Jyllands-Posten, den 6. juni 1999 (Indblik,
s.7) - litteraturkronik:
Mysteriet Moses
Var jødedommens grundlægger en egyptisk tronarving,
og skulle han have været den næste farao?
Med et kæmpeværk om Moses
skaber dansk forsker opmærksomhed og begejstring hos en række
religionshistorikere.
Af FLEMMING CHR. NIELSEN, cand.scient., forfatter, red.
Når en forhenværende typograf starter udgivelsen af et videnskabeligt værk i fem
bind på tilsammen over 1000 sider, og når fagfolk samtidig kipper med flaget, er
det indlysende, at pressen bliver nysgerrig.
Hvad er meningen? Kunne
han ikke bare gå på arbejde om dagen og så glo på fjernsyn om aftenen og klippe
sin græsplæne i weekenden? Hvorfor skeje ud?
Alligevel er personlige bedrifter godt stof. De overrumpler os, når de er
imponerende nok. Vi vil vide, hvordan man bærer sig ad og hvorfor.
Og Ove von Spaeth, der i
15 år har siddet i sit hus eller sin lejlighed og arbejdet på sine bøger og i
den tid knap givet en lyd fra sig, hvem er han?
En mand, der skaber
usædvanlig forvirring. Han vil ikke interviewes. Han er chokeret over, at hans
telefonnummer overhovedet er kendt. Han vil ikke oplyse sin alder, for den slags
må være en privatsag. Han er elskværdig og venlig i telefonen, men man må
forstå, at han har vigtigere sager at tage sig til end at stå til rådighed for
pressen:
"Hvis De har nogle
spørgsmål til bogens hypoteser, er De meget velkommen til at skrive, og jeg skal
besvare Deres spørgsmål så godt, jeg formår, og så hurtigt, jeg kan."
Men det er svært at
formulere avancerede spørgsmål om Moses, jødedommens grundlægger og manden, hvis
navn indgår i Mosaisk Trossamfund akkurat som Kristus i ordet kristendom.
Det er Moses' historie,
Ove von Spaeth fortæller. Som en bedrift, der kan sammenlignes med en
opdagelsesrejse. Ikke ud i verden, men ned i historiens forsvundne lag. Vi kan
ikke følge med. Det her kræver disciplin, formidabel viden, et hoved som en
multigigabytes harddisk.
Dansen om guldkalven
Ove von Spaeth vender op og ned på alt, hvad der står i Det gamle Testamente om
spædbarnet, der af Faraos datter blev fundet i en sivbåd på Nilen, siden myrdede
en egyptisk lejrkommandant og flygtede. Så påførte Egypten de ti plager, stod i
spidsen for jødernes udvandring, fra Gud modtog De ti Bud og døde, før han selv
nåede det forjættede land.
Sådan er den
gammeltestamentlige bibelhistorie, vi nogenlunde kan huske. Vi er mere
opdateret, når det drejer sig om moderne gudebilleders opstigen og fald, nutidig
succes og fiasko. Akkurat som Aron, der lod guldkalven opstille som et falsk
gudebillede og en aktiebørs, man lystigt kunne danse omkring og tilbede, mens
Moses var på bjerget efter De ti Bud. "Lav os en gud, som kan gå foran os."Det
er i det mindste et krav, vi kan fatte.
Ove von Spaeth, der altså
ikke vil interviewes, men gerne oplyser, at han har interesseret sig for
oldtidshistorien, siden han var barn, indleder sin bog med beretningen om en
fingeret henrettelse.
Ved en symbolsk
henrettelse blev egypteren Moses forvist som tronarving. Han skulle have været
den næste Farao, men blev offer for komplicerede intriger. I stedet for
mindesmærker og inskriptioner blev han gjort ikke-eksisterende og siden konge
over et andet folk, der endnu ikke fandtes som nation.
Om det drama kan man læse
i fortrængte kilder, og det har Ove von Spaeth gjort i masser af år.
Midt i glæden over de
muldnede dokumenter er han gået glip af TV-underholdning og frokostpresse, men
han har også undgået selv at være på plakaten, hvilket ifølge de berørte kan
være en lidelse og en tortur.
Altså hellere ind i
glemte rabbinerskrifter og 34 sider med andre litteraturhenvisninger. Og til
Helvede med pressen.
Ove von Spaeths fortid
som typograf er ikke en baggrund, der skaber akademisk opmærksomhed. Man
laurbærkranses ikke blandt religionshistorikere, fordi man henviser til en
planetkonjunktion, der fandt sted ved nymåne i februar-marts 1537 f.Kr. og
citerer rabbi Abrabanels angivelse af, at Moses blev født tre år efter.
Højst irriterer man de
lærde, for officielt er Moses enten en opdigtet person, eller også levede han
under Farao Ramses den Anden i 1200-tallet f. Kr. - og i så fald er sporene ikke
til at finde, for man leder i det forkerte århundrede.
Bogen om Moses
Men hør alligevel, hvad en række fagfolk skriver om bøgerne, som de har læst i
manuskript. Første bind er netop udkommet. Resten følger i løbet af året.
Jens-André P. Herbener,
religionshistoriker og semitisk filolog, projektleder ved en ny videnskabelig
oversættelse af Det gamle Testamente: "Det mest originale, på flere punkter
måske også det mest velunderbyggede bud på Moses-spørgsmålet inden for den
moderne forskning. Ove von Spaeths bog kan nationalt såvel som internationalt
bidrage til at opstille nye standarder for fremtidens bibelforskning."
Kristian Peder Moesgaard,
dr. scient., direktør for Steno Museet, Danmarks Videnskabsmuseum: "Der er
anvendt et bredere spektrum af kildemateriale end hos tidligere forskere på
dette felt... Hele fremstillingen og dens resultater fortjener at blive kendt
også uden for skandinavisk sprogområde."
Jes P. Asmussen, dr.
phil. & theol., Carsten Niebuhr Instituttet, Københavns Universitet: "I sandhed
et revolutionerende værk. Det er BOGEN om Moses... bydende nødvendigt, at værket
kan blive vurderet i hele sin epokegørende fortolkning!"
Og Bent Melchior, tidligere overrabbiner: "Fint og logisk opbygget. Jeg må
komplimentere."
Til Jyllands-Posten
uddyber Bent Melchior: "Det er fascinerende tanker, uden at jeg af den grund
afskriver mig retten til at tro på Mosebøgernes fremstilling. Udgangen af
Egypten er i årtusinder blevet opfattet som symbol på frihed, og intet kan ændre
derpå. Selv hvis Mosebøgerne ikke skulle skildre realiteter, er de i sig selv
blevet en realitet, der handler om menneskets frihed for slaveri. Man kan være
en troende jøde uden at være dogmatisk. Jeg er derfor ikke religiøst anfægtet af
Ove von Spaeths bøger."
Videnskabs-bestseller?
Bøgerne udkommer på forlaget C. A. Reitzel. "Nærmest ved et tilfælde blev det
hos os," siger forlagschef Svend Olufsen. "Gennem egyptologen, dr. phil. Erik
Iversen kom vi i forbindelse med Ove von Spaeth. Han havde assisteret Erik
Iversen med noget forskning, og da han havde en utrolig viden og skrev uden brug
af svære fremmedord, blev vi fascineret af bøgerne. De vil givetvis føre til
megen polemik og debat."
Netop nu sidder
forfatteren og renskriver og bearbejder sine sidste manuskriptdynger. "Jeg ved
knap nok, hvordan jeg skal nå at sove," røber han i telefonen.
Og hvis man kigger sig
omkring, er det sjældent at møde den slags afhandlinger, der holder andre end
forfatteren og hans nærmeste familie lysvågen.
Måske skal man helt
tilbage til den tyske købmand Heinrich Schliemann, der for godt hundrede år
siden beviste, at de homeriske digte byggede på historiske kendsgerninger.
Ligesom Ove von Spaeth
opgav sin stilling som typograf, nedlagde Schliemann sit erhverv som købmand for
at give sig til at lede efter beviser for sin hypotese. Efter megen modgang og
spot, hån og hovedrysten hos de lærde fandt Schliemann sit Troja, blev
æresborger i Berlin, æresdoktor i Oxford, kom på frimærke og fik sin egen
museumsafdeling.
Det kunne være én af
udsigterne for den danske parallel til Schliemann. Eller sagt prosaisk: Hans
bøger kan gå hen og blive den sidste danske videnskabs-bestseller i dette
årtusind. Så må vi se, hvornår von Spaeth kommer ud af hulen og overgiver sig
til pressen.
F.C.N.
Ove von Spaeth: "De Fortrængte Optegnelser - Attentatet på Moses".
C.A. Reitzels Forlag, 1999. 238 sider, illustr., 248 kr.
(Med skriftlig tilladelse pr. 6.10.2001 fra Flemming Chr. Nielsen
til fri anvendelse for OvS.)
Politiken, den 21. august 1999 (Kultur og
Debat-sektion, s.8) - litteraturkronik:
Attentatet på Moses
Var Moses virkelig en ægyptisk prins? Med afsæt i
bl.a. myter, rabbinerskrifter og astronomi føjer Ove von Spaeth nye
perspektiver til historien om barnet i sivkurven.
Af F.J. BILLESKOV JANSEN, professor, dr.phil.
Blandt Gamle Testamentes bøger har Anden Mosebog for mig længe haft en særlig
tiltrækning. Historien om Moses og udvandringen af Ægypten gør os aldeles
anskueligt, hvorledes i oldtids dage der var konkurrence mellem nationale guder.
I Danmarks Radio holdt jeg 1977 et foredrag om 2. Mosebog, herunder historien om
Ægyptens ti plager; jeg bestemte forfatteren til det storartede huskevers:
"Vand til blod og frøers
mængde, myg dernæst Ægypten trængte, utøj, pest og bylders nød, hagel, græshop,
mørke, død."
Det var skolemanden Jeppe
Tang, der gjorde verset, som stod første gang i Bibelhistorie for de højere
Skoler, 1865. Det er i Mosebogen slående, at skønt plagerne efterhånden synes at
tvinge Farao til at lade israelitterne drage ud, så "forhærdede Herren Faraos
hjerte", så han ikke lod israelitterne rejse; han ville vise ægypterne, hvilke
gerninger han var i stand til.
I Bibelen er Moses en
israelitisk dreng, som ved sin mors list bliver taget op af Nilen af Faraos
datter. I Thomas Manns genfortælling er Moses en søn, Faraos datter har fået med
en smuk israelitisk dreng, hun tog ind til sig. Manns Jahve vil have en Moses af
dobbelt herkomst, som kan bedømme objektivt både israelitter og ægyptere
(Politiken, 27.7. om Manns Loven). Og nu skal alle læse, efter genopdukkede
jødiske traditioner, at Moses var en søn af Faraos datter, bestemt for at blive
Faraos efterfølger, men forskudt af hofintriger.
Vi er i myternes verden.
Det er ingen hemmelighed, at det nærmest er umuligt at fiksere hebræernes
udvandring i forhold til Ægyptens gamle historie. Nu har man fremdraget et
astronomisk vidnesbyrd om Moses' fødselsår! 1497 kunne den spanske rabbiner
Abrabanel efter jødisk overlevering i en bog angive, at Moses var født tre år
efter en nærmere beskrevet indbyrdes placering af planeterne, en konjunktion,
som moderne astronomi kan bestemme til år 1537 f.Kr. Moses fødtes altså 1534
f.Kr., århundreder før den gængse antagelse. I sandhedens interesse meddeler
Spaeth, at Abrabanels kilder ikke kendes mere.
Men ifølge den jødiske
overlevering er Moses født 1534 f.Kr. Og hvad så? Vi vender os til 2. Mosebog
igen. Den regerende Farao er bekymret over de trællende israelitters børnerigdom
og giver ordre til, at "alle drengebørn, der fødes, skal I kaste i Nilen"
(1,22), og så ved vi, hvad der sker ifølge Mosebogen. Men nu har forskere
udfundet, at israelitterne har forvandlet en vidt udbredt myte om en ad søvejen
kommende ætling til herskersædet. Til Danmark kom Kong Skjold som spæd sejlende.
"I Ægypten var hver Farao betragtet som en gud, og hans søn var gudebarn, nemlig
Horus, der (fra fartøjet) i sivene på Nilen blev taget op af sin mor,
gudedronningen Isis" (s. 23).
Vi er ved et springende
punkt: Den israelitiske moder kender naturligvis det ægyptiske ritualdrama ved
en ny Faraos fødsel og ankomst på Nilen, men hun vil blot redde sin søn, og ved
en list får hun ham i gunst hos Faraos datter, der giver ham navnet Moses, der
er ægyptisk.
Den, som vil afvise Mosebogens historie, må sandsynliggøre, at den er en grov
forvanskning af den ægyptiske myte. Med opvisning af et imponerende (men ikke
derfor overbevisende) materiale går Ove von Spaeth i gang.
Med astronomiens hjælp
kan vi gå ud fra tiden for Moses' fødsel. Vi befinder os under Ægyptens 18.
dynasti (1585-1310 f.Kr.), som nyere historisk og arkæologisk forskning netop
har givet nøjere indsigt i. Med stor nidkærhed har de jødiske rabbinere igennem
mange århundreder optegnet meddelelser om Moses og hans enorme indsats. De anser
ham for ægyptisk prins og tronarving. Den faraodatter, som tog ham til sig, må
da være kronprinsesse Hatshepsut, der ifølge ægyptiske inskriptioner 1535 f.Kr.
blev kronet som sin fars medregent; hendes brødre var døde.
Ifølge stjernerne var
Moses født 1534 f.Kr. og blev, skrev rabbinerne, som treårig kronet som
tronarving. Beretningen herom er yderst dramatisk. I forvejen er ritualet et
helligt spil, hvor arvefølgen kunne forsvares og angribes.
Nu skete der under Moses'
kroning det skæbnesvangre uheld for ham, at da Ægyptens krone holdtes over den
treårige, blev han mærkeligt urolig, trampede rundt, måske trådte han på kronen,
som var faldet.
Ceremoniens onde
medvirker søgte åbenlyst at underkende Moses' status som tronkandidat. Var der
under kronen smurt noget sviende eller stærkt lugtende? Skønt det ondes
repræsentant ønskede død om drengen, slap denne, og først Moses' drab på en
ægyptisk slavefoged (2. Mos. 2,4-11) blev ifølge rabbinerne, brugt imod ham, og
han måtte underkaste sig "... en symbolsk henrettelse, hvor bødlens slag
standsede uden at skade hans fysik. Men han blev bandlyst og fortabte sine høje
poster. Hans officielle identitet som prins, Faraos datters søn samt tronarving
destrueredes grundigt. Desuden skulle det hindre ham i forsøg på tilbagevenden
til tronen. Han var nu fredløs. ..." (von Spaeth, s. 163). Udlændigheden
begyndte, og Moses fik sit kald af Jahve: befri israelitterne.
Men alt dette er jødisk
overlevering. Vi har ingen ægyptiske udsagn om en Moses hos den kvindelige farao
Hatshepsut, eller bekræftelse på en børnekroning i 1531 f. Kr. Ingen ægyptisk
omtale af Moses før den ægyptiske historiker og præsteastrolog Manetho i
Alexandria 280 f.Kr. beretter, at Moses blev leder af oprøret, der førte til den
store udvandring.
Så langt - og ikke
længere - kan jeg komme, når jeg forsøger at gå tæt på problemstillingen i De
Fortrængte Optegnelser. Jeg véd, forfatteren har to principper for sin
argumentation. For det første: "... I stedet for den indstilling på forhånd at
anse intet for sandt i de gamle beretninger, førend det er bevist, bruger
nærværende bog den anerkendte fremgangsmåde som udgangspunkt, at behandle beretninger fra de tider og områder som relativt sande, så længe de ikke var
modbevist eller urimelige. ..." (s. 31). For det andet: det brede udsyn og den
større sammenhæng.
Ud fra den
filologisk-historiske tekstsammenhæng, jeg er fortrolig med fra
litteraturvidenskaben, vil jeg føje til: jeg vurderer efter de præsterede
kilders herkomst og kronologi. Jeg har lært fantastisk meget om de gamle
ægyptere og de meget skrivende jøder af denne bog.
Jeg er forbløffet over
alt det, de jødiske rabbinere synes at vide om ægyptisk hofkultur. Men jeg er
ikke parat til at skrive under på rabbinernes placering af Moses' livsforhold
inden for ægyptisk historie. Hertil kommer, at det foreliggende bind ikke
analyserer rabbinske forfatteres motiver for at grave efter erindringer om Moses
og det Ægypten, han brød ud af for at fuldføre en livsopgave. De har skrevet, at
det ondes advokat ved Moses' kroning for at sværte tronarvingen "... opregnede
et helt synderegister om Abraham og hans sønner, især Jakob-familien og dens
efterkommere, hebræerne i Ægypten. ..." (s. 147). Røber dette udsagn, på en
noget kunstig måde, en indre opposition hos rabbinernes jødemenigheder, mod
Abraham-traditionen?
Hvorom alting er, jeg er
dybt imponeret af Ove von Spaeths vidtstrakte viden. En viden, som strækker sig
over i alt fem bind i serien om "Attentatet på Moses".
F.J.B.J.
Ove von Spaeth: "De Fortrængte Optegnelser - Attentatet på Moses".
C.A. Reitzels Forlag, 1999. 238 sider, illustr., 248 kr.
(Med skriftlig tilladelse 4.10.2001 af F.J.
Billeskov Jansen til fri anvendelse for OvS)
Jyllands-Posten, BogBoksen, den 3. august
1999 (Kunst og Kultur-sektion, s. 4) - boganmeldelse:
Hvem var Moses
Af EJGIL SØHOLM, M.A. i litteraturvidenskab, forskningsbibliotekar, forfatter
Mosefund. Hvem var Moses? Moderne teologer har haft travlt med at gøre ham til
en myte. Det er da også let nok at påvise modsigelser i Bibelens beretning om
ham. Men der er andre kilder, utroligt mange andre, både egyptiske, jødiske
(rabbinerskrifterne som f.eks. Talmud), græske, latinske, arabiske, syriske og
indiske. Dem har Ove von Spaeth gennemgravet og med sin tilsyneladende
ubegrænsede viden inden for historien, de relevante filologier, astronomien og
religionsvidenskaben bragt sammen i en helhedsopfattelse. Det må kaldes
supertværfaglighed.
Hans store værk "De
fortrængte Optegnelser/Attentatet på Moses" er planlagt til 5 bind; det første
om Moses' ukendte egyptiske baggrund er udkommet hos C. A. Reitzel (235 s.,
ill., 248 kr.). Det fremgår ikke éntydigt, om de øvrige er udkommet, eller om de
fire gange anmeldercitater bag i bogen blot er "konsulentudtalelser" på
manuskriptgrundlag. En lang række fagfolk har nemlig været involveret undervejs,
og de udnyttes kraftigt på PR-siden og med ikke mindre end to indledninger til
det første bind. Men hvorom alting er: projektet er spændende.
Ifølge von Spaeth blev
Moses i virkeligheden som den kan rekonstrueres født i 1537 fvt. Som søn af
faraodatteren Hatshepsut. Historien med sivkurven i floden afspejler en i
oldtiden udbredt og velkendt kongebarnsceremoni. Moses var altså ikke hebræer,
men egypter af høj byrd. Hans eksil var resultatet af en broderstrid om tronen,
som Moses tabte. Og her begynder så den ørkenvandring, som er en helt anden
historie, en jødisk.
Ove von Spaeths for en
lægmand at se meget velargumenterede forsøg på at gøre Moses til en historisk
person bygger på ufatteligt flittige studier. Bibliografien fylder tredive tætte
sider. Men det utroligste er næsten, at det er lykkedes ham at præsentere
resultaterne i et sprog og en stil, så menigmand ubesværet kan være med. Som
formidlingsopgave er bogen til rent 'ug'.
E.S.
Ove von Spaeth: De Fortrængte Optegnelser - Attentatet på Moses, 1
C.A. Reitzels Forlag, 236 sider, illstr., kr. 248,-
(Med skriftlig tilladelse pr. 21.10.2001 fra
Ejgil Søholm til fri anvendelse for OvS.)
En særlig videnskat og visdomslære fra
Grækenland, Rom og renæssancen udsprang oprindeligt i oldtidens Egypten
- og kendes her også forbundet med den historiske Moses' dramatiske
skæbne og mysterium.
Ove von Spaeth har skrevet et fascinerende og nyorienterende værk om
denne stadig influerende baggrund i nutidens samfund. • Hans
tværvidenskabelige forskning i historie, arkæologi og antropologi går
dybt i egyptisk tradition, religionshistorie, indvielseskult,
stjerneviden, mytologi - og videre i rabbinerskrifterne, bibelstudier og
oldtidsforfatterne. • Hver bog fremdrager unikke indsigter, det ikke
tidligere var muligt at vise.
Bøgerne bestilles lynhurtigt og direkte i
B&M's internetbogsalg - klik
på de individuelle forsider:
(1) De Fortrængte Optegnelser (238 s.) - (2) Gåden om Faraos Datters Søn
(239 s.)
- (3) Den Forsvundne Tronfølger (255 s.) - (4) Den Hemmelige
Religion (368 s.) -
(5) Profeten som Ukendt Geni (272 s.)
Online-salg – både hos:
B&M's butik og internetbogsalg • - og hos Online-lager:
Lemuelbooks