Antropologer var blandt de første, der videnskabeligt udvidede vort syn på
de gamle bibelteksters indhold - mens teologi- og sprogforskere kom på
vildspor ved en ufunderet teori, der uheldigvis blev fastlagt, inden
arkæologi og historie som videnskab var udviklet.
Også det spirituelle
verdensbillede i tidlige kulturer udforskedes - og gav inspiration til mange
områder. Således var Sigmund Freud betydeligt influeret af den
antropologiske forskning - det mærkes især i hans berømte afhandling om
Moses.
Myternes historiske oplysninger genopdages
Oldtidens forfattere såvel som Bibelen og Rabbinerskrifterne vurderede den
berømte Moses højt, hvad angår hans forskellige talenter som grundlægger af
en religion, som lovgiver, som general, som filosof, stjernekyndig og
mystiker - og endog som magiker, healer og opfinder.
I senere tider anser
mange forskere en sådan person for en umulighed - "for mange forskellige
talenter for ét liv!" - mens andre finder de mange aspekter af Moses-gåden
(hvad slags menneske var han i virkeligheden? og har han overhovedet
eksisteret? etc.) som fortsat stærkt fængslende; eksempelvis ifølge tekster
af Goethe, Machiavelli, Henry George, Winston Churchill, Rainer Maria Rilke,
Thomas Mann, - og i særdeleshed Sigmund Freud.
Antropologer var blandt de første, der videnskabeligt udvidede vort syn på
de gamle bibelteksters indhold, mens teologi- og sprogforskere ofte kom på
vildspor i begyndelsen, bl.a. ved den stadig ikke-beviste 'dokumentar'teori,
der uheldigvis fastsattes inden arkæologi og historie som videnskab var
udviklet.
Specifikke forhold under
Egyptens 18. dynasti, 1585-1300 f.Kr. - der er omtalt i bibeltekster og
rabbinerskrifter, men først genkendt af nutidens historiske forskning -
viser, at de ældste dele af Biblen ikke kan være "fabrikerede".
Da de første
forskningsresultater i 1800-tallet forelå om Bibelens indhold som værende
eventuelle lån fra andre kulturer, var der stor forsigtighed med at anvende
dem officielt. Selv i veloplyste vesteuropæiske lande kunne personer blive
dømt og straffet efter blasfemiparagraffen for at hævde, at Bibelen især
bygger på myter.
Men i Bibelen, i
rabbinerskrifterne og hos oldtidsforfatterne findes mange indicier for, at
Moses var egypter af kongelig fødsel - data der fremstår som mere end
overbevisende - især i samlet præsentation. Problemet har hidtil været at få
disse spor anskuet i en større helhed.
Konfronteret med ny viden om Moses
Da Sigmund Freud (1856-1939) i sin bog i sit sidste år præsenterede sit interessante syn på begivenhederne i Moses'
liv, kom der en ofte aggressiv reaktion herpå fra teologer, historikere og
jødiske repræsentanter, der alle hævdede, at Freud helt havde misforstået det
meste. Sandheden er, at ingen på den tid synes at have vidst nok om eventuelle
spor af Moses til at mod-argumentere med tilstrækkelig substans undtagen ved
enkelte detaljer.
Lad mig, med al respekt, introducere en ny baggrund. I mere end et kvart
århundrede har jeg foretaget research i alt, hvad angår den historiske Moses, en
så lang periode var nødvendigt ved opsporing og testning af det kæmpestore
materiale og dets resultater derfra - og inklusiv talrige historisk fortrængte
sider af Moses' dramatiske livsforløb og hans virke - alt publiceret i mit
5-bindsværk om
dette. Ingen har nogensinde før skrevet
5 bøger om Moses
og hans historie, ja ikke engang bare et 2-bindsværk om Moses har eksisteret.
Den omfattende
fremlæggelse af et enormt antal oldtids- og antikhistoriske
kilder og data fra moderne arkæologi, lingistik og antropologi - mange for
første gang samlet her på ét sted - har resulteret i et logisk-realistisk og
historisk sammenhængende billede af Moses og af hans kronologi.
Helt fra meget lang tid
tilbage har Moses også sat et imponerende præg på den vestlige kultur - og Freud
har sat sit præg i det 20. århundrede. Derfor, gennem alle årene efter Freud ses
de mange lærde forskeres tekster igen og igen handle om Freuds stilling ved
spørgsmålene om Moses, men næsten ingenting om Moses selv; - men her må såvel
Freud som hans kritikere nu nødvendigvis afbalanceres ud fra den efterhånden
meget ekspanderede viden om Moses. I alt det følgende er
undersøgelsesafhandlinger ikke inkluderet som fremgangsmåde eller formål, - men
der bliver efter hensigten fremlagt en kæde af nye, oplysende overblikspunkter.
Her har det været
overset, at angående et særligt ceremoniel ved floden - mest kendt hos os
fra Bibelens beretning - hvor en kongedatter tager det spæde (konge)barn op
til kongepaladset, var der tale om en regulær tradition, som blev
gennemspillet i praksis i de forskellige gamle kulturlande.
I mange nutidige værker
har denne kongekultiske ritus' optræden i Moses-overleveringen i stedet
været benævnt med en misvisende betegnelse som "vandresagn", endda efter en
udbredt undren over at denne episodes indhold også gentog sig i forbindelse
med historiske kongesønner i andre lande.
Dette optrins mest kendte
form, som det netop findes i Bibelen, har været gransket sprogligt,
historisk, mytologisk, teologisk etc. Således er historievidenskab et
område, der ikke direkte giver indsigt i mytologisk forskning, som på sin
side savner grundigt kendskab til sammenhæng med oldtidens astronomi og
kosmologiske syn; - ligesom sprogforskere ikke almindeligvis har
tilstrækkelig dyb professionel indsigt i arkæologi, og arkæologer
ikke primært er religionsforskere. Tilmed har der ofte været mistænksomhed
og modstand mod decideret tværvidenskabelige og således fagligt mindre
ensidige undersøgelser.
Alligevel var enkelte
forskere i stand til på tværs af faggrænser at pege på Moses' oprindelige
baggrund. Bemærkelsesværdigt er et udsagn her fra en international autoritet,
tyskeren Eduard Meyer (1835-1930), en af de yderst få inden for
historievidenskaben, der også har specialiseret sig i egyptologi. Allerede
dengang, skønt forskningen havde færre data, kunne han fremlægge en
kvalificeret afhandling i "Sitzungsberichte der Königlich preussischen
Akademie der Wissenschaften", i Berlin 1905 (Band 31, s. 640-652), med bl.a.
denne sammenhæng:
"... Sandsynligvis var Moses oprindelig søn af herskerens datter, der nu
fremstilles som hans fostermor, og han var sandsynligvis fremstillet som
værende af guddommelig oprindelse ...".
Eduard Meyer behandlede
herefter yderligere i sit værk "Die Israeliten und ihre Nachbarstämme"
(Halle 1906, s. 46f) sin begrundede tvivl om Bibelens version med dennes
indtryk af Moses som både hebræisk dreng og egyptisk prins; og han påpegede
igen, at Moses efter al sandsynlighed var den egyptiske kongedatters
barn.
Den tyske teologiforsker
Hugo Gressmann (1877-1927), i Berlin og siden Chicago, var ekspert i
sammenlignende religionshistorie og traditionshistorisk forskning. I sin
afhandling "Mose und seine Zeit" (Göttingen 1913) fremdrog ligeledes netop
dette forhold angående Moses som søn af faraos datter og tillagde det
stor plausibilitet.
Flere år forinden havde
beretningen om Moses fascineret pionergruppen af psykoanalytikere; de
anlagde især en antropologisk synsvinkel. Og ud over sit
grundlæggende arbejde for psykoanalysen - beskæftigede Sigmund Freud
(1856-1939) sig i
lang tid med opfattelsen af Moses-skikkelsen.
Otto Rank - Freuds
sekretær der også blev psykoterapeut - havde specialiseret sig i
sammenlignende kulturhistorie og mytologi. Og i sin analyse af
sammenlignelige overleveringer fra de gamle kulturlande påviste han, at
den oprindelige version af Moses-overleveringen ubetinget omhandlede, at
Faraos Datter havde født Moses.
Dette fremtræder i Otto
Rank's afhandling "Die Mythus von der Geburt des Helden", udgivet i den af
Sigmund Freud redigerede bogserie, Schriften zur angewandten Seelenkunde
(Heft 5, Leipzig 1909).
Yderligere var deres
kollega Wilhelm Wundt i sin "Völkerpsychologie", (Band 2,3, Leipzig 1909)
inde på samme konklusion.
"The Finding of Moses", - et romantiseret motiv smukt gengivet i oliemaleri,
1904, af den
engelsk-hollandske maler, Sir Lawrence Alma-Tadema. Reelt en ahistorisk myte om
den egyptiske
faraos datter og med Moses som det påståede hebraiske barn fundet ved et arrangeret
tilfælde.
Freud - og tidens historiesyn præget af kirkelig Moses-kliché
Efter mangeårige forsøg skrev Sigmund Freud 1934-1938 tre afhandlinger - og
det blev hans sidste bog - med titlen "Der Mann Moses und die
monotheistische Religion", hvor han brugte sit analytiske talent til at
dissekere Moses-beretningen. Her fremhævede Freud - som den første - den
kendsgerning, at ingen historiker havde fundet det påfaldende, at Moses'
navn var egyptisk! Freud var af rabbinerslægt og fremsatte her i åben
modstrid med ortodoks jødisk indstilling, at konsekvensen måtte være, at
Moses var egypter og ikke-jøde (dvs. ikke hebræer).
Et af hovedpunkterne i
den sexualitetforskende analytiker Freuds argumentation var Moses'
indførelse af den egyptiske skik omskæring.
En ekspert i hebræisk
historie, Ludwig Hugo Koehler, kommenterede i "Neue Zürcher Zeitung" (No.
667; 16. April 1939) Freuds Moses-afhandlinger og opstillede en liste over,
hvad han selv anså for ukorrekte og umulige påstande, men anerkendte at:
"... Freud med sit store talent havde fået en sandsynlig forklaring ud af
det givne fletværk af umuligheder ...".
Dette er ret præcist
vurderet - for hvad angår det historiske aspekt ved Moses som egyptisk
prins, var Freud logisk og konkret.
Ligeledes når Freud - der
var egyptologisk velorienteret og bl.a. kendt for sin samling af
ushapti-figurer - lagde vægt på det faktum, at der i datidens egyptiske
samfund fandtes tendenser til koncentration om én udvalgt gud (men er ikke
det samme som ren "monoteisme").
Freud mente da, at
kongesønnen(!) Moses kunne have repræsenteret den opfattelse, og at
Moses ved sin senere forbindelse til jøderne bragtes til at fremtræde i
overleveringen, som om han oprindelig var af jødisk herkomst.
Men hvor afhandlingen går
ind på det psykoanalytiske, virker den ikke uinteressante synsvinkel lige på
det punkt som sat uden for konkrete data i teksterne: ifølge Freud "havde
Moses ligesom visse neurotikere søgt at bryde med sin (egyptiske) familie
for at finde en mere velegnet".
Fortsat uden historisk
belæg herfor foreslog Freud - og nogen tid før ham, forskeren Ernst Sellin -
at "jøderne senere dræbte Moses (svarende til Freuds hypotese om sønnernes
drab på urfaderen) ud fra deres uvillighed til at følge Moses' krav om
tilslutning til hans moralopfattelse ('de ti bud' etc.)"; - samt at "erindring om drabet gav dette folk skyldfølelse, som det kompenserede for
ved med forsinket lydighed at opfinde en immateriel fjern gud, der lignede
både Moses' gud og Moses selv".
Under denne
psykohistoriske tolkning lod Freud desuden forstå, at han betvivlede, at et
enkelt menneske kunne udføre, hvad Moses gjorde; han mente da, at Moses i
virkeligheden var to forskellige personer. Også andre forskere har hypoteser
om to anførere - og endog to udvandringer. Men hvorfor skulle én person af
Moses' volumen ikke klare opgaven?
Som ældre identificerede
Freud sig selv i nogen grad med Moses, ørkenvandreren, der aldrig kom ind i
"det forjættede land". F.eks. i brev (17. januar 1909) til den
yngre C.G. Jung, skrev Freud: "... om jeg
er Moses, er du Joshua ...".
Tidligt havde Freud en
dyb, årelang optagethed af Michelangelos idealiserede statue af Moses "som
billede af et fuldendt menneske" ifølge Freud's berømte essay, "The Moses of
Michelangelo", (Standard Edition, vol. 13, 1914/1955, pp. 211-238) - skønt
forbilledet tydeligt er antikkens statuer af guden Zeus. I utallige værker
"analyseres" nu Freud om Moses.
Den som nævnt jødisk
fødte og opdragede Freud faldt i den anden grøft - han havde prøvet at komme
fri af en jødisk opfattelse af Moses, men blev fikseret i den kristne kirkes
Moses-stereotypi.
Lignende klichéopfattelse
med en så uvirkelig Moses-skikkelse gav også afsmitning inden for fag som
historie, egyptologi, oldtidssprog og arkæologi.
Sigmund Freud (1856-1939) - hans medicinske udddannelse samt hans stærke
biologi-
interesse og dertil især neurologien blev hans indfaldsvinkel til
bevidsthedsforskning.
Desuden inddrog Freud og hans fæller først og fremmest psykologien og
antropologien.
Billedet: Freud omgivet af sine religions-mytologiske skulpturer
(1914, radering af Max Pollak).
Forskning hæmmet af kunstigt Moses-billede
Generationer af forskere har med Bibelens Moses-tekst søgt efter historiske
spor af Moses, hvilke ikke kan findes i den form, fordi disse
forskningsområder ofte uundgåeligt var præget af "kirkens billede" af Moses
som "jødisk" patriark fremfor en egypter, hvilket også altsammen medvirkede
til at føre undersøgelser i en anden retning.
Men det var et
resultatrigt brud med traditionel anskuelsesmåde, at enkelte forskere
tidligt - også netop inden for antropologi (Sir James Frazer m.fl.) - tog
myterne alvorligt og underkastede dem nærmere analyse.
Imens er flere hidtil
mindre forklarlige oplysninger i Bibelen blevet fejlbedømt ud fra nogle
skrivebordsteorier, der grundløst og uanfægtet lever videre længe efter, at
der fra alle sider er fremlagt vidt anerkendt videnskabelig dokumentation
for, at de alligevel var fuldt forklarlige.
Eller, når der i Bibelens ældre tekster kan findes udtryk fra en sen tid,
afvises bibelberetningen som en "fiktionslitteratur" bygget på myter, i
stedet for at betragte den ud fra tidspunkterne for bibelredigering, hvor
redaktørerne i så fald kan have indlagt deres egen tids sprog.
Den omtalte påstand om
"vandresagn", hvad angår episoden med Moses på Nilen og lignende traditioner
fra andre lande, er således skrivebordsteori. At "vandresagn" findes, kendes
også fra nutidens myter på vandring. Men at gøre overleveringer til "vandresagn", når det som nævnt har skabt forvirring, at en specifik
handling gentager sig fra land til land, har ofte været et let tilvejebragt
forklaringsforsøg.
Det faldt ikke de
pågældende forskere ind, at der var tale om en netop fælles, religiøs
opfattelse - hvis temaer, tidligere omtalt, reelt blev gennemspillet i
kultisk sammenhæng i de forskellige samfund.
Men skønt det er udmærket
kendt, at der i de gamle kulturer blev praktiseret ritualdrama eller
mysteriespil, har denne reelt stærkt udbredte praksis således ikke af
forskningen været sat i forbindelse med Moses-beretningen.
Sigmund Freud havde
demonstreret teologers og historikeres undladelse af at tage det under mere
seriøs overvejelse, at navnet 'Moses' var et egyptisk navn. Her kan det
endda tilføjes, at den hidtil udbredte udlægning af Bibelens ord, hvor
navnet Moses påstås at være et hebraisk ordspil, vil mærkværdigvis
forudsætte, at Faraos Datter mestrede det hebraiske sprog - endda så godt,
at hun også kunne lave ordspil på dette fremmede sprog.
Moses kaldes på hebraisk
Moshe, der ifølge Bibelens ordrette tekst i "2. Mosesbog"
(2,10)udlægges som at skulle spille på den ide, at Faraos Datter navngav ham
sådan, "fordi hun har trukket ham op af vandet".
Imidlertid har
Egyptologer og egyptenshistorikere som James Henry Breasted, Alan H.
Gardiner og Eduard Meyer tidligt bekræftet, at Moses' navn ikke er et hebræisk navn,
men stammer fra egyptisk sprogbrug.
Ligeledes oplyser bl.a.
"Jüdisches Lexikon" (Herlitz & Kirschner's udgaver) under emnet "Moses" som
navn, at den bibelsk influerede forklaring angående det påståede hebræiske navn Moshe
(Moses) skulle betyde 'han som trækkes ud af vandet', er en misforståelse:
"... det er overhovedet umuligt at harmonisere den aktive form af det
hebraiske ord - idet Moshe (Moses) alene højst kan betyde 'han som trækker
ud' ...".
Bibelens hebraiske
ordspil er dannet ud fra meshitihua, der betyder 'han trækker ud' -
hvor "han" derfor ikke kan indikere, at Faraos Datter trak ham op ad vandet.
Således indeholder den
hebraiske bibeltekst et ikke-muligt ordspil på navnet Moses, hvorfor det
ikke kan være dét, der var ment i den oprindelige beretning. Derimod peger
selve situationen på, at Faraos Datter ceremonielt havde navngivet drengen
med samme faraonavn som for hendes far og senere for hendes gemal, samt
hendes nevø (og dennes søn) - alle var/blev faraoner - nemlig Tuth-mosis,
hvori dette rent egyptiske navn Moses (mosis) udgør sidste del.
Det har været denne
forkortede form - der var almindeligt brugt i Egypten - og er således
følgerigtigt baseret ud fra den række faraoner, der på den tid alle havde
det tronnavn.
At der ikke hidtil i
Egypten er fundet genkendelige spor fra Moses' tilstedeværelse og
udvandringen, f.eks. inskriptioner om "Egyptens ti plager", har undret mange
forskere, som finder det usandsynligt, at sådanne katastrofer kunne have
ramt egypterne, uden at de blev optegnet.
Men der kendes ingen
farao, der i inskriptioner ville sætte sin prestige på spil ved at reklamere
med store nederlag. Og desuden er ældre papyrusskrivemateriales
forgængelighed et problem for optegnelserne - kun få manuskripter eller
tekstdele på papyrus fra før 1300 f.Kr. er bevaret.
Historiens store
personligheder blev af forskningen ofte afvist jantelovsagtigt som værende
forældet heltedyrkelse. Dog, når store skikkelser mest kendes inden for det
enkelte folks tradition og myter, er det i senere tid sket, at visse
nyorienterede historikere begynder at betragte dem som personer, der har
levet i virkeligheden. En ældre ufleksibel holdning kan da afløses af et
bredere syn på beretninger, der hidtil mest er (ned)vurderet til at være
myter, men ofte må anses for reelle overleveringer: gamle beretninger kan
indeholde værdifulde informationer, uanset om de endnu ikke er bekræftet
arkæologisk.
Med denne baggrund
forbedres indstilling og chancer for at finde spor i Egypten af Moses - ikke
som hebræer, men netop som egypter.
Eksempler på ushapti-figurer, dvs. "efter-døden-tjenere", tilbehør i egyptiske
grave. Freud
var imponerende velorienteret om egyptologi - selv ejede han også en
fornem
samling ushapti-figurer. Hans interesse for antropologi fik betydning for
kulturvidenskaberne.
En del forskere mener, at bibeltekster vanskeligt kan bruges som kilde til
historien. Men problemet er snarere utilstrækkelig historisk viden:
- Det blev fatalt for
modtagelsen af Bibelens specifikke oplysninger om Moses, at der i især
filologisk forskning udvikledes akademiske hypoteser om bibelteksters
tilblivelse, før der fandtes videnskabelige arkæologiske
udgravninger, analyser og afgørende fund. Det udgangspunkt førte som
konsekvens ind på stadig skævere spor. (Alt findes yderligere uddybet i min
Moses-series bind 4, i appendiks).
Omkring slutningen af
1800-tallet begyndte teologiske forskere og historikere forsøg på at lave
modeller og rekonstruere teksternes tilblivelse og udvikling, men
hovedsagelig ud fra teksterne alene. Denne - sjældendt erkendte - ensidighed
umuliggjorde selvsagt tilstrækkelig kritisk og kvalificeret bedømmelse af de
dengang foreliggende data.
Den tyske teolog,
orientalist og semitolog Julius Wellhausen (1844-1918) fremførte ud fra
ideer fra pionerer som deWette, Reuss, Graf og Kuenen: - At bibelteksterne
var blevet udsat for ændringer eller var bearbejdet og især sammenstykket af
ældre kilder.
En ekstrem videreførelse
af Wellhausens tekstopdelings-hypotese, siden repræsenteret som
Berlin-skolen eller den tyske skole, har nu i over hundrede år fået en ret
dominerende indflydelse på mange forskeres og ikke-forskeres opfattelse af
teksterne - og præger fortsat mange informationer om Bibelen i leksika og
litteratur. F.eks. blev en modedille i mange år "en sandhed", at Bibelen
havde 6 Mosebøger (dvs. inkl. "Joshuas Bog").
Denne tyske skoles
efterhånden temmelig anstrengte opdelingsform af bibelteksterne, den
såkaldte 'dokumentar'teori, går ud på, at da der i de enkelte tekster
kan optræde forskellige betegnelser for israelitternes gud og varierede
udgaver af love og beretninger, måtte teksterne derfor stamme fra
forskellige kilder.
Der hersker generelt hos
forskere af mange skoler en hyperkritisk holdning over for gamle kilders
alder, og en ret uhæmmet passion for sen datering - hvorefter
teksterne nu ofte bedømmes som yderligere 300-500 år yngre.
Den tyske skole var med
sin rod i et bibel-tekst-studium ofte isoleret fra den nærorientalske
kultur i sin helhed, og er farvet af en uheldig og anakronistisk
indfaldsvinkel: - Nutidsbaseret litteraturkritisk tolkning, formteori og
redigeringsmetodik, hvori arkæologiske fund så "indpasses" - en i sig selv
kritisabel fremgangsmåde. Skolen blev da også tidligt karakteriseret som "dogmatisk, arbitrær og ultra-semitologisk".
Alt dette har ført til,
at ret mange forskere og teologer nu anser bibelteksterne som blot
folkloristiske fortællinger uden historisk kildeværdi og eventuelt som rene
forfalskninger; man har endda foreslået de ældste teksters oldhebraiske
sprog som et kunstprodukt af sen dato.
Mange har ydermere
antaget den holdning, at Abraham og Moses er ren fiktion, udvandringen fra
Egypten har aldrig fundet sted - og det meste af Bibelen er skønlitterære
national-ideologiske fortællinger i en "sammensyet" religionsbaggrund, alt
digtet af præster cirka 300 f.Kr.
Blandt talrige eksempler
på disse hypotesers troværdighedsproblem kan netop nævnes
dette, at på flere tusinde års afstand påstår man således at vide bedre
besked med teksterne end forfatterne, der dengang skrev dem.
Freud ledsaget af Prinsesse Marie Bonaparte modtages i Paris
af Anna Freud og Prins Peter, juni 1938.
Begivenhederne kan ikke bedømmes isoleret
Videnskaben antropologi blev struktueret - især af Malinowski og Max Weber -
som det meget omfattende tværkulturelle studie, der også inddrager historie, religon og mytologi, foruden psykologi, scociologi og økonomi. Her bruges
holistiske forskningsmetoder ved beskrivelse af sociale fænomener og
historiske sammenhænge, især baseret på etnografisk feltarbejde og funderet
i forudsætningen om, at et systems indholdsdele kan ikke med nøjagtighed
forstås uafhængigt af hinanden. Ved mit
bekendtskab med den Malinowski-uddannede dr.phil. antropolog, den
græsk-danske Prins Peter (1908-1980) fik jeg mange vigtige og interessante
ting at vide, under hans sidste 8 år. Tillige var han søn af en af Freuds
ivrigste medarbejdere, Prinsesse Marie Bonaparte - der modigt hjalp Freud til London,
bort fra det nazistiske Østrig, også ved at få USA's præsident Roosevelt til
at sende et opsigtsvækkende brev til Gestapo og lægge pres på dem. Prins
Peter blev meget tidligt introduceret til mange psykoanalytiske emner -
hvoraf flere også fandtes tilknyttet hans senere studier - gennem hende og
af Freuds veluddannede datter, Anna Freud.
Iblandt de 10 sprog Prins
Peter beherskede, talte han tibetansk flydende og han ledte ekspeditioner til
Centralasien og var ven med Dalai Lama. Visse ekstra detaljer vedrørende
Dalai Lama og hans fødselshistorie kom her til mit kendskab. Det var -
ligesom i Moses' tilfælde - om det fundne barn, der dukker frem ved det
himmelske forsyn, og som derpå skulle gennemføre den årtusindgamle,
fortsatte tradition og således bringes op til paladset (i Lhasa) og her
modtage en høj uddannelse som landets overhoved og religiøse leder (her,
buddhismen). - Så når forskere hævder historiske begivenheder af lignende
type er vandresagn og myter etc., står Dalai Lama som fortsat levende bevis
på, at et sådant begivenhedsmønster også findes i konkret praksis.
I særdeleshed kan
antropologiens bredde og metodologi også bidrage til opklaring, når såkaldte
eksperter lader beretningen om Moses' og israelitternes mangeårige
ørkenvanding afvise at kunne lade sig gøre.
Således ad den vej
kan der i alle aspekter peges på, da Mao Tze Dong og hans kæmpestore gruppe
af oprørstropper med tilhørende familier gennemførte den "lange march" fra
1934-1935, dog reelt over 15 år til denne leder i 1949 havde erobret sidste
rest af "det lovede land". Tilmed flugten ud i ødemarken og opholdet her -
hvor han kunne samle tropper og reorganisere dem - alt er i princippet også
tilsvarende som hos Moses.
Et andet eksempel,
blandt mange andre, - en særlig art buddhistisk-shaman templer i Tibet og
Mongoliet er udformede som transportable tempeltelte med søjler, alter og
tæpper etc. - og som alle den slags telthytter, jurter, er de
konstrueret til at kunne sammenpakkes. I antropologisk forstand kan de
genkendes fuldstændigt af lighed, i princippet, med Moses' tabernakel, kendt
fra Biblen som den transportable helligdom i ørkenen, og udgør en delvis
kopi af samtidens egyptiske transportable helligdomme - heller ikke her
noget nyt under solen.
"Historie på divanen" - kunne Freud opnå genuine resultater ved at analysere
historien? - Billedet: I baggrunden for den berømte divan, der blev brugt af
Freuds
klienter, ses en del af Freuds fine samling af antikke skulpturhoveder.
Den egyptiske faktor
Bibelforskernes "dokumentar"teori såvel som dens senere udløbere, alle med
deres "hypotetiske kildeopdelingers hypotetiske underkilder" - og ideen at
Bibelen blot er at opfatte som et rent litterært digtværk - modsiges endda af så
mange nye fund og opdagelser. Men formodede tekstændringer samt eventuelle
udskiftninger af ældre udtryk er af mange forskere blevet bedømt således, at
følgelig måtte hele teksten stamme fra de moderniserede udtryks egen, meget
senere, tid.
Det overses, at deres
påstande modgås af Bibelens egne oplysinger om, at kong Ezekias (hvem
vi også kender konkret fra hans inskription i hans tunnel under Jerusalem,
fra 700-tallet f.Kr.) - og især præsten Ezra (ca. 400-tallet f.Kr.) -
redigerede i Bibelen. I så fald havde teksterne allerede før 700
f.Kr. en etableret eksistens med tradition bag sig.
Rabbinerskrifterne er en
absolut forudsætning for at forstå mange - også egyptiske - forhold i Bibelen,
men ignoreres ofte i forskningen.
Ydermere har den tyske
skoles udløbere - også i angelsaksisk regi og i skandinavisk, f.eks.
"Københavnerskolen", der frakender Moses al historicitet - undladt at se den
egyptiske faktor blandt de vigtigste elementer til forståelse af mange
påståede tekstuoverensstemmelser. Der er skabt et "vidensfilter", som automatisk
filtrerer det fra, der ikke passer i herskende teorier; men kritikere vil kalde
det 'mord på historien'.
Her er det Freuds
fortjeneste, at - stillet over for forskningens mere ekstreme opfattelse med en
ikke-historisk Moses - fremholdt han tydeligt Moses intime tilknytning til netop
det egyptiske univers.
Da et originalt
skriftligt fundament for kendskab til historisk aktivitet før 900-tallet f.Kr. i
Israel er nær ukendt, afstedkom det en så hæmningsløs teoretisering som ikke
mindst hos den tyske skole, netop i kraft af at dens modeller således ikke er
verificerbare; skeptiscismen blev selv til en "tro".
Der var, og er, mange
dygtige forskere bag 'dokumentar'teorien - og de tyske hypoteser medførte det
værdifulde, at tekstforskning blev særlig udbredt og opnåede betydelige
resultater. Men det er også et faktum: at der er indtil nu ikke fundet den
mindste stump konkret og objektivt bevis for rigtigheden af selve
'dokumentar'hypotesen.
I hele Mellemøsten findes
intet eksempel på sådan at opsplitte forskellige tidsaldres dokumenter og
sammensy dem på tværs, eller direkte at opfinde en forhistorie alene for
at være nationalt-religiøst bestyrkende; - hvilket endda er selvmodsigende, da
bibelteksterne gang på gang sætter folket og dets ledere i dårligt lys.
Der er ofte udført endda
fremragende tekstforskning, men helhedsbilledet tabtes: f.eks. minimalistisk
historieskepticisme, der afviser udvandringen fra Egypten, men kan ikke forklare
Bibelens hundredevis af egyptiske data.
Egyptisk kilde-dokumentation om Moses
Mange forskere har antaget den holdning, at Abraham og Moses er ren fiktion,
udvandringen fra Egypten har aldrig fundet sted, og det meste i Bibelen er
skønlitterære national-ideologiske fortællinger i en 'sammensyet'
religionsbaggrund, alt digtet af præster ca. 300 f.Kr.
Skønt der findes mange generelle inskriptioner i sten, er ældre
papyrusskrivemateriales forgængelighed et problem for optegnelserne - kun få
manuskripter eller tekstdele på papyrus fra før ca. 1300 f.Kr. er bevaret.
Men for 2.300 år siden
beordrede kong Ptolemæus II alle gamle bøger og dokumenter fra biblioteker i
templerne over hele Egypten indsamlet til sit nye store bibliotek i Alexandria -
og her, på den tid, fik historikeren og præsten Manetho sine informationer fra
disse kilder og skrev på græsk om Moses' oprør og exodus.
Således er det et faktum,
at for ca. 280 f.Kr. eksisterede der stadig original egyptisk
dokumentation om Moses - men hvordan kan forskere og lærde så hævde, at Moses
aldrig eksisterede, men er en opfindelse skabt i Israel eller endda Babylon af
jødiske præster på samme tid ca. 300 f.Kr.?
Den jødisk-romerske
historiker Josefus havde for 2.000 år siden uvurderlige kilder om jødernes
historie, også fordi Jerusalems erobrer Titus Cæsar (Vespasian) gav Josefus
skriftruller, der var taget i Jerusalem templet ved dets destruktion 70 e.Kr.
Josefus havde intet problem med at anerkende autenticiteten af Manethos tekster,
men var meget uenig med Manethos egyptiske syn på Moses som en destruktiv
oprører - hos Josefus var Moses en helt.
I Bibelen bliver Moses
omtalt i vendinger som 'Søn af Faraos Datter'. Dette, hans i virkeligheden
kongelige Egyptiske titel, korresponderer med, at Manetho både kaldte ham for
Moses og Osarsyph - det sen-egyptiske User-sif - der
betyder 'Osiris' barn", dvs. Horus, som altid blev identificeret med Egyptens
kronprins, (Freud ville have elsket dette).
De ptolemæiske konger
tillod jøder at slå sig ned i Egypten - og gennem ca. 300 år i byen
Leontopolis havde de deres eget tempel, af Jerusalem-model, og en
ypperstepræst. Og i Alexandria boede de i en fjerdedel af byen,
Delta-kvarteret - tilsammen en stor gruppe af nye indbyggere (og dertil
mange samaritanske emigranter), der kunne stå bag kongens sponsering af en
oversættelse af den Hebraiske Bibel til det græske internationale sprog -
Septuaginta-bibelen. Igen, det var omkring 280 f.Kr., at dette arbejde blev
udført i Alexandria, og i denne metropol's berømte bibliotek kunne Manetho tilfældigvis endda have arbejdet
nærmest side om side med de 72 oversættende jødiske
rabbinere og lærde.
Så hvordan kan nogen
overhovedet påstå, at Bibelen er et meget sent produkt - og hvordan kan den
konkret eksisterende Septuaginta-bibel så være blevet oversat fra den
Hebraiske Bibel, når denne ifølge påstanden næppe allerede eksisterede.
Første side af Freuds håndskrevne
manuskript:
"Wenn Moses ein Ägypter war", dateret 24. maj 1937.
Egyptiske guder i Bibelen - og ateisten Freud
Ydermere har man heller ikke draget den ellers åbenlyse konsekvens af de
mange genuint egyptiske navne i kredsen omkring Moses. Foruden hans eget
navn Moses, 'barn', ses bl.a. - Jethro, 'floden Nilen', -
Miriam, 'elsket af Amon', - Ahron, 'mægtigt er navnet' (dvs. for
Osiris), - Ahrons søn El-eazer, 'Osiris-guddom' (el er
semitisk tilføjelse), - Ahrons efterfølger og sønnesøn Phinehas,
'neger', 'etiopier', - Merari, 'højtelsket', - Hopni,
'flodgud'. Også et ord for 'sandhed' på hebraisk, emeth, er navnet på
den egyptiske gudinde for sandhed, Maat, og der eksisterer talrige
andre eksempler på egyptisk oprindelse.
Freud, ateisten,
beunderede den store historiske personlighed, Moses - som nu også var den
første kendte grundlægger af en religion. Denne senere verdensreligion
kræver, "Du må ikke have andre guder". Og dog - som netop fremlagt - så
mange i grupperne omkring Moses havde egyptiske navne forbundet med
egyptiske guder.
Freud var rodfæstet i oplysningstiden med tænkere såsom Locke og Newton
- og siden hen nyere forskere som især Darwin - og var en solid ateist, som
ofte afviste troen på overnaturlig sandhed som uforenelig med videnskabelig
metode.
Til en videnskabelig
kollega, Oskar Pfiste, der var en kristen pastor i Svejts, fremsatte Sigmund Freud (i 1918)
dette spørgsmål:
"... I øvrigt, hvorfor skabte ingen af tilhængerne psykoanalysen? Hvorfor
skulle det vente på en komplet gudsløs jøde? ..."
Imidlertid, Freud synes
at have haft den nødvendig basis for frembringelsen af sine monumentale
opdagelser, der førte til psykoanalysen - idet han var tidligt påvirket fra
sin egen jødiske baggrund og fastholdt samtidig et ståsted udenfor ved at
være en ateist og undgå jødiske skikke. Således lykkedes det ham at udvikle
intropersonlig undersøgelse af det ubevidste sind til at blive en
fremtrædende ny terapeutisk opfindelse, psykoanalysen. Ifølge en bog af
Peter Gay, professor i historie ved Yale University: "Freud: A Godless Jew"
(1987) - var det på basis af den viden og den frihed, som gjorde Freud i
stand til at spidde tabu-emner som sexualitet og det ubevidste.
Der er ateister og
der er ateister, dvs. de der frasiger sig religion og de der har
ateisme som 'religion' - Freud kan siges at have optrådt som begge. Han
beundrede Moses, og dog var Moses grundlægger af en verdensreligion. I
forbindelse med sin position forklarede han:
"… Min dybe større forståelse af Bibelens beretning - næsten så snart jeg
havde lært læsningens kunst - har, som jeg erfarede senere, en vedvarende
effekt på mit interessefelts retninger ...", (Sigmund Freud: "An
Autobiographical Study", 1925).
Dog, Freud kunne aldrig
acceptere religion - og erklærede:
"... Hele den sag er så indgroet infantil, så fremmed for virkeligheden, at
for enhver med en venlig indstilling til menneskeheden er det smerteligt at
erkende, at flertallet af disse dødelige væsener vil aldrig være i stand til
at hæve sig over den livsopfattelse ...", (Sigmund Freud: "Civilization and
its Discontents", på tysk 1930).
Alligevel - Freud kunne
ikke holde sig væk fra nærvær med religion, han "elskede sin fjende" på en
eller anden måde og var altid fascineret og draget til emnet. Der hvor han
residerede, havde han omgivet sig med religiøse 'signaler' - Freuds
arbejdsværelse var fyldt med hellige genstande fra det gamle Egypten,
Grækenland, Rom og Fjernøsten, og angående artefakter tilknyttet
"efterlivet" havde han foruden rækken af egyptiske ushapti-figurer på
sit skrivebord også en egyptisk begravelsesbåd i skabet.
Østrigsk 50
Schilling seddel (udstedt 1986 og 1987) med portræt af Sigmund Freud
som grundlægger af den psykoanalytiske skole. Serien af pengesedler
omfattede også
andre berømte østrigere, f.eks. Mozart, men kun Freud-pengesedlen har den
usædvanlige
udsmykning med en egyptisk figur, og kan associere til Freud's retning i
Moses-spørgsmålet.
Egyptisk sprog i Bibelen
Af talrige eksempler på de nævnte hypotesers troværdighedsproblem,
skal blot nævnes: 1. Skønt Bibelen har 3-4 hebraiske ord for
'linned/lærred' (bl.a. bad, peshet og sadin), bruges et egyptisk
ord shesh (shesn) herfor 38 gange, hvoraf de 34 passager med dette ord
findes i Mosebøgerne, men påstås alligevel at være en sen såkaldt præste-kilde,
"P-kilden". Men hvorfor skulle præsterne undgå deres eget bibelsprogs ord og
optræde som egyptologiske sproghistorikere? 2. Betegnelsen farao (per-ao,
'det store hus') brugtes i Egypten for 'konge' kun fra Moses' tid og frem til
900-tallet f.Kr., hvor brugen svandt ind til blot at indgå i kongens
ceremonielle titulatur. Men hvis Mosebøgerne først blev skrevet tusinde år efter
begivenhederne, hvilke jødiske læsere forventedes da at forstå det antikverede
egyptiske ord? 3. Hvorfor skulle der også til disse senere
tiders jøder opfindes en sagnfigur, Moses, og endda med dette rent egyptiske
navn? 4. Disse senere jøder talte ofte især aramaisk - hvorfor er Mosebøgerne da skrevet på oldhebraisk, der synes stærkt
aftaget i brug efter 600 f.Kr.? 5. Hvordan kan samaritanernes Bibel
indeholde stort set samme tekst om Moses - og være skrevet med endnu ældre
skrift end den jødiske Bibels skrift fra Babylon-tiden i 400-tallet f.Kr. - hvis
samaritanernes ofte fjendtlige konkurrenter, de jødiske præster, først har
"digtet" Bibelen 400-200 f.Kr.? Forskere har derfor også måttet påstå, at
Samaritaner-bibelen er en meget sen konstruktion. 6. Ideen om én (skaber)gud er dokumenteret
meget tidligt i Egypten og bl.a. også omkring 1450 f.Kr. - på Moses' tid - dvs.
ikke opfundet af jødiske præster 300 f.Kr. 7. I Mosebøgerne er pagten/traktaten med
Jahweh udformet typisk for traktater netop i 1400-tallet f.Kr. i Mellemøsten,
f.eks. også hos hittitterne. - Og:
Folketællinger i Mosebøgerne er direkte
af egyptisk mønster fra samme periode: Begge forhold usandsynlige at konstruere
tusinde år efter.
- Således på flere
tusinde års afstand påstår flere indflydelsrige skoler inden for forskningen at
vide bedre besked om teksterne end forfatterne, der dengang skrev dem.
Det var en sådan type kunstigt historisk billede, som Freud måtte stå op imod.
At begå mord på historien
Angående historisk
plausibilitet i Bibelens ældste dele, Mosebøgerne, har bibelforskning jævnligt
set bort fra, at disse tekster kan informere specifikt om personer, tid
og sted - dvs. præcis som det kræves til juridisk bevisførelse i retssager
- i modsætning til legender og eventyr, hvor disse faktorer er uklare. Forskere,
der tidligt var på et bedre spor, afvises stadig med det ikke-argument, at "de
er forældede".
Alt dette har hæmmet
opklaring af gåderne om Moses og blev da en hovedårsag til hidtidig mangel på
konkret resultat; forstærket af at man i skoler blandt nyere historikere anser
ideer om fortidens nøglepersoner i civilisationens udvikling for at være
føromtalte forældede heltedyrkelse.
Forskningens strid og
problemer med Moses og forfatterskabet er da forsøgt løst ved som nævnt
simpelthen at afskaffe Moses ved at gøre ham ikke-eksisterende -
og dermed til blot en konstrueret mytefigur. Attentatet på Moses - udført
af hans samtids egyptiske opposition, og senere i en vis grad af oldtidens
bibelredaktører - har her fået sin gentagelse i nutiden!
Meget af den intensive
research for essentiel historiske data, menneskelig viden og spirituel
information i det gamle mytestof, udført af bl.a. Freud og hans antropologiske
kreds, synes her negligeret. Gennem lang tid kunne den attitude ofte ses
fastholdt blandt teologer.
Megen indsamlet, usædvanlig viden skylder vi den pågældende tids
elite af den vestlige verdens forskere - engagerede eksperter, der ofte i
sidste øjeblik fra ældre forsvindende kulturer ude i verden nåede at opsamle
en særlig viden om mennesket.
Mange af de tidlige
antropologiforskeres værker er blevet uvurderlige, hvorfor det i de senere
år kan opleves, at hele årgange af f.eks. tyske videnskabsjournaler helt
tilbage fra 1920'rne bliver fotografisk genoptrykt - ofte af amerikanske
universitetsforlag. Således kan vi idag nyde godt af inspirationen fra mødet
med de tidlige kulturers fysiske og spirituelle verdensbillede - ligesom det
skaffede allerede Freud og hans kreds overraskende studiemateriale og
indsigt.
Tidligt havde Freud en dyb årelang optagethed af Michelangelos idealiserede
statue
af Moses (1515) i Rom, og betegnede den som "billedet af et fuldendt menneske".
Sigmund Freud jubilæet - Freuds bog om Moses fortsat meget diskuteret
Et utal af bøger og artikler i medierne internationalt fejrede Sigmund
Freuds 150 års fødselsdag i 2006 og kom dertil ind på, at Freud selv skrev
flere afhandlinger om Moses.
Freud er fortsat også udsat for meget kritik - naturligt, da et pionerarbejde
naturligt nok ikke altid kan stå mål med en senere udvikling - men også
fordi han havde søgt at cementere sine teoriers fastholdelse.
Men omkring
Freud-jubilæet i 2006 forelå der næsten 2.000 bøger om ham selv, ifølge
diverse book-sites på nettet (Amazon.com etc.), - og i Newsweek, Time
Magazine, Der Spiegel og Die Zeit hyldedes han stærkt.
Den tyske egyptolog og
kulturforsker Jan Assmann, den palæstinensisk-amerikanske litteraturforsker
Edward W. Said samt den amerikanske filosof Richard J. Bernstein tager
udgangspunkt i eller arbejder videre på Freuds religionskritiske
betragtninger om Moses' rolle for vores opfattelse af de monoteistiske
religioner i dag.
Så også Moses er fremme -
men uaktuel var han han aldrig. Eksempelvis opnåede den store Hollywood
instruktør Cecil B. DeMille at indspille storfilmen "De ti bud" (The Ten
Commandments) hele to gange i sit liv, 1923 og 1956. Ifølge Hollywood-trivia
blev Cecil B. deMille gjort overbevist om at lade Charlton Heston spille
rollen som Moses i sit film-epos af 1956 på grund af Hestons i nogen grad
lighed med Michelangelo's Moses. Også Karen Armstrong har i sine bøger flere
gange beskæftiget sig indgående med Moses.
I en årrække op til
2006-jubilæet havde Freuds sidste værk, de tre afhandlinger i bogen "Der
Mann Moses und die monotheistische Religion" ('Manden Moses og læren om én
gud'), færdiggjort i London kort før sin død i 1939, inspireret til en hel
del nyudgivelser.
Freud havde berømte
personer som sine patienter, f.eks. Gustav Mahler - men han har skrevet en
del analyser, psykobiografier, af personer, som ikke har været hans
patienter, f.eks. om Dostovjevski, og den tidligere USA-præsident Woodrow
Wilson, samt om Leonardo da Vinci - foruden om Michelangelo i sin artikel
"The Moses of Michelangelo" (1914). Men nu var det netop Freuds afhandling
centreret om Moses, som blev genudgivet - den bog, der havde affødt så megen
debat i andre rækker - blandt historikere, bibelforskere og endda jødiske
talsmænd.
Igen blev det også
fremdraget, at Freud desuden har skrevet om sin utrolige optagethed af Moses
i Michelangelos version, den statue i Rom som Freud havde gjort yderligere
berømt.
I min Moses-series første
bind, "De Fortrængte Optegnelser" (Attentatet på Moses, I), er der beskrevet
i kap. 8 om Freud og hans fællers overvejelser (aktuelt gengivet ovenfor),
at de ikke lagde skjul på, at Moses var en egyptisk prins - netop som det
fremgår fra omfattende og præciserende kildebelysning i mine bøger om Moses'
baggrund. I den store bibliografi (frem til 2005) i min bogserie findes
stort set alle de seneste 120 års internationalt publicerede værker og
afhandlinger om Moses, nær ved 1.000 titler.
Freuds opfattelse af
Moses er usædvanligt meget omtalt gennem den konstant voksende mængde af
værker og artikler fra mange forskere om det emne. Der eksisterer en rent ud
sagt enorm interesse i forbindelse med Freuds optagethed af Moses - og i
2004 blev der holdt den såkaldte NOMOS Internationale Konference,
"Freud's Moses and the Traumatized Human Subject. Ramifications for Culture
and Education", på Columbia University i New York.
I denne artikels udvidede
bibliografi (og i min bogserie om Moses) findes eksempler på de utroligt
mange værker og afhandlinger af en række forskellige forskere om Sigmund
Freuds opfattelse af hans egen opfattelse af Moses. Forskernes "kommentarer
til kommentarer angående kommentarer" om Freuds tanker om Moses, tenderer
til at frembringe således en betydelig stor distance - for hvor blev Moses
af i alt dette?
Kritiske spørgsmål
Nærværende artikel vil bl.a. vise Moses, den historiske Moses, igen som
værende med i billedet. Mange forskere og lærde har som nævnt søgt at
fremstille Moses som ikke-historisk - men er det så umagen værd at
sammenligne og diskutere Freuds relationer til sig selv og i forholdet til
Moses, hvis Moses-opfattelsen hos de involverede forskere blot er en anden
ikke-historisk illusion i stedet for en historisk funderet, konkret person
fra tidligere tider? Forud for alt andet må dybtgående realhistorisk viden
være et vigtigt indgangspas til det Freud-studium.
Også for eksempel når
Freud selv - med sin jødiske baggrund og historie - tager udgangspunkt i en
bestemt jødisk opfattelse af de bibelske begivenheder med Moses, ses ingen
rigtigt at have korrigeret i dette billede.
Problemet her er, at
selve udvandringen, exodus, fra Egypten var ifølge de gamle tekster
en bevægelse bestående ikke alene af jøderne, som det senere ellers
fremstilles ofte, men bl.a. af alle 12 israelitiske stammer hovedsagelig af
hebraisk oprindelse. Jøderne var her en minoritet, sandsynligvis endda
mindre end 15 procent af exodus-gruppen; tilmed en anden slags stammer,
f.eks. Kalebs stamme deltog foruden mange egyptiske flygtninge tilhørende de
såkaldte proselytter, der støttede Moses. Meget senere var de fleste
israelitiske stammer i selve Israel enten genudvandret, forsvundet eller
smeltet sammen, i tiden ca. 800-300 f.Kr., og efterlod den ene stamme som
arvtager, jøderne.
På den baggrund ses
teologer, historikere, såvel som forskere i deres fortsatte diskussion om
Freud og her, ved deres hypige omtale af "jødernes udvandring fra Egypten",
at skabe et misledende billede. Det må endda have bragt Freud selv til at
misplacere en ekstra vægt på indikationer angående specielt jødiske
problemer, tradition og trauma i oldtidssituationen og nu reflekteret i hans
samtids begivenheder - og i forbindelse med hans bog om Moses.
Sigmund Freud i forgunden tv., og
C.G. Jung th.,
i USA 1909, tre år før bruddet i deres samarbejde.
Farligt minefelt - Tilhængere og kritik
En hel del kritikere har peget på, at psykoanalyse har være anvendt som en
erstatning for religion - med sine hellige tekster, sine hierakier og
'kirker', disciple der udbreder de gode budskaber, løfter om frelse, og
kravet på 'sandheden'. Da antropologen Claude Lévi-Strauss undersøgte et
shamansk healingritual fra Cuma-folket i Panama, drog han paralleller til
psykoanalysen (i sin bog: "Structural Anthropology", (1958) 1963, pp.
197-198).
Den begavede skribent og
tidligere sekretær for statsministeren og senere chefredaktør for Ekstra Bladet, cand.polit. Victor Andreasen
(1920-2000), kendt for sin store interesse og viden om historie, var stærkt
begejstret for min Moses-seriens første bind, som han havde ladet rekvirere.
Bogens reelt positive, men altså ikke helt på-knæ-faldende omtale af Freuds
undertiden mindre historisk konsistente tolkning af Moses, fik Victor
Andreasen til at standse færdiggørelsen af sin anmeldelse. Han fremsendte
privat et brev på hele 16 sider om bogen og problemet.
Min bog refererer nogle
data om Freud kun på en modificeret, neutral måde som i et leksikon (så nærværende
artikel ville vel have virket direkte chokerende). Jeg opdagede her at være
gået ind i et minefelt ved ikke at have taget det alvorligt nok, at i visse
kredse var ateisten Freud selv gjort til genstand for nærmest gudeagtig
kultisk dyrkelse - her måtte ikke siges noget, der kunne fortolkes som blot
svageste uenighed.
Freuds mest ukritiske
tilhængere skulle have vidst bedre, for i virkeligheden, da Freud
publicerede sin bog om Moses, var mange af anmeldelserne frygtelige og
reaktionerne på bogen ofte bitre, hvorimod Freud selv var henrykt, - "... En
fint værdig udgang ...", kaldte han bogen om Moses.
En usynlig gud - og det indre livs dynamik
Bag Freuds tilfredshed, da hans bog blev vidt udbredt på grund af den store
opmærksomhed omkring udgivelsen, er det tydeligt at bogen blandt sine mange
meddelelser også indeholder et ekstra budskab af en speciel art. Uden ændre
sin position som ateist ses Freud alligevel - nær slutningen af sit liv og
spekulationer over det at eksistere - at foreslå gennem sin argumentation i
bogen, at troen på en usynlig gud kunne forberede en basis for nogle meget
storre kultuelle værdier - og specielt: "intensiv introspektion".
- Kan man fordybe sig til
en usynlig gud, bliver man bedre rustet til at tage seriøst på den usynlige,
men muligvis bestemmende, dynamik af det indre liv - ifølge Mark Edmundsons
essay om Freud: "Defender of the Faith?", i New York Times Magazine
(September 9, 2007).
Som påpeget af den store
tyske forfatter Thomas Mann, der også var kendt for sin Moses-interesse, var
Freud dybt involveret i irrationalismen, der optog interessen ved det nye
århundredes begyndelse (1900), på grund af materialets natur i hans arbejde
- det ubevidste, passioner, instinkter og drømme.
Sigmund Freud,
i 1938, skitseret af Salvador Dali, der som surrealist-
kunstner var dybt influeret af Freuds bøger om det ubevidste og drømme.
Blandt kritikken mod Freud
findes der selvfølgelig meget, der er uden betydning, mens andre forhold kan
være af interesse, især er det forbavsende at han havde så utroligt få patienter
at drage sine slutninger ud fra. Ganske vist havde han flere under observation i
meget lang tid og kunne følge forløbene grundigt, - og på den anden side kan det
siges, at flere i hans meget lille patientgruppe tilhørte nogle ekstremer langt
fra gennemsnitsbefolkningen, hvorfor det kunne være betænkeligt at drage for
generelle slutninger.
Et andet kritikpunkt
kunne bl.a. være hans 'undgåelse' af den spirituelle dimension, hvorved
dette at han om sin forskning bruger betegnelsen psykoanalyse - en græsk
term der betyder 'undersøgelse af sjælen', skønt hans lære ikke omfatter
eller anerkender sjælen - fremkalder selvmodsigelse. En sådan form for
mangelfuldhed kan naturligt forhindre opklaring af mange gåder i forbindelse
med Moses' egyptisk inspirerede religionskulturelle baggrund.
Flere gange fremsatte
Freud det håb, at menneskeheden ville bevæge sig videre forbi religion, og
dog modtog han stor inspiration i Moses historie og dens nye
religionsopfattelse.
Freuds ord om videnskab
Da jeg begyndte min Moses-forskning for mange år siden, kendte jeg ikke nok
til Freuds ideer om Moses, men gennem egne undersøgelser kom jeg alligevel
til nogle af de samme resultater som Freud. Endda også ved min bogseries
titel "Attentatet på Moses" viste det sig, at Freud havde anvendt et
lignende udtryk, men dog ikke med helt samme formål (Freud havde her sin
teori om det arkæiske mordet-på-faderen).
Freud kom til sine
interessante konklusioner ud fra sin tids viden om Moses. Hvad angår selve
det at vise Moses som værende en egyptisk prins, var Freud stærkt logisk og
konkret i sine skarpsindige belæg. Mere end 60 år senere kunne jeg gøre brug
af et langt større antal kilder fra også langt flere forskningsområder (ikke
mindst den første mere præcise Moses-datering, i hvilken jeg tilmed kunne
benytte mig af astronomiens hjælp) - alene dét kan skabe en afgørende
forskel og medføre de yderligere fremskridt.
- Som Freud selv (skønt
han undertiden ønskede at beskytte sin forskning med dogmer) udtalte så
brillant:
"... Det er en misforståelse, at videnskab kun er afgørende beviselige fund,
og det er uretfærdigt at kræve, at dét skulle den være. Dette er et krav,
der alene stilles af dem, der higer efter en form for autoritet og behov for
at få religionens katekismus erstattet med noget andet, endda selv med en
videnskabelig sådan. - Videnskab ... består hovedsageligt af statements, som
den har fået udviklet til forskellige grader af sandsynlighed. ..."
Blandt siv og
papyrusstængler ved Nilens bred sidder gudinden Isis med
den diende gudesøn Horus, på sit skød, efter netop at have hentet
dette sit 'gudekonge-barn' ind fra floden. (Relief, Philae templet).
Kong Sargons fødsel - en beretning som et mysteriespil
Ved at kalde Freud for "provokativ" når han præsenterer Moses som en
ikke-jødisk leder, tog kritikere ikke historisk viden i betragtning:
at Moses var forbundet med et veletableret ritual.
Mange genkendelige forhold fra de gamle myter generelt, hvoraf meget også
inspirerede Freud og hans kreds, ses ligeledes behandlet i Jungs forskning i
arketyperne.
Forhold som åndelige
dimensioner, der i oldtidens Egypten opfattedes at gennemkrydse universet,
kan være svære at trænge ind i fra en helt anden verdensopfattelse i
nutiden, hvor kulturen i Vesten har udviklet sig til historiens første
overvejende "ikke-religiøse" civilisation.
Hos de gamle egyptere var
skabelsen og efterfølgende cyklusser af liv og død (efterlivet) altid i
fokus. Følgelig var det i religionens sigte at varetage de store og små
naturlige kredsløb, som verden består af som i en vekslen mellem skjult,
potentiel eksistens og synlig, manifest væren. Derfor blev opfattelsen af
disse mekanismers og strukturers samspil - i verden, i livet, i kosmos -
tidligt tillagt en så omfattende vægt.
Hos bl.a. egypterne
tilhørte det den cykliske opfattelse, at kongerne i en 30 års-cyklus skulle
forny sig selv og vise deres fornyelse ved hept-sed-festivalen.
Ligeledes i det meste af den gamle verden, indgik tronarvinger ved deres
fødsel i en større cyklus forbundet med forsynet og gudernes tilknytning til
landets skæbne.
Beretningen om
Mosesbarnet på Nilen indgår i et større kompleks af kultiske mysteriespil af
de gamle myter, der blev omhyggeligt gentaget gennem mange tidsaldre i mange
oldtidslande. Lad os slutte med lidt information om den ældst kendte af
disse begivenheder.
At optræde ligesom guderne
Den nedskrevne beretning om kong Sargon I's fødsel (ca. 2.200 f.Kr.) blev
fundet omkring 1870 af den engelske assyriolog George Smith ved udgravning
af kong Sankerib's palads i Keuyunjik, hvor det gamle Ninive lå, nær den
nuværende by Mosul i Irak.
Den specielt historieinteresserede kong Assurbanipal (668-627)
havde ladet beretninger systematisk afskrive fra op til flere tusind år
ældre tekster og overleveringer - som han ønskede at redde til eftertiden.
Dertil gjorde han sin datter, den øverste prinsesse, til ansvarshavende
chefbibliotekar, en høj præstinde-position.
Disse tekster var
kopieret fra alle steder i Assurbanipal's imperium; - sammen med anden
litteratur, mere end 22.000 lertavler er fundet i hans bibliotek oprettet
ved Ninives enorme palads bygget af en forgænger, kong Sankerib
(Sennacherib). Her skabte så kong Assurbanipal "det første systematisk
samlede bibliotek", hvor han søgte at indsamle al kileskriftlitteratur, der
overhovedet var tilgængeligt på den tid. Et bibliotek af forskelligt fra
arkiver - hvor tidligere opbevaringssteder for dokumenter havde opsamlet
passivt løbende i den administrative rutine.
Mange af de pågældende
tekster er netop afskrifter og betegnes derfor i forskernes udgivelser med
standardangivelsen "Dublicate" (eller hos tyske forskere, "Dublikat") foran
hvert tavle-nr.-markering. Hvad angår mange af teksternes astronomiske
indhold, har moderne astronomiberegning fuldt bekræftet deres stjernemæssige
forhold fra de tusind år tidligere.
Endvidere har man i andre
ældre babyloniske, akkadiske og sumeriske arkiver fundet nogle af de gamle
teksters originaler - hvilket understreger, at Ninive-tavlerne er afskrifter
fra netop de meget ældre tekster.
George Smith (1840-1875)
var sin tids mest kompetente assyriolog overhovedet . Senere tiders større
viden er blevet tilført til yderligere forbedring af hans oversættelse; men
de hovedsagelige forhold, først fastlagt af ham, er uændrede.
Sammenlignet med de mange andre eksisterende fødselsmyter med
samme slags begivenhed og aktivitet, fremtræder et tydeligt mønster af en
rituel udøvelse af en bestemt slags religiøst mysteriespil. At genspille
myter var normal religiøs procedure - det var vigtigt at optræde
ligesom guderne.
Således allerede et lille årtusinde før Moses kendes historiske
overleveringer fra Babylon om et spædbarn, der af en prinsesse blev fundet i
en sivbåd, der drev ned ad Eufratfloden. Teksten gengiver, at det pågældende
drengebarn blev taget op til kongens palads - og her senere givet en høj
uddannelse, hvorefter han endte med at blive landets konge under navnet
Sargon (I). Ud fra de fundne såkaldte 'selvbiografiske' optegnelser er det
tydeligt, at dette barn (Sargon) i sivbåden var søn af kongens datter.
Ordret oversættelse af kong Sargon-teksten
(1) Sargon, den mægtige konge, kongen af Akkad - er jeg.
(2) Min mor var prinsesse (eller præstinde af høj rang), min far
kendte jeg ikke; en bror (el. brødre) til min fader herskede over landet (:
landet med bakker).
(3) Min by var Azupirani, der ligger ved Eufrat-flodens bred,
(4) hvor min mor som prinsesse (el. præstinde af høj rang) undfangede
mig - i hemmelighed (el. et skjult sted, en grotte) fødte hun mig.
(5) Hun lagde mig i en ark af siv; med beg tætnede hun låget.
(6) Hun kastede mig ud i floden, som ikke løb ind over mig.
(7) Floden bar mig oppe og bragte mig til Akki, flodmanden.
(8) Akki flodmanden med (.....) løftede mig op omsorgsfuldt som sin
vandbeholder.
(9) Akki flodmanden opfostrede mig som sin søn (.....).
(10) Akki flodmanden gjorde mig til gartner (.....),
(11) (.....) idet jeg var gartner, fremmede gudinden Ishtar (dvs.
Venus) mig til konge.
(12) (.....) 35 (el. 45) år var jeg konge og regerede
(13) over et mørkhudet folk. Jeg (.....) over forskellige lande. -
Etc. ...
Illustrationen med den
babyloniske kileskrifttavle med Sargon-inskriptionen - gengivet nedenfor - blev publiceret først i
et af de ældre værker, "Cuneiform Inscriptions" (Vol. 3, p. 4, no. VII,
British Museum).
Ritualiseret forbindelse med guderne
Intet fremmed barn af lavere byrd kunne på denne måde have opnået en så
betydningsfuld uddannelse og en kongelig karriere. Det var således en
omhyggeligt iscenesat affære for et barn af kongeæt.
Kong Sargon er det ældste
kendte tilfælde med dette ældgamle kongebarnsritual - mens Moses er det
mest berømte.
Det senest kendte, og på
flere måder lignende, tilfælde er om Dalai Lama - også i forbindelse med den
meget gamle tibetanske Bön-religion, hvor en tibetansk gud, Pe har, antog
form som en dreng og blev anbragt i en kasse, der drev ned af Kyichu
floden, og blev derefter samlet op af højtstående lamapræster eller abbeder
eller af den gamle Dalai Lama.
At Moses modtages med
ritualet for det udvalgte kongebarn, viser ham som egypter - mens
israelitterne ikke havde konger før 500 år senere (Saul, David etc.).
Der har været talrige andre
tilfælde -en vidt udbredt
kongetradition i mange lande.
Ud over kong Sargon I på
Eufratfloden (ca. 2300 f.Kr.) og Moses på Nilen (ca. 1500 f.Kr.) kendes
f.eks. athenernes første kongesøn Erechtonios (ca. 1400 f.Kr.) på
vandet ud for kysten; og det græske "gudebarn" Dionysos - født af
kongedatteren Semele - i et lille skib på bølgerne ved Brassiae i Laconia.
Et andet græsk "gudebarn", Attis, blev på Sangariusfloden modtaget af
modergudinden Cybele.
Også den indiske solgude-
og kongesøn Karna blev sat ud i et sivflettet fartøj af sin mor,
kongedatteren Kunti. Ligeledes blev den babyloniske dronning Humai's søn sat
ud på Eufratfloden og herefter modtaget og anerkendt som tronarving.
Senere kendes latinernes
kong Romulus på Tiberfloden (ca. 800 f.Kr.). Det gamle tyrkerfolks
kong Tu-Küeh blev sat ud på et vand i Turkestan (ca. 200 f.Kr.). Og
ligesom hos kong Skjold eller kong Neg på Roskilde fjord ved
Lejre i Danmark ses samme ritus for kong Arthur ved Cornwalls kyst
(begge ca. 600 e.Kr.) - samt for keltiske kongebørn på Rhinen; og desuden i
Japan (Izanagis' og Izanamis' nyfødte søn, sat ud i en sivbåd), og var også
kendt i forbindelse med høje ledere hos de nordamerikanske Tlatlasikoala-,
Tsimschian- og Tlingit-indianerstammer.
Antropologerne især
- foruden arkæologer, historikere, egyptologer og sprogforskere - skylder vi
meget, ligesom en tidlig vigtig kreds af psykologiforskere gjorde det, så vi
idag kan lære meget mere om fortidens mennesker og deres rige viden om
verden og mennesket selv.
Fra de tidligste tider
har mennesket ritualiseret forbindelsen med forsynet eller guderne, hvilket
inkluderer nogle problematiske træk der ligeledes bidrog til at forme
kulturen, og hvoraf visse rester i langt senere tider stadig kan genkendes -
af bl.a. psykoanalytikere.
Artiklen rummer
uddrag fra Ove von Spaeths bog "De Fortrængte Optegnelser",
som er bind 1 fra serien "Attentatet på Moses" - alle seriens
bøger kan læses uafhængigt af hinanden, - C.A.Reitzel forlag og
boghandel, www.lemuelbooks.com. Information: www.moses-egypt.net
Bibliografi -Litteratur om et mønster i oldtidens fødselsmyter
Bøger og artikler der omhandler et særligt mønster i oldtidens myter om
store kongers fødsel.
Ackerman, James S.:
The Literary Context of the Moses Birth Story (Exodus 1-2),
Literary Interpretations of Biblical Narratives, vol. 1, (ed. K.R.R.
Gros Louis), Nashville 1974.
Childs, Brevard S.: The Birth of Moses, Journal of Biblical
Literature, 84, 1965, pp. 109-122.
Cohen, Jonathan: The Origins and Evolution of the Moses
Nativity Story, (Numen Books Series, 1992 - &:) Studies in the
History of Religions, 58, (Brill) 1993.
Foster, B.R.: Birth Legend of Sargon of Akkad, in "The
Context of Scripture: Canonical Compositions from the Biblical World,
vol. 1", edited by W.W. Hallo, (E.J. Brill), Leiden, 1997.
Gressmann, Hugo: Mose und seine Zeit, Göttingen, 1913.
Lacoque, A.: La naissance de Moïse, Veritatem In Caritate 6,
Hague 1961, pp. 111-120.
Lewis, Brian: The Sargon Legend: A Study of the Akkadian Text
and the Tale of the Hero Who Was Exposed at Birth, American Schools
of Oriental Research, Diss. 4, Cambridge, MA. 1980.
Meyer, Eduard: ("Moses" in:) Die Israeliten und ihre Nachbarstämme,
Halle 1906, pp. 46ff.
- - : "Sitzungsberichte der Königlich preussischen Akademie der
Wissenschaft", Band 31, Berlin 1905, pp. 640-652.
Rank, Otto: ("Moses" in:) The Myth of the Birth of the Hero,
(Rank: "Die Mythus von der Geburt des Helden, Schriften zur angewandten
Seelenkunde", Herausgeb. von Sigmund Freud, Heft 5, Leipzig 1909), New
York 1952.
Redford, Donald B.: ("Moses" in:) The Literary Motif of the Exposed
Child, Numen, 14, 1967, pp. 209-228.
Smith, George: ("Sargon" in:) Early History of Babylonia,
Transactions of the Society of Biblical Archaeology, vol. 1, London 1872, pp.
28-51.
Spaeth, Ove von: The Suppressed Record. - "Assassinating
Moses", vol. 1, 2nd ed., Copenhagen (1999) 2004, pp. 23-54, 166-169.
Westenholz, Joan Goodnick: Legends of the Kings of Akkade: The
Texts, Mesopotamian Civilizations 7, Winona Lake IN, Eisenbrauns,
1997, pp. 36-49.
- - (Review): The Sargon Legend: A Study of the Akkadian Text
and the Tale of the Hero Who Was Exposed at Birth: By Brian Lewis (1980),
Journal of Near Eastern Studies, Vol. 43, No. 1 (Jan.), 1984, pp. 73-79.
Wiedemann, A.: On the Legends Concerning the Youth of Moses,
Part 1 and 2, Proceedings of The Society of Biblical Archæology, vol.
11, 1889, (London), pp. 29-43 & 267-282.
Wundt, Wilhelm: Völkerpsychologie, Band 2:3, Leipzig 1909.
* *
*
Bibliografi - eksempler på specialværker angående Freud om Moses
Den bibliografiske
liste viser eksempler på bare en del af de overvældende mange bøger og artikler,
hvori forskerne er stærkt optaget af Freuds betragtninger og interesse for
Moses.
Armstrong, Richard H.:
Contrapuntal Affiliations: Edward Said and Freud's Moses,
American Imago, Volume 62, Number 2, Summer 2005, The Johns Hopkins
University Press, pp. 235-257.
Assmann, Jan: Moses the Egyptian. The Memory of Egypt in
Western Monotheism,(Jan Assmann: Moses der Ägypter. Entzifferung
einer Gedächtnisspur. Hanser, München 1998), Harvard University Press,
(October 15) 1998, pp. 16, 147-148, 159-162.
Black, Margaret J.:
The murder of memory: Freud, Moses, and the
death of Rabin, Mortality, Volume 7, Number 1, 1 March 2002,
Routledge, pp. 83-95 (13).
Bakan, David: Moses in the Thought of Freud, Commentary
Magazine (1945-2007), October 1958.
Bergmann, Martin S. (Review):
Freud's Moses-Studie Als
Tagtraum: By Ilse Grubrich-Simitis (1991), Journal of the American
Psychoanalytic Association, 42:898-901, 1994.
Bernstein, Richard J.:
Freud and the Legacy of Moses,
Cambridge Studies in Religion and Critical Thought (No. 4), Cambridge
University Press, 1998.
Blum, E.: Über Sigmund Freuds: Der Mann Moses und die
monotheistische Religion, Psyche, 10, 1956-57, pp. 367-390.
Bori, Pier Cesare:
Il 'Mosè' di Freud: per una prima
valutazione storico-critica, in Bori: "L'estasi del profeta ed altri
saggi tra Ebraismo e Cristianismo", Bologna: Il Molino 1989, pp.
179-222.
Briefel, Aviva: Sacred Objects/Illusory Idols: The Fake in
Freud's "The Moses of Michelangelo", American Imago - Volume 60,
Number 1, Spring 2003, The Johns Hopkins University Press, pp. 21-40.
Dawkins, Richard: The God Delusion, London 2006.
Edmundson, Mark: (on Freud:) Defender of the Faith?, New
York Times Magazine, September 9, 2007.
Faessler, M.: Le nom de Moïse et le nom de Dieu.
L'interprétation Freudienne et son dépassement théologique possible, "La
figure de Moïse", (ed. R. Martin-Archard), 1978, pp. 143-156.
Freud, Sigmund: Drei Abhandlungen: Der Mann Moses und die
monotheistischen Religion, Wien 1934-38, (English, "Moses and
Monotheism", London 1939; transl. from German: Katherine Jones, 1939).
- - : The Moses of Michelangelo, Standard Edition, 13,
(1914) 1955, pp. 211-238.
Gay, Volney Peter (Review): Freud and Moses: The Long Journey
Home: By Emanuel Rice (1990), Journal of the American Academy of
Religion, Vol. 59, No. 4, Winter, 1991, pp. 862-864.
Gilman, Sander L. (Review):
Freud's Moses: Judaism Terminable
and Interminable: By Yosef Hayim Yerushalmi (1991), The American
Historical Review (American Historical Association), Vol. 97, No. 4
(Oct.), 1992, pp. 1178-1179.
Goldstein, Bluma: Reinschribing Moses: Heine, Kafka, Freud and
Schoenberg in a European Wilderness, Harvard University Press,
Cambridge, Mass., 1992.
Grübrich-Simitis, Ilse: Freuds Moses-Studie als Tagtraum: ein
Bibliographisher Essay, Die Sigmund-Freud-Vorlesungen, Band 3,
Verlag Internationale Psychoanalyse, Weinheim, 1991.
- - :
Early Freud and Late Freud: Reading Anew Studies on
Hysteria and Moses and Monotheism, (paperback) 1998.
Hsu, Michael (Review):
Freud and the Non-European: By Edward
Said (2003), The Asian Review of Books, 01, 08, 2003.
Hyatt, J. Philip:
Freud on Moses and the Genesis of Monotheism,
Journal of Bible and Religion, Vol. 8, No. 2, (Oxford University Press),
(May) 1940, pp. 85-88.
Jones, Ernest: The Life and Work of Sigmund Freud. Vol. 3: The
Last Phase (1919-1939), New York NY, Basic Books, 1957.
- - :
The Life and Work of Sigmund Freud, edited and
abridged into one volume by Lionel Trilling & Steven Marcus(Basic
Books, Inc. Publishers), New York 1961, p. 502 (: Freud's own view on
the historical basis of his Moses story).
Kakutani, Michiko: Judaism, Anti-Semitism And Freud: A New
View. - A Review of: Freud's Moses Judaism Terminable and Interminable:
By Yosef Hayim Yerushalmi (1991), Books of The Times, New York
Times, September 13, 1991.
Kestenberg, Judith S. (Review): Freud's Moses: Judaism
Terminable and Interminable: By Yosef Hayim Yerushalmi (1991),
Psychoanalytic Quarterly, 63, 1994, pp. 383-387.
Koehler, Ludwig Hugo:
Freud und Moses..., Neue Zürcher
Zeitung, No. 667, 16. April 1939.
Lehmann, Johannes: Moses - der Mann aus
Ägypten,(Hoffmann
und Campe Verlag), Hamburg 1983, pp. 187-189.
Levi, Iakov:
Freud und (Theodore) Reik - Was Moses an
Egyptian?, Psychohistory,
www.geocities.com/psychohistory2001/WasMosesAnEgyptian.html , July 20,
2002.
Levy-Valensi, E. Amado: Le Moïse de Freud ou la référence
occultée, Monaco 1984.
Merkur, Dan: Moses and Civilization: The Meaning Behind Freud's
Myth: By Robert A. Paul (1996), Religion, Volume 30, Issue 1,
January 2000, University of Toronto, pp. 76-78.
NN: Was Moses an Egyptian? Psycho-Analysis of Monotheism - Dr
Freud on the Jews, Times Literary Supplement, May 27, 1939, p. 312.
NOMOS International Conference: Freud's Moses and the
Traumatized Human Subject. Ramifications for Culture and Education,
at Columbia University, New York City, October 16-17, 2004, - published
on-line at www.CERobins.com
Paul, Robert A.: Moses and Civilization: The Meaning Behind
Freud's Myth, Yale University Press, New Haven CT, 1996.
Radzinowicz, Mary Ann:
"Tendentious purposes": Milton and Freud
on Moses, Criticism, Vol. 35, Summer (6/22/93), 1993.
Rice, Emanuel:
Freud and Moses. The Long Journey Home,
Albany NY, State University of New York Press, 1990.
Robert, Marthe:
D'Oedipe à Moïse: Freud et la conscience juive,
(transl. "From Oedipus to Moses", London 1977), Paris 1974.
Rosenvasser, Abraham:
Egipto e Israel y el monoteismo Hebreo: A
proposito del libro Moisés y la religión monoteista de Sigmund Freud,
2nd ed., Buenos Aires University Press, 1982.
Roth, Nathan (Review):
A Godless Jew: Freud, Atheism, and the
Making of Psychoanalysis: By Peter Gay (1987), Journal of American
Academy of Psychoanalysis, 17, 1989, pp. 682-683.
Sabin, Stefana:
Freud's Moses as a Trope af Memory, Studia
Hebraica, 3, 2003, pp. 355-361.
Said, Edward W.: Freud and the Non-European, with
Jacqueline Rose (Foreword, Introduction), Christopher Bollas
(Introduction, Afterword), London and New York NY, Verso, 2003.
Schlossman, Howard H. (Review):
Freud and Moses. The Long
Journey Home: By Emanuel Rice (1990), Psychoanalytic Quarterly, 62,
1993, pp.329-332.
Schorske, Carl E.: (Moses in) Freud's Egyptian Dig, The New
York Review of Books, May 27, 1993, pp. 35-40.
Shapiro, Theodore (Review):
Freud's Moses: Judaism Terminable
and Interminable: By Yosef Hayim Yerushalmi (1991), Journal of the
American Psychoanalytic Association, 42, 1994, pp. 904-908.
Spaeth, Ove von: (Freud i:) Forskningen hæmmet af kunstigt
Moses-billede, kap. 8 i forfatterens bog, "De Fortrængte Optegnelser. Moses'
ukendte historiske baggrund", - Attentatet på Moses, bind 1, 2.udg.,
København (1999) 2004, pp. 60-68.
Stemberger, Brigitte: Der Mann Moses' in Freuds Gesamtwerk,
Kairos, 16, 1974, pp. 161-225.
Strachey, James Beaumont:
Editor's Note to Moses and Monotheism,
Standard Edition, 23, 1964, pp. 3-5.
Walzer, Michael: Exodus and Revolution, (Basic Books),
1986.
Weissberg, Liliane (Review): Freud and the Legacy of Moses: By
Richard J. Bernstein (1986), The Jewish Quarterly Review, New
Series, Vol. 91, No. 1/2 (Jul.-Oct.), 2000, University of Pennsylvania
Press, pp. 272-275.
Williams, James G.: Freud's Moses: Judaism Terminable and
Interminable: By Yosef Hayim Yerushalmi (1991), COV&R-Bulletin, No.
3 (Sept.), 1992, p. 10.
Wistrich, Robert S. (Review): Freud's Moses: Judaism Terminable
and Interminable: By Yosef Hayim Yerushalmi (1991), AJS Review
(Association for Jewish Studies), Vol. 18, No. 2, 1993, Cambridge
University Press, pp. 326-329.
Yerushalmi, Yosef Hayim: Freud's Moses: Judaism Terminable and
Interminable, Yale University Press, New Haven and London, 1991.
Zeligs, Dorothy F.: Moses: A Psychodynamic Study,
"Psychoanalysis and the Bible: A Study in the Depth of Seven Leaders",
New York (1974, 1986), 1988.
* *
*
Den egyptiske guddom Osiris repræsenterede konceptet om genfødsel.
De gamle religioner fascinerede Freud og samtidig afviste han dem voldsomt.
Efterskrift: Tidligt opdagede den psykoanalytiske forsknings
pionerer, især Sigmund Freud og C.G. Jung, hvordan mange mennesker i deres indre
tankeverden igen og igen var i kontakt med særlige temaer, situationer, billeder
og symboler, der alle var karakteristiske for den klassiske vest-kulturelle
spirituelle verden for flere tusinde år siden. Mange blev optaget af
spørgsmålet, om psyken er især et kulturelt produkt?
På samme tid som
Freud var begyndt sin forskning i slutningen af 1800-tallet, var de europæiske
kunstakademier ivrigt interesserede i de klassiske kunstforbilleder og at komme
så nær som muligt.
Studerende fra det Kongelige Kunstakademi i København tog hvert år på studierejser
til græske og
romerske lande og hjembragte afstøbninger af motiverne. Akademiets samling
rummer nu korrekte
gengivelser fra tiden før de gamle statuer og relieffer blev ødelagt af
luftforureningen.
Ove von Spaeth studerer et perfekt hestebillede fra Athens
Parthenon-tempel, et relief-fragment
som Lord Eglon ved sin redningsaktion 100 år før Freuds tid ikke fik
med til England. Vi er alle
- nu i moderne tider omgivet af moderne former - stadig dybt fascineret af den
arketypiske stil.
Flere artikler om På sporet af Moses
hos
Zenith files
- net-base for Ove von Spaeths artikel-samling.
Babylon (evt. et kort øjebliks ventetid)
(courtesy: Berlin Museum)
*
Zenith files
- net-base for Ove
von Spaeths artikel-samling.
Pagina nueva 1
De frembragte artikler og bøger blev muliggjort af støtte fra læsere som dig
!
Dette projekt for fri videnskabelig, historisk
forskning og oplysning støttes af donation
• Venlig
støtte fra interesserede skaber nødvendig mulighed for at
finansiere den fortsatte opgave. OvS's uafhængige, nyorienterende
værker er et værdsat supplement til traditionelle studier, der ikke kan danne
billedet alene. Den alternative indsats via projektet skal
ikke undværes i
helheden!
*
•
Alle bidrag uanset størrelse er yderst velkomne, selv mindste
bidrag strækker langt.
Alle assistenter er frivillige ulønnede men f.eks.
komplekse it-problemer kræver professionelle folk
Har du lyst at hjælpe, kan bidrag til Zenith IC
NewScience indsættes på: konto 6735--1056220
( og fra udland: SWIFT-BIC: SYBKDK22 - IBAN nr. DK9367350001056220 )
- En varm tak!
*
Lad ikke dette standse din læsning, gå bare videre i de mange tekster, da de
først og fremmest er beregnet på at blive anvendt, udbredt og bevaret. "...
Uden disse nye opdagelser og nødvendige udforskninger
ville vi i dag ofte tabe vigtige forbindelser til værdifulde oplysninger og
historien ..."
Du er velkommen til at sende kommentarer eller nyt
om indholdet: info@moses-egypt.net.
*
! Hos offentlige og private institutioner inkl. biblioteker, skoler, etc. og i
kommerciel brug og privat business, skal
donations obligatorisk betales, og copyright respekteres: 19
kr. (approx.: 3 $US) pr. bog eller artikel.
Lokalisering ?
Her befinder du dig: Relaterede artikler af Ove von Spaeth
(c)
En særlig videnskat og visdomslære fra
Grækenland, Rom og renæssancen udsprang oprindeligt i oldtidens Egypten
- og kendes her også forbundet med den historiske Moses' dramatiske
skæbne og mysterium.
Ove von Spaeth har skrevet et fascinerende og nyorienterende værk om
denne stadig influerende baggrund i nutidens samfund. • Hans
tværvidenskabelige forskning i historie, arkæologi og antropologi går
dybt i egyptisk tradition, religionshistorie, indvielseskult,
stjerneviden, mytologi - og videre i rabbinerskrifterne, bibelstudier og
oldtidsforfatterne. • Hver bog fremdrager unikke indsigter, det ikke
tidligere var muligt at vise.
Bøgerne bestilles lynhurtigt og direkte i
B&M's internetbogsalg - klik
på de individuelle forsider:
(1) De Fortrængte Optegnelser (238 s.) - (2) Gåden om Faraos Datters Søn
(239 s.)
- (3) Den Forsvundne Tronfølger (255 s.) - (4) Den Hemmelige
Religion (368 s.) -
(5) Profeten som Ukendt Geni (272 s.)
Online-salg – både hos:
B&M's butik og internetbogsalg • - og hos Online-lager:
Lemuelbooks