Rambam, Tidsskrift for jødisk kultur og
forskning, den 14. december 2001, 10. årg. (s. 93-95) -
litteraturkronik:
Fem Mosebøger i moderne udgave
Af JENS-ANDRÉ P. HERBENER, cand.mag. i religionsstudier og semitiske
sprog, Orientalsk og Judaistisk Afdeling, Det Kongelige Bibliotek
Har en af den hebraiske bibels absolutte hovedpersoner, Moses, nogen sinde
eksisteret? Indflydelsesrige retninger inden for den moderne fagvidenskabelige
bibelforskning svarer afkræftende.
Idet man har sammenlignet
beretningerne om Moses i anden til femte Mosebog med arkæologiske udgravninger i
Palæstina, har man ikke kunnet opstøve et eneste indiskutabelt spor efter den
bibelske titan. Hævdes der. Og efter den skepticistisk-metodologiske devise,
fravær af bevis er lig bevis for fravær, han man konkluderet, at Moses er en af
religionspolitiske årsager iscenesat mytefigur, formentlig opfundet af et jødisk
præsteskab i århundrederne før vor tidsregnings begyndelse. Den impuls, der
dannede grundlag for fremkomsten af hele tre verdensreligioner, jødedom,
kristendom og islam, baserer sig med andre ord i sidste ende på, ja, et
fantasifoster.
Ifølge den danske forsker
Ove von Spaeth (OvS) har Moses de facto eksisteret. Moses var ikke hebræer, men
ægypter. Han var søn af Faraos datter, Hatshepsut, og tronarving til det
ægyptiske storrige. Han var endvidere identisk med universalgeniet Senmut, en
person, der er veldokumenteret i oldægyptiske kilder. Og han blev født tirsdag
den 8. februar 1534 f.v.t. (!).
Det hævder OvS kort
fortalt i to bøger med fællesoverskriften Attentatet på Moses. Yderligere tre
bøger, ligeledes om Moses, er planlagt til at udkomme de næste par år. Med andre
ord fem Mosebøger i moderne udgave.
For den udenforstående
kan ovenstående, indbyrdes uforenelige forskningsresultater være vanskelig at
tage stilling til. Hvordan kan de lærde være så uenige? Er Moses en litterær
fiktion eller en ægyptisk kronprins fra det 15. århundrede?
Det, der overhovedet gør
det forsvarligt at bruge tid på OvS's højspektakulære påstande, er, at der i
Danmark hverken i historie eller nutid er nogen, der har studeret fænomenet
Moses så udførligt som OvS. Også internationalt skal man lede længe, meget længe
for at finde en forsker, der har skrevet fem bøger om Moses. Alene på grund af
sin forsknings voluminøse omfang bør OvS altså påkalde sig opmærksomhed.
OvS lægger i sin første
bog, De fortrængte Optegnelser, relevant ud med at forklare, hvorfor Moses
opfattes som en mytisk sagnskikkelse i dele af nutidens forskning. Han mener at
kunne føre det tilbage til den tyske forsker Karl Lepsius, der for ca. 150 år
siden hævdede, at Moses levede samtidig med Ramses II i 1500-tallet. Senere
viste det sig imidlertid, at Ramses II var blevet dateret ca. 300 år for
tidligt, men nu havde den opfattelse i forskningen slået rod, at Moses levede på
samme tid som Ramses II. Så da man flyttede den ægyptiske farao frem til
1200-tallet i den historiske kronologi, flyttedes Moses automatisk og ukritisk
med.
Det skulle vise sig at
blive skæbnesvangert. For da man begyndte at lede efter Moses i denne
tidsperiode, i samtidige indskrifter, arkæologiske udgravninger og hos oldtidens
forfattere, fandt man ham ikke. Konklusionen, som en del af nutidens forskere
har draget, var nærliggende: Moses har aldrig eksisteret.
Ifølge OvS har man ganske
enkelt ledt i den forkerte tidsalder. Yderst utraditionelt knytter han an til
den spanske rabbiner Isaac Abrabanel (1437-1508), der gengiver en gammel jødisk
overlevering om en astronomisk begivenhed, en meget sjælden storkonjunktion et
sted på himlen i 1537 f.v.t.; en samling af himmellegemer, der blev opfattet som
et astrologisk varsel om Moses' fødsel tre år efter.
Denne overlevering er i
sig selv ikke opsigtsvækkende, men det bliver den, når den sammenholdes med
moderne computerbaseret, astronomisk datering, der i dag anses for den sikreste
dateringsmetode overhovedet, også sikrere end f.eks. kulstof-14. Ud fra nutidige
beregninger viser det sig, at den pågældende storkonjunktion faktuelt fandt sted
ved en bestemt i nymåne februar/marts i 1537.
Det bliver imidlertid
endnu mere interessant. Med afsæt i den hebraiske bibels beskrivelse af Moses
som "Farao datters søn" inddrager OvS bl.a. rabbinske, ægyptiske, jødiske,
græske og latinske forfatteres oplysninger om Moses, og han foretager
geografihistoriske rekonstruktioner såvel som lingvistiske og
religionsfænomenologiske analyser. Disse sammenholder han med inskriptioner fra
Ægypten i 15-1400-tallet.
Som mod et sort hul i
universet graviterer de vidtfavnende informationer mod den historisk
veldokumenterede kronprinsesse Hatshepsut, der sandsynligvis levede i anden
halvdel af 1500-tallet og begyndelsen af 1400-tallet. Det var en kvinde, der den
8. februar 1534 fik en søn; et forhold, som OvS med grundlag i et hav af
indicier påviser. På grund af sine rigt facetterede evner og store foretagsomhed
opnåede sønnen lysende berømmelse og kandiderede efterhånden til posten som
tronarving. I en alder af 40 år blev han imidlertid udsat for en rituel
skinhenrettelse og bortvist som et resultat af magtkampe ved hoffet, hvorpå hans
eftermæle demoleredes.
Dermed forsvandt han ud af den officielle historieskrivning.
Hatshepsuts søn, Faraos
datters søn, var ingen andre end Moses ifølge OvS. Spørgsmålet er naturligvis,
om OvS på overbevisende måde formår at sandsynliggøre sin spektakulære tese.
I OvS's anden bog, Gåden
om Faraos Datters Søn, udbygges argumentationen. Med en doktorafhandlings
grundighed vælger han at lægge fokus på ét forhold: Hatshepsuts minister og
vesir, Senmut.
Denne mand var usædvanlig
på alle områder. Ifølge de oldægyptiske kilder beskrives han som genial arkitekt
og nyskabende bygmester, som succesfuld hærfører og udenrigsminister,
finansminister, vesir, guvernør, Hatshepsuts stedfortræder m.m. Og så var han
berømt for sin store visdom og indvielse i de esoteriske materier. Han bestred
20 af de højeste embeder og var indehaver af mere end 80 titler. Han stod han på
flere områder i et nært forhold til Hatshepsut.
Endelig lod Senmut opføre
et mausoleum, i hvilket han anbragte et stjernekort, i øvrigt verdens i dag
ældst dokumenterede. Herpå finder man en så sjælden storkonjunktion, at den kun
har fundet sted fire gange mellem 2200 f.v.t.-200 e.v.t., heriblandt 1534 f.v.t.
Med udførlig henvisning
til de rabbinske skrifter og oldtidens forfattere påviser OvS nu talrige direkte
eller indirekte sammenfald mellem Senmut - og Moses. Blandt andet også, at
Senmut i 1494-93, i en alder af 40 år, under dramatiske omstændigheder pludselig
måtte flygte ud af landet, hvorpå spor efter ham forsvinder i ægyptisk historie.
Konklusionen presser sig
på: Senmut var Moses. Ifølge OvS er de mange specifikke overensstemmelser for
usandsynlige til, at der ikke kan være tale om en og samme person. Disse
overensstemmelser finder vi ikke under andre omstændigheder i andre perioder i
oldtidens historie i den Nære Orient.
Det skal slås fast, at
undertegnede ikke besidder den nødvendige fagvidenskabelige indsigt i de
forskellige forhold og vidensfelter, som OvS inddrager i sin monumentale
syntese, til at foretage en egentlig vurdering. Men det, der gør OvS's forskning
interessant, er hans evner til at gå nye veje, rette et helt nyt lys på gamle
forhold. I en tid, der med uklædelig arrogance ofte hævder at være kommet frem
til sikre svar. Og der er stort set intet, der foregik for 3-4000 år siden, der
kan betegnes som sikkert. Dette gælder naturligvis også OvS's rekonstruktioner.
Der er næppe tvivl om, at
det billede af Moses, man præsenteres for i den moderne forskning, må revideres
med OvS's bøger. Det er alt for forsimplet. Det bygger på en fraselektion af et
enormt antal oplysninger om Moses i oldtiden eller simpelthen på en uheldig
uvidenhed herom. Ofte han man begrundet det med, at oldtidens f.eks. jødiske,
græske og latinske forfatteres oplysninger om Moses er "legendariske" og
hidrører fra en tid, der under alle omstændigheder ligger lang tid efter, at
Moses måske, måske ikke har eksisteret. Og så har man ladet det være godt med
det. Hvilket naturligvis også er det nemmeste.
Men som OvS, ja,
overbevisende godtgør: Så nemt slipper vi ikke. Det ER påfaldende, at der i
antikkens litteratur er et kildevæld af oplysninger om Moses, der ofte passer
som hånd i handske med forhold i 15-1400-tallets Ægypten. Det ER påfaldende, at
astronomisk datering i dag kan bekræfte gamle overleveringer, endog
foruroligende præcist. Det ER påfaldende, at ingen forsker tidligere har rettet
opmærksomheden mod disse forhold, der selvsagt fortjener den bredere
offentligheds kundskab.
Har den moderne forskning
blot alt for længe befundet sig i en tornerosesøvn? Må vores billede af Moses og
af kilder, der i lang tid er blevet ignoreret eller negligeret, dramatisk
revurderes? Undertegnede vil ikke drage den konklusion. OvS vover i sandhed det
ene øje, som en rigtig forsker på den anden side skal, medmindre han vil stille
sig tilfreds med at være bogholder. Også OvS's forskning baserer sig på mange
usikkerheder, på langtfra altid gennemdokumenterede påstande og på en
sammenstilling af i dag adskilte vidensfelter, som ingen moderne forsker i lyset
af den omsiggribende specialisering og hyperspecialisering kan rumme. Heller
ikke OvS.
En ting er imidlertid
sikkert: OvS har kastet en imponerende, tværvidenskabelig handske, som ikke er
til at overse. En handske, som den fagspecialiserede forsker, ægyptologen,
filologen, gammeltestamentleren, religionshistorikeren, judaisten, astronomen
m.fl., bør tage op og underkaste en fordomsfri, saglig analyse.
Det fortjener den.
J.-A.P.H.
Ove von Spaeth:
1. De fortrængte Optegnelser: Attentatet på Moses, 1
C.A. Reitzels Forlag: København, 1999
2. Gåden om Faraos Datters Søn: Attentatet på Moses, 2
C.A. Reitzels Forlag: København, 2000
(Med tilladelse pr. 30/11-2001 fra J-A.P.
Herbener til fri brug for OvS.)
Kristeligt Dagblad, den 7. august 2001 (s.8)
- boganmeldelse::
Gådefulde Moses
Af LARS TJALVE, cand.theol., pastor
I den gammeltestamentlige forskning har der mildt sagt ikke været enighed om
Moses. Ganske vist er han den ubetvivlelige hovedperson i Mosebøgerne, men
uenighederne begynder, når diskussionen kommer til at dreje sig om, hvorvidt han
var en historisk person eller ej. Og den har i de sidste 100 år budt på snart
sagt enhver mulighed lige fra en rent fiktiv person, en opfundet stamfader, til
forskellige forsøg på at forbinde ham med et ørkenpræsteskab på Sinai-halvøen.
Men det er næppe overdrevet at sige, at den historiske Moses har været hyllet i
myternes og legendernes tåger.
Der er derfor noget både
imponerende og skræmmende ved Ove von Spaeths forsøg på at genfinde historiens
Moses. Jeg har ikke læst det første bind af von Spaeths store værk, der bebudes
i mange bind. Men det nu foreliggende andet bind - om attentatet på Moses - er
inciterende læsning.
Von Spaeth er sprænglærd.
Tilsyneladende færdes han hjemmevant i egyptologiens vanskelige discipliner og
tyder indskrifter, skulpturer, kalendere, historiske optegnelser og meget mere
med et suverænt overblik. Og resultatet må siges at være intet mindre end
frapperende.
Hvordan kan det gå til,
at en så velbevidnet historisk person er forsvundet ud af forskningens
bevidsthed? Von Spaeth svarer: Moses blev rituelt henrettet, og ritualet
"ledsagedes af en magisk forbandelse og var især udtryk for en opløsning af hans
officielle identitet. Ydermere blev der i hele landet snart iværksat en
omfattende destruktion af hans eftermæle. Moses var derved i levende live blevet
gjort officielt ikke-eksisterende":
Von Spaeth mener at kunne
slå fast, at Moses var egyptisk prins, at han altså reelt var søn af Faraos
Datter, og som sådan udset til at være farao.
Hans mor var dronning
Hatshepsut, der fødte ham i februar 1534 f.Kr. Hun er bemærkelsesværdig ved at
lade sig krone til farao selv. Von Spaeth ser dette som et forsøg på at sikre
sønnens kandidatur til farao-posten.
Den Jethro, som ifølge
Bibelen er Moses' svigerfar, var ifølge von Spaeth et højtstående medlem af
kongefamilien med flodgud-titlen Iteru - Bibelens Jethro. Men Moses havde en
halvbror, som hans far, farao Tuthmosis II, fik med en haremskvinde. Han fik
udmanøvreret Moses og regerede selv senere under navnet Tuthmosis III.
Ganske vist er
Hatshepsuts søn ikke kendt under navnet Moses. Han kaldes Senmut og synes at
have været noget af et universal-geni. Meget tidligt opnår han de høje poster
som kongelig stedfortræder og skatmester. Men han er også en genial arkitekt og
hærfører, hvad von Spaeth dokumenterer ved en gennemgang af grandiose gravanlæg,
som han udførte for både sin mor og sig selv.
Von Spaeth mener at kunne
fastslå tilstedeværende af et særligt kongebarnsritual, som lige præcis lader
prinsen komme sejlende på floden for derefter at blive overdraget til en amme.
Og man har faktisk fundet
den, der netop måtte være Senmuts/Moses' amme, som mumie i 1936! Mand og kone
var begravet som kongelige plejeforældre. I hans eget gravkammer findes indsat
et stjernekort, som er unikt i sin specifikation af himmellegemerne, og som
astronomisk kan stadfæste også den dato, hvor Moses skulle være født ifølge
rabbinske overleveringer.
Nu opstiller von Spaeth
en omfattende række af paralleller mellem Senmut og Moses, som sandsynliggør, at
der kan være tale om én og samme person. Den mest iøjnefaldende er, at de begge
forsvinder ud af den egyptiske historie på samme tidspunkt. Hvad skete der?
Præsteskabet gjorde oprør, og de fandt et villigt redskab i den senere Tuthmosis
III, der netop synes at have været præst, før han gør sin entre på den
historiske scene.
Først udryddes Moses'
amme. Og så går det ud over Moses. Ifølge Bibelen måtte Moses flygte, fordi han
slog en egyptisk slavefoged ihjel. Det var en
arrangeret fælde, mener von Spaeth,
idet der var dødsstraf for at forgribe sig på faraos herold. Måske var drabet
fingeret. Og det var også den rituelle henrettelse af Moses. Alt dette forbinder
von Spaeth med ritualer, der også handler om "kongens fornyelsesmagi via
stedfortrædende offer".
Moses blev altså ofret
stedfortrædende, så kongen - den nye Tuthmosis III - kunne fremstå med fornyet
kraft. Og han går videre og forbinder det også med det rituelle brodermord med
forbindelselinjer både til Kain-Abel og Osiris-Seth. Senmut/Moses flygter - men
ikke nordpå, som Bibelen fortæller. Ikke i første omgang i hvert fald. Han søger
sydpå, hvor han udfører andre heltegerninger, men Tuthmosis leder efter ham
nordpå. Og så tager billedstormen fat: Statuer knuses, inskriptioner hugges ud
og tekstes om, så Tuthmosis erstatter Senmut.
Von Spaeths indsats er
imponerende - og langt hen ad vejen overbevisende. Fremstillingen er
spændende som en kriminalroman. Og det er da også en forbrydelse, der skal
opdages. Når jeg alligevel er nødt til at anmelde en vis skepsis, så skyldes det
ikke selve fremstillingen, men bogens appendiks, hvor der luftes nogle ret så
vidtløftige
teorier vedrørende Jesu død.
Von Spaeth mener, at
heller ikke Jesus døde rigtigt. Han citerer Koranen (!): "de hverken dræbte
eller korsfæstede ham, men det forekom kun sådan". Også her finder von Spaeth
ritual og brodermord i relationen Barabbas-Jesus. Men her er vi jo på mere sikker
historisk grund.
Og så kan jeg ikke lade
være med at spørge: Er von Spaeths teorier om Moses - trods den grundige
dokumentation - lige så vidtløftigt spekulative? Og bliver jeg kun overbevist,
fordi jeg ikke ved ret meget om emnet i den belysning?
Men lad det nu være! den
foreliggende bog ER spændende og læseværdig. Og man glæder sig til
fortsættelsen. Men hvad siger vore hjemlige eksperter i Moses?
L.T.
Ove von Spaeth: Gåden om Faraos Datters Søn. Attentatet på Moses, 2:
Moses' Identitet og Mysterium Revurderet. 239 sider, ill., 248 kr. C.A.
Reitzels Forlag.
(Med skriftlig tilladelse pr. 2.10.2001 fra
Lars Tjalve til fri brug for OvS.)
Til Dagbladet Information, leveret den 26.
juli 2001 - litteraturkronik:
Moses - Prince of Egypt?
Af JURIJ MOSKVITIN, filosof, matematiker og forfatter
En på alle måder usædvanlig bogserie er kommet for at blive. Vi kan ligeså godt
med det samme tage stilling til indholdet, hvori en omfattende kildesamling i
sig selv afdækker mange af de landminer, der i virkeligheden findes under flere
nyere teologiske teorier. Højaktuelt i debatten om vores forståelse af historien
og dens indvirkning på vores opfattelse og udformning af nutiden.
Jeg taler her om de
nyorienterende bøger "De Fortrængte Optegnelser" og den nyeste, "Gåden om Faraos
Datters Søn" - af forskeren Ove von Spaeth, og udkommet på C.A. Reitzels Forlag.
Ikke mindst sidstnævnte bog er stærkt aktuel på baggrund af flere forhold inden
for den seneste tekstforskning og de mange nye arkæologiske opdagelser i
Mellemøsten.
Lad det være sagt straks,
dette er ikke en anmeldelse (vi kan dog skylde at oplyse, at bøgerne er på 238
sider for 248 kr.), men derimod er en kommenterende meta-omtale af en afdækning
af nye, særdeles perspektivrige forhold i forbindelse med den allerede tidligt
kulturelt stærkt indflydelsesrige Moses-skikkelse.
Nyorienterende
Fra begyndelsen søger Moses-seriens interessant argumenterende forfatter, Ove
von Spaeth, ved en bl.a. astronomisk begrundet nyplacering af kronologien at
vise, at Moses, den jødiske monoteismes grundlægger, ikke, som ofte antaget, er
en mytisk figur. Men derimod, at han var en historisk person af kød og blod og
på et tidspunkt en centralt placeret skikkelse inden for den ægyptiske historie.
Også hvis man er
interesseret i mytisk-historiske gåder, kan bøgerne ikke undgå at vække ens
nysgerrighed. Om ikke på anden måde, så fordi man får lyst til at se, hvordan
forfatteren vil bære sig ad med at slippe levende fra et forsøg på at bringe et
så tornefyldt og genstridigt emne på en nogenlunde selvmodsigelsesfri formel.
Uden groft at beklippe ubekvemme hæle og tæer var det endnu ikke lykkedes for
nogen.
Uanset hvordan man vil
bedømme udfaldet, så får man ved læsningen af von Spaeths bøger, der er samlet i
en serie under titlen "Attentatet på Moses", et enormt stofområde genopfrisket.
Men jeg tror dog også, at selv interesserede på omtrent specialistniveau må
skærpe sig, hvis vedkommende i ét hug vil tage stilling til alle elementer af en
så stor materialesamling som den, der udgør basis for disse bøger om Moses.
På den anden side, så
fremstår det netop som bøgernes force, at så mange hidtil negligerede ting i
forskningen nu er blevet medinddraget til en større helhed. De nyvurderede
historiske forhold, som bøgerne på den baggrund allerede har kunnet fremlægge,
bør inspirere de involverede fag til videre udforskning snarest. Men af
debatten, der straks rejste sig ved udgivelsen af Moses-seriens første bog,
fremgår, at blandt visse divergerende meninger ses endog bøgernes titel at være
opfattet for provokende.
Pudsig skråsikkerhed
I den længere række af anmeldelser af bøgerne har mange positivt indstillede
anmeldere trods deres klart udtrykte glæde ved bøgerne ofte (dog ikke altid)
endt med at erklære sig uden tungtvejende autoritet på flere områder og her
dækket sig ind med en modificering bag rosen, at "for en ikke-fagmand ser von
Spaeths argumentation i hvert fald overbevisende og imponerende ud".
På den baggrund er det
interessant, at præcis sådanne forbehold bestemt ikke præger de negative
anmeldere, som, hvis de ikke påberåber sig egen autoritet, så andres.
Vi står dermed i den
pudsige situation, at de positivt indstillede anbefalere og anmeldere, hvoraf en
stor del er hæderkronede kapaciteter på andre områder end netop teologi og i
nogen grad ægyptologi, dog stiller sig faktisk beskedent tøvende. Mens de
negativt indstillede, der påberåber sig faglig indsigt, enten som teologer eller
ægyptologer, optræder som ethundrede procent sikre i deres sag.
Moses' eksistens
Et stort antal blandt de mange, der i tidens løb har beskæftiget sig med
Bibelens historiske grundlag, har ligesom von Spaeth bemærket, at der ikke er
nogen rigtig plads for Moses, endsige for jøderne (israelitterne) inden for den
ægyptiske historie. En historie, som vi mener at kende godt, og som dermed
findes at være i største modstrid med den plads, som Moses og israelitterne
indtager i Det Gamle Testamente. Nemlig hvor Mosebøgerne fortæller en fængslende
beretning - om end ved nærmere eftertanke ikke helt selvmodsigelsesfri - hvad
allerede netop en tænker som Spinoza bemærkede - en historie om den lille dreng
i en kurveflettet beholder, der flyder på Nilen, og som af Faraos Datter bliver
taget op herfra og opdrages af hende i kongepaladset. En uddannelse, der er en
prinsessesøn værdig.
Selv om denne fortælling
gennem tiderne også er blevet fortolket mere eller mindre sarkastisk - således
som vi kender det hos f.eks. Anatole France - er der ingen, der kritiserer
historien som sådan. Men at et sådant opsamlet barn senere for en større skare
bliver en befrier for disse menneskers undertrykkere, er næppe kun en myte. For
historien viser, at det i princippet synes at være reelt foregået mange gange i
tidens løb, i forskellige varianter afhængigt af tid og sted.
Vi har et andet af
eksemplerne fra Bibelen, hvor David, der betragtes som den store konge, der blev
en samlede kraft i Israel, selv var af delvis fremmed afstamning, nemlig fra en
gren af de af israelitterne ofte afskyede moabitter.
Respekten for facts
Det i grunden eneste "dårlige" ved den gamle beretning om Moses er selvsagt ikke
dens mulige troværdighed, dens strukturelle logik, men at den ikke synes at
passe ind i Ægyptens historie. Og det er så meget desto værre, idet vi kender
den ægyptiske historie ret godt på den tid, hvor ifølge bibeludlæggerne - og med
dem mange forskere - mener, at Moses skulle placeres: Men vi står uden
væsentlige spor i Ægypten af udvandrende israelitter på Ramses 2.'s tid i
1200-tallet f.v.t.
Ove von Spaeth går lige
omvendt til værks: Vi finder ingen Moses, fordi vi placerer ham forkert. Efter
et delvis lignende princip kendes f.eks. prof. Sven Holm-Nielsens forklaring, at
hele forestillingen om Israel som et bestemt folk er forkert - man placerer
noget, som egentlig ikke er, på et af os udvalgt sted og tidspunkt, og kan
derfor ikke få det til at passe.
Således fremsætter von
Spaeth det endda i flere henseender rimelige forslag, at årsagen til den
manglende Moses og de manglende israelitter i den forbindelse skyldes, at vi har
anbragt ham for sent i historien. Men går vi cirka 200 år tilbage, til
15-1400-tallet f.v.t., kommer tingene til at se anderledes ud.
Hertil fremlægger
forfatteren en lang række indicier, der i sig selv meget vel kan betyde, at
Moses er direkte søn af Faraos Datter. Og denne er historisk personificeret som
den senere dronning Hatshepsut. En dronning, der så usædvanligt selv blev en
farao, og hvis berømte tempel vi finder nær indfartsvejen til Kongernes Dal.
Von Spaeth lægger et
endda smukt og spændende puslespil. Men kritikere har fundet det mistænkeligt,
at brikkerne for en gangs skyld synes at falde virkelig nydeligt på plads - den
logisk enkle løsning kan simpelthen ikke tillades at eksistere. Flere teologisk
orienterede anmeldere ses her benytte helt irrelevante argumenter i deres iver
for at opfinde et grundlag for tilsværte forfatterens fremlagte forskning. Heri
er der ikke noget nyt, heller i dette at respekten for facts burde være større,
ikke mindst hos en hel del af de reagerende akademikere.
Astronomien daterer
I Moses-seriens andet og nyeste bind, "Gåden om Faraos Datters Søn", udbygges
grundlaget for den valgte datering ved hjælp af en nyetableret konkretisering af
den hidtidige kun relative tidsfastlæggelse. Von Spaeth har som den første
udført en astronomisk-videnskabelig datering af verdens ældste stjernekort.
Dette kort, der er ægyptisk, blev opstillet og påtegnet af dronning Hatshepsuts
vesir i dennes hemmelige gravanlæg under det omtalte tempel, og er fra cirka
1490 f.v.t. - det blev først fundet for 70 år siden.
Forfatterens afhandling
om denne vigtige datering blev publiceret i det internationale videnskabelige
tidsskrift "Centaurus International Magazine of the History of Mathematics,
Science and Astronomy" (vol.42, aug.2000, pp 159-179). I øvrigt har den engelske
astronom Dr. Patrick Moore - kendt fra sine utallige værker og som astronomisk
kommentator i BBC gennem 47 år - og som selv har oversat skrifter om ægyptisk
astronomi og kender problemerne, nu betegnet denne opdagelse som "a major
advance".
I selve Moses-serien -
hvor en dansksproget læsertilpasset udgave af stjernekortdateringen er indlagt i
det aktuelle bind 2 - fremlægges denne fastlæggelse hånd i hånd med øvrige
konkrete indicier til nyorientering om Moses' status og tidsalder. Herudfra
strækkes de forskellige spaethske interpolationer bestemt ikke mere end
rimeligt, idet det tages i betragtning, at det drejer sig om så fjerne, delvis
tågeindhyllede begivenheder. F.eks. ved vi, at der skete en stærk reaktion mod
Hatshepsut og hendes reformer efter hendes død. Vi finder stadig de voldsomme
spor af, at den efterfølgende regent i stort omfang har slettet hendes minde af
historien.
Og - det er ikke von
Spaeths, men min hypotetiske konklusion - det ville da netop ikke være
usandsynligt, om Moses som offer for en sådan udrensning satte sig i spidsen for
en oprørsk befolkningsgruppe.
Israelitternes spor
Også hvad den etnisk set meget opblandede israelittergruppe i Ægypten angår, kan
man rigtignok sige, at den ikke har efterladt sig hidtil genkendelige konkrete
spor her. Men det kan let forklares, når man ser på periodens stormfulde og
forvirrede begivenheder. Heriblandt forhold således som netop Sven Holm-Nielsen
ovenfor har påpeget.
Man kan tilmed sige, at
det er forbavsende, hvor mange spor ægypterne har efterladt sig hos
israelitterne og dermed jøderne. Vi har faktisk noget tilsvarende i dag, hvis vi
ser på de amerikanske jøder, der stammer fra Østeuropa og har medbragt russiske
ord i overvældende mængde til USA. Mens derimod i Rusland, hvor jøderne dog har
levet op imod et lille årtusinde, har de sat sig uendeligt få spor sammenlignet
med f.eks. vikinger, mongoler og arabere.
Det er sådanne
historisk-kulturelle spor af enhver slags - fra de bibelske forhold i oldtiden
til skikke hos nutidens emigranter - der gør vores egen samtidshistorie ekstra
interessant og giver den yderligere dybde. Vi ser det alle steder, lige fra
stumper af Moses-beretningen - der stadig indgår i hverdagens talemåder - til
Hollywoods "merchandise" udbredt sammen med filmen om Moses, "Prince of Egypt".
Men også derfor er det af
stor betydning, at et sådant gennemført værk som det foreliggende om Moses ser
dages lys. Og den debat, der fulgte Ove von Spaeths første bog - herom se f.eks.
www.moses-egypt.net - skulle frugtbart kunne udvides ved fremkomsten af denne
forfatterens nyeste bog, "Gåden om Faraos Datters Søn". Her kan jeg ønske
læserne god fornøjelse med, gennem disse bøger, at deltage i en konkret
spændende opdagelsesfærd.
J.M.
Ove von Spaeth: "Gåden om Faraos Datters Søn", 238 s., ill., 248 kr.,
C.A. Reitzels forlag
(Anmelderen/essayisten Jurij Moskvitin er filosof, matematiker,
filmmusikkomponist, koncertpianist og forfatter, - og hans "Essay on the
Origin of Thought", Ohio University Press, 1974, er etableret som en sand
klassiker. Han er tidligere anmelder på dagbladet Politiken og lejlighedsvis
i tv).
(Jurij Moskvitin har givet tilladelse til
brug både af denne kronik samt - pr. 30.aug.2001 - indholdet et brev (af
2.aug.2001) fra Dagbladet Informations kronikredaktør Marie Louise Kjølbye
tilsendt Moskvitin).
EFTERSKRIFT
Kronikken - med sin erklærede anmeldelse af Ove von Spaeths bøger og omtale
af forhold ved deres modtagelse - blev til trods herfor ved returneringen af
den afslåede optagelse i Dagbladet Information vedføjet en belæring fra
kronikredaktør M.L.K. til Moskvitin om hvordan han (citat) "hellere
skulle have skrevet" kronikken. Hertil blev givet den særlige begrundelse,
at kronikken handler for lidt om Moses' historie og for meget om von Spaeths
bøger om netop Moses' historie (!). OvS.
.
: Gåden om Faraos Datters
Søn
- Moses' Identitet og Mysterium Revurderet. - ATTENTATET PÅ MOSES, bind
2
En særlig videnskat og visdomslære fra
Grækenland, Rom og renæssancen udsprang oprindeligt i oldtidens Egypten
- og kendes her også forbundet med den historiske Moses' dramatiske
skæbne og mysterium.
Ove von Spaeth har skrevet et fascinerende og nyorienterende værk om
denne stadig influerende baggrund i nutidens samfund. • Hans
tværvidenskabelige forskning i historie, arkæologi og antropologi går
dybt i egyptisk tradition, religionshistorie, indvielseskult,
stjerneviden, mytologi - og videre i rabbinerskrifterne, bibelstudier og
oldtidsforfatterne. • Hver bog fremdrager unikke indsigter, det ikke
tidligere var muligt at vise.
Bøgerne bestilles lynhurtigt og direkte i
B&M's internetbogsalg - klik
på de individuelle forsider:
(1) De Fortrængte Optegnelser (238 s.) - (2) Gåden om Faraos Datters Søn
(239 s.)
- (3) Den Forsvundne Tronfølger (255 s.) - (4) Den Hemmelige
Religion (368 s.) -
(5) Profeten som Ukendt Geni (272 s.)
Online-salg – både hos:
B&M's butik og internetbogsalg • - og hos Online-lager:
Lemuelbooks