Kunda-Linjen, Debat og Nyheder, nr. 42, juni
2005 (side 2-4, inkl. citat af hel bogside) - boganmeldelse:
Profeten som Ukendt Geni
Af SKYE LØFVANDER, ansv.red.
Ove von Spaeth har afsluttet sin tour de force af et værk om Moses med det femte
og sidste bind i serien Attentatet på Moses. Denne gang er overskriften Profeten
som Ukendt Geni og beskriver, som overskriften antyder, muligheden af, at Moses
beherskede en bred vifte af fag og kunstarter; således fremfører forfatteren, at
man kan finde belæg for, at han har gjort sig som lovgiver, arkitekt, astronom
magiker, religionsstifter med meget mere - ikke mindst måske som en mulig
opfinder af det første alfabet udelukkende med lydtegn, som vi kender det fra
vort eget alfabet.
Til grund for sine anskuelser lægger forfatteren en kolossoal indsigt og
forskning i oldtidens kildeskrifter - at lade øjnene glide over litteraturlisten
giver åndenød!
Om de litterære er på
niveau med arbejdets omfang er måske et spørgsmål, men forfatteren kan gøre det
tunge stof tilgængeligt for mange læsere og det er bestemt en præstation.
Hvis bogen skal
kritiseres, synes jeg undertiden forfatteren forfølger sine mål for ensidigt.
Det kan forsvares med, at han bryder med de fleste eksisterende forestillinger
om Moses som historisk skikkelse. Hoftanken er her, at Moses var egypter, en
historisk skikkelse, hvis aftryk på jorden slet ikke spejles så dårligt i
biblen, og at han tidsmæssigt hører til i akkurat den periode som biblen
fsstslår dvs. ca. 480 år før bygningen af Salomos tempel. Moderne bibelforskere
har i stigende grad en tendens til at tolke Moses som en myte.
Vedføjede kapitel fra
bogen anskueliggør meget godt pointe, at forfatteren måske i vel rigelug grad
forfølger sit mål, at beskrive Moses som et multi-geni.
Således præsenteres den
tekst, han bygger sine anskuelser på, ikke, nemlig afsnittet fra biblen om Moses
for farao, som med sit billedmættede sprog vel ikke i første omgang inviterer
til en så faktuel tydning som von Spaeth forsøger sig med. Man kunne fremhæve,
at en af de vigtigste pointer i den historie er, at Moses' slange spiser faraos
magikeres slanger. det er klart, at vi ikke taler om slangers biologiske adfærd,
men om et billede der skal forstås og fortolkes omtrent som en drøm: De kræfter
som slangen symboliserer har hos Moses mere kraft end hos faraos magikere og kan
tilmed fuldstænding overvinde og indoptage (spise) disse i sig. (2. Mosebog,
7-13).
Det spændende bliver
naturligvis så, hvordan det dobbelte symbol slangen/staven skal tolkes, og von
Spaeth afliver heldigvis ikke hele mysteriet, men har dog tendens til at lægge
forklaringer i "Illustreret-Videnskab-stil" ud under nogle af de forhold som gør
bibelen til andet og mere end en historisk fortælling om et folk og dets kultur
og religion.
Dette gælder også sådanne
forhold som overgangen ved det kløvede hav på flugt fra faraos tropper, som von
Spaeth mener bl.a. skal ses i lyset af Moses' kendskab til naturforhold som ebbe
og flod; - og det ses i hans tagen Moses' alder bogstaveligt, 80 år ved flugten
fra Egypten, 120 år på trinnet til det forjættede land. Og der er adskilloige
andre eksempler på tilsvarende indstilling, som efter min mening ikke udvider
men skævvrider bibelens værdi.
Det er vel næppe så
sandsynligt at Moses påtog sig ledelsen af det jødiske folk ved udvandringen i
en alder af 80 år, og det er vel næppe sansynligt, at han ledste dem genem
ørkenen til sin død i en alder af 120 år, men forfatteren tager disse
oplysninger for pålydende i stedet for at beskæftige sig med med, hvad
bibelteksten, efter min ringe mening, søger at gøre til et mysterium, nemlig at
Moses levede tre cyklusser à 40 år og at der fra udvandringen til opførelsen af
Salomons tempel gik 12 cyklusser à 40 år.
I forrige nr. af
Kunda-Linjen findes et andet bud på betydningen af slange/stav-symbolikken, som
også kytter an til alfabetkunsten.
Som nævnt er udviklingen
af alfabetet en af de bærende tenmaer i dette sidste bind af von Spaeths værk,
og ingen tvivl om, det er af afgørende betydning for identitet, kulturel
struktur og udvikling, hvordan man opfatter ordet. Igen bringer forfatteren et
væld af oversete sammenhænge på banen og de fleste af dem meget velunderbyggede,
som åbner for helt ny forståelse.
Men der igen en tendens
til at samle al fokus i personen Moses som noget nær overmenneske, når msn
oplever at forfatteren egentlig helst vil konkludere, at alfabetskrift
simpelthen var Moses' påfund.
Det spejler sig
symptomatisk i mange ting, eksempelvis kunne nævnes citatet fra vedføjede
kapitel, om rensæssancens tillid til Moses' format som magiker, hvor det
fortaber sig i det uvisse, om det stammer fra Cornelius Agrippa, Reuchlin, Bruno
eller en helt femte. I øvrigt bringer denne ret sene tids respekt os næppe
afgørende videre mod Moses' identitet, så det kommer til at virke, som
forfatteren leder os ad et spor som han selv har lagt.
På trods af denne kritik
må man sige, at von Spaeth ved sin insisteren på at tage bibelens ord for gode
varer oftere får åbnet indsigternes og mulighedernes døre end omvendt, og oftest
er det altså med solidt fundament i forskning i oldgamle kilder. Det er ofte
ganske enestående at følge i de spor han lægger, ofte virker det som de leder
til en større sandhed end man hidtil har set.
Derudover er det
fantastisk spændende betragtninger som kommer frem i kraft af hans store force,
nemlig forståelse for astrologiske/astronomiske sammenhænge som en stor del af
den afgørende datering underbygges med.
S.L.
(Tilknyttet anmeldelsen i ovenævnte
tidsskrift KundaLinjen er desuden bragt en tekstgengivelse, bl.a. om Moses med stav og
slange, taget direkte som 2-3 bogsiders uddrag fra Moses-seriens bind 5).
Speciale til religionsundervisningen, Slagelse
Gymnasiums 3G, afleveret 6. februar
2006 (uddrag fra indledning og slutning) - analyse:
Moses - mytisk eller historisk
Uddrag af et speciale, skrevet til religionsundervisningen og med
inspiration fra Moses-seriens bøger. Specialets forfatter er 3.G-elev på
Slagelse Gymnasium, hvor specialet (på 17 A4-sider inkl. noter og
plancher) blev afleveret 6. februar 2006.
Af BETINA HASSING SØRENSEN
Indledning. - Jeg fik inspiration til denne opgave, da jeg læste om
Ove von Spaeths teori, som omhandler jødedommens profet Moses. Der er længe
blevet forsket inden for emnet med denne profet, og Moses-skikkelsen har mest
været en af Biblens største mysterier.
I Ove von Spaeths teori
bliver Moses' eksistens vurderet og krydsrefereret med Biblens skrifter og
historisk viden,
Jeg har reflekteret over
Moses-skikkelsen, som han er beskrevet i Det gamle Testamente, specielt de
første 40 år af hans liv.
Noget af det jeg undrede
mig over var, hvilken slægt Moses-skikkelsen kom fra, var han hebræer eller
egypter? Kan man gennem alternativer metoder få svar på dette?
Ud fra udvalgte områder
af Ove von Spaeths teori vil jeg søge at fremhæve sandsynlige historiske
processer, der kan sammelignes og drages paralleller af med dem, der omtales i
Det gamle Testamente. Man kan spørge sig om, at hvis Moses har eksisteret, hvem
var han så? Og kan han findes i historien?
Når har jeg søgt disse
spørgsmål besvaret, vil jeg give min vurdering af, om udfaldet kan have reel
betydning i nutiden. Kan det ændre noget i opfattelksen af jødedommens
eksistensgrundlag?
Min opgave henvender sig
til den religionshistorisk interesserede og andre med interesse i nye
vurderinger af en historisk reduceret personlighed.
Problemformulering. - Der ønskes en karakteristik af Moses-figuren,
som den kommer til udtryk i Biblens Mosebøger, og en redegørelse for figurens
betydning i israelitisk-jødisk religion.
I den forbindelse skal Moses-figurens mulige historiske baggrund analyseres.
Endelig skal vurderes, hvilken betydning den nyeste viden om Moses-figuren kan
have for jødedommen.
Emneafgrænsning. - Jeg vil begrænse min opgave til at redegøre for for
Moses-figurens karakter og slægtsforhold i Mosebøgerne (Torahen), og hvad denne
figur betyder for den israelitisk-jødiske religion.
Jeg vil se nærmere på en
teori af Ove von Spaeth, om en mulig personificering af Moses-figuren, og
analyse af hvem han kunne være.
Til slut vil jeg vurdere, om dette kan have betydning for den jødiske religion i
dag om teorien ville blive accepteret eller afvist.
Mysteriet om Moses-figuren revurderes.
- Denne analyse skrives på
baggrund af bøger skrevet af Ove von Spaeth, der er anerkendt af mange historie-
og religionsforskere samt egyptologer. Han har med mange års forskning og med
med brug af, indtil da, ubrugte kilder fremstillet Moses-skikkelsen på en måde,
der aldrig er set før. På baggrund af dette har han skabt nye perspektiver og
meget veldokumenteret formået at sandsynliggøre, hvem Moses var, og hvornår han
levede.
Når man tidligere har
forsøgt at personificere Moses, har det ofte endt i blindgyder. Det skal her
pointeres, at fejlen muligvis er fundet ved, at der har været en udbredt
misforståelse af tidslinjen.
- - - - Teorien og jødedommen. - Når der nu er redegjort for Moses-skikkelsen
ud fra Det gamle Testamente (Torahen) og præsenteret dele af en teori af Ove von
Spaeth om Moses - er, i det ovenstående, denne teori blevet fremlagt som en
sandsynliggørelse af Moses som en historisk person. Med disse forhold taget i
betragtning kan man så vurdere om denne nye viden vil få nogen betydning både
for den historiske forskning og forståelse, men sandelig også for jødedommen.
Det er jo dens største profet, der bliver revurderet og analyseret.
Accept eller afvisning. - Hos den enkelte jøde vil Ove von Spaeths
forskning nok blive taget imod med glæde over resultaterne.
- - - -
( ... Her - imellem ovenstående indledende redegørelse og nedenstående del af
konklusionen - findes specialets afhandling siderne 6-13, som pladsmæssigt
er udladt her, idet det omhandler helt andre kilder end den for nærværende
relevante del ... ).
- - - - Konklusion. - ( ... ) Jeg har gennem min opgave forsøgt at fremlægge
dele af en ny teori med henblik på, at ikke engang den omhyggelisgte kritik kan
gøre Moses til en myte. det grundlæggende i analysen var at drage paralleller
mellem den bibelke fortælling og teorien, hvor lighederne var mange. Som det
første bliver der grundlag for ubetridelige astronomiske fakta, en omdatering af
Moses'levetid.
Efter ændringen af denne
tidslinje, fremhæver jeg, hvem der historisk set passer med personerne fra de
bibelske fortællinger. man fandt i teorien frem til en magtfuld dronning og
hendes søn. Dronning Hatshepsut der kendes fra egyptrisk historie, bliver
præsenteret som faraos datter, og der er flere indicier der sandsynliggør, at
hendes vesir Senmut ikke bare var hendes fortrolige, men også hendes søn og den
udvalgte tronarving.
Hans person har længe
været et mysterium, da han i sin levetid blev fjernet fra historien ved en
omfattende destruktion af hans eftermæle. Ud fra navneforskningen blver der
detaljeret forklaret flere misforståelser med oversættelsen og deres egentlige
betydning. Herbliver mysteriet om Senmut og Moses klarlagt.
Lighederne mellem de to
er overbevisende og meget sandsynlige, deriblandt deres fælles skæbne, der
passer identisk sammen. deraf må man konkludere, at Moses og senmut var en og
samme person. En historisk person, hvor kendsgerninger er blevet ignoreret på
grund af fastholdelsen af den alt for sene datering.
B.H.S.
(Tekst modtaget pr. 28.feb.2006 og tilladt benyttelse
for OvS).
.
: Profeten som Ukendt Geni
- Ny Viden om Moses' Avancerede Pionergerning. - ATTENTATET PÅ MOSES, bind
5
En særlig videnskat og visdomslære fra
Grækenland, Rom og renæssancen udsprang oprindeligt i oldtidens Egypten
- og kendes her også forbundet med den historiske Moses' dramatiske
skæbne og mysterium.
Ove von Spaeth har skrevet et fascinerende og nyorienterende værk om
denne stadig influerende baggrund i nutidens samfund. • Hans
tværvidenskabelige forskning i historie, arkæologi og antropologi går
dybt i egyptisk tradition, religionshistorie, indvielseskult,
stjerneviden, mytologi - og videre i rabbinerskrifterne, bibelstudier og
oldtidsforfatterne. • Hver bog fremdrager unikke indsigter, det ikke
tidligere var muligt at vise.
Bøgerne bestilles lynhurtigt og direkte i
B&M's internetbogsalg - klik
på de individuelle forsider:
(1) De Fortrængte Optegnelser (238 s.) - (2) Gåden om Faraos Datters Søn
(239 s.)
- (3) Den Forsvundne Tronfølger (255 s.) - (4) Den Hemmelige
Religion (368 s.) -
(5) Profeten som Ukendt Geni (272 s.)
Online-salg – både hos:
B&M's butik og internetbogsalg • - og hos Online-lager:
Lemuelbooks