3 |
LITTERATURKRONIK,
9. MAJ 2006 | |
| |
¤ |
Frimurer Meddelelser, (nr.14, 56.årg.,
s.24) den 9. maj 2006 - boganmeldelse:
| |
|
Moses levendegøres i ny, spændende og betydningsfuld
bog |
|
Forfatteren Ove von Spaeth
giver os ny viden om
Moses og om den betydning, han har haft for vor tids kultur |
|
Af ERIK E.
RASMUSSEN, red.
Han har gjort det igen - Ove von Spaeth. I en særdeles spændende og
betydningsfuld bog, "Profenten som Ukendt Geni", tegner han et portræt
af en mand, der fra at være omtalt som myte nu fremtræder som en af
fortidens store skikkelser. En person fra oldtidens historie som kan
ændre vor tids teologiske
opfattelse.
Moses er navnet på kronprinsen, arkitekten, opfinderen, magikeren,
astronomen og lovgiveren
m.m. Ove von Spaeths nye bog er den femte i serien om Moses, men
den kan uden videre
læses som en selvstændig beskrivelse af Moses og hans
liv. Der vil
nok være en og anden ekspert i det teologiske, der vil sætte
spørgsmålstegn ved sandfærdigheden af de mange påstande, forfatteren
fremsætter i sine bøger, men vedkommende vil få uhyre svært med
argumentationen.
Det er nemlig en kendsgerning, at forfatteren Ove von Spaeth i sin
fremstilling af Moses har gjort et helt fantastisk videnskabeligt
forarbejde. Grundige studier ligger forud, og i bogens bageste sider
bringes en liste over forfatterens kilder. De er mangfoldige, og de
viser, at forfatteren er uhyre belæst og vidende. Som læser har man
svært ved ikke at fæste lid til hans mange udredninger.
Ove von Spaeth har med sine bøger givet Moses et eftermæle, der ikke kun viser
hans store betydning for oldtidens Egypten. Bøgerne har også givet vor
tid en ny og nyttig information.
Tak til
forfatteren for et fantastisk pionerarbejde, der har udviklet sig til et
mesterværk.
E.E.R.
"Profeten som Ukendt Geni" - 272 sider - C.A. Reitzels
Forlag og Boghandel a/s - pris kr.
248,-. |
|
|
|
|
|
4 |
LITTERATURKRONIK, 23/6 2005 |
|
|
|
¤ |
AMH Magasin, den 23. juni 2005 (8.årg.,
nr.3, s.16-17) -
litteraturkronik: |
|
|
Ove von Spaeth har gjort det igen ! |
|
Ove von Spaeth har nu
udgivet sin femte og dermed sidste "Mosebog".
Den nye bog her er
anderledes, men den er alligevel en meget stor oplevelse, og nu er ringen
sluttet. Men hvem ved? Måske kan man forestille sig en ny og endnu dybere
forskning eller fortolkning i de gamle beretninger. |
|
Af KARL AAGE JENSEN, chefred.
I Horos nr. 3/2004 bragte vi artiklen "Avanceret stjerneviden", som oprindelig
skulle have været en anmeldelse, men som under anmelderens læsningen voksede i
takt med læseoplevelsen, som var af nærmest åbenbaringsmæssig karakter.
Vi døbte i artiklen
bøgerne "De fem Mosebøger". Den pågældende fjerde bog hed "Den hemmelige
Religion", der førte anmelderen ud på en uforglemmelig indre rejse med bl.a. en
afkodning af den dybe astrologiske symbolik i Paulus' rejser.
Der synes at være opstået
en "tradition" for, at Ove von Spaeth serverer en oplevelse af åbenbaringsagtig
karakter op til påske. Det er som at få det bedste guf serveret til
påskemåltidet, som nærmest udvikler sig til et påskeunder.
Lad det være sagt straks:
Ove von Spaeth fortsætter i samme fint informative stil og drive som i de
foregående fire bøger. Med grundighed og ihærdighed løfter han her sløret for en
fortidsgåde, som den etablerede videnskab ikke har kunnet knække. Bogen bringer
endnu mere nyt om manden bag myten og hans fortsatte betydning for kulturen helt
op til vor tid.
Bogen levendegør et enestående materiale af nye opdagelser og spændende
fund, der afdækker nye sider af Moses i væsentlige historiske sammenhænge. Bogen
afdækker, at Moses stod bag en række fremsynede, usædvanlige bedrifter, som dog
i dag er mindre kendte.
Oldtiden vurderede han mangesidige talent højt. Foruden profet og
lovgiver var Moses både general, filosof, astrolog, astronom, mystiker, magiker,
healer og opfinder. Bogen beskæftiger sig med det hele! Nærværende anmeldelse
omhandler især hans forhold til den gamle stjernelære.
Moses som astrolog
Ove von Spaeth betegner Moses som den tidligst kendte store astrolog. Det
fremgår af Bibelen, rabbinerskrifterne og andre oldtridsskrifter, at flere af
faraos rådgivere var astrologer, drømmetydere og magere. Der refereres ofte til
drømmetydning, som også indeholder astrologisk symbolik. Hos disse
præsteastrologer finder vi træk af astrologi, der i det gamle Egypten var
velkendt i forskellige former.
Eksempelvis findes der fra det 12. dynasti (ca. 2000 f.Kr.) flade,
krummede stokke af elfenben indgraverte med egyptiske astrologiske tegn og
figurer, som man nu kan se på British Museum i London. De kunne udgøre en art
horoskoper, idet man kan identificere visse stjernebilleder og planeter.
Hvad angår drømmetydning, får vi en forklaring på Josefs tydning af
faraos drøm om syv fede og syv magre køer. Der ville komme syv fede år
efterfulgt af syv magre år. Oksesymbolikken er relateret til både astrologien og
astronomien, bl.a. gennem stjernebilledet Tyren. Men hvordan kunne en okse
betyde et år? Jo, flere af oldtidsfolkene kaldte de syv himmellegener for bl.a.
køer (okser). Tilsvarende var "olseplovfuren", som disse syv okser
(himmelegemer) trak på himlen, ikke ualmindeligt i Mellemøsten som udtryk for
ekliptikas bane på himlen, som Solen gennemløber på et år.
Det perfekte tal
12 ansås for at være det perfekte tal, bl.a. fordi Solen er 12 måneder om at
gennemløbe en årscyklus. Moses opdelte derfor sit folk i 12 stammer - en
opdeling, Platon også anvendte i sine idéer om idealstaten.
Moses udstedte ifølge Bibelen en forordning om, at ypperstepræsten skulle
bære en ædelsten på hver skulder og en brystplade med 12 bestemte ædelsten. Det
fremgår af flere overleveringer, at der var tale om en "månedssten" for hver af
de 12 stammer. Ifølge Josefus symboliserede de 14 sten Solen, Månen og de 12
stjernebilleder. Stenene benyttedes til at modtage orakelsvar fra stjernerne.
I Første Mosesbog omtales det også, at Jahve viste Abraham stjernerne og
lovede ham, at hans efterkommeres antal skulle "bilve talrige som himlen
stjerner...". Det kunne også læses: "som himlens stjernebilleder" eller
Dyrekredsens 12 stjernetegn.
Et sted i Bibelen berettes der om en drøm, Josef havde haft, og hvori
"Solen og Månen og 11 stjernebilleder bøjede sig for ham". Teksten angiver, at
Josefs brødre blev vrede. Den astrologiske symbolik i drømmen var dem
velbekendt: At deres far var Solen, og deres mor var Månen, der sammen med 11 af
himlens stjernebilleder (Josefs 11 brødre) alle bøjede sig for det 12.
stjernebillede - Josef. I øvrigt betyder deres mødres navne som Rachel og Lea
hhv. får og okse - og også relaterer til Vædderens og Tyren, Dyrekredses to
første tegn.
Kaldæerne og astrologien
Et af oldtidens astrologiske hovedcentre var byen Ur, som lå i det sydlige
Babylon (det senere Kaldæa). I en længere periode i historien blev alle
astrologer - uanset nationalitet - kaldt "kaldæere".
Ifølge Bibelen har Jahve "velsignet Abraham med alting". Det blev i
traditionen bl.a. fortolket således, at Jahve gav Abraham astrologiens kunst.
Astrologien opfattedes dengang som "nøglen til alting".
Astrologen Moses med den berømte stav
Rabbinerskrifterne fortæller, at Moses overtog sin berømte stav fra en af faraos
astrologer, hans læremster Jethro, der havde fundet staven blandt den tidligere
faraorådgiver Josefs ting i hans efterladte domicil i Nedre Egypten.
Også Moses havde metoder til at forudse og profetere. Rabbinerskrifterne
siger, at den astrologiske tradition også vedrører Moses' magiske stav, der var
et astronomisk redskab med flere funktioner. Den havde bl.a. nogle særlige hak,
der kunne bruges til at måle afstande på himlen. Moses benyttede faktisk stavens
astronomiske funktion, da han profeterede "Egyptens 10 plager".
Staven skulle angiveligt stamme fra Abrahams forfædre i Ur. Det nævnes, at
Josefs far, Jakob, tog staven (Jakobsstaven) med sig som eneste genstand, da han
flygtede fra sin far, Isak - Abrahams søn. Andre astrologer havde lignende
stave.
Moses har kunnet bruge staven i astronomisk øjemed, og det er måske
derfor ikke så underligt, at han timede sin passage over det Røde Hav så
præcist. De foregik ved forårsjævndøgn og med påskens fuldmåne i et samspil med
solsystemets gravitationskræfter, der kan udvirke ekstreme forskellige på ebbe
og flod. Havbunden kunne derfor momentant tørlægges, og det tilbagevendende vand
kunne derefter overskylle faraos forfølgende tropper!
I en international tv-udsendelse i 1985 blev det fremhævet, at et gammelt
skrift, som indeholder overleveringer om Moses som astrolog, stadig fuíndes og
opbevares hemmeligt og beskyttet hos det samaritanske folk.
Kirkens forkætring
Kirken har forkætret mangt og meget i tidens løb, f.eks. videnskab, hekse og
astrologi. Således er Moses heller ikke gået ram forbi. Derfor finder man et
underligt paradoks i det Gamle Testamente. Femte Mosesbog indeholder nemlig et
strengt forbud mod at "tilbede Solen, Månen og hele Himlens hær (stjernerne),
hvilket jeg ikke har påbudt ...".
Kirken har senere, måske bevidst, udlagt stjernetilbedelse og astrologi
som værende identiske, hvad der ingenlunde er tilfældet, idet astrologien ikke
er en tilbedelse af stjerneren. Moseloven angiver strengeste straf for lignende
afguderi.
Den kongelige kunst
Moses' ry som mester i den kongelige kunst, dvs. astrologien, overstrålede de
fleste andres. Af Mosebøgerne fremgår det, at Moses ved israelitternes
udvandring fra Egypten passerede Midian på Sinai, hvor Jethro gav ham dette råd:
"Du skal blandt folket udse dig dygtige mænd ...".
Hermed mentes astrologer, som kongerne anvendte, hvilket senere også
synes at genkendes i nævnte betegnelse "den kongelige kunst". De hellige tre
konger ved Jesu fødsel var ikke konger, men tydeligvis astrologer. Så sent som i
renæssancen ses Ptolemæus, oldtidsastrogen fra Alexandria, som omkring år 100
e.Kr. skrev bogen "Tetrabiblos", afbildet med en krone på hovedet, hvilket
betød, at han var en stor astrolog.
Bogen omhandler som sagt også mange andre sider af Moses' virke, bl.a.
som lovgiver og alfabet-opfinder samt som magiker og alkymist ved Egyptens 10
plager. Tilmed omtales Dyrekredsen i sig selv som værende anvendt som en magisk
cirkel.
Du kan læse meget mere på
www.moses-egypt.net
K.Aa.J.
Ove von Spaeth: Profeten son Ukendt Geni.
271 sider, 248 kr. - C.A. Reitzel.
Kan købes i Astrologihuset
(Med skriftlig tilladelse pr. 14.apr.2005 fra Karl Aage Jensen til fri brug
for OvS.)
|
|
. |
|
|