jeriko, men Moses kommer
ikke med i det forjættede land, som han kan se indover fra bjerget Nebo, hvor
han døde 120 år gammel, og hvor hans grav skal findes.
F.J.B.J.
Ove von Spaeth: "Den Forsvundne Tronarving", ("Attentatet på Moses",
III), 255 s., illstr., 248 kr., C.A. Reitzels Forlag
(Med skriftlig tilladelse fra F.J. Billeskov Jansen til fri brug for OvS.)
|
|
|
|
|
2 |
LITTERATURKRONIK, 22/3 2002 |
|
|
|
¤ |
Sjællands Tidende (inkl. Næstved-, Præstø-,
Møn-aviser/Tidende m.fl.), den 22. marts 2002, s.16 -
litteraturkronik: |
|
|
Moses' betydning bør opvurderes |
|
Bibelsk drama i spændende, ny belysning. - Ove von
Spaeths bøger viser det bemærkelsesværdige, hvordan man allerede i oldtiden
som et led i en fortsat magtkamp konsekvent forsøgte at udslette alle
egyptiske spor af Moses. |
|
Af JENS JØRGENSEN, M.A. historiker, cand.mag.
Moses! - Det lyder lidt støvet. Lidt antikveret. Lugter lidt af landsbyskolen
med salmevers og katekismus og det Gamle Testamente. Og Moseloven. Moses ved det
Røde Hav. Udvandringen fra Egypten.
Man overså - og overser -
at Moses efter den nyeste forskning var en historisk person, der ikke bare er et
element i mere religiøs sammenhæng, men måske også noget af en målrettet
"magtstræber", som f.eks. prof. F.J. Billeskov Jansen for nylig kaldte ham ved
bedømmelsen af den danske forsker Ove von Spaeths nyorienterende bog om Moses:
"Den Forsvundne Tronarving" (C.A. Reitzels forlag).
Meget viser sig reelt at
tale for, at Moses direkte kan sættes i forbindelse med oprettelsen af en
nation. Det gør ham til andet og mere end en person, der udelukkende skal
indplaceres i en religiøs sammenhæng. Det gør ham også til en vigtig historisk
person - og dermed er hans egen historie indlysende interessant også for os her
i vores nye årtusinde.
Bevares! I nutiden
bestrides det inden for en del forskningsområder, at den pågældende historiske
begivenhed i Bibelen overhovedet er historisk. Og mange vil ikke anerkende, at
det længere var muligt at fremkomme med væsentligt nyt om Moses.
Men med "Den Forsvundne
Tronarving" fremlægger Ove von Spaeth en række spændende og ofte nyvurderede
kilder, som peger på forhold i forbindelse med det ældste kendte forløb, der
endte med, at en reelt konstitueret statsdannelse fandt sted.
Det vurderede materiale
er så omfattende, og von Spaeths arbejde så grundigt, at det er videnskabeligt
utilstedeligt bare at rynke på næsen og vrisse: "duer ikke" - fordi det ikke
passer med, hvad vi er vant til.
Og stiller man
spørgsmålet: hvorfor disse ting dengang skete, så demonstrerer von Spaeth gennem
det ofte sjældne materiale en overraskende plausibilitet bag Bibelens egen
beretning herom.
Genkendelsen
Undervejs gennem den nye bog sidder man i stigende grad og fornemmer, at der i
Ove von Spaeths skildring er åbnet op til en række elementer, der samtidig er
nutidige.
Hele omvæltningen,
magtkampene, intrigerne og Moses' flugt fra hoffet og Egypten er interessante i
mere end den klassiske sammenhæng. Netop i perioden ca. 1450-1350 f.Kr. var der
foruden i Egyptens grænsedistrikter en meget voldsom periode i førgræsk kultur.
Altså temmelig præcist sammenfaldende med Moses' liv.
Med Kreta som en slags
knudepunkt, og her med Knossos-paladset som det fysiske midtpunkt, var der en
betydelig gensidig kulturpåvirkning mellem dele af det græske kulturområde og
Egypten. Den kretisk-minoiske kultur (tyrehorns-perioden) med det åbne
kretensiske samfund ophørte helt omkring 1400 f.Kr.
Her indtræder på scenen
også et sandsynligvis kanaanæisk søgående folk, der på flere
Middelhavs-lokaliteter er tidlige naboer til filistrene, nemlig danaerne eller
danitterne, som vi netop kender fra Bibelen, og som bogen fremlægger en række
nye, spændende oplysninger om.
Det er i øvrigt
fascinerende at følge, hvor mange skikke, vi faktisk direkte eller i bearbejdet
form via senere kristen kultur oprindelig har overtaget fra allerede denne
periode, hvor også netop Moses i flere henseender befinder sig i dens centrum.
Et andet eksempel er den
såkaldte ørkenvandring - også kendt som exodus. Forskere har tvivlet på, om
Moses' og israelitternes årelange ophold i ørkenen var realistisk.
Men i moderne tid kendes
et lignende eksempel, som bogen netop fremfører: - i Kina, da Mao Ze Dong og
hans enorme gruppe af regeringsfjendtlige tropper ofte sammen med deres familier
gennemførte fra 1934-1935 den såkaldte "lange march". Reelt afsluttedes den
lange march vel først ved den egentlige magtovertagelse på fastlands-Kina -
ligesom "det forjættede land" - i 1949.
Imponerende dokumentation
Overalt i den gamle verden og helt frem til nyere tid var det ret almindeligt,
at sprogligt, religiøst og kulturelt forskellige folkegrupper var underlagt en
fremmed storhersker. Ofte var det ikke uønsket hos dem, fordi det kunne have
mange praktiske fordele. Nationalisme-begrebet i vor forstand tilhører en nyere
tid.
Men allerede i
forbindelse med Bibelens israelitter sættes begrebet i et særligt relief, der i
sig selv kan vise sig mere historisk vedkommende for os, end forskningen f.eks.
hidtil har ladet forstå.
Det er tankevækkende,
hvordan adskillige forskeres hypoteser om såkaldt manglende historisk gyldighed
i Bibelens beretning om Moses på flere leder gennemhulles ved von Spaeths
analyse. Dette bliver tydeligt, fordi analysen er gennemført logisk i sin
opbygning ved step by step-metoden - og fordi von Spaeth hele tiden arbejder med
uhørt minutiøs dokumentation.
Det er ligeledes
tankevækkende, at flere dele af den påståede Moses-myte er fast forankret i
Egyptens realhistorie - og dermed synes at vise sig som meget mere end en myte,
i hvert fald hvad en række historisk velfunderede detaljer angår.
Ove von Spaeths
tværvidenskabelige dialog med den bredspektrede dokumentation i bogen er i selv
uhørt spændende læsning. Den står naturligvis åben for de angreb, som den nu vil
kunne invitere til, og som hører med til al god forskning. Men den har samtidig
bevirket, at mange interessante, men ofte glemte og oversete aktstykker er
blevet fremdraget for nu at kunne belyses ud fra nyere forsknings landvindinger.
Men noget sådant gøres
ikke i ustraffet over for Danmarks akademiske establishment. Det er et
interessant fænomen at iagttage helt fra starten, hvordan denne forskers arbejde
er blevet udsat for en særlig art bekvem ikke-konkretiseret kritik, fordi han
distancerer sig fra den herskende "politiske korrekthed" inden for visse
opfattelser hos traditionel forskning.
Von Spaeths har ladet sit
værk om Moses underbygge af hundredvis af kilder suppleret af veritable byger af
konkrete eksempler. I den forbindelse, ofte på grund af flere akademiske
kritikeres åbenlyse mangel på modargumenter, ses han beskyldt for at fejlbruge
kilder.
Men, som det viser sig,
han går blot anderledes til værks, især hvor han så fordomsfrit undlader på
forhånd at kassere tilsyneladende mærkelige og myteagtige kilder, men først
undersøger om forhold i kildens beretning overhovedet kunne lade sig gøre i
historisk praksis. (Se f.eks. nedenfor angående at "teste" exodus
militærhistorisk). - Først hvis udfaldet er rimeligt, lader han det være basis
for at gå i hvert fald ét skridt videre i fortsat undersøgelse af kilden. Det
har kendte, højt respekterede forskere altid gjort. Så hvorfor ikke også netop
denne forsker?
Skjult krig genopdaget
Ove von Spaeths bog "Den Forsvundne Tronarving" har den uddybende undertitel: -
"oldtidens tekster afspejler, at Moses som en udstødt egyptisk prins suverænt
udnyttede Mellemøstens historiske spændingsfelt i forsøg på at genvinde sin
adkomst til faraotronen".
Vi læser her om, at den
forsvundne tronarving Moses ved et kup var blevet fjernet fra at opnå Egyptens
trone, til hvilken han - ifølge gamle jødiske kilder og en række af oldtidens
forfattere - omtales både at være født og oprindelig anerkendt til.
I bogen - igen parallelt
med oplysninger fra flere af oldtidens historikere - udpeges meget præcist en af
Egyptens hårdeste krigerkonger, farao Amenhotep II, som netop værende Bibelens
"hårde farao", der med soldatermagt søgte at hindre Moses og israelitterne i at
udvandre. Det viser sig at passe overensstemmende med 1400-tallet f.Kr.
En detalje af stor
betydning ses for første gang analyseret af Ove von Spaeth. Velkendt er Bibelens
oplysning om, at ved starten på israelitternes udvandring fra Egypten blev "alle
egypternes førstefødte dræbt" - og gennem bibelhistoriens udbredelse i Europa i
2.000 år blev det en fast kliché, at her var tale om et voldsomt massemord på
børn. Men bogens forfatter påviser, at "førstefødte" i al oltidstradition som
regel også var de ledende ældste i familierne. Således opnåede
israelitterne både reelt at minimere kamp og drab og samtidig en mere uhindret
afmarch ved blot at eliminere de egyptiske ledere og nøglepersoner, hvilket i første omgang lammede egypternes
modreaktion effektivt.
Et inden for dette emne
nærmest genialt træk, som hidtil er forsømt og burde have været en selvfølge i
den hidtidige forskning, er, at med denne bog bruges der for første gang
militærhistorisk analyse på udvandringen fra Egypten og invasionen i Kanaan. Og
- modsat i nyere teologiske teorier - påvises aktionen i helhed og specifikke
detaljer som både mulig og sandsynlig!
En moderne myte alene
skabt af nutidens forskere omtaler Amenhoteps II's forgænger, Tuthmosis III, som
"oldtidens Napoleon". Men dette kan Ove von Spaeth overraskende - og igen som
den første - dokumentere, endda ud fra Tuthmosis' og hans generalers egne
inskriptioner om bl.a. geografien, at ideen er i strid med det oversete faktum:
At denne farao aldrig har udvidet det egyptiske imperium med en fingerbredde,
men i stedet blot (om end dygtigt) har forsvaret dets vide grænser.
En række interessante
oplysninger fremdraget af von Spaeths materiale synes at vise, at på Tuthmosis
III's mange togter blev denne farao og hans hær gennem 19 år bogstavelig talt
hvileløst gennet rundt med en matematisk præcision. Samt at dette i den fulde
kontekst netop kunne være systematisk fremprovokeret af Moses (på dette tidlige
tidspunkt fra sit eksil) sammen med flere af sine betydningsfulde allierede især
i Kanaan.
På baggrund af disse
forhold, hvis de således har substans, synes bogen at kunne levere en nøgle,
hvormed "den glemte fejde" afdækkes. Hvilket i så fald vil kunne løfte en flig
af sløret for Moses' dramatiske rolle i Egypten og dets nabolande: Aktioner, der
medførte forandringer i Mellemøsten - og dermed giver os en ændret baggrund for
vores syn på den tidlige historie.
Historie eller myte?
Moses kaldes den israelitiske nations arkitekt. - Og med det fremlagte
materiale, taler meget for det. Igen bestyrker det Moses som en historisk vigtig
person og personlighed
Ove von Spaeths bøger
viser det bemærkelsesværdige, hvordan man allerede i oldtiden, her som et led i
en fortsat magtkamp, konsekvent forsøgte at udslette alle egyptiske spor af
Moses. Igen genkender vi, at det er, hvad der sker mange steder i dag.
I det hele taget bør vi
nok altid erindre os, at det altid er sejrherren, der skriver historien. (Tænk
blot på Sovjetunionens historiebøger, indtil Gorbatjov tog over. Man måtte til
sidst aflyse studentereksamen i historie ved russiske gymnasieskoler, fordi
historieskrivningen var gennem-forfalsket).
Netop
historieforfalskningen, gennemført med afsæt i en næsten total udslettelse af de
omtalte Moses-spor, bør få os læsere til at revurdere og faktisk op-vurdere
betydningen af Moses. Selv meget små spor får derfor betydning, når man netop
holder sig for øje, hvordan det herskende system så konsekvent forsøgte at
udslette alt.
Også dette foreliggende
bind er medrivende læsning - og fremlagt smittende engageret. En sand ressource
af studier foretaget med en sjælden indsigtsfuldhed og kvalificeret forståelse.
Hele Ove von Spaeths værk, der er af stort internationalt format, udgør tilmed
den hidtil grundigste og mest konstruktive og omfattende præsentation af Moses
på dansk. (mere information herom, se f.eks. også: www.moses-egypt.net ).
Nogle forskere vil
naturligt nok i flere tilfælde ønske at tage deres forbehold for fremstillingen.
Og det nye fremlægger bogen netop til afprøvning hos et bredere forum. Samtidig
skulle værket som radikal nyorienterende forskning gerne kunne tillades en
modtagelse i åbenhed.
Kun gennem åbenhed vindes
viden. Og kun gennem viden skaber man grundlaget for forståelse, tolerance - og
en erkendelse om os selv og om vores samfund.
J.J.
Ove von Spaeth: "Den Forsvundne Tronarving" - Attentatet på Moses (3),
C.A. Reitzels Forlag, 255 sider, illustr., 248 kr.
(Jens Jørgensen, M.A. historiker, cand.mag., og historiecensor ved Københavns,
Aarhus og Odense Universitet, er tidl. rektor for Slagelse Gymnasium, og var
en årrække folketingsmand (K) og undervisnings-ordfører).
(Med skriftlig tilladelse pr. 28.3.2002 fra Jens Jørgensen til fri brug
for OvS.)
|
|
. |
|
|