Andre forskeres introduktioner, i deres fulde længde,
i Ove von Spaeth's "Gåden om Faraos Datters Søn", der udgør BIND 2 i
bogserien om den historiske Moses: "Attentatet på Moses".
- Yderligere bringes bind 2's indholdsfortegnelse.
1
LEO HJORTSØ: INTRODUKTION TIL BIND 2
(s.7)
"Dette værk af Ove von Spaeth om revurdering af Moses' historiske forhold
vil - ved udbredelse publiceret på passende vis - kunne ændre vort nuværende
syn på det historiske forløb i Den nære Orient i seneste halvdel af 2.
årtusind f.Kr.
Det er en velformuleret
tankevækkende tekst, der læses med stor glæde, og som må interessere enhver,
der dyrker vor gamle historie enten af videnskabelige eller privatpersonlige
grunde.
Forfatteren giver en omfattende
fremstilling af sit materiale, sandfærdigt og uden bihensigter. De anvendte
primære kilder går vidt ud over de i den præsente forskning anvendte; og
sekundære kilder, herunder moderne forsknings resultater helt op til dato,
er anvendt og diskuteret i forbløffende grad.
Ove von Spaeth's værk -
som er et resultat af årelangt arbejde med hidtil delvis upåagtede problemer
- er ikke alene seriøs historieforskning, men også levende
historieskrivning, der således appellerer både til faglig historisk
forskning og til almindeligt historisk interesserede læsere."
Leo Hjortsø, universitetslektor i klassisk filologi, Københavns
Universitet
2
KR. PEDER MEOESGAARD & ERIK IVERSEN: INTRODUKTION TIL BIND 2 (s.7)
En oprindelig engelsksproget afhandling af Ove von Spaeth, med
dokumentation om præcis datering af det ældste egyptiske stjernekort - er af
den engelske astronom Dr. Sir Patrick Moore betegnet som: "a major advance".
Afhandlingen publiceredes
i "Centaurus International Magazine of The History of Mathematics, Science,
and Technology" (vol. 42;3, juli-august 2000, s.159-179) og fremlægges
selvstændigt, med tilladelse, i bind 2's Appendiks på dansk og i
læsertilpasset form. -
Flg. eksperter bidrog med
værdifulde korrigerende data, og gav disse introduktioner dertil:
"Den resulterende datering af Senmuts stjernekort, som forfatteren har
efterprøvet objektivt på astronomisk grundlag, er, mener jeg, et væsentligt
bidrag til debatten om fiksering af den ægyptiske kronologi."
Kr. Peder Moesgaard, Universitetslektor, dr.scient., Institut for
De Eksakte Videnskabers Historie, Aarhus Universitet; - direktør for Steno
Museet, Danmarks Videnskabshistoriske Museum
_
"Uden noget kendskab til astronomi er jeg ikke desto mindre overbevist om,
at fra et ægyptologisk synspunkt indeholder Ove von Spaeths afhandling ny og
værdifuld information vedrørende dateringen af Senmuts stjernekort."
Erik Iversen, dr.phil.h.c., egyptolog, tidl. bl.a.
Københavns Universitet
Indhold - af bind 2: "Gåden om Faraos Datters Søn"
1. D E L 1: HVEM VAR MOSES? 11
Baggrunden for mysteriet. - Dramaet begyndte i kongehuset 2: Moses' identitet afdækkes76
Moses' kongelige baggrubd. - Den grå eminence bag Faraos Datter 3: Uddannelse af Moses til faraoprins24
Kontroversielt arkæologisk fund: gravsættelsen af Moses' amme? 4: Moses' astrologiske gravkammer31
Stjernekortenes uopdagede meddelelse: en nøgle til Moses' egyptiske
identitet 5: Moses - kendt i Egyptens historie39
Gåden om Faraos Datters Søn. - Forbløffende identiske personlige forhold
2. D E L 6: HEMMELIGT KONGELIGT ÆGTESKAB - OG KUPPET53
Den smukke kongedatter. - Hatshepsuts kup. - Intern konspiration mod farao
7: Mysteriet om de hemmelige grave 63
Den skjulte kongegrav. - Gravanlæg med stedfortrædende kongeoffer 8: Magiske billeders og navnes strategi 69
Magiske koder og navnemagi som hemmeligt våben 9: Magtspillet udløses med alle midler77
Likvidering af hovednøglen til faraomagten. - Og en massakre på Moses' amme
10: Den skæbnesvangre intrige84
Ypperstepræstens dobbeltspil. - Den geniale beskyttelsesforanstaltning 11: Den udspekulerede fælde92
Det mystiske drab, var Moses den skyldige? - Moses frakendes kongesymbol 12: Rolleombytning udnyttes i kuppet99
Kongens fornyelsesmagi. - Moses som stedfortrædende kongeoffer 13: Det rituelle brodermord106
Kosmisk ulykkesvarsel? - Brocermord som stedfortrædende offer? 14: Attentatet på Moses111
Skinhenrettelsen, hvor Moses blev knækket. - Magisk besværgelse ved blodet.
3. D E L 15: FLUGTEN 119
Ypperstepræstens mystiske død. - Eftersøgelsestogtet til Sinai 16: Største navneudslettelse i Egypten 126
Navnemanipulation og billeddestruktion. - Blev Moses' faraonavn stjålet? 17: Den snigende magtovertagelse - og et afgørende kup133
"Farao" som kongebetegnelse først anvendt ved Tuthmosis III's statskup 18: Gravenes tale142
Hatshepsuts gådefulde forsvinden. - Manipulation med kongerækken 19: Identitetstyveri - fjernede Moses' spor152
Vendtes Moses' kundskaber imod ham selv? - Den opløsende efterligning 20: Den genfundne Moses160
Den ny viden om Moses' første 40 år. - Vendepunktet APPENDIKS: Blod og Magi 169 -
Stjernekort-dato 173 - Landkort
238
OVE VON SPAETH: FORORD, INFO OG CREDITS - FOR BIND 2
FORORD AF FORFATTEREN: Denne revurdering af Moses' identitet og baggrund er
funderet i tværvidenskabelig kulturhistorisk forskning og sammenfatter
arkæologiske fund, tekstforskning og astronomisk datering sat i relation til
Bibelen, rabbinerskrifter og oldtidsforfattere. Mange overleveringer og fund
er for første gang sat i større sammenhæng og må bedømmes ud fra
helheden, da bogen ikke er baseret på enlige kilder eller
enkeltstående afgørelser, men på fremlæggelse af en lang række indicier;
disse kan betragtes som "tilbud" - til videre udforskning.
Bogen læses uden
videnskabelige forudsætninger, og er ikke forsøg på "levnedsskildring" af
Moses, "documentary fiction" eller modebetonet historiefremstilling.
Et
noteapparat er udeladt til fordel for sammenhæng og læseforløb. I stedet er notemateriale
indarbejdet som læsestof i den fortløbende fremstilling; kildereferencer
nævnes direkte på stedet og kan, som ved resuméer, tillæg og appendiks,
efter behag forbigås eller udnyttes i videre dokumentation. Desuden
kompenseres med en omfattende bibliografi med bogens oplysninger yderligere
dokumenteret samt opdeling i emneområder, så verifikation lettes.
Den britiske egyptolog
Alan H. Gardiners transskription af egyptiske navne er foretrukket.
Supplerende astronomiske oplysninger findes bag i bogen.
En række forskere og
fagfolk har fra deres videnskabsområder imødekommende bidraget med
information samt vejledning, kritik, modargumenter og opmuntring. Disse
eksperter har naturligvis intet ansvar for anvendelsen af deres oplysninger..
En særlig tak rettes til: Historisk
astronomi: Kristian Peder Moesgaard, dr.scient., Institut for de
Eksakte Videnskabers Historie, Aarhus Universitet, direktør for Steno
Museet, Danmarks Videnskabsmuseum. Egyptologi:
Erik Iversen, dr.phil.h.c., tidl. universitetslektor, Ægyptologisk Institut;
- Eva Richter Ærøe, mag.art. universitetslektor, Carsten Niebuhr
Instituttet, Københavns Universitet. Hebraisk filologi,
hebraiske/græske bibeltekster og Talmud-skrifter: Egon K. Keck,
mag.art. i semitiske sprog, Judaistisk Afd., Det Kgl. Bibliotek, København;
- S. Heimann, rabbiner, fagreferebt tidl. Judaistisk Afd., Det Kgl.
Bibliotek, København; - Jens-André P. Herbener, cand.mag. i semitiske sprog
og religionsstudier, Projektleder hos Det Kgl. Bibliotek, af videnskabelig
oversættelse af den Hebraiske Bibel til dansk. Bibelforskning:
Jakob H. Grønbæk, dr.theol., fagreferent, tidl. Det Kgl. Bibliotek,
København. Græsk filologi og
mytologi: Leo Hjortsø, universitetslektor, tidl. Institut for
Græsk og Latin, Københavns Universitet. Historie:
Jens Jørgensen, cand.mag. M.A. historiker, tidl. rektor, officielt udnævnt
historiecensor ved Københavns, Aarhus og Odense Universiteter. Jødisk/mosaiske
kalenderprincipper: Bent Lexner, overrabbiner, København. Astronomiske
beregninger: Leif Kahl Kristensen, Ph.d., universitetslektor,
Fysisk Institut, Aarhus Universitet; - K.A. Thernøe, magister art.,
tidl. Fysisk Institut, Danmarks Lærerhøjskole, København; - Kyril Fabrin,
lektor, matematik & astronomi, tidl. Aalborg Universitet; - H. Quade
Rasmusen, tidl. astronom, Kalundborg; - F.R. Stephenson, astronom, University of Durham, England; - David Dunham, astronom, US Naval
Observatory, Washington DC, USA. Yderligere tak
til: Rune Engelbreth Larsen, red., og mag.art. i idéhistorie og
religionshistorie; - Eva Bjørnbøl, forskningsbibliotekar, Cairo;
- Jannie Fursund, cand.jur., lektor; - Karine Smidth, journalist;
- Raymond Bildstedfelt, tidl. informationschef DI; - Sidney Måge,
fuldm., tidl. Forsvarsministeriet; - Bodil Eeg Neumann, tekn. og korr.; - Asmus Koefoed, Bach.Phys.; - Marianne Illum, korr.;
- Evan Bogan, forlægger; - staben på Det Kgl. Bibliotek og
Universitetsbibliotekets 2. afd.; - og for edb-programmer af Laurids
Pedersen, Nysted, DK; - astronomisk computer-beregning fra Jarl
Hansen, Macro Systems Internet, Coín, Spanien. OvS.
Synopsis
- ABSTRACTS - oversigt med nøgler og
ledetråde angående:
OVE VON SPAETH:
Gåden om Faraos Datters Søn
- Moses' Identitet og Mysterium Revurderet Bind
2 i bogseren
"Attentatet på Moses",
- Ny realitet bag oldtidens traditioner om Moses, oprindelig en
egyptisk faraoprins, der blev udstødt som tronkandidat - og som ved sin mystiske
forsvinden fik sit eftermæle destrueret ... Det har undret historikere, at
Moses ikke skulle have efterladt noget spor i faraos land. Men opsigtsvækkende
fund, for første gang i samlet fremlæggelse, ses at rumme nye, betydelige
indicier til at verificere Moses' eksistens i Egypten for 3.500 år siden, under
det 18. dynasti. Ny information, afkodet
ved moderne astronomisk metode i verdens ældste stjernekort, fundet i 1927 i et
hemmeligt egyptisk gravkompleks (ved Luxor), giver præcis datering. Denne
forbedrede basis samt forøget arkæologisk viden, gør det muligt at fremlægge
betydelige indicier, der kan konkretisere Moses' eksistens i det gamle Egypten. Denne bog er den første,
der i omfattende egyptisk sammenhæng virkelig kan påvise, hvordan Moses'
identitet og skæbne må kritisk revideres. Bogen fremlægger også kontroversielle
data fra arkæologien, og rabbinske Talmud-tekster, der viser Moses som en
højtstående egyptisk leder i landets elite. Hermed gives en hovednøgle til
afdækning af en storstilet politisk intrige, ved faraos hof - med betragtelige
historiske konsekvenser. De "tavse år" i Moses' liv har nu fået tale.
Nøglebegreber og
emner : det historiske Moses-drama, det gamle
Egypten, arkæologi, historie, a ntropologi, oldtidens
astronomi, Moses-identiteten, Prins af Egypten,
ypperstepræster, mysteriekult, stedfortrædende kongeoffer,
skinhenrettelse, besværgelsesmagi, identitetstyveri,
navnemanipulation, billedstorm, hofkonspiration,
stjernemytologi, astronomi-datering, kulturhistorie,
Bibelen, Jethro, mysteriespil, religionshistorie,
Rabbinerskrifter, Gamle Testamente, Pentateuch, Torah,
Exodus, egyptologi, Ove von Spaeth, Philo,
Josefus, bibelstudier, Faraos Datter, dronning
Hatshepsut, Isis, kongebarnsritual, Maatkare,
Theben, farao, Tuthmosis III, Sinai, Sirius,
Verdens-aksen, mytologiforskning.
* *
I bind 2 i serien om den historiske Moses tager
begivenhederne fart i den gyldne æra, hvor farao Tuthmosis I skabte det nye
Stor-Egypten - og ved hans hof blev Moses opdraget til senere at skulle
blive farao. Dette fandt sted, fordi han havde en særstatus på grund af
nogle usædvanlige omstændigheder ved sin fødsel. Med sine respekterede,
usædvanligt grundige forskningresultater kan Ove von Spaeth demonstrere en
ny realitet bag oldtidens traditioner om Moses: denne fremtrædende
personlighed i oldtiden var oprindelig en egyptisk faraoprins, for hvem alt
tilsidst gik anderledes - for ved et kup blev Moses udstødt som
tronkandidat, og fik ved sin mystiske forsvinden sit eftermæle destrueret.
Herefter forsøgte han forgæves at genvinde tronen - for til sidst som
anfører for Egyptens hebræiske indvandrere nu at søge nyt land. Det magtfulde præsteskab
simpelthen "fjernede" ham som tronarving,; han blev gjort til storpolitisk
syndebuk. Der blev foretaget en veritabel (skin)henrettelse af ham, og til
sidst blev hans navn bragt til at forsvinde og bl.a. bortraderet fra
inskriptioner, optegnelser, statuer m.v. Vi er i dag blevet i stand til at vide dette, idet Moses nu yderligere er
identificeret ud fra de gamle kilder i rabbinerskrifterne, nemlig som
værende Egyptens mægtigste mand efter farao, idet han havde posten som
faraos stedfortræder. Her havde han tillige fået overdraget præcis de høje
embeder, som kronprinser/tromfølgere normalt havde.
Nyt indblik om Moses' identitet og mysterium På dette forbedrede
grundlag fremstår nu disse essentielle spørgsmål:
- Hvorfor var Moses forsvundet i mange år før exodus?
- Findes Moses' hemmelige gravkammer i Egypten?
- Hvilken højtstående egypter havde identitet som Moses?
- Kendte Moses historiens ældste stjernekort?
- Hvilke skrifter omtaler, Moses blev henrettet på
skrømt?
Et velplanlagt
baghold fik udmanøvreret Moses, der med sin alsidige begavelse og
personlighed sandsynligvis var blevet en af Egyptens største faraoner. Derpå
stjal en anden prinsmagten og systematisk søgte at destruere alle spor af
sin rival. Men det efterfølgende fravær af holdepunkter om forløbet har i
nutiden skabt tvivl og postyr om Moses' tilstedeværelse i historien. Bogen er den første, der
i en så omfattende egyptisk sammenhæng og med forbedret dateringssikkerhed
kan påvise, hvordan synet på Moses' identitet og skæbne må revideres. Kontroversielle data i
det nye materiale giver en hovednøgle til afdækning af den storstilede
politiske intrige i det egyptiske hofs højeste cirkler - og dens
konsekvenser. De "tavse år" i Moses' liv har nu fået tale.
"Gåden om Faraos Datters
Søn" belyser mere om Attentatet på Moses: Var Moses en mytefigur, eller har
betydelige dele af moderne bibelforskning begået "mord på historien"? En
opdagelse af kontroversielle informationer har nu afdækket hidtil upåagtede
indikationer om Moses' historiske eksistens og nye kendsgerninger bag hans
dramatiske skæbne.
Efter attentatet: nu en
konstrueret mytefigur Fra fortilfælde kendes,
at da det sandsynlige sted for oldtidsbyen Troja blev fundet af Schliemann
ud fra spor i Homers gamle tekster, blev det længe mødt med mistro i den
lærde verden, at der således til beretninger, som ansås for myter, alligevel
kunne fremlægges betydelige arkæologiske data til et mere konkret historisk
billede. Men netop den type forbehold har længe været opstillet imod
Moses-beretningen: Attentatet på Moses
- udført af hans samtids egyptiske opposition, og senere til dels af
oldtidens bibelredaktører - synes endog at have gentaget sig i nutiden hos
visse af forskningens nyere skoler, der har gjort Moses til en "konstrueret
mytefigur". Men den fremlagte afhandlings gennemargumenterede verificering demonstrerer
netop, at der om Moses' liv kan fremlægges mangfoldige arkæologiske og
tekstmæssige spor, facts og indicier, "langt flere end til at vinde en
retssag". Bl.a. bidrager data fra verdens ældste stjernekort og andre nyere
og ældre fund til nysyn og forbedring af en hidtil usikker datering. . . . Opsporing, sammenfatning og
fremlæggelse af exceptionel viden fra forskning, fund og arkiver har
frembragt betydningsfulde aktstykker. De gemmer på en historisk overraskende
Moses-beretning, der har en anden og mere logisk sammenhæng end hidtil
antaget. Et veldokumenteret virkelighedens drama. Her ses bl.a.
"syndebuk"-syndromet anvendt officielt i en rituel udgave dukke frem bag
flere historiske forhold. Det unikke materiale er tilgængeliggjort i en
form, så bogen også kan læses uden videnskabelige forudsætninger.
Spændende dokumentation -
for første gang i samlet form Gennem bogen
bliver der for første gang fremlagt en samlet dokumentation - fra talrige
oldtidskilder og nutidens arkæologiske resultater - angående at Moses var
egyptisk prins, og at han reelt var søn af Faraos Datter, og som sådan udset
til at være farao.
Moses' mor, den historisk virkelige Faraos Datter, var den senere dronning
Hatshepsut, og de slående indicier viser, at hun fødte ham i februar 1534
f.Kr. Hun er bemærkelsesværdig ved selv at lade sig krone til farao -
således også et stærkt forsøg på at beskytte sønnens kandidatur til
farao-posten. Den person, der i Bibelen
blev Moses' svigerfar, var ifølge indikationer i rabbinerskrifterne et
højtstående medlem af kongefamilien og bar flodgud-titlen Iteru - han er
Bibelens Jethro. Men Moses havde en halvbror, som farao Tuthmosis II havde
fået med en haremskvinde. Den halvbror fik på et tidspunkt udmanøvreret
Moses og regerede selv senere under navnet Tuthmosis (III). Ganske vist er
Hatshepsuts således udmanøvrerede søn ikke længere kendt så direkte, og
heller ikke som værende forbundet med navnet Moses. Han er i Egyptens
historie bedst kendt som Senmut eller Senenmut (egyptisk for
'moderens bror') og synes at have været et universal-geni. Meget tidligt opnår han
de høje poster som kongelig stedfortræder og skatmester samt hærfører. Men
han er han kendt også som en genial arkitekt, hvad bogen dokumenterer og
gengiver ved en gennemgang af de grandiose byggerier samt de utrolige
gravanlæg han udførte for både sin mor (dronningen) og sig selv. (Dog kan
seriens øvrige bøger læses uafhængigt af disse opdagelser og uden at skulle
acceptere Moses i denne rolle). . . . Det betydelige antal
indicier som fremgår hos oldtidens forfattere og den meget forøgede viden
baseret på arkæologiske fund, bidrager stærkt til at indicere, hvem der i
det gamle Egypten kunne være selve denne person, der siden hen blev kendt
som Moses. Det viser sig at være netop en strålende begavet person, hvis
position blev saboteret af misundere - heriblandt en særdeles dygtig
konkurrent, men øjensynligt også af en række middelmådigheder - en gennem
historien ikke ukendt problemstilling. Læseren får fremlagt en
omfattende række af specifikke paralleller mellem Senmut og Moses, som
direkte sandsynliggør, at der er tale om én og samme person. Det mest
iøjnefaldende er, at de begge forsvinder ud af den egyptiske historie på
samme tidspunkt. Hvad skete der?Præsteskabet gjorde oprør og fandt et
brugbart redskab i den senere Tuthmosis III, der ifølge sine optegnelser har
været præst, før han gjorde sin entré på den historiske scene.
Kongebarnsritualet Mange interessante spor
peger på eksistensen af et særligt kongebarnsritual, som netop lader
prinsen, Moses, som spædbarn komme sejlende på floden for derefter at blive
overdraget af en amme ved hoffet. Og man har faktisk
identificeret den egypterinde - der efter al sandsynlighed var
Senmuts/Moses' amme - hun blev fundet som mumie i 1936! En fornem mand og
hans kone var begravet som plejeforældre tilknyttet kongefamilien. I et af Senmuts/Moses'
egne gravanlæg findes indsat et værdifuldt stjernekort, unikt i sin
specifikation af himmellegemernes opstilling, hvilket astronomisk også kan
præcisere tidspunktet, som ifølge de gamle rabbinske overleveringer angiver
for, da Moses som barn blev sat ud på Nilen. Moses som politisk flygtning Dronning Hatshepsut, der
gjorde sig selv til farao, fulgte i 1493 f.Kr. de øvrige egyptiske kongers
tradition med at fejre en såkaldt Sed-festival, et fornyelsesjubilæum. Her
kulminerede præsteskabets modstand. Den nu nær 40-årige Moses anklagedes for
drab. En beskåret udgave af intrigen omtales i Bibelens "2. Mosebog"
(2,11-14). Men den mere omfattende beskrivelse i rabbinerskrifterne viser en
fuldt forberedt situation, et regulært frame up, hvor to hebræiske mænd
lokkede Moses i en fælde og vidnede imod ham. Først udryddes Moses'
amme og hans fosterfader. Derpå går det ud over Moses. Ifølge Bibelen måtte
Moses flygte, fordi han tilsyneladende slog en egyptisk 'slavefoged' ihjel,
- det var den omtalte arrangerede fælde, og i Egypten var der dødsstraf for
at forgribe sig på en person der - som her ifølge indikationer i
rabbinerskrifterne - også var faraos herold. Men drabet fremstår reelt som
fingeret. Og det gør den rituelle henrettelse af Moses netop også. Bag denne
særlige skik ses en naturlig sammenhæng med ritualer, der især handler om
"kongens fornyelsesmagi ('foryngelse') via stedfortrædende offer". Moses skulle dermed
ellers have haft rollen fuldtud som stedfortrædende offer, så kongen - den
nye Tuthmosis III - kunne stå frem fornyet, i fuldt vigør. Dette ritual
styrkes ved også at være forbundet med det rituelle brodermord - med den
traditions mytologiske referencer til Kain-Abel og Osiris-Seth. . . . Moses' forholdsregler mod
at blive dræbt havde således medført, at han i stedet underkastedes en
symbolsk henrettelse. Her fortabte han sine høje poster og blev regulært
bandlyst. Dette hindrede hans forsøg på at genindtage tronkandidaturen. Han
måtte omgående flygte fra Egypten som fredløs; og hans officielle identitet
som prins, Faraos Datters søn og tronkandidat blev slettet som følge af
skinhenrettelsen og den tilknyttede magiske forbandelse. Derudover skulle
alle øvrige spor af ham også slettes. Senmut/Moses flygtede -
men i første omgang ikke nordpå, som Bibelen synes at give indtryk af. Han
tog nemlig ikke straks til Sinai, men - ifølge bl.a. rabbinerskrifterne -
undslap han ved først at søge til Etiopien/Nubien (Sudan). Herved undgik han
den nye farao Tuthmosis (III)'s forfølgelsestogt på Sinai. Sydpå udførte
Moses andre heltegerninger, mens samme Tuthmosis ledte efter ham nordpå. Og
så tager billedstormen fat: Statuer knuses - især af Senmut/Moses, men også
mange af Hatshepsut - inskriptioner hugges bort og tekstes om, hvorefter den
nye Tuthmosis (III) nu erstatter den udstødte prins, Moses. Hatshepsuts magt blev
delvis overtaget af denne unge Tuthmosis III, der var Moses' "halvbror".
Denne nye farao tog - ved et historisk kendt kup - i 1488/1487 f.Kr.,
tilsidst den totale magt fra sin i én og samme person faster, svigermor og
proforma stedmor, Hatshepsut. Hun døde nogen tid senere, under mærkelige og
stadig ikke klarlagte omstændigheder.
Syntese Er identifikationen af
Moses med historisk person acceptabelt? Efter den virkelige Moses' død, med
et langt liv bag sig, skete der i den lange efterglød af hans store indsats
en omskabelse af ham hos de senere jøder til en heroisk figur efter deres
ideal. Videre fra dén projektion blev han en kliché hos kirkens teologer -
og er igen, senest af visse af nutidens forskere, omdefineret til en
yderligere fremmedgjort opfattelse: Således forløb ændringen fra en
historisk Moses til en "litterær" Moses og sluttelig, hos visse skoler, til
en ikke-eksisterende Moses. Idet denne begavelse som
40-årig fortrængtes fra Egypten, destrueredes mest muligt af det, der kunne
minde om ham: navne, afbildninger, optegnelser; og i et påfaldende stort
omfang. Oplysninger om ham, der alene overlevede i Bibelen, er
utilstrækkelige til at afdække hans egyptiske baggrund. Han var virkelig
forsvundet, og identiteten over for omverdenen destrueret: som var den
symbolske henrettelses magiske forbandelse gået i opfyldelse. Denne dramatiske ændring
synes at være blevet selve vendepunktet i hans liv såvel som i hans tilstand
- og netop det, der beredte vejen for hans senere bedrifter ved
insraelitternes exodus fra Egypten. . . . Direkte fra det
indgribende historiske materiale, som bogen kan fremlægge, bliver det fuldt
ud klart, at punkt efter punkt af Bibelens Moses-beretning samt de
tilknyttede tekster i rabbinerskrifterne viser sig mere historisk plausible
end hidtil anset muligt. Især er dette slående, når rabbinernes og
oldtidsforfatternes oplysninger vurderes og sammenholdes med fund og
resultater fra arkæologi og egyptologi. Informationer indlagt i det ældste
egyptiske stjernekort demonstrerer tilmed yderligere ved en astronomisk
datering at passe eksakt overens med de gamle jødiske kilder.
Det nu åbnede og
nyanalyserede materiale fører direkte ind i
overrumplende dramatiske forløb: magiske
beskyttelsesstrategier, hemmelige gravanlæg,
stedfortrædende offer, likvideringer, henrettede
kongestatuer, skjulte navnekoder, statskup, giftmord, og
manipulation med kongerækken - og herved den hidtidig
ansete historieopfattelse ...
OVE VON SPAETH: INTRODUKTION TIL "SENMUTS STJERNEKORT - DATERET
ASTRONOMISK" (s.176)
Datering af Egyptens ældste stjernekort
Ove von Spaeth's introduktion
- i forbindelse med bind 2's appendiks: "Senmuts stjernekort dateret
astronomisk" (supplerer kap.4).
Dokumentation af dateringen af Senmuts stjernekort. Ove von Spaeths engelske
videnskabelige afhandling herom, publiceret i "Centaurus International Magazine
of The History of Mathematics, Science, and Technology" (vol. 42;3, 2000, s.
158-179) blev senere tilpasset og oversat til brug for ikke-eksperter i
astronomi. Dette for at kunne publiceres i forbindelse med Ove von Spaeths
forskning af den historiske Moses - og blev da tilføjet som et særligt appendiks
til bind 2 i selve hans bogserie om Moses.
Ud fra en hidtil ukendt side af det astronomiske stade hos de
gamle egyptere, i en højkulturel periode,
1550-1450 f.Kr., viser der sig mulighed for at kunne afdække ny
og overraskende information i indholdet af Egyptens ældste stjernekort.
Det pågældende kort er en del af udsmykningen i et gravanlæg, der har tilhørt
Hatshepsuts vesir og kalenderbestyrer Senmut for snart 3.500 år siden under 18.
dynasti. Derved er det tillige verdens ældste kendte stjernekort.
Ifølge den præsenterede
undersøgelse synes stjernekortet at rumme information om en reelt indtruffen
stjernemæssig begivenhed på den tid. Den aktuelle opdagelse afdækker den
tidligste eksakt-videnskabelige rapport om et ellers sjældent, men ikke ukendt,
himmelfænomen. Opdagelsen kan eksempelvis fremlægges som følgende opsummering:
"The study concludes as follows: The Senmut map depicts an exceptional
event in the sky. This seems to have produced a prototype for all later
pictures of similar celestial events - but with one exception: In the
first depiction, in the time of Senmut, Mars is retrograde in the west
when the other planets assemble around Sirius in the east.
So far has been
demonstrated: 1) The Senmut maps contain a cosmological and
astro-mythological expression not only as decoration - as hitherto
assumed - but also as a picture of a particular and unique situation in
the sky. - 2) This configuration of the sky can be exactly dated: 1534
BC.
In addition the star maps
may contribute to a much better dating of their creator Senmut and also
of the contemporary Egyptian pharaohs."
D.I. Loizos, Professor in History, Editor-in-Chief, -
Anistoriton Journal of History, Archaeology, & ArtHistory, Vol.
6/2002 (ISSN 1108-4081), - Anistoriton History Library, Athens,
Greece
Resultaternes yderligere følgende udbytte er tofoldigt:
a) opstilling af en
funktionerende metode til at datere andre lignende stjernekort fremstillet
gennem Egyptens forskellige epoker;
b) selve opdagelsen
af at også andre stjernekort, f.eks. hos Ramses II, er konstrueret efter
lignende systemer med informationer, der reflekterer deres eksakte datering.
Som en ekstra gevinst kan en
særlig vigtig periode af oldtidens historie (Egyptens 18.
dynasti-periode) nu bringes ud af et limbo af manglende eksakt
datering.
Der ønskes ved disse
resultater at fremsættes en speciel tak - for konsulteringer i forbindelse med
de oprindelige korrektioner til respektivt astronomikonceptet og de egyptiske
tekster:
- Kristian Peder Moesgaard, universitetslektor, dr.scient., Institut for De
Eksakte Videnskabers Historie, Aarhus Universitet; - direktør for Steno Museet,
Danmarks Videnskabshistoriske Museum, Aarhus;
og til:
- Erik Iversen, dr.phil.h.c., egyptolog, tidl. bl.a. Københavns Universitet.
En særlig videnskat og visdomslære fra
Grækenland, Rom og renæssancen udsprang oprindeligt i oldtidens Egypten
- og kendes her også forbundet med den historiske Moses' dramatiske
skæbne og mysterium.
Ove von Spaeth har skrevet et fascinerende og nyorienterende værk om
denne stadig influerende baggrund i nutidens samfund. • Hans
tværvidenskabelige forskning i historie, arkæologi og antropologi går
dybt i egyptisk tradition, religionshistorie, indvielseskult,
stjerneviden, mytologi - og videre i rabbinerskrifterne, bibelstudier og
oldtidsforfatterne. • Hver bog fremdrager unikke indsigter, det ikke
tidligere var muligt at vise.
Bøgerne bestilles lynhurtigt og direkte i
B&M's internetbogsalg - klik
på de individuelle forsider:
(1) De Fortrængte Optegnelser (238 s.) - (2) Gåden om Faraos Datters Søn
(239 s.)
- (3) Den Forsvundne Tronfølger (255 s.) - (4) Den Hemmelige
Religion (368 s.) -
(5) Profeten som Ukendt Geni (272 s.)
Online-salg – både hos:
B&M's butik og internetbogsalg • - og hos Online-lager:
Lemuelbooks