Moses Page Annotations, 9. maj 2007
- forespørgsel :
Jeg leste de 5 bindene om Moses - de er fri for de
religiøse tvangstankene
Har Ove von Spaeth skrevet noen bøker eller foredrag om forklaringer til Det
Nye Testamente?
Jeg husker at en del
skriftsteder ble kommentert da jeg leste de 5 bindene om Moses, men skulle
gjerne hatt flere forklaringer til ulike skriftsteder i DNT. F.eks. hva Paulus
mente med de 3 grader av herlighet og dåp for de døde osv. Er veldig takknemlig
for svar. Med vennlig hilsen Mai-Liis Mai-Liis Gilde,
(Norge), - maigil@online.... -
(9.maj.2007).
- - -
:: Svar fra OvS, - Tak for din interesse. I mine bøger og artikler, der mest
omhandler de historiske forhold og kun ubetydeligt om teologi, findes der intet
om det, du spørger om. Så hvad angår denne sag om Det Nye Testamente, kunne jeg
desværre ikke hjælpe dig. Good luck med at finde hjælp dertil. Bedste hilsener, Ove von Spaeth
- - -
Kjære Ove von Spaeth, - Jeg må først få lov til å takke for det personlige
svaret jeg fikk. Dernest må jeg takke for at du har beriket oss med litteratur
angående den viten du har samlet opp.
Vi er to venninner her i
Moss i Norge som har en ønskedrøm om å få en forklaringer når det gjelder alle
de ulike lag Bibelen er skrevet i, samt hva ulike skriftsteder egentlig betyr.
Vi er så utrolig lei av å høre "jammen det står jo i Bibelen", og så er liksom
diskusjonen slutt. Vi "lider" under vår uvitenhet om "sannhetene" i Bibelen, og
er skeptisk til alle kilder, spesielt de kristne, som tar på seg å vri vår
forståelse i retning av deres overtro.
Jeg forstår at vi ikke
bare kan "bestille" et verk fra en forfatter, men ønsket bare å fortelle at du
er den eneste forfatteren som vi kunne tenke oss å høre fra når det gjelder
disse tingene, spesielt på grunn av den kunnskapen som vi anser at bare du har
om det gamle Egypt. Og så er du så velsignet fri fra de kristne tvangstankene.
Du trenger ikke svare på
dette hvis du ikke har tid. Vi forteller alle vi kjenner om deg og dine bøker,
og jeg driver i tillegg litt privat reklame for deg overfor gruppemedlemmer i
exmormon.com på nettet. Det er noen tusen mennesker som har gått ut av
mormoner-kulten og som er interessert i å skaffe seg litt kvalitets-viten.
Ønsker deg alt godt, takk for at du finnes. Med vennlig hilsen Mai-Liis Gilde,
Moss, (Norge), - maigil@online.... -
(9.maj.2007).
¤
Översättera - 8 mars 2007 -
rekommendation :
Lite reklam för boken om Moses på svenska
Jag har gjort lite reklam
för bökerne om "Attentatet på Moses" i en svensk Matklubb på internetnet som jag
är med i, Matklubben.se . Jag är med i en grupp som godkänner opskrifter i denna
klubb. Och i denna lilla grupp har jag berättat om mitt översättningsarbete på
Ove von Spaeth's bok om Moses. Så i går berättade jag att nu var jag i mål med
översättningen. De blev genast nyfikna, så jag fick berätta att den handlade om
Moses i bibeln, att han egentligen var son till Faraos Dotter och rättmätig
tronföljare till den egyptiska tronen. Men att han på grund av politiska
intriger blev avpolliterad från hovet.
Kan tala om att boken
hade blivit klassad som kätteri av Frälsningsarmén. Hade en gång en historisk
tidning, Populär Historia, med till Frälsis i vilken där var en artikel om
Jesus. De ville inte ens ta i tidningen ännu mindre läsa artikeln. För Guds
skull rubba inte vår syn och tro på Jesus, då raserar deras värld!
Bodil M. Paulsson, Översättare - (Malmö), tidigare svenska
redaktör för Swedano historiska månadstidskrift - sö 23-05-2010 10:5 - (&
www.kakrummet.se) - (23.maj.2010).
¤
altnett.ning.com - Alternativt Nettverk
- 15 juni 2008 - meninger:
Les bøkene og artiklene af Schwaller de Lubicz, Ove
von Spaeth eller Erik Ansvang før du drar
altnett.ning.com - Alternativt
Nettverk - Presentert av magasinet Visjon & Alternativmessene - For de som
er interessert i den gamle Egyptiske kultur - Egyptologi - Laget av Andreas
N. Bjørndal
-
Egypt er mitt favorittreisemål her i verden, dessverre har familien lagt ned
forbud for flere Kairo turer med det første ...
Den store pyramiden er et
fantastisk byggverk selv om den nok er en blek skygge av hva den engang fremstod
som, og er du så heldig å få være i kongekammeret alene har du mulighet for en
flott meditativ opplevelse!
Til deg Nina: dersom du
skal oppsøke Kairo eller området mellom Aswan og Luxor; så sørg for å finne en
guide med esoterisk bakgrunn - ellers kommer du til å kjede deg til døde. De
vanlige guidene er helt på bærtur når det gjelder historie og tema.
Det er bare irriterende å
måtte høre på at pyramidene i Kairo er et par tusen år gamle og gravsteder for
den og den faraoen.
Les bøkene/artiklene til
Schwaller de Lubicz, Ove von Spaeth eller Erik Ansvang før du drar. For øvrig;
det er ikke det minste skummelt å bevege seg rundt i Egypt, folk er
kjempevennlige og vil gjerne prate. Mindre sjangs for å bli antastet i
millionbyen Kairo en lørdagskveld enn i lille Oslo - det er noe å tenke på. Alt
godt!
I en bok tryckt 1982,
fann jag ett uttalande om att något hemskt inträffat i Egypten i ett år då
heliacal uppgång Sirius uppkommit på dagen Pharmuthi 26. (Ja, jag har försökt
att kontakta författaren).
När Persien invaderade
Egypten, inträffade heliacal uppgång Sirius förmodligen på Pharmuthi 26. Men jag
har intrycket av att historien är äldre. Vilket skulle innebära att den hemska
händelsen inträffade i mitten eller slutet 1800-tallet e.Kr.
Några tidiga tryckta
böcker nämner antingen en komet eller den grekiska guden Phaethon vid denna tid,
men ingen nämner månad eller dag. Jag har kontrollerat Manetho, och för dynastin
12 gör han klart att det fanns en kung som senare blev legendarisk. Men ingen
text jag känner nämner Pharmuthi 26.
Från Farao Sesostris III
finns en indikation att Sirius hade sin heliacal stiga under månaden Pharmuthi.
Göran Johansson,
- astronom, Sverige. - Sun 23 Maj 2010 19:41 - (23.May.2010)
###
-- Thanks for the
interesting information. - Preliminarily I can say that the dates of Pharmuthi
24, 25, or 26 certainly have to do with Easter (and thus the crucifixion of
Jesus - obviously correct, according to the early Christians of Egypt) since the
Pharmuthi is the eighth months in the Coptic calendar (being Pa-n-mn-t
or Renwet as the Egyptian eighth month) and is placed from approx. 27th
March till 25th April.
Regarding the incident in
the 1800's BC, I am having this examined by Egyptology. But it was hard to find
something here in this case. I will let you know if more can be discovered.
But is your source
correct? Sirius rises heliacally (with the Sun rising) after the famous 70 days
("the dog days"), i.e. in August and probably not in April. We should obtain
more information.
In a later part of
Egyptian history, when Parmuthi was a spring month, an existing source has 27th
Parmutit as: "End of the World with Sekhmet".
It seems that the
"terrible day" is a festival of the dreaded goddess with lion's head, Sekhmet.
Maybe in this context it's just the featuring of the expression "terrible" that
could have made some misunderstanding to develop.
Regarding Pharaoh
Sesostris III: -- Khakhaure Senusret III (also written as Senwosret III or
Sesostris III) was a Pharaoh of Egypt ruling from 1878 BC to 1839 BC. Ove von Spaeth -
###
Tack så mycket. Jag försökte hitta boken som
du har skrivit om fornegyptisk astronomi men tyvärr hade inget svenskt
forskningsbibliotek köpt den.
Jag tror att du till stor del har löst problemet.
Min källa till Pharmuthi 26 har råkat ta fel på dag. Så han skulle ha skrivit
Pharmuthi 27. Jag läste en del om vad som skrivits om Sekhmet, och jag
misstänker starkt att det material som jag hittat är relaterat till denna
gudinna. När det gäller de tidigt tryckta böckerna så har nog författarna
antagit att eftersom Sekhmet-festivalen inträffade på Pharmuthi 27 så betydde
det att något hemskt hade inträffat något år när Sirius hade sin heliakaliska
uppgång på det datumet. Göran Johansson,
- astronom, Sverige. - (23.May.2010).
¤
sv.wikipedia.org, Sweden, - December 2008 -
dictionary item:
Stjärnforskningens historia behandlar vår syn på och kunskaper om stjärnor genom
historien. - Historiskt sett har
astronomi och
astrologi
varit samma sak, kunskaper om stjärnorna var på många sätt ett maktinstrument
och ett försök att spå framtida händelser. Det var inte förrän
den
vetenskapliga metoden slog igenom som fälten skilts åt.
Antiken och medeltiden. -
Systemet med stjärnbilder förbättrades och vidareutvecklades under
det
andra årtusendet f.Kr. av
babylonerna
som gav de nuvarande stjärnbilderna i
Zodiaken sina
namn. De skapade även astronomiska kalendrar som fokuserade på fenomen som kunde
användas för att följa årstiderna. I området har en serie lertevlor med
kilskrift
hittats, kallade
Enûma Anu Enlil, som noggrant beskriver olika astronomiska händelser. En av
tavlorna som beskriver planeten
Venus rörelser
tros beskriva händelser för 3500-4000 år sedan, men som förts över till tavlan
från ett tidigare original.[5]
Även civilisationen i
Forntida
Egypten innehade framstående kunskaper inom astronomi och astrologi. Detta
bevisas bland annat av att världens äldsta bevarade och exakt daterade (1534
f.Kr.)
stjärnkarta hittats i närheten av
Luxor,
Egypten.[6]
[6]^ von Spaeth, Ove, Dating the Oldest
Egyptian Star Map (1999) Centaurus International Magazine of the History
of Mathematics, Science and Technology. 42. (3).sid. 159-179.
Merete Gundersen wrote - January 26, 2009 at 10:09pm - Hej Martin,
Jeg synes at Ove von
Spaeths bøger er viden ud over det sædvanlige. Hans tekster er banebrydende ny
forskning som er kendt verden over.
På flere universiteter verden over diskuteres indholdet af hans bøger og unge
forskere især er meget optaget af hans nye fund.
Tak for Martins
opfordring til at lægge et emne frem på Discussion board. Jeg tænker lige over
det og kommer inden længe med et indlæg.
seaking wrote : >> (Quote:) - I assume that the tablets
you are discussing are the "ten commandments". - I always suspected that Moses
himself (under the direction of the Creator") sculptured the stone tablets. I
doubt if Moses would smash them in anger if God had handed them to him
personally. - Jews are renowned as excellent scholars. Is it possible that
during their long period of "captivity" in Egypt, the Hebrews became conversant
in Egyptian hieroglyphics and that this was the language they were originally
written in ?
- - - martinpescatore answers : - No, if it was in Egyptian their
glyphs would also have depicted gods - so that doesn't make sense. The exodus
people didn't have a script at first. Therefore the Sinai alphabet would have
been more likely. - Cf.:
../book-series/debates-continuing-c_en.asp - and scroll down to Ove von
Spaeth's article: "Genuine Egyptian Source Documentation on Moses" ...
You claim that Moses is a
fictional prophet invented for political reasons. Then you have to prove all
what has been written about him is fraud.
I had shown to you
that the work of Ove von Spaeth is of updated research, but you ignore it -
that's your business not mine; and that his research is pure
historical/scientific research and deals with ... what Pythagoras, Philo,
Diodoros, Josephus, Quran, Rabbinical Writings, Beth ha-Midrash, Heinrich
Brugsch, Maspero, Donald B Redford, Brestead, Louis Ginzberg, OT, NT, etc, etc,
have been writing; and even a person you use as a reference: Erik Hornung find
Ove von Spaeth's work interesting.
And if you think he has
done it for money, then it's the wrong way to do it. If you think it's of
religious purposes - then read again the links I've send you. - Best, Martin
Læserbrev til Weekendavisen -
sendt den 22. april 2009 - kommentar:
Fem banebrydende værker !
Fem banebrydende værker ! Følgende læserbrev til Weekendavisen blev med et automatsvar afslået at blive
optaget, - brevskriveren Birgit Blom har derefter pr. 11. maj 2009 mail'et sit
læserbrev til websitet for Ove von Spaeths bøger:
Det var en interessant
anmeldelse af geologiprofessoren Barbara J. Sivertsen's bog om Moses og
israelitternes udvandring, "The Parting of the Sea. How Volcanoes, Earthquakes,
and Plagues Shaped the Story of Exodus", (Princeton U.P., 2009) - i
Weekendavisens Bogtillæg, 17. april, s.11.
Dog ved nye teorier i
historieforskning overses ofte, at en enlig hovedfaktor, her ny geologisk viden,
kan være alt for utilstrækkelig. Der skal reelt vides yderligere meget mere om
historie, kultur, religion, geografi, klima og antropologi etc.
Eksempelvis behøver
historien ikke at omdateres nogle århundreder for at få støvfald fra et tidligt
vulkanudbrud til at skabe hungersnød ved "Egyptens ti plager". Det er jo kendt,
at hungersnød var et hyppigt tilbagevendende fænomen. Og når solen forsvandt i
et mørke af støv i luften - ja, lignende sker ofte i tidligt forår i Nordegypten
(så Cairos lufhavn lukker ned i dagevis).
Også unødvendigt at
udstyre israelitterbørn med kosher-kostvaner for at undgå virkninger fra disse
plager, når kosher-regler som bekendt først efter udvandringen fra Egypten blev
opstillet af Moses.
Hvorfor lave teorier om
førstefødte egyptiske børns død ved udvandringen, når der jo i Bibelen slet ikke
var tale om børn? Den er velkendt oldtidstradition, at familiens eller slægtens
overhovede er oftest 'en førstefødt'. I Egypten blev sådanne lederskikkelser i
den gamle beretning ramt for at lamme landet.
Jeg fik lyst til at
henlede opmærksomheden på, at netop sådanne oplysninger findes i utroligt omfang
med arkæologisk og tekstlig dokumentation i den danske forsker Ove von Spaeth's
bøger "Attentatet på Moses". Mange af tingene er også ganske nøje beskrevet på
bøgernes website:
www.moses-egypt.net.
På flere universiteter
verden over er unge forskere optaget af Ove von Spaeth's tekster om den
historiske Moses og Egypten, der omfatter 25 års koncentreret forskning. Det er
nu fremlagt i fem banebrydende værker og en afhandling om den præcise
astronomiske datering af himmelmønsteret på verdens ældste stjernekort, der er
egyptisk.
Vi burde høre meget mere
om det. Helt uforståeligt at Weekendavisen ignorerede alle de fem unikke bøger.
For ikke at visne hen skal den etablerede viden løbende udfordres. Godt at vi
har nogle uenige forskere netop som Barbara J. Sivertsen og Ove von Spaeth. Nye
indsigter i vor fælles historiebaggrund er vital for vores kulturelle
selvforståelse.
Birgit Blom, ....@dk 2950 Vedbæk -
(22.apr.2009).
¤
Discusssiongroup, freeforum101.com, -
18 June 2006 - inspiration:
Tycho Brahe - jonka kellarissa alkemistisia kokeita
teki
http://www.freeforum101.com -
Finland. - Kuutamo Foorumin päävalikko. - Usko - Tiede - Taide, - Sisäisen
kasvun ja kehityksen foorumi. - Viestin aihe: 1600-luku, Muskettisoturit ja
Uraniborg freeforum101.com - Finland. - Faith - Science - Art, - Forum for
Inner Growth and Development. - Subject: 15th Century, the Musketeers and
Uraniborg.
_
Tänään aloin miettiä
Tycho Brahen hahmoa, ja hänen Uraniborgin linnaansa, jonka kellarissa
alkemistisia kokeita teki. Topeliushan oli ihan hulluna kaikenlaiseen tällaiseen
okkulttiseen, jota yllättävää kyllä on Suomen ja Ruotsi-Suomen historiassa
vääränään. - Q'uuhan tässä kyseli länsimaisesta traditiosta?? ... :: (Finnish text translates:) Recently I began to
think of the personality of Tycho Brahe and his Uraniborg Castle, and in his
cellar vault where he carryied out his alchemical experiments. Topelius (a
historian from 15th century) was very much occupied by that kind of occult
subjects, - which is described wrongly in Finnish and Swedish-Finnish history. -
One ought to ask about the Western World traditions? ...
Læserbrev - 23 februar 2008
- kommenteret analyse :
Han har fundet ny måde at udføre forskningen på
Jeg har gennem en længere årrække med stor interesse fulgt forfatteren og
forskeren Ove von Spaeths udgivelser om sine ofte usædvanlige opdagelser på det
historiske og astronomiske område. - Gennem samme tidsrum har jeg også
observeret en stor berettiget begejstring - såvelsom en til tider regulær nedrig
holdning i enkelte akademiske kredse. Således en forskningsproduktion der har
kunnet markere sin værdi langt udover det timelige, men fortsat fremad i tiden.
For den stadigt voksende
læserskare synes jeg, ud fra min egen akademisk erfaringsbasis om
literaturstudier såvel om arkæologi og astronomi, at det er på tide at
præsentere:
et par indtryk om Ove von
Spaeth forfatterskab, hvoraf følgende to elementer kan stå som de mest
fremherskende: 1) de udsædvanlige resultater af hans forskning - og 2) selve hans fordomsfri måde eller proces det udfoldes på.
Arbejdet med forfatterens
historiske forskningsprojekt, der hyppigt måtte overskride traditionelle
faggrænser, er samtidig foretaget med gammeldags systematisk analytisk
gennemgravning af alle detaljer. Uden Ove von Spaeths nødvendige forskning af
utallige kilder og ofte oversete fund ville vi i dag tabe mange vigtige
forbindelser til fortidens informationer.
Enhver læser har stor
glæde af, at forfatterens udgivelser bæres af en fortløbende opklarende
dokumentation. Hans bøger og tekster rummer flere unikke indsigter, som det
tidligere ikke var muligt at fremlægge. Ikke mindst hans historiske bogserie
"Attentatet på Moses" beskrives af fagfolk som banebrydende, men når hans nye
resultater er kommet på tværs af andre forskeres hidtidige opfattelser, og disse
folk så ikke kunne angribe hans gennemførte dokumentation, er det sket at de i
stedet har vendt sig mod fremlæggelsesmåden. Dette er faktuelt en forkert måde
at håndtere det på, som vi også kan se bare ved at læse de forskellige citater,
under de næste linjer.
Eksempelvis påpeger Ove
von Spaeth, at reeelle informative historiske data kan gemme sig i gamle
overleveringer i de gamle rabbinerskrifter fra oldtiden eller kan være indlagt i
såkaldte myter, - også derfor anvendes det i projektet til en begyndelse eller
udgangspunkt fordomsfrit at behandle beretninger fra deres omhandlede tider og
områder som relativt sande, så længe de ikke er modbeviste eller urimelige - og
dertil naturligvis ud fra en vurdering af de præsenterede kilders herkomst og
kronologi. Netop denne anerkendte fremgangsmåde blev med succes anvendt blandt
de største autoriteter for Mellemøstlig arkæologi som W.F. Albright, Cyrus
Gordon,Yigael Yadin og andre.
- - -
Den særlige stil,
fremgangsmåde og målsætning i Ove von Spaeths forskning kan her illustreres
angående hvordan det opfattes af erfarne forskere:
- Jens-André P.
Herbener, Ph.d. og M.A. i semitiske sprog og religionshistorie og
projektleder ved ny, videnskabelig oversættelse af Den Hebraiske Bibel (Gamle
Testamente) til dansk, - har skrevet, at "... Ove von Spaeth har opfundet en ny
måde at udføre forskningen på ...". Desuden skrev Herbener allerede i forordet
til Ove von Spaeth's første bind i Moses-serien:
"... Forfatterens
flydende og medrivende fremstillingsform bør imidlertid også fremhæves. Han
besidder således en sjælden evne til at formidle det overordentligt komplekse og
undertiden vanskeligt tilgængelige stof på en både levende, logisk struktureret
og letforståelig måde. - Og i skarp kontrast til modernitetens nærsynede
akademikere, som i antikkens litteratur kun finder ord, finder Ove von Spaeth
også dens storladne ånd. Man føler sig med andre ord ikke blot intellektuelt
oplyst, men også menneskeligt beriget, når han med en usædvanlig indsigt og
forståelse forklarer f.eks. det religiøse rationale bag talrige fænomener i
historie og nutid. ..."
- - -
Andre fagfolk, eksperter
og udøvende forskere belyser forfatterens stil og metode yderligere:
"... Det kan mærkes at
disse tekster er solid forskning, og det mærkes, at Ove von Spaeth har totalt
styr på sagerne, når han skriver - han skriver på en særlig måde, som på en måde
er gammel af ideal, men alligevel nutidig, jeg ved ikke helt præcist hvordan jeg
ellers skal udtrykke det. Forfatteren bruger en særlig teknik eller præsterer at
skabe en ny måde at anskue tingene på. Samtidig solid forskning fordi det er så
righoldigt på kildehenvisning. Det er unikt. - Noget kunne tyder på, at næste
skridt bliver, at der forskningmæssigt involveres endnu mere af det spirituelle.
Det er her og der og alle vegne i hans skrifter, men der kunne faktisk være lagt
op til, at kommer noget yderligere sammenfattende på et tidspunkt ...", -
ifølge Merete Gundersen, forfatter, foredragsholder og forlægger.
- - -
"... Jeg finder Ove von
Spaeth's projektbeskrivelse med opstilling af struktur og mål for hele det store
projekt yderst vellykket. Elementer og argumenter er velgørende klart
præsenteret, - ja, punkterne er meget konkrete. Det er absolut, rent stilistisk
og strukturelt, blandt noget af det bedste ... Hans tekster og artikler er så
spændende, man fristes hele tiden til også lige at læse den næste linje med
...", - ifølge L. Steen Larsen, Ph.D. i religionshistorie,
Associate Professor ved Lunds Universitet, Sverige, Department of History and
Anthropology of Religions.
- - -
"... super-tværfaglighed
- ufatteligt flittige studier... det er lykkedes Ove von Spaeth at præsentere
resultaterne i et sprog og en stil, så menigmand kan være med. Som
formidlingsopgave er bogen til ren første karakter ...", - ifølge
Ejgil Søholm, M.A., forsknings-førstebibliotekar, forfatter.
- - -
"... Jeg har især syntes
godt om følgende forhold: - at Ove von Spaeth skriver for mig og hvermand, i
form af spændende læsning serveret så alt glider ned af sig selv, når bare øjne
og fingre kan følge med; og - at denne forfatter indfletter kilder på en let
læselig måde i teksten - langt bedre end et noteapparat bag i bogen ..." -
ifølge H. Asbjørn Christensen, Brabrand.
- - -
"... Også
ved at læse forskellige anmelderes udsagn viser det sig, at flere end jeg
selv har efter forskellig læsemåde eller nye gennemlæsninger opdaget, at
bøgerne er skrevet ind i flere forståelses-lag. For mig at se, er de som
mindst 3 lag: - ét lag for almindelig orienterende læsning, et andet for
læsere med særlig interesse, og et tredje for dybere vidensforståelse, og
måske yderligere perspektiver. Det fornemmes som et væsentligt træk, ja som
det er bevidst gjort ...", - ifølge Ulla Runchel, - forfatter,
fremtidsforsker, - Rancho de la Luz, Mijas, Spanien.
- - -
"... bogen om Moses, i
sandhed et revolutionerende værk. Et stringent og disciplineret værk - kan læses
som en spændende roman; en epokegørende fortolkning ...", - ifølge
Jes P. Asmussen, dr.phil. et theol.h.c., professor, tidl. Carsten
Niebuhr Instituttet for Nærorientalske Studier, Københavns Universitet.
- - -
"... Som åbenbart ikke
ualmindeligt hos flere andre læsere af Moses-bogserien, læser også jeg disse
værker flere gange, bl.a. fordi jeg har opdaget, at der ved hver ny
gennemlæsning yderligere afgives betragtelige oplysninger og forståelse. Jeg er
åndeløs over den minutiøse forskning og de logiske og opsigtsvækkende
konklusioner. - I sandhed overvældende, fordi bøgerne bugner af spændende
historier, en overflod af godt stof. Jeg glæder mig uendelig meget over
indholdet og samtidig over et fortælletalent ud over det sædvanlige. Jeg er
ganske enkelt dybt imponeret ...", - ifølge Erik Ansvang,
forfatter, foredragsholder og Egyptens-rejseleder.
- - -
"... En fremragende
spændende indsigt. Jeg indrømmer ærligt, at jeg endda har læst det hele igennem
flere gange. Det var en gennemtrængende god oplevelse. Jeg sidder bare tilbage
med en utrolig fornemmelse af en virkelig fængslende afhandling - en ren
fornøjelse at læse ...", - ifølge Jens Jørgensen, B.A.
historiker, forfatter, tidl. rektor.
- - -
Her skal tilføjes den
vigtige erklæring fra Ove von Spaeth om, at han ikke hævder at
hans teorier bag sine opdagelser er afgørende beviste, men han har "... ladet
mange fund for første gang sætte i en større sammenhæng - og har dertil fremlagt
en lang række i sig selv værdifulde indicier; disse kan betragtes som "tilbud" -
til videre udforskning ...".
- - -
Afslutningsvis ønsker
undertegnede at bringe eget citat om forfatterens fremgangsmåde:
"... I sine intense og
omfattende studier i stjernekundskab i det gamle Ægypten har Ove von Spaeth
fravristet verdens ældste stjernekort hidtil ukendte informationer. Og sidst men
ikke mindst: Samtidig med sin omhyggelige forskning og evnen til at sætte sig
ind i tidligere tiders begivenheder og religiøse liv er Ove von Spaeth en
sjælden god beretter. Han får os til at vende tingene i hovedet én gang til. Det
har vi hårdt brug for! ..."
Bjørn Andersen, MA i litteratur- og sprogvidenskab,
ekstern lektor ved Københavns Universitet, forfatter, journalist DJF, og
tidl. tv-redaktør i Danmarks Radio - (23.feb.2008).
¤
de.wikipedia.org - Geschichte der
Astronomie - Reference:
Geschichte der Astronomie - aus Wikipedia, der freien Enzyklopädie -
Darstellung des Claudius
Ptolemäus mit personifizierter Astronomie aus der Enzyklopädie Margarita
Philosophica von Gregor Reisch, 1503.
Die Geschichte der
Astronomie umfasst zeitlich die gesamte Kulturgeschichte der Menschheit. Die
Astronomie wandelte sich von der bloßen Kunde der Beobachtung des Sternenhimmels
und seiner Zyklen über die klassisch-geometrische Astronomie, deren älteste
Teilgebiete die Positionsastronomie und Ephemeridenrechnung sind, bis hin zur
modernen Astrophysik.
Weblinks [Bearbeiten]:
• NASA/Goddard SFC: Sonnenfinsternisse 600–501 v. Chr.
• Der Maya-Kalender
• Arbeitskreis Astronomiegeschichte der Astronomischen Gesellschaft
• Gesamtüberblick
• Ausgewählte Themen detailliert behandelt
• Ove von Spaeth:
Auswahlbibliographie zur antiken Astronomie
Talk:Atenism - From Wikipedia, the free encyclopedia
edit] Moses
The Discovery Channel
advocated a position that Moses was an Atenist Prince, and rebel son of Ramses
(and thus not a Jew from the rushes) who killed his brother, the sub-King, whom
would be the Pharoah who drown in the Red Sea... (and thus not a real Pharoah)
... Should this be integrated into the article and sourced as an origin for
Judaism?
This is a very
interesting theory with a fair amount of evidence (including one of the psalms
found engraved inside a tomb) and doesn't seem to be covered at wikipedia, as
far as I can see. I'm going to have a look at the evidence and come back when
I've done enough research. If anyone has any ideas or sources about this could
they comment here and I'll keep it on my watchlist. thanks, --Sachabrunel 16:25,
15 December 2005 (UTC)
It sounds interesting and
I like it since it at least doesn't go into the "Moses didn't exist" idea. I
sounds a little fishy to be because, I might be wrong, but I think it's based
off of some second century AD historian who didn't get his history correct in
other places.
I don't beleive that
Exodus ever mentions the pharoh ever actually leading the effort to catch Moses
though. While a bit of an apologetics book (though I don't understand what's so
wrong with defending what one beleives with evidence since everyone else can do
it) Kenneth A. Kitchen (Egyptologist) gives what I think is the best evidence of
the Exodus and he places it around 1260 BC I think.
That's too late for Moses
to be an Atenist but certainly allows enough space for Akhenaten to be
influenced by the Hebrews. Kitchen's book seems to be part of a dueling triad
with Finkelstein's and Dever's books on the same subject but I've read all three
and I would have to say that the latter two overlook quite a bit of evidence.
While not being an expert in the rest of the Old Testament, being an
Egyptologist does give him an edge over the other two regarding Israel in Egypt
and Moses.69.254.76.77 (talk) 05:40, 16 August 2009 (UTC)
It is speculative. If any
more than Ove von Spaeth mentions it, it might deserve mentioning. Till then Ove
von Spaeth's site. Rursus dixit. (mbork3!) 12:56, 25 March 2010 (UTC)
[edit] Wikiproject: Egyptian Religion
I am proposing a
Wikiproject to enhance articles on Egyptian Religion.... please check it out and
see if you want to add yourself.
[edit] Henotheism?
The label of monotheism
is not universally accepted and claimed to be rather Freud's interpretation.
This newsgroup message suggests henotheism or monolatry. The message is written
by a specialist and contains references. Pavel Vozenilek 14:29, 17 September
2006 (UTC).
- - -
#Kira, - Сообщений: 36
Re: Новолуние в Древнем Египте
« Ответ #86 : 24.03.2007 [20:59:00] »
--------------------------------------------------------------------------------
Цитата: chir от 24.03.2007 [20:31:56] http://www.moses-egypt.net/star-map/senmut1-mapdate_en.asp
Нет, Chir, это вовсе не смешно. - Если Вы знаете английский, прочтите,
пожалуйста, внимательно комментарии к статье, на которую Вы даете ссылку, на
этой странице:
http://hbar.phys.msu.su/gorm/wwwboard/messages47/17702.html
Discussiongroup, a-free-guestbook.com, -
november 2006 - mening :
Bökerne om Moses
Discussiongroup,
a-free-guestbook.com
Welcome to a-free-guestbook.com. - You've found the right spot to create
your own personal free guestbook in minutes. - For years we have been
developing guestbooks and other free internet software. Therefore we're able
to serve you with the best possible and fully customizable guestbook
service. Your guestbook is completely free! Sign up now to create your own
free guestbook in minutes!
_
3. - Hej Ivar. Ligesom din webside "Bornholmer-tinget" er denne webside et
pragtstykke hverken mere eller mindre. Jeg har selv arbejdet som
religionsforsker med speciale i den Hellige Graal, i mere end 30 år; og dit syn
på mange ting falder helt i tråd med det jeg selv er kommet frem til. - Jeg vil
helt sikkert vende tilbage hertil - måske mødes vi en dag på gaden i Allinge -
bor her. Alt det bedste - for dig og Bornholm,
-
7. - Fasinerende, godt jobbet. Jeg gaar utifra du har lest Ove von Spaeth.
Bökerne om Moses.
De svenske skipene er sumeriske siv-baater? Lykke til videre! Regnvald,
-
8. - Hej, Ragnvald Larsen og tak for dine ord. - Efterfølgende har jeg kigget
lidt på Ove von Spaet's værker og jeg finder dem spændende nok til at studere
nærmere. - Hilsen fra Ivar!
sv.wikipedia.org, Sweden, -
23 juli 2011 - dictionary item:
Stjärna. - Observationshistoria.
sv.wikipedia.org, Sweden, - dictionary item:
Stjärnforskningens historia - 2011
_
Huvudartikel: Antiken och medeltiden
Även civilisationen i
Forntida Egypten innehade framstående kunskaper inom astronomi och astrologi.
Detta bevisas bland annat av att världens äldsta bevarade och exakt daterade
(1534 f.Kr.) stjärnkarta hittats i Dendura, Egypten.[6] Också fenicierna, de
tidiga sjöfararfolket, hade skaffat sig goda kunskaper inom astronomi vilka de
använde för att navigera över haven. De använde bland annat Lilla björnen och
Polstjärnan för att hålla reda på väderstrecken ...
6.^ von Spaeth, Ove, (1999). "Dating the Oldest
Egyptian Star Map". Centaurus International Magazine of the History of
Mathematics, Science and Technology 42 (3): s. 159-179.
http://www.moses-egypt.net/star-map/senmut1-mapdate_en.asp.
Diciamo che l'artista dell'epoca egizia potrebe aver "stilizzato' il tutto,
cosa sovente nelle varie civilta' antiche (a parte i cinesi che hanno fatto
delle mappe spettacolari!! ma li il culto dell'astrologia/astronomia era al
amssimo livello).
A propsoito conoscete per
caso questo libro/dati e il tizio che l'ha fatto? (oddio ma perche' maledizione
non mi fa incollare un indirizzo internet? ) :
www.moses-egypt.net/star-map/senmut3-treatise_en.asp
facebook.com - 22 January 2009
- news and debates / nyheder and debat :
Interest Group for The Ove von Spaeth Papers
facebook.com: Interest Group for The Ove von Spaeth Papers | Facebook is a
social utility that connects people with friends and others who work, study and
live around them. People use Facebook to keep up with friends, upload an
unlimited ...
Officers: Martin Gjedde, Masterpaster
Group Type: This is an open group. Anyone can join and invite others to
join.
Admins: Martin Gjedde (creator). Languages: English and Danish
_
Interest Group for The Ove von Spaeth Papers
Global - http://www.facebook.com/group.php?gid=45399163234
Type: Common Interest - History
Description: Interessegruppen for Ove von Spaeth-skrifterne om Historie og
Videnskab: - Genopdagelse, indsigt, fornyelse.
• Udbredelse og debat om Ove von Spaeth's udforskning og opdagelser inden
for hans forskning om den historiske Moses, arven fra Egypten, oldtidens
videnskaber og astronomi.
The Necessary Project
Although we do not in general reflect on the experience that on a daily basis we
draw from a special kind of wealth, we all profit by the fact that our modern
society is firmly rooted in past high-level cultures. A special knowledge and
wisdom found in Greece, Rome, and later the Renaissance, however, originate from
the cultural source of Ancient Egypt.
Egypt was also the
domicile of Moses. His life was extremely dramatic; however, as the leading and
active figure, this person contributed to the development of many elements which
even today influence western culture - i.e. the modern world. Therefore, he is
an inevitable present figure.
Through his
interdisciplinary authorship Ove von Spaeth has opened up for an otherwise
neglected, often forgotten knowledge about our past historical basis. Also in
order to understand such foundation of our own culture, this research and the
consequent results are important. Without his necessary research on innumerable
sources and often ignored findings we, today, would frequently lose major
connections to information in the past -
cf.
http://www.moses-egypt.net/book-series/moses_project_en.asp .
In case you haven't read
the Ove von Spaeth books you can check it out here:
http://www.moses-egypt.net
Det nødvendige projekt Selv om vi ikke i almindelighed tænker på, at vi dagligt øser af en rigdom af
særlig art, nyder vi allesammen godt af, at vores moderne samfund har stærke
rødder i tidligere kulturer på højt niveau. En særlig viden og visdom stammer
fra Grækenland, Rom og senere hen renæssancen, men med et kulturelt udspring der
skal søges helt tilbage i det gamle Egypten. Netop her var også hjemstedet
for Moses. Hans liv blev uhyre dramatisk, men med ham som den centrale og aktive
figur udvikledes der nogle elementer, som den dag i dag præger vestlig kultur -
den moderne verden. Derfor er han en uomgængelig skikkelse. Med sit
tværvidenskabelige forfatterskab har Ove von Spaeth lukket op for en overset,
ofte glemt viden om vor tidlige historiske basis. Også for netop at forstå
grundlaget for vores egen kultur er denne forskning og dens resultater så
væsentlige. Uden hans nødvendige forskning af utallige kilder og ofte oversete
fund ville vi i dag ofte tabe vigtige forbindelser til fortidens informationer:
http://www.moses-egypt.net/bogserie/moses_projekt_da.asp . Har du ikke læst bøgerne
kan du få et indblik her: http://www.moses-egypt.net
Welcome
After reading Ove von Spaeth's work "Assassinating Moses", - one day I wanted to
join a debate at the http://www.grahamhancock.com. At that place there was a
heavy sea running - and interesting information and opinions appeared; and I
look foreward to that it can happen here too - in the facebook's "Interest Group
for The Ove von Spaeth Papers".
By the way, anything will
be debated here and, believe me, when thesubject: the historical Moses (or also
Ove von Spaeth's analysis of the world's oldest star map) is debated, we are
going to cross through many paths - and there will be open to only what is in a
sober and good level.
Best regards, Martin
Velkommen Efter at have læst Ove von Spaeth samlede værk "Attentatet på Moses" fik jeg en
dag lyst til at tage en debat på: http://www.grahamhancock.com . Bølgerne er
gået højt - og interessant information og meninger, dukker frem det håber jeg
også kan ske her på facebook's "Interest Group for The Ove von Spaeth Papers".
Forrresten vil alt
herinde kunne debatteres og, tro mig, når emnet Moses (eller også Ove von
Spaeth's analyse af verdens ældste stjernekort) debateres kommer man rundt i
mange kroge og det skal der være plads til, bare det er i en sober og i god
tone. - Mange hilsener, Martin
Displaying topics
- Entire universe from one simple little equation?
- The 5 Mysteries of the Universe
- Has Moses hidden for posterity valuable treasures with archives of Egyptian
knowledge ?
- more ...
Præsenterede emner - Hele universet fra en lille simpel ligning? - Universets 5 gåder - Kan Moses have gemt til eftertiden værdifulde skatte af egyptiske
videns-arkiver ? - m.fl.
DEBATT OCH
YTTERLIGARE FAKTA OM BÖCKERNA
OM DEN HISTORISKA MOSES
¤
Mail, - 17 November 2002
- questions :
Moses and monotheism?
I did some reading on monotheism and traced it back to Akhenaten. As I reasoned
my way through the possible logic of events I arrived at the following:
Akhenaten uproots the old
pantheon and builds a new city to honor his new god; - Akhenaten dies, the old
pantheon is resurrected only to be toppled by Tutankhamen; - Tutankamen is
killed and with him the god of Akhenaten; - the god goes underground and is
memorialized by a few worshipers who, like the Christians later, keep the flame
alive for the time intervening between Tutankamen and Ramses; - Moses comes in
contact with the monotheists and the new god enters his mind; - later in Sinai
that god, who has matured over the intervening centuries, gives Moses a moral
and ethical creed that will give the Jews an ascendency over the other desert
tribes.
Would you please comment
on this continuum.
:: OvS's reply. - Prior to 300 BC, hardly no
such thing as pure monotheism existed. Even in the Bible, Jahweh mentions
himself being supreme to other gods. Already, prior to the time of the great
pyramids, i.e. before 2,500 BC, the ancient Egyptians had only one creator
god, and other gods were his offspring and "assistants".
Akhenaton did recognize
other gods also, but he attacked them in order to attack their priesthoods.
He made Aten his chosen god to be supreme (but not "mono"), partly for
political reasons.
Moses lived almost 200
years earlier than Akhenaten (which fits Egyptological and archaeological
indications, in contrary to any time later) and, thus, he could not be
inspired by this religious king. Furthermore, in several parts their
theologies differ very much.
Finally, it was not about
the Jews but the Israelites. The Jews were just one tribe among several.
Together with the proselytes (from other nations and peoples), who were
allowed to join the exodus, the result was this: Of the whole group, the
Jews were only approx. 13 percent, according to concrete information by the
countings listed in the Bible. And they arrived after having stayed in Egypt
during four generations - i.e. no desert tribe culture, and also their
legislation in many detail confirms this impression. Ove von Spaeth
¤
Reader's mail - 26 November 2009
- question :
Fråga från Sverige - om himlafenomen för israeliterna
Hej Ove von Spaeth, - Efter att ha hittat din hemsida om Moses så hoppas jag
att du är rätt person för att hjälpa mig med följande.
Det finns någon gammal berättelse om att en "stjärna" blev synlig i samband
med att Moses föddes. Jag skulle vilja veta i vilken text denna "stjärna"
finns omnämnd.
Dessutom undrar jag om en annan sak. När israeliterna lämnade Egypten så
följde de på dagen en molnstod och på natten en eldstod. Är detta
himlafenomen eldstoden/molnstoden omnämnt i någon annan text än Bibeln? Jag
menar omnämnt med detaljer som inte kan vara tagna från Bibelns berättelse.
Jag får intrycket att inget finns angivet utöver vad som står i Bibeln. -
Tack på förhand. Vänliga hälsningar,
Göran Johansson, - 26. November 2009 18:43 - (26.Nov.2009).
PS, Om du undrar vem jag är så är jag astronom som forskar om astronomiska
fenomen som var synliga för några tusen år sedan. Jag brukar besöka
institutionen för astronomi vid Lunds universitet en gång i veckan. Om du
undrar över min forskning så kan du läsa följande. Nature, 2007, 19 juli,
sídan 251. Z-Camelopardalis är namnet på en stjärna som ibland ändrar ljusstyrka, och
jag är personen som identifierade att det finns en kinesisk uppteckning av
den från år 77 f Kr. Världens äldsta exempel på en klassisk nova.
¤
Overview - 28 November 2009
- answering :
The pillars of the cloud and of fire, during Exodus
By OVE VON SPAETH
- Answering Goran Johansson (cf. above message: "On the phenomena ..."): - Svar til Göran Johansson, (brevet, "Fråga från Sverige...", ovenfor)
1. - Concerning the star: There was no certain, sensational star in the sky
at the birth of Moses but the sources mention a very large planetary
conjunction, 3 years prior to this.
This information about the big conjunction is not from the Bible but from
the Rabbinical Writings and can be astronomical proven as being of greatest
probability. However, all this is written in my book's first chapter which
has been translated into Swedish - you can read it here:
http://www.moses-egypt.net/bok1/moses1-kap1_se.asp (
http://www.moses-egypt.net/book1/moses1-cap1_en.asp ) - chapter 1: The Lost
Astronomical Record, - and in this paragraph: Is it Possible to Use
Astronomy to Date the Birth of Moses?
2. - Concerning the phenomenon at exodus: - A phenomenon mentioned in
connection with the sky is not necessarily something literarily taking place
(up there) in the sky but maybe just having the sky as background. The Bible
do not state that it was a celestial event. The text, below, from the
Moses-series' vol. 3, where I explain the whole thing, may probably be
sufficient?
From Ove von Spaeth's book: "The Vanished Successor; Moses' Hidden War
before and after Exodus Rediscovered". Assassinating Moses, vol. 3
(Copenhagen, 2001). Some biblical expressions are quoted from the The King
James edition.
Extracts from the vol. 3's CHAPTER 10: - The pillar of the cloud during the day and the pillar of fire at night
Résumé: - Hypothesis about a pillar of cloud and a pillar of fire and smoke
coming from a volcanic eruption have proven unrealistic in relation to time
and geographically out of focus. - In all ancient military history pillars of fire and smoke were known as
perfect means of directing large groups and were effective as false signals
or misleading the enemy. Besides, smoke was used to blur the enemy's vision.
Strategic Abilities of Moses and his Use of Pyrotechnics
The biblical narratives about Moses report on a special phenomenon appearing
in the eastern sky during the first three days of the Moses and Israelite
exodus from Egypt - and it was a visible guide in the desolate and
desert-like landscape for the first 140 kilometres towards the Red Sea. Once again Moses benefitted from his military training as a young man. This
was also reflected in the admirable and ingenious tactics used during the
exodus. In Exodus (13:21 and 14:19-21) of the Hebrew Bible is stated that "... by day in a pillar of a cloud to lead them the way; and by night a
pillar of fire to give them light; to go by day and night. By day the pillar
of the cloud was not taken away, nor the pillar of fire by night ..." "... the pillar of the cloud came between the camp of the Egyptians and the
camp of Israel; and it was a cloud and darkness to the former and it gave
light by night to the latter; so that the one (group) came not near the
other all the night ..." This practice is a well-known warfare strategy of that time: smoke and fire
signals often directed large detachments. Along their borders the Egyptians
had many signal stations (in forts) - especially along the Nile; these
signals were in operation as late as until the year 1900 - when the first
dam of the Nile was inaugurated. At a certain time another interpretation might have been significant - at
least for the later biblical editing - because the fire phenomenon may also
be interpreted as an affirmative recurrence of a sign once appearing in
relation to the Jahweh prophecy regarding the stay in Egypt of Abraham's
descendants and their later exodus where Moses at Sinai entrusted them with
the Covenant: because - as described in Genesis (15:17) - and immediately
prior to a previous established pact between Jahweh and Abraham - Abraham
had this vision: "... a smoking furnace and a burning fire that passed between ..." The Bible presents special occurrences among the Israelites during the
exodus as evoked by "an act of Jahweh". However, before all important doings
everywhere in Antiquity - whether a great king or a low rank foreman
initiating a work on a project - such actions were mandatory and connected
with that one or more gods were to be beseeched for getting a support during
cultic ceremonies. Inevitably, also Moses must have made such sacrifices or invocations of the
divine powers as of Jahweh or Elohim, and it was imperative for a good
result that these powers were given the honour - or part of it - the way
primitive people of today still practice cultic magic. As by his command of the fire - the pyrotechnics - Moses has also been able
to manoeuvre the smoke. The simultaneous and unwanted side effect of both
the fire and the smoke as means of signals had the route of escape revealed
to the pursuing Egyptians. Not only does the text show that a necessary
transposition of smoke signals had been used to deceive the Egyptian army
and mislead it from the Israelite main position; but also that production of
smoke by different means had been arranged in order to create a wall of
smoke, just like in today's warfare when making a screen of artificial smoke
(cf. the Bible's Psalm 105:39). A real sabotage to the Egyptian chariots obviously took place in their camp
under cover of the dark smoke screen, and the collapse of the chariots was
among the favourable opportunities in the Israelite's escape to Sinai,
according to Exodus (1:24-25) stating that: "... he looked unto the host of the Egyptians through the pillar of fire and
of the cloud he looked unto the host of the Egyptians camp and caused
confusion in the Egyptian camp. ... And took wheels of off their chariots so
that they (the Egyptians) could not drive them ..." Due to lack of historical knowledge many of these in militarily tactics
rather banal teasing against the enemy were later perceived as being
glorified and miraculous.
Symbolic significances
Later many of the biblical events were later as symbolic significances used
by Jewish Mystics and the Gnostics - and were also used by the Church as
religious symbolism. Since the years after ca. 400 BC Christianity named
recently baptized persons illuminati, i.e. "the enlightened", referring to
the appearing pillar of fire at march out of Egypt during the Easter, and
the importance of which was integrated in a sentence of the Easter hymn of
thanksgiving saying that the doings of the Holy Spirit were incorporated in
columnae illuminatione, i.e. "by the light of the pillar of fire". By means of his so-called knowledge of alchemy demonstrated by Moses, for
instance, in some of the "Ten plagues of Egypt" he has also been able to
make a fire flame like a pillar towards the sky. Likewise, reports can be read about a sacrifice in the honour of Alexander
at the altar of the Jerusalem Temple where the fires apparently were
directed by means of chemicals, spirits of wine, and Babylonian naphtha,
thus creating an impressive pillar of fire towards the sky (well-known
effects and means according to the research of for instance Robert Eisler).
A similar example of this once so well-known phenomenon 1,100 years later
was reported from Alexander the Great's conquering of Babylon when the
defenders of the city tried to create horror by burning in all the streets
of naphtha – extracted from asphalt-oil deposits. There are also reports
about a sacrifice in the honour of Alexander at the altar of the Temple of
Jerusalem, where the fires apparently were directed by means of chemicals,
spirits of wine, and Babylonian naphtha, thus creating an impressive column
of fire towards the sky (well known effects and means according to the
research of for instance Robert Eisler).
An obvious development of the pyrotechnics of Antiquity - a military secrecy
monopolized by the Greeks - was the terrifying "Greek fire" known for its
ability "to set water on fire". The oldest known report on this remedy is
about the defense of Delphi against the Celts in 279 BC, and the last time
was as late as in 1453 AD during the fruitless defense of Byzantium against
the Islamic army. By the killing of the defenders of the city the knowledge
of technical secrets became lost. From the Nile delta to the Red Sea, on an eastern route over the level
countryside where only the curving of the earth behind the horizon limits
the view, a signal fire might still only be visible at a distance of 10-15
kilometres despite the optimum conditions. This fact supports that the
number of Israelites was limited, considering that people of many of the
groups should be able to see this signal simultaneously.
Historically recognisable use of fire Not only signals by fire and smoke have been used during the Israelite
exodus but also, as mentioned, defence manoeuvres supported by the means of
fire and smoke. The latter form of tactics is likely to have been made by
setting fire to dry desert plants which appear so abundantly during
springtime. Cordoning fires have been established in front of the pursuing
Egyptians, who had now approached to a close nearness of the Israelites. This condition is also reported in the Rabbinical Writings, e.g. in
Ginzberg's "Legends of the Jews", (Vol. 3, p. 20, and Vol. 6, p. 6),
mentioning that "... the arrows and missiles of the foremost Egyptian troops seemed to be
caught by the fire and the smoke …" which "... made aiming impossible ..."
The Rabbinical Writings amplify this by saying that the Israelites had
created a "wall of fire".
Obviously these texts present an exact report of the real event: Pharaoh had
deliberately kept a distance to the Israelites - a distance of 160-170
metres - carefully worked out on strategic considerations. The distance matches the distance of a bowshot, however, a bowshot made by
the Egyptian long-range so-called composite bows. This is in exact
accordance with the historical fact that this new invention of laminated
bows composed of layers of horn and different types of wood - a war
technical heritage (as the chariots) from the expelled Hyksos occupants -
had been introduced in the revitalized Egyptian army during the first years
of the 18th Dynasty. Thus the fire- and smoke-"wall" was extremely
necessary. The Israelite people's army cannot possibly be assumed to have been equipped
with such expensive, modern and sophisticated weapons. The Israelites have
been unable to efficiently respond to the shooting with their ordinary,
short-range weapons. The Egyptians have had the advantage of keeping the
calculated distance, so that they alone were able to hit their enemies.
Thus, the fire and smoke "wall" was particularly necessary.
Moreover, the Egyptian military had a firm and well-organized attack pattern
where first a shower of arrows and then the throwing of javelins would break
up enemy rows, among which the soldiers could intrude with drawn pointed
weapons. Based on such well-researched circumstances it makes sense
historically when the reports say that the Israelites established the wall
of fire towards the Egyptian arrows and missiles. Important and exact details of this situation rule out completely the
present hypotheses that, around 300 BC or later, Jewish clergy and learned
men wrote the Rabbinical Writings' reports on the exodus. How should the
Rabbis in specific details have known about Egyptian war technical skills
more than 1,000 years earlier of their own time where Egypt was ruled first
by the Greeks and then the Romans?
In Alexandria the Jewish-Egyptian philosopher Philo had access to Egypt's
old temple archives and to the world's largest library as well. In
accordance with the Rabbinical Writings he does not mention in his Moses
biography, written ca. 10 AD, that Jehovah interfered immediately; instead
he says that "an angel" launched the implementation of the fire phenomena. When time and again the Rabbinical Writings about Egyptian circumstances in
the era of Moses describe "an angel" this figure is in no way corresponding
to "angels" in the later European-Christian tradition. The events were
contextual rituals presenting the participants dressed as gods acting
according to their performance in question. According to this, people must have been stirred when some of Moses' most
reliable men leading this action of making confusion were, as not usual
practice, dressed in a ritual way and acted ahead of the army in order to
exorcise the enemy. In addition, other action groups handling the fire have
been dressed in fire protecting leather and wool "armor" - well-known, e.g.
from workers of the ancient metal casting. That the Rabbinical Writings
exposing such phenomena confirms the probability of these being in
accordance with historical facts of the ancient time.
- - -
INFORMATION: ON DATING THE PILLAR OF FIRE Comet or Vulcan as a Sign Post?
From time to time there has been attempts to explain the pillars of cloud
and of fire - in addition to the Bible's mentioning of fire and smoke at the
Sinai mountain top, when Moses later climbed this mountain - all to be as
certain natural phenomena. In some of these assumptions it is alleged that the pillars of cloud and of
fire erupted volcanically from Mount Sinai, and that this "sacred mountain"
was the eruption of smoke by day and fire by night. But on the Sinai
Peninsula and in the surrounding area in today's Arabia, there has been no
volcanic activity in the last 20-30.000 years or more. The Mount Sinai
itself has never been a volcano! However, it is still a characteristic
climatic phenomenon that these "West Arabian" mountains have frequent
electrical storms on top. German Egyptologist Hans Goedicke argues in his article "The Canaanite
Illness," in Studien zur Altägyptische Culture (Band 11, Hamburg, 1984) that
the Israelites exodus took place in 1495 BC when the volcano on the Greek
island of Santorini (Thera) had a violent outburst so that a part of the
island disappeared. Atomized material from this disaster has been found in
Egypt and in that hypothesis this is claimed to have caused some of the "Ten
plagues of Egypt". The actual eruption would have formed an immense, 30-50 kilometres tall
pillar of cloud and of pillar of fire, but due to the Earth's curvature it
could not be observed from Lower Egypt. Substances from the eruption spread
through the stratosphere across the globe, including the ice cap of
Greenland where Danish glaciologists found traces of Santorini in the layer
from about 1645 BC (cf. "Nature", vol. 328, 1987, pp.1-3). It is in
accordance with carbon-14 dating measurements on the island, while
dendrology is claimed to suggest the year 1628 BC. Both datings shows a much
improved precision, defining eruption to have taken place about 150 years
behind from Goedikes figures.
Apart from the fact that these years are different from 1455 BC., i.e. the
year of the exodus, the Goedike hypothesis about a volcanic eruption taking
place as far away as 800 kilometres north of Egypt (where at least the curve
of the earth would not have allowed the observation – as mentioned) cannot
explain how this phenomenon could have been visible both in front of and
behind the Israelites - as stated in the Bible - i.e. visible both on their
way East through the desert in front of them and behind them in West. Suggestions have been made that instead of a better known phenomenon (and
nothing extraordinarily like the Velikovsky theory about a collision of
planets), this could be the tail of a very bright comet. Many comets are shining so brightly that even close to the sun they can be
seen during daytime; - equally well-known are examples on comets with very
long tails reaching from the nightly sky in west and far into the daytime
sky in east. In these circumstances such a comet would "show the way" by appearing bright
or smoke-like during night time as well as daytime and thus be seen in
shifting positions in front of the Israelites as well as behind them. This,
however, implies a comet with a retrograde orbit, i.e. an orbit opposite
those of the moon and the planets. The orbits of 50 per cent of all big
comets are retrograde. Reappearances of periodic comets, i.e. comets with observed reappearances,
can be computed; thus also if the comet appeared in 1455 B.C., i.e. the year
of the exodus, around the vernal equinox (Easter) of this year. The Halley
comet, the 1811 comet, and the Aristotle comet would be the only periodic
comets big and bright enough to evoke the said phenomenon (the Aristotle
comet divided into two comets - and now, 2,300 years after Aristotle's
observation - the orbits of these comets can still be identified, today
known as the 1843 and the 1888II comets, respectively). However, the appearances of these periodic comets do not match the year 1455
BC., i.e. the time of the exodus; and thus not either the Halley comet -
although more than 3,000 years ago this comet also had a significant
brightness, besides having a retrograde orbit. But when Halley appeared ca.
in 1500 BC and again approx. in 1424 BC, it was not during Easter, i.e. not
at the beginning of the exodus, but at other seasons of the years. Around 50 per cent of all comets are non-periodic comets only appearing
once. It is very unlikely that one comet among the 4-5 non-periodic comets
normally appearing each century, however rarely visible, should match the
biblical description of the phenomenon.
Chinese reports with the oldest known observations of comets show that the
only comet (here: non-periodic) that appeared in the year of the exodus, was
observed in 1495 B.C., i.e. 40 years before the exodus. An explanation and dating of the phenomenon by means of a comet can thus be
excluded with reference to the reasons mentioned.
- - - The very implementation of the difficult start of the exodus was monumental.
That later the phenomena have been described as miraculous is absolutely
irrelevant. This, however, has caused rejection of the narrative as pure
superstition and myth. Still, based on the texts about Moses' clever leadership of the armed
emigrants - with everything so well under control - it is obvious that the
pillars of cloud/smoke and of fire as well as the wall of fire were
well-known remedies being used in the military tactics of that time. Thus
without any military technological characteristics of myths.
Rapport artikel, SweDano Journal,
- febr. 2004 - opinion
Vetenskapen och den historiske Moses
Rapport artikel av OVE VON SPAETH
Det nödvändiga projektet
Vill nya upptäckter, som är framförda och utvecklade utanför de etablerade
institutionerna, riskera en ovälkommen mottagelse? - Inom nutidens forskning är
den historiske Moses ofta blivit reducerad till att blott vara en myt. Men den
nyorienterade bokserien, "Attentaten på Moses", flyttar Moses från myten
tillbaka på sin plats i historien.
Även om vi inte i
allmänhet tänker på, att vi dagligen öser av en rikedom av en speciell art,
njuter vi alla av fördelarna, att vårt moderna samhälle har starka rötter i
tidigare kulturers höga nivåer. Men vårt kulturgrundlag är med oss hela tiden!
Och det är i sig själv berikande att veta mera om det.
En speciell kunskap och
visdom stammar från Grekland, Rom och senare i renässansen, men de har ett
kulturellt ursprung, som skall sökas helt tillbaka i det gamla Egypten. Just här
var också högkvarteret för Moses. Hans liv blev otroligt dramatiskt, men med
honom som den centrale och aktive historiske figuren utvecklades där några
elementer som ännu i dag präglar västlig kultur - den moderna världen. Därför är
han en oundgänglig gestalt.
Omkring vårt nya
årtusende begynnelse visste vi officiellt sett mer om månens yta än om Moses,
den tidige pionjären i vår egen historia, i vars tradition vi alla lever i
dagligen.
Med min tvärvetenskapliga
tillgång till ett i verkligheten omåttligt historiskt material vill jag bidra
till att öppna för en ofta negligerad och ofta glömd kunskap om vår tidiga
historiska basis. Också för just att förstå grundlaget för vår egen kultur kan
denna forskning och dets resultat visa sig som mer väsentlig än någon ville ha
förväntat. Utan en sådan nödvändig forskning av härmed undersökta, oräkneliga
källor och ofta förbisedda fynd ville vi i dag kunna förlora viktiga
förbindelser till förtidens informationer.
Forskning omkring Moses
var övergripande sett slut hos de flesta forskare i 1900-talet, som därpå lät
det vila på det lilla man visste om honom. Många blev eniga om, att han inte
hade existerat. Inom många områden kan konsensus idéer vara en praktisk
utgångspunkt, men grupp beslut och meningar är inte i sig själv fakta. Där var
uppenbart inte någon konkret kunskap om Moses. Inte förrän nu! Inte minst också
genom författerens unika projekt.
Kätteri?
Men från min egen forskning om den historiske Moses dramatiska öde, mysterium
och inte minst inflytelse, har jag i min bokserie, "Attentaten på Moses", haft
tillfälle till att framlägga ett material, som har visat sig att vara otroligt
överraskande. Speciellt ger det oss en ny, avgörande kunskap om en essentiell
del av vår egen bakgrund, som drar linjer just helt tillbaka till Moses Egypten
- dåtidens kulturella och andliga brännpunkt.
Det kan sägas utan
överdrivelse, att i mina böcker om den historiske Moses i det gamla Egypten
framläggs och perspektivenas återupptäckta delar av en för oss fortfarande
aktuell och betydelsefull historiskt sammanhang - också i relation till religion
och filosofi. Detta har inte minst medfört en debatt, som sidan av värdefull
motargumentation också kastas irrationella skuggor från vetenskapliga fördomar.
Låt det bli understryket:
Kunskapens mål är inte att etablera ett självförsvar. Dock i några akademiska
kretsar har böckerna ofta fått en mottagelse, som milt sagt får kallas
'intressant' på grund av vissa egendomliga reaktioner.
Det är kunskapens väsen
att undersöka kritiskt. Det är därför både naturligt och önskvärt, att nya
upptäckter, som är framlagda i bokserien om Moses, ändå underkastas noggrann
kritik och analys. Och ytterst väsentligt att möjliga fel tas upp, för fel kan
man förhålla sig till, däremot om de lämnas olösta, kan det influera olyckligt
på läsarens värdering av böckernas innehåll.
Från starten blev det av
vissa akademiska kritiker framställt som att det är i sig själv provocerande,
att det är en självständig, otraditionell forskare, som söker från en
övergripande syn att påpeka några stora historiska sammanhang från nya vinklar
på tvärs av specialområden.
Men denna oortodoxa
budbärare är knappast den rätte skottavlan. Det är verkligheten det framdragna
omdirigerade forntidsmaterialet i sig själv, som med sitt genomgående sammanhang
allvarligt utfordrar delar av den konventionella vetenskapen på det omhandlande
historiska området. Principiellt bygger vetenskapens grundlag på att förundrar
sig; men har dens utövare inte kritisk sans över för det hitintills självklara
och vedertagna, kan de inte förundra sig.
Idéer och myter, - och att skilja 'relativt' från 'absolut' På bakgrund av en rad konkreta exempel på, att en del av kritikerna
olyckligtvis har låtit egna profileringar och teorier vara huvudsaken framför
det behandlade ämnet, förekommer verkets omfattande bevismaterial att ha skapat
rädsla för att acceptera materialets resultat kunnat medföra, att delar av
forskarens eget arbete utsätts för tvivel.
a) Till den
nämnda historiska perioden för Moses är där vanligtvis inte någon känd datering,
men ändå ses dateringarna i bokserien om Moses beskyllda utan vidare för att
vara oacceptabelt felaktiga. Det är fel. För forskningen håller ofta här fast på
att datera äldre upplysningar till att endast vara från den (relativa) tidpunkt,
då de som senare fysiska källor finns nerskrivna. Detta speciellt för det man
obefogat har gjort tillgängliga, relativa tidpunkter för själva nerskrivningen
av de gamla texterna till nu att vara giltig sanning.
Data i en detaljerad
historisk händelse är ofta inte från samma dag som nerskrivningen. Men om man i
stället vill närma sig de aktuella, historiska förhållandenas verklighet, d.v.s.
absoluta ålder, kan detta medföra en lite ändrad tidräkning för de aktuella
egyptiska och judiska historiska perioderna. Detta kan hos många forskare
upplevas som "oönskat", eftersom det kan medföra flera omjusteringar i den ofta
hitintills använda s.k. relativa kronologien.
b) Utan
bevis har böckerna generellt blivit anklagade för felanvändning av källor. Det
är fel. Böckerna använder bl.a. den metoden, att man fördomsfritt på förhand
låter bli att kassera påfallande märkliga och myt-liknande källor. Först
undersöks det, om förhållandet i källans berättelse överhuvudtaget kan vara
realistisk i historisk praxis. Exempelvis genom att kolla tids data (särskilt
astronomiska) i en källa kan man självklart bättre förhållandevis precisera
eller avvisa dets pålitlighet. Och endast om utfallet befinns rimligt, kan det
bli basis för att i varje fall gå vidare till nästa steg i den fortsatta
undersökelsen av källan. Denna metoden har de aktuella fackens världskända, högt
respekterade forskare (Flinders Petrie, Albright, Cyrus Gordon etc.) alltid
följt. Varför vill många kritiker inte acceptera det i detta tillfälle?
c)
Gång på gång kallas det i vissa forskares kritik för en felanvändning, när
böckerna använder forntidskällor, som vid en del tillfällen är nerskrivna senare
än tiden för det aktuella temat, som de behandlar. Det är fel att påstå detta
utan att undersöka kontexten (öppet framlagt i mina böcker).
Den särskilda poängen
angående böckernas användning av också dessa källor är, att de innehåller en
överlevererad omtalning av några först i nutiden återupptäckta och - i
historiska detaljer - exakt dokumenterade händelser, som har hänt många hundra
år eller mer innan den själv senare texten blev nerskriven, men som de aktuella
förtäljarnas skrivare omöjligt själv kan ha upplevt eller haft kunskap till
annat än just som exakt referens från berättelser av tidigare dato. I de
relevanta tillfällena vill just ingen kunna avfärda den använda källan som
opålitlig eller fri fantasi.
(T.ex. i Nordeuropa kan
lokala ortsnamn vara från 500 till hela 2000 år äldre än registrerat i våra
äldsta historiska källor. När en muntlig tradition här kan vara långt äldre än
de framförda texterna, vill dock ingen insistera på att datera ett ortsnamn till
så uttalat sent som den aktuella ortens/platsens första skriftliga källa härom,
- t.ex. staden Odense är knuten till guden Oden från forntiden, men kändes först
skriftligt så sent som i 1300-talet.)
d) Dessutom
- vid böckernas undersökelse av mindre utforskade områden, var där endast finns
sparsamt existerande källor, söker en del kritiker att begrunda sin avvisning av
den framlagda helheten med, att där inte samtidigt som "motspel" visas några
motstridande källor. Detta oavsett, att det är precis dessa tillfällen, där de
källorna inte existerar. När ett undersökningsverktyg således rent automatiskt
dras fram, också där det, som här, just inte kan användas, blir det en något
parodisk procedur, som har mindre med forskning att göra. Karakteristiskt har de
aktuella kritikerna ännu inte angett eller underbyggt blott ett exempel bakom
deras påstående om böckernas felanvändning av källor.
e) De
bibliska s.k. myterna om t.ex. hititerna visade sig efter utgrävning av detta
folks huvudstad att vara en sann historia. Tillsvarande har stora arkeologer och
upptäckare avkodat andra påstådda ohistoriska myter och därigenom funnit t.ex.
Troja, 'Agamemnons grav', Knossos Labyrinten, och även ett helt forntidsfolk
minoerna samt linear-B tavlornas 'antik grekiska' språk m.m. Kung Midas blev
påstådd att vara en myt, intill hans grav blev öppnad i 1950-talen. På helt
samma sätt är också några av de överhuvud största arkeologiska fynd på flera
andra platser här på jordklotet blivit funna, just utifrån konkret information i
tusenåriga myter och legender. Också självaste Buddha blev kallad för en myt,
intill engelska arkeologers olika utgrävningar i 1880-talen i Nordindien konkret
motbevisade det.
När Moses och
israeliternas utvandring från Egypten och invasionen i Kanaan blir avvisat av
forskare blott med det påståendet, att det är en myt, eftersom där inte har
hittats några spår av denna invasion, är detta direkt fel. Det är ovetenskapligt
baserat med en självmotsägande sammanblandning ofta framlagt som om kritikerna
kunde vara i besittelse av konkreta spår av, att den israelitiska invandringen
definitivt inte hade hänt. Även om Israel är ett av de arkeologiskt mest
utgrävda länder, är det ett faktum, att 95% av landet ännu inte är
utgrävt/undersökt.
På universitetena
existerar konkret det paradoxala fenomen (accentuerat, nu då också humaniora
facken betecknar sig som 'vetenskap', varför fysisk vetenskap blev tvungen till
att kalla sig exakt vetenskap) - att där inom bl.a. teologi, biologi och
antropologi m.m. ofta ges totalt olika utredningar om gemensamma större centrala
ämnen. T.ex. om historiens ursprung. Absolut ingen fast akademisk enighet
existerar här.
f) Där
existerar en mängd dokumentation om forntidens mysteriespel, men bara mindre
forskning härom. Insikt i mysterieelementer är själva nyckeln till många mindre
förståeliga delar i bibeln och andra forntidstexter. Vad där blev sagt och gjort
i rollerna i dessa spel, fick effekt både politiskt och i språkets talesätt.
I bokserien om Moses
framdras konkreta exempel på allt detta - från en kunskap som normalt inte är på
universitetets skolschema. En avgörande punkt är att bli mer historiskt medveten
om den stora vikt man överallt i forntiden lade på utförelsen av mysteriespel,
där man gestaltade och genomspelade gudarnas mytologiska handlingar.
Nya insikter
Inom t.ex. miljö- eller industriell forskning är det vanligt att göra samlade
värderingar utifrån datainsamling från även en hel rad av exaktvetenskapliga
discipliner. Men inom humaniora, där det ofta är mer ovanligt med
tvärvetenskapliga tilltag, kan det vid flera tillfällen upplevas, att de
aktuella forskarna har lättare för att se bort från fackaktuella resultat.
Detta till trots för att
där finns fackliga och offentliga forum till reguljära diskussioner av framlagda
resultat. De aktuelle kan möjligtvis mena att försvara specialintressen - ibland
utifrån en underförstådd fullmakt till att avgöra, vad som är den rätta
uppfattelsen. Tyvärr är sådana egenrådiga självbekräftande försök på
meningsstyrning - osynliga utifrån - dock stick i stäv emot riktig vetenskaps
dyrbara traditioner för frihet i forskning och yttring.
Flera sådana kritiker
uppträder även också som "experter" på områden långt utanför deras egna
fackgränser som om de helt bestämt genom, att bokserien om Moses har fel, och de
s.k. besserwissers vet det med så stor säkerhet, att de inte behöver läsa
böckerna närmare eller kolla källorna i det sammanhanget.
Thomas Kuhn har i sitt
respekterade standardverk "The Structure of Scienfic Revolutions", från början
av 1960-talen, just redogjort för det inneboende fackliga motståndet mot
förnyelser. Det är klassiskt material i vetenskapsteori på universiteten i dag.
Ett papyrusdokuments
4.500-åriga innehåll ("Surgical Papyrus Edw. Smith") visar det gamla Egyptens
kännedom till konkret vetenskap och bl.a. dets basis i (citat:) "...att väga och
mäta noggrant...". I dag är begreppet utvidgat, men fortfarande principiellt en
utgångspunkt vid utvecklad vetenskap. Likaledes är det fortfarande naturligt,
att en noggrann undersökande skepticism inbyggs i vetenskaplig forskning, annars
ville man ju kunna godta vad som helst.
När där från etablerade
forskare kritiseras annan forskning, som kanske uppfattas som konkurrerande, får
en sådan kritik vara anlagd seriöst och med respekt - exakt som vid själva
utövelsen av en seriös vetenskaplig forskning. Ytliga generaliseringar och
oansvarliga känsloutbrott, som negligerar rationell analyserande evaluering, hör
inte på något sätt hemma här.
Argument och slutgiltig avgörelse bör en opponent behandla avskilt - precis som
lagen skiljer mellan den anklagade och domens utövelse.
Ändå har många felaktigt
antagit de genom tiderna mest kända av hypoteserna om Moses - nämligen en Moses
som är placerad i andra, senare århundraden eller en Moses som en total myt -
som om det var en veritabel verklighet. Därför uppstår en särskild, försvarande
kritik, när dessa konstruktioner inte stämmer till de nya resultaten. Det är
helt enkelt bortglömt, att de fram tills nu endast var, och är, obevisade
hypoteser. D.v.s. ett spörsmål om tro.
Vad som är
okonventionellt och alternativt, är det ofta endast så länge det är nytt - och
inom en del andra fackområden har man då heller inte samma rädsla för att visa
oortodox forskning uppmärksamhet, när det gäller om att söka nya insikter.
Forskning och analysmetoder, som baserar sig på den värdefulla existerande
vetenskapliga traditionen, får både hållas i hävd och samtidigt modifieras med
nödvändig utvidgning av dennes förutsatta tankesätt (paradigm).
Det, som verkligen
räknas: Att denna forskningen om Moses har uppnått just konkreta resultat, för
detta kan inte diskuteras. De talar för sig själv.
Resultaten är på plats,
de kan vägas, analyseras, diskuteras och motverkas. De kan i några delar ändras
eller förkastas, ingen är ofelbar, andra vill kunna utbyggas. De har existens -
i realiteten för första gången - till skillnad från den fram tills nutida
situationen, då det finns rikligt av hypoteser, men aldrig med substantiell
underbyggning.
De frambragda böckerna om
den historiske Moses är naturligtvis inte ett" slutgiltigt resultat", men de
får, enligt vart bands förord, ses som ett i sig själv värdefullt erbjudande
till den framtida forskningen, som här för första gången får presentera ett
enastående och ofta sällsynt material nu på en gång i logiskt sammanhang.
Ove von Spaeth
- uppdaterat från
publicering i SweDano Journal, febr. 2004 (3:år, nr:2, sida 12-14) .
Översättare av denne
artickel: Bodil M. Paulsson, (Malmö).
A special treasure of knowledge and wisdom
of Greece, Rome, and the Renaissance had originated in Ancient Egypt -
and was here known to connect also with the historical Moses' dramatic
fate and mystery.
Ove von Spaeth has
written an intriguing, new-orientating work presenting this still
influential background of our civilization. • His interdisciplinary
research on history, archaeology, and anthropology goes deeply into
Egyptian tradition, history of religion, initiation cults, star-knowledge,
and mythology - relating to biblical studies, the Rabbinical Writings,
and the authors of Antiquity. • Each volume offers unique insights not
presented before.
Special information is
presented by clicking on the individual cover illustrations: