I DET FØLGENDE er samlet et særligt hjørne af
debatbilledet. Det er konstruktivt og absolut nødvendigt, at modgående
kritik fremsættes. Men som det dokumenteres, indeholder enkelte
anmeldelser beklageligvis lidt for mange fejlagtige gengivelser, og ukorrekte og uverificerede påstande. Her imod er korrigerende
dokumentation publiceret af OvS og yderligere fagfolk, og gengivet på
Moses-sitet's Debat-side for bind 1
(jf. endvidere supplementer på Debat-sider for bind 2, 3 og 4).
16
BOGANMELDELSE, 11/11 1999
¤
Kristeligt Dagblad, den 11. november 1999
(s.8) - boganmeldelse:
Moses som egyptisk tronfølger
Virvar af teser, indicier og antagelser i Ove von
Spaeths bog om Moses.
Af TINE LINDHARDT, cand.theol.
Ove von Spaeth har skrevet, og nu på C.A. Reitzels Forlag fået udgivet, den
første bog i serien på fem om Moses. Den Moses, altså, som man kan læse om i
Bibelen, og om hvem det blandt andet fortælles, at han blev sat i en sivkurv på
Nilen af sin hebraiske mor og siden fundet af Faraos egen datter.
Von Spaeth tror ikke på,
at den bibelske fremstilling af Moses er historisk sand. Det er der heller ikke
så mange gammeltestamentlige forskere, der gør. For mange af dem er det faktisk
et spørgsmål, om Moses overhovedet er en historisk person. Ud over Bibelen
findes der ikke mange kilder, som kan fortælle noget om ham.
Von Spaeth derimod er
ikke i tvivl om, at Moses er en historisk person, blot ikke som Bibelen
fortæller om ham. Moses var, siger von Spaeth, i virkeligheden født til at kunne
blive en egyptisk tronfølger efter sin mor, som von Spaeth er overbevist om er
den egyptiske Hatshepsut, som regerede omkring 1500 før Kristus. Når Moses ikke
blev egyptisk hersker, skyldes det et attentat fra en halvbror Tutmosis III,
siger von Spaeth.
For at overbevise om sin
tese inddrager von Spaeth egyptiske inskriptioner, rabbinske skrifter (som har
farverige fortællinger om Moses), buddhistiske optegnelser, undertiden Bibelen,
talrige religionshistoriske værker, den jødiske oldtidshistoriker Josefus,
astrologi og endog undersøgelser af de sygdomme, man kan pådrage sig ved at bade
i Nilen.
Men det lykkes ikke godt.
Væsentligst fordi von Spaeth mangler videnskabelig metode. Om sin metode skriver
han, at "i stedet for den indstilling på forhånd at anse intet for sandt i de
gamle beretninger, førend det er bevist, bruger nærværende bog den anerkendte
fremgangsmåde: som udgangspunkt at behandle beretninger fra de tider og områder
som relativt sande, så længe de ikke er modbevist eller urimelige".
Man kan sige, at det er
en tillidsfuld - ja ligefrem from - måde at gå til kilderne på. Men hvor
anerkendt den er, er et spørgsmål, og videnskabelig holdbar kan man næppe kalde
den. Von Spaeth mangler således at overveje begrebet "historisk sandhed" i
forhold til de mange tekster - det være sig de rabbinske, bibelske egyptiske
eller oldtidshistorien. For at vi kan kalde noget historisk sandt, må det være
sket i virkeligheden. derfor skelner vi mellem historiske fakta, som virkelig er
sket, og myter, legender, eventyr. De sidste kan meget vel være sande i den
forstand, at det, de fortæller om, er det. Sådan vil vi sige, men i datiden
havde man et langt bredere historiebegreb - med plads til både (det vi kalder)
myter og legender som en del af den faktiske historie.
Von Spaeths manglende
overvejelser i den retning og dermed hans manglende videnskabelige metode gør
bogen til et virvar af teser, indicier og antagelser, hvor religiøse
mysteriekult-tekster, myter og legender tillægges historisk vægt i moderne
forstand. det er ikke fremmende for troværdigheden af hverken fremstillingen
eller von Spaeths tese.
Som et eksempel på von
Spaeths måde at argumentere og bruge teksterne på kan nævnes Sargon 1.'s
såkaldte selvbiografi. I en udgravning af assyrerkongen Sankheribs palads
(Sankherib var konge i det 8. århundrede før Kristus) har man fundet
kileskrifttavler med en fortælling, de er formet som en selvbiograf for Sargon,
som skal have være konge i Babylon 2300 før Kristus. Det tager von Spaeth uden
videre som bevis på, dels at Sargon 1. skrev en selvbiografi, dels at det er den
foreliggende. Det er det måske. Men måske er det ikke. Måske er nogle andre
(Sargons samtidige eller efterkommere), som har brugt den selvbiografiske form
til at få sagt noget, de pågældende har ment var væsentligt om kong Sargon -
måske også noget, der ikke i vores forstand var historisk korrekt.
At stille den slags
spørgsmål ligger uden for von Spaeths horisont. Men sådanne spørgsmål må stilles
og besvares, hvis man vil arbejde videnskabeligt forsvarligt.
T.L.
Ove von Spaeth: De Fortrængte Optegnelser: - Attentatet på Moses, 1.
Illustreret, 238 sider, 248 kr., C.A. Reitzels Forlag
(Anmeldelsen er tilgængelig normalt i biblioteks- og avisarkiver - de
suppleres legalt af nærv. ikke-kommercielle web-sites gengivelse fra den
offentlige debat. De enkelte kritikpunkter tilbagevises/dokumenteres et for
et: Debat-siden for bind 1).
¤
:: Fakta: - Flere fagfolk foruden
bogens forfatter påviser, at en række påstande i ovenstående anmeldelse
er ukorrekte og udokumenterede. Anmeldelsen er her grundigt modgået i
pressen: OvS's
dokumenterede, udførlige tilbagevisning publiceredes i Kristeligt
Dagblad 18.nov.1999 (s.10). - Og historikeren Jens Jørgensens indlæg med
afvisning af anmeldelsen findes i Kristeligt Dagblad, den 10.dec.1999
(s.10). Yderligere er begge tekster gengivet på nærværende website's
Debat-side
om bind 1.
De pgl. misforhold i anmeldelsen gennemgås og kommenteres også af Rune
Engelbreth Larsen, cand.mag. i idéhistorie og religionsvidenskab. Hans
litteraturkronik "Den historiske Moses" er publiceret i Faklen nr.14,
7.jan.2000 (s.44-46). Teksten kan downloades fra http://www.faklen.dk/dk/faklen/14/moses.shtml
og www.humanisme.dk - samt printes fra 1. side med
anmeldelser af bind
1's anmeldelser, 1.
del. Jf.
yderligere informationer og argumenter af OvS på
bind
4's Debat-side - foruden f.eks f.eks. i cand.theol. Niels Aarups
Tekstsamling: http://home19.inet.tele.dk/utterslev/index.html
Ove von Spaeth
Forfatteren vil afsløre et såkaldt attentat på Moses, begået af Ezra og andre
redaktører af Gammel Testamente. Hans påstand er, at Moses var søn af den
egyptiske dronning Hatshepsut og præsten Jetro, der ved et hieros gamos var
substitut for Hatshepsuts kun 12-årige mand, den senere Farao Tuthmosis II.
Moses var da født i februar-marts 1534 f.Kr. Han var oprindelig udset til
tronkandidat, men blev 40 år gammel bandlyst og landsforvist.
Von Spaeth forsøger at
påvise spor af disse "fakta" i de bibelske beretninger, men han har i øvrigt
været på jagt i rabbinske, græske, indiske og andre optegnelser, og forlaget
fremhæver, at han belyser dem fra holistisk synsvinkel. Litteraturlisten er
imponerende.
Umiddelbart kunne det
være mere spændende end nogen kriminalroman, men bogen er desværre langtrukken,
rodet og fuld af idelige gentagelser. En del af synsvinklerne er spændende,
herunder også dateringen af Moses' fødsel, men dokumentationen er yderst svag
for ikke at sige elendig, især mangler der nøjagtig henvisning til kilderne,
idet forfatteren oftest blot skriver, at noget står i "rabbinerskrifterne", og
det er i hvert fald et vidt begreb!
Der er dog enkelte
nøjagtige henvisninger. Den første, jeg slog efter, var til Josefus'
"Antiquitates" 2,2 (burde vist have været 2,205 eller 2,9,5). If. von Spaeth
skrev Josefus, at "Egyptens hellige lærde, der med betydelig dygtighed kunne
forudsige fremtiden nøjagtigt, havde advaret kongen om, at der ville blive født
en person, som med israelitterne ville true Egyptens herredømme og ophøje
israelitterne ...". Her er Moses egypter. Men i min udgave af Antiquitates står
der faktisk, at "der blandt israelitterne ville blive født en person, som ville
true Egyptens herredømme". Det er Josefus begrundelse for, at Farao lod alle
israelitiske drengebørn dræbe.
Bogen er den første i en serie på fem, der skal give et helhedsbillede af Moses.
J.B.T.
Ove von Spaeth: De Fortrængte Optegnelser: - Attentatet på Moses, 1; C.A.
Reitzels Forlag, København 1999. 238 sider, illustreret. Kr. 248,00.
(Anmeldelsen er tilgængelig normalt i biblioteks- og avisarkiver - de
suppleres legalt af nærv. ikke-kommercielle web-sites gengivelse fra den
offentlige debat).
¤
:: Fakta: - For god ordens skyld skal
her informeres om, at flere udsagn i ovenstående anmeldelse er direkte
ukorrekte og udokumenterede: Anmeldelsen er derfor af Ove von Spaeth modgået med
dokumentation i et udførligt indlæg afsendt til Præsteforeningens Blad
16.dec.1999.
På trods af Medieansvarslovens paragraffer 36-40 om retten til genmæle har
Præsteforeningens Blad afslået optagelse af OvS's svar om hvor og
hvordan de publicerede påstande er
vildledende:
OvS's uddybende argument kan nu i stedet læses på
bind
1's Debat-side i dennes 1. sektion. - Jf. desuden en generel
orientering "Videnskaben og den historiske Moses" af OvS, på
bind
4's Debat-side i sidens 3. sektion. - Samt ligeledes i pastor
(cand.theol.)
Niels Aarups Tekstsamling: http://home19.inet.tele.dk/utterslev/index.html
.
Ove von Spaeth
Berlingske Tidende, den 3. august 1999
(sektion Univers, s.6) - referat:
Moses-datering ryger på gulvet
Der er intet hold i en nylig fremsat teori om, at
den bibelske Moses skulle være født i 1534 f.Kr. som søn af den ægyptiske
dronning Hatshepsut fremsættes i ny dansk bog, som forskere kalder
manipulerende, fuld af fejl og uvederhæftig.
Af K. JENSEN & K. RYHOLT, referat ved STEEN VOIGT, red.
"Det er en bog, som vi kommer til at kæmpe med i mange år fremover. Desværre".
Assyriolog Karen Jensen og ægyptolog Kim Ryholt, begge forskere ved Carsten
Niebuhr Instituttet for nærorientalske studier under Københavns Universitet,
beklager dybt og inderligt, at den danske amatørforsker Ove von Spaeths bogserie
om Moses markedsføres af C.A. Reitzel som bud på seriøs forskning.
Det første bind - af fem
- med titlen "De fortrængte optegnelser" kom på gaden i maj (omtalt i Univers 15.
juni) og heri forfølger von Spaeth en teori om, at den bibelske Moses er søn af
den ægyptiske prinsesse og senere farao Hatshepsut og født i 1534 f.Kr. Det sker
med henvisning til et hav af kilder.
Men ifølge Karen Jensen
og Kim Ryholt er bogen, der for lægmand kan virke tilforladelig nok,
smækhamrende fyldt med fejl, og forfatteren manipulerer ofte direkte med sine
kilder ved alene at citere dem, der passer ind i hans kram.
"Han taler tydeligvis
mod bedre vidende. Hver gang noget modsiger hans egne teser, så ignorerer han
det - og han må være stødt på disse ting, hvis han har læst de utrolig mange
kilder, han citerer bag i bogen. Det er uvederhæftigt. Tilmed refereres der
overhovedet ikke i bogen til mange af de skrifter, der er refereret til i bogens
bibliografi," siger adjunkt Kim Ryholt.
Og året 1534 f.Kr. for
Moses' fødsel som barn af Hatshepsut kan umuligt passe, siger han. "Den
ægyptiske kronologi stemmer altså ikke med, at han (OvS) kan få den dateret til
1534 f.Kr. Derfor siger von Spaeth, at der er strid om kronologien, og at man -
korrekt - opererer med en såkaldt kort og lang kronologi. Men det, han ikke
kommer ind på, er, at ingen af dem passer med hans egne ideer," siger Kim
Ryholt. "Derfor siger han, at der er uenighed om kronologierne og bruger så en
kronologi, som andre forskere overhovedet ikke bruger."
De kronologier, som er
antaget af forskerne opererer med to årstal for indsættelsen af Hatshepsuts
oldefar, Ahmose, som konge, nemlig i 1550 f.Kr. og i 1539 f.Kr. Tidsfæstelsen er
baseret på en skudsikker astronomisk observation af Sirius, Hundestjernen, under
efterfølgeren Amenhotep I.
Forskellen mellem
kronologierne skyldes uenighed om, hvorvidt ægypterne observerede Sirius i
Theben i den sydlige del af landet eller i Memphis i nord.
"Han bør kende disse
kronologi-diskussioner. Men den eneste uenighed er årstallet for Ahmoses
indsættelse - en forskel på 11 år, og det kan vi sagtens tolerere, når vi er
3.500 år tilbage i tiden. det vil sige, at det er fuldstændig umuligt at
indpasse året 1534. Hele hans konstruktion falder dermed sammen, for Hatshepsut
kan ikke have levet samtidig med sin oldefar," konstaterer Kim Ryholt.
Også et andet centralt
element i von Spaeths bog, det såkaldte kongebarnsritual, hvor kongebørn -
ifølge forfatteren som et i datidens Mellemøsten alment praktiseret ritual -
sattes ud i f.eks. en flettet sivkurv (altså her Moses, der blev fundet sejlende
i en kurv på Nilen) for således at blive "sendt af guderne," er ifølge
Ph.D.-studerende Karen Jensen en aldeles luftig konstruktion.
"Von Spaeth refererer her
til den første mesopotamiske storkonge, Sargon I's dagbog. Sargon I skulle også
være fundet på en flod eller i et vådområde, men von Spaeth glemmer bare at
nævne, at den pågældende tekst, der omhandler denne kong Sargon, er fra 650
f.Kr. - og dermed 1.800 år yngre end Sargon. Sargon førte ikke dagbog. dette her
er en myte. Von Spaeth har for så vidt ret i, at motivet for kongebarnsritualet
findes overalt - men det findes kun i myter, ikke som praktiseret ritual," siger
Karen Jensen.
Heller ikke Kim Ryholt,
der har specialiseret sig i oldægyptiske tekster, er nogensinde stødt på, at
kongebarnsritualet blev praktiseret i det gamle Ægypten.
"Ove von Spaeths bog er
fornøjelig læsning, men det, han skriver, er hamrende forkert," lyder
konklusionen fra de to.
(S.V.)
(Anmeldelsen er tilgængelig normalt i biblioteks- og avisarkiver - de
suppleres legalt af nærv. ikke-kommercielle web-sites gengivelse fra den
offentlige debat).
¤
:: Fakta: - Det må nødvendigvis
meddeles, at en længere række af påstande i ovenstående anmeldelse ikke
alene er ukorrekte og udokumenterede, men også er fremsat imod bedre
vidende. De løse påstande er derfor blevet modgået med dokumentation i
pressen - i OvS's indlæg i Berlingske Tidende 10.aug.1999 (sektion 1,
s.9) og senere: 22.nov.1999 (sektion 1, s.13).
Begge disse
svar-tekster er desuden gengivet på
bind
1's Debat-side på sidens 1. sektion. På den pgl. Debat-side til
bind 1 kan der yderligere læses OvS's oprindelige ekspliciterede svar,
til hvilket Berl.Tid. i sin tid undlod fair play for den angrebne part
OvS, nemlig ved redaktionens bestemmelse, at svaret i den form
(tilbagevisning punkt for punkt blot ud fra hvordan angrebet var
opstillet) ikke måtte optages i avisen.
Jf.
yderligere OvS's information vedr. argumenter og dokumentation - på
bind
1's Debat-side i dennes 1. sektion. - Jf. desuden en generel
orientering "Videnskaben og den historiske Moses" af OvS, på
bind
4's Debat-side på sidens 3. sektion.
Ove von Spaeth
Lige-Nu, Kroniksiden, B.T., den 31. juli 1999
(s.18) - litteraturkronik:
Du milde Moses
Dansk amatørforsker påstår i en ny bog, at BIBELENS
MOSES i virkeligheden var en egyptisk kongesøn.
Af CHRISTIAN GALBERG, brevkasse-red.
Endnu kender vel hvert barn den nuttede historie om den hebraiske baby, der af
sine forældre - af frygt for de egyptiske myndigheder - blev sat ud i en sivkurv
på Nilen, men tilfældigvis fundet af en egyptisk prinsesse. Hun var tilfældigvis
også faraos datter, tog barnet til sig, og gav det en kongelig opdragelse, for
hvilken det som tak gjorde oprør, og førte det israelitiske folk ud af Egypten
og ind i det forjættede land - Israel - efter at have fjollet rundt i
Sinai-ørkenen i mange, mange år.
De hele er selvfølgeligt
et eventyr, men forfatteren Ove von Spaeth tror - og mener at kunne bevise - at
det er den skinbarlige historiske sandhed. Ja, til overflod, at faraos datter er
ingen ringere end den egyptiske dronning Hatshepsut (1479-1457 f.Kr.), og at den
lille Moses i virkeligheden er hendes egen kødelige søn, der blev født tirsdag
den ottende februar 1534 f.kr.
Sagen er nemlig den, at
Ove von Spaeth er både fundamentalist, egyptoman og har en del urealistiske
forestillinger om oldtidens astronomi. Sagt med den berømte amerikanske
orientalist John A. Wilsons ord: Det gamle Egypten var ikke i overensstemmelse
med sin størrelse og dets intellektuelle og åndelige bidrag var ikke i
overensstemmelse med dets åremål og fysiske efterladenskaber, og det var selv
ude af stand til at realisere de mange lovende initiativer på en række felter.
Men alene ved sin størrelse gjorde det et varigt indtryk på sine naboer. Både
jøder og grækere var dybt bevidst om den fortidige magt og dens stabilitet, men
havde en vag og ukritisk opfattelse af "al Egyptens visdom".
Og det gælder lige netop
på et felt som astronomien, hvad man kan se af følgende anekdote. For en del år
siden blev der afholdt en international, videnskabelig konference om
astronomiens plads i antikens verden, hvor eksperten i egyptisk astronomi,
Robert A. Parker begyndte sit indlæg med ordene: "Tja, hvad er der egentlig at
tale om?"
Alligevel kan Ove von
Spaeth befolke sit fantasi-Egypten med overordentlig astronomi-kyndige præster,
som står bag en påstået hof-intrige rettet mod den stakkels Moses.
Men på den anden side,
hvad skal en nutidig fundamentalist ellers gøre i lyset af den moderne
bibelkritik og -arkæologis resultater, der har reduceret Det gamle Testamente
til det, det i virkeligheden er: Et digterværk fra ca. 5-600 år f.kr.? Eller
endnu senere? Allerede for 250 år siden dæmrede det for den franske læge Jean
Astruo, at Bibelens Mose-bøger måtte være skrevet af flere forskellige
forfattere og ikke, som man troede, af Moses selv.
Den foreløbige
kulmination kom i 1878, da tyskeren Julius Wellhausen påviste, at Mose-bøgerne
ikke engang var de ældste bibelske skrifter, men tværtimod et resultat af dem.
Altså at rækkefølgen ikke var "fra Moses til profeterne", men lige omvendt.
Dermed trak han selvfølgelig tæppet væk under fødderne på både kristendommen og
jødedommen som disse religioner forstod sig selv på dette tidspunkt.
Resultatet udeblev ikke.
Den pæne protestantiske forfatter blev udskreget som intet mindre end
antisemitismens afskyelige ophav, og, fra kristent hold, som "struttende af
kynisk frækhed".
Ove von Spaeth tror
fortsat, at Mose-bøgerne er ældgamle historiske beretninger, og hjørnestenen i
hans "bevis" er derfor de jødiske kommentarværker, som går under
paraplybetegnelsen Talmud. det er det rene vrøvl. Kommentarerne forholder sig
naturligvis til de foreliggende tekster, som altså kun rækker tilbage til midten
af det første årtusind f.kr. og ikke til det andet.
Det er Talmud,
forfatteren hentyder til med værkets mystiske titel, "De fortrængte skrifter".
Men er der noget i jødedommen, der netop ikke er fortrængt, så er det vist lige
netop Talmud. Ironisk nok demonstrerer von Spaeth selv en veludviklet evne til
at fortrænge skrifter, som ikke passer i netop hans kram. Hans værk er forsynet
med en tilsyneladende imponerende litteratur-fortegnelse på intet mindre end 34
sider, altså omfattende ca. 1500 bøger og artikler. Det meste af det er frønnet
og ubrugelig, og det der springer mest i øjnene er det, det ikke nævnt.
Hvordan kan man med æren
i behold undlade at nævne debattens mest hotte navne: Amerikaneren William C.
Dever og Thomas L. Thompson. Dever er øjeblikkets mest fremtrædende
bibel-arkæolog og professor i nærorientalsk arkæologi ved University of Arizona.
Thomas L. Thompson er professor ved institut for bibelsk eksegese på
Købmagergade i København - og formentlig den mest forhadte videnskabsmand siden
Julius Wellhausen.
Her kan man for en gangs
skyld finde videnskabeligt fodslag: Moses er en opdigtet figur. Der har aldrig
været nogen større jødisk befolkningsgruppe i Egypten og derfor ingen udvandring
(Exodus). Og der har aldrig fundet nogen jødisk indvandring sted i Palæstina.
Der er ikke fundet så
meget som et potteskår, der tyder på det, og der er ikke så meget som én kilde
uden for Det gamle Testamente, der kender noget til historien om Moses og hans
folk.
Den eneste tekst vi har,
er det berømte sejrsmonument, som Ramses IIs søn Merneptah ca. 1208 f.kr. rejste
over et felttog i Palæstina, hvor bl.a. "israelitterne" blev nedkæmpet. Andet
står der ikke om dem i den ganske omfangsrige (ca. fire moderne tryksider)
tekst. Det må siges, at være besynderligt, hvis det var de samme hebraiske
tvangsarbejdere, som i millionsvis flygtede af lande under opsigtsvækkende
omstændigheder, hvorefter farao og hele hans hær ynkeligt omkom.
Den canadiske egyptolog
Donald Redford har en forklaring på, hvordan Moses-eventyret er blevet til. I
mangel på egne traditioner har jøderne simpelthen stjålet andres.
Historien om Moses er,
helt ned i detaljen, tyvhugget fra det mesopotamiske digt om kong Sargon af
Akkad (2340-2284 f.kr), og sagnet om hebræerne i Egypten må være en genklang af
hyksos-perioden 1640-1570 f.kr., hvor et vestasiatisk folkeslag trængte ind i
Nil-deltalandet og tilrev sig magten, indtil det blev fordrevet af det XVII
dynasti fra Theben.
C.G.
Ove von Spaeth: De Fortrængte Skrifter: - Attentatet på Moses, 1; 238
sider, kr.248, C.A. Reitzels Forlag
(Anmeldelsen er tilgængelig normalt i biblioteks- og avisarkiver - de
suppleres legalt af nærv. ikke-kommercielle web-sites gengivelse fra den
offentlige debat).
¤
:: Fakta: - Til orientering: Et
uforholdsmæssigt stort antal udsagn i ovenstående anmeldelse kan konkret
bevises at være ukorrekte - de udokumenterede udsagn er stærkt
vildledende for offentlighedens opfattelse af bogen (end ikke bogens
titel er korrekt). Anmeldelsen er blevet fuldt modgået med underbyggede
argumenter af OvS i et indlæg i B.T. 23.aug.1999 (s.17).
OvS's
indlæg/læserbrev, der påpegede anmeldelsens fejlpunkter, blev på en
presseetisk uantagelig måde klippet småstykker til ukendelighed af
anmelderen via særlig udnyttelse af sin dobbeltstilling som både
anmelder og brevkasseredaktør. Og uden heller at gøre opmærksom på det,
tilføjede han for helt egen regning nogle af sine egne tekststykker, for
at indlæggets blotlæggelse af anmeldelsens usædvanlige mangler ikke
skulle blive kendt. Men OvS's oprindelige indlæg kan nu læses, gengivet
i sin helhed, på bind
1's Debat-side på sidens 1.
sektion.
Jf. yderligere information på
bind
4's Debat-side på sidens 3. sektion. Samt bl.a. i cand.theol.
Niels Aarups Tekstsamling:
http://home19.inet.tele.dk/utterslev/index.htm
Ove von Spaeth
En særlig videnskat og visdomslære fra
Grækenland, Rom og renæssancen udsprang oprindeligt i oldtidens Egypten
- og kendes her også forbundet med den historiske Moses' dramatiske
skæbne og mysterium.
Ove von Spaeth har skrevet et fascinerende og nyorienterende værk om
denne stadig influerende baggrund i nutidens samfund. • Hans
tværvidenskabelige forskning i historie, arkæologi og antropologi går
dybt i egyptisk tradition, religionshistorie, indvielseskult,
stjerneviden, mytologi - og videre i rabbinerskrifterne, bibelstudier og
oldtidsforfatterne. • Hver bog fremdrager unikke indsigter, det ikke
tidligere var muligt at vise.
Bøgerne bestilles lynhurtigt og direkte i
B&M's internetbogsalg - klik
på de individuelle forsider:
(1) De Fortrængte Optegnelser (238 s.) - (2) Gåden om Faraos Datters Søn
(239 s.)
- (3) Den Forsvundne Tronfølger (255 s.) - (4) Den Hemmelige
Religion (368 s.) -
(5) Profeten som Ukendt Geni (272 s.)
Online-salg – både hos:
B&M's butik og internetbogsalg • - og hos Online-lager:
Lemuelbooks