Faktisk blev anvendelsen
af en bestemt besværgelse en uventet start på en udvikling, der i oldtidens
verden skulle blive grundlaget for fremkomsten af den jødiske og senere også den
kristne kultur - vores nuværende vestlige civilisation.
Til enhver lyd hører en
dertil overensstemmende vibration. Det er denne kendsgerning, der ligger til
grund for forståelsen og brugen af kraftord eller mantraer. Et kraftord, et
mantra eller en besværgelse er en bestemt lyd eller lydrække, som et menneske
kan intonere for at kunne fremkalde bestemte virkninger. At lyd har en virkning
er en videnskabelig kendsgerning, for det er almindelig kendt, at en lyd fra et
musikinstrument kan forplante sig til andre genstande - eksempelvis et glas -
som reproducerer svingningerne. Og hvis tonen og vibrationerne stiger til et
niveau, hvor glasset ikke længere formår at svinge med, vil glasset springe. Lyd
har i sandhed en virkning på omgivelserne.
Det er mindre kendt, at
man både kendte og anvendte denne viden i de gamle kulturer. Ikke mindst også -
som vi nu skal se - i forbindelse med Moses.
Det skete for ca. 3.500
år siden. Stedet var Egypten, som dengang blev regeret af den kvindelige farao
Hatshepsut. Og hovedpersonen var den mystiske bygmester og storvesir Senmut,
hvis liv altid har været en gåde for egyptologerne. Senmut gik over i historien
bl.a. på grund af et arkitektonisk mesterstykke - Hatshepsuts gravtempel på
Vestbredden i Theben (Luxor).
Ny og grundig forskning
på området afdækker en helt anden og veldokumenteret virkelighed i datidens
Egypten. Den er foretaget af den danske forsker Ove von Spaeth, som fremlægger
overbevisende konklusioner med solid basis i historiske og astronomiske studier
kombineret med mangeårige intensive undersøgelser inden for arkæologi,
antropologi, oldtidssprog, religionshistorie, egyptisk tradition samt
mysterielæren og mytologien.
Den dramatiske episode,
der ændrede verden, fandt sted da vores hovedperson, den tids største bygmester
og arkitekt (hans baggrund har på det plan været ensbetydende med flere højere
indvielser), overvågede et anlægsarbejde. Pludselig blev han angrebet han af en
egyptisk arbejdsleder, som havde til hensigt at myrde ham, men undslap ved på
stedet at foretage en magisk påkaldelse.
Ifølge de gamle
rabbinerskrifter faldt angriberen død om: "… da lyden af Guds navn nåede hans
ører …" - eller herunder i kraft af "… den måde han udtalte gudsnavnet på …".
For nutidsmennesket lyder det gådefuldt, men et voldsomt antal også netop
egyptiske tekster viser udstrakt brug af magiske formler. Selve det
tilsyneladende dødsfald blev efterfølgende brugt som et påskud til at gennemføre
en snigende revolution, der til sidst sendte denne store personlighed på flugt
ud af Egypten.
Kongebarnsritualet
Men lad os for et øjeblik
forlade denne dramatiske hændelse for at rette blikket mod en anden interessant
begivenhed, som undervejs er nært forbundet med den skæbnesvangre episode ved
anlægsarbejdet. Den handler om et tre måneder gammelt spædbarn i et lille
sivflettet fartøj, der blev sat ud på Nilen og blev samlet op af kongens datter.
Jamen er det ikke beretningen om Moses, vil mange spontant tænke? Jo, det er
historien om Moses … blandt andet. Bibelen i sin nuværende version efterlader
det indtryk, at denne scene er noget helt unikt for Moses.
Men omkring ettusinde år
tidligere hører vi om nøjagtig den samme hændelse. Her hed drengebarnet Sargon
(2300 f.Kr.), og floden var Eufrat. Et lignende arrangement blev kendt fra det
græske "gudebarn" Dionysos … og Attis. Og fra indernes kongesøn Karna, og,
senere igen, fra latinernes Romulus, tyrkernes Tu-Küeh, de engelske kelteres
kong Arthur og skandinavernes kong Skjold. Så mange identiske hændelser kan
umuligt være udtryk for rene tilfældigheder.
Forklaringen er da også
ganske logisk - og ikke noget med forskernes påfund om såkaldte "vandresagn" -
for i de gamle samfund havde mysteriespil eller kultdramaer en uhyre vigtig
funktion, og sandheden er, at hændelsesforløbet var et udbredt kultisk ritual
for udvalgte kongebørn både før og efter Moses. I Egypten var enhver farao et
gudebarn, nemlig gudesønnen Horus der - ifølge den levende myte - fra båden i
sivene på Nilen blev taget op af sin mor, himmeldronningen Isis.
I dette ældgamle
kongebarnsritual indgår derfor et spædbarn sendt af guderne i et lille fartøj på
vandet, og barnet tages op af kongens datter og føres til paladset for senere at
blive konge. Sargons kongebarnsritual er det ældste kendte, og Moses er det
berømteste.
Alt tyder på, at Moses
var hovedpersonen i et sådant kultdrama, hvilket var forbeholdt kongebørn, der
var udset til tronarvinger. De var "udvalgte". Det var desuden en kulturel
praksis hos egypterne, babylonierne, grækerne og romerne, at kongelige brugte
ammer til deres børn - og det indgik som en uadskillelig del af ritualet.
Konklusionen på den nye
forskning er, at Moses ikke var hebræer, men egypter. At han ikke alene var
kongelig, men desuden kronprins. Og at arrangementet med sivbåden var et kendt
kultisk ritual, hvor han blev taget op fra vandet af moderen, dvs. dronningen
eller kronprinsessen, og bragt til kongeboligen.
Og i overensstemmelse med
praksis fik Moses naturligvis også en amme, der var som en mor for ham. Ammens
rolle har skabt myten om Bibelens Jochebed, som fejlagtig blev fremstillet som
Moses' mor. Men hun er hverken hans amme eller hans reservemor. Fejltolkningen
er givetvis opstået, fordi Moses lod sig kalde "søn af Jah-Khebet", hvilket
betyder søn af "himlens gudinde" eller Isis - hvilket i virkeligheden var en af
dronningens titler.
Hvem var Moses?
Sandsynligvis trænger dette spørgsmål sig på lige nu: Hvad er forbindelsen
mellem overfaldet på den grandvoksne kongelige overopsynsmand/arkitekt ved
anlægsarbejdet og kongebarnsritualet for spædbarnet Moses? Hvad har Senmut og
Moses med hinanden at gøre? Først, den egyptiske dronning Hatshepsut havde
åbenbart iscenesat det omtalte kongebarnsritual for sit barn.
Ove von Spaeths ufatteligt systematiske og detaljerede forskning afslører, at
Senmuts og Moses' liv er overraskende identiske. Mængden af sammenfald i
begivenheder er ganske enkelt overvældende.
Indicier i
identitetsspørgsmålet bestyrkes af hans bøgers omfattende samling af konkrete
kildebelagte parallelle facts om Senmuts og Moses' status, embeder og værker.
Potentialet hos den intelligente, kreative, skabende og igangsættende Senmut,
der var tæt forbundet med kongehuset, passer på utroligt mange specifikke
områder præcist til dét, rabbinerskrifter og andre oldtidskilder fortæller om
Moses mangeartede talenter og handlinger, imens han, også ifølge Bibelen, netop
bar titlen "Søn af Faraos Datter".
At se forbindelsen mellem
Senmut og Moses kræver selvfølgelig, at man søger at respektere det
naturvidenskabelige objektivitet-ideal så langt som at se bort fra forudfattede
meninger, og forske med et nyt syn også på de fortrængte kilder. Normalt forskes
der, som om Moses kun kendes i Bibelens udgave. Således i den hidtidige
forskning er stort set alle egyptiske, græske, romerske, indiske og arabiske
overleveringer og de ældste kirkefædres optegnelser holdt borte som forstyrrende
elementer. I denne artikel er det selvsagt ikke muligt at fremlægge den
overvældende mængde af data, der kan dokumentere de nye teorier, men de er
tilgængelige for alle i Ove von Spaeths bogserie.
Fra dateringsproblem til myte
I kølvandet af den nye forskning toner således et helt nyt billede frem:
Dronning Hatshepsut er sandsynligvis mor til kronprinsen Senmut, som er identisk
med Bibelens Moses. Jamen, levede Moses ikke under Ramses II, vil mange sikkert
indvende? Sandheden er, at forskerne har haft store problemer med at fastslå,
hvilket århundrede Moses levede i. Der tales bare ikke højt om det.
Faraonernes rette
datering er et centralt, men også drilagtigt og besværligt område. Intet fast
tidspunkt har hidtil kunnet bevises - og egyptologerne såvel som teologerne er
indbyrdes uenige.
Den udbredte antagelse
af, at Moses levede samtidig med netop Ramses II i 1200-tallet f.Kr., stammer
fra en misforståelse allerede for 150 år siden, da en kendt tysk egyptolog udgav
en tidstavle.
Senere viste det sig, at
egyptologen fra det dengang utilstrækkelige materiale havde fået dateret Ramses
II ca. 300 år for tidligt - dvs. i 1500-tallet f.Kr. Men på det tidspunkt var
idéen om, at Moses levede samtidig med Ramses II blevet vidt udbredt, og siden
er Moses-forskningen gået i gal retning. På baggrund af efterfølgende revideret
viden omdaterede man Ramses II til 1200-tallet, men selv om der ikke var skygge
af bevis for beslutningen, flyttede man automatisk Moses med. Alle citerede
ukritisk denne misforståelse videre, og den blev efterhånden den anerkendte
"sandhed".
Siden har man søgt efter
spor af Moses i det forkerte århundrede, og da dette har været forgæves,
betragter mange forskere nu Moses som "ikke-eksisterende".
Stjernekortets hemmelighed
Astronomisk datering er den mest præcise datering, der kendes. Den lærde og
respekterede rabbiner Isaac Abrabanel har for mere end 500 år siden i sine
hebraiske kommentarværker gengivet en ældgammel oplysning om en sjælden
astronomisk begivenhed. Optegnelser af denne art er ikke usædvanlige, for i
tidligere kulturer var astrologiske og astronomiske fænomener meget
betydningsfulde, og derfor blev de ofte optegnet. I de hebraiske optegnelser er
de grupperede himmellegemers position forud for Moses' fødsel udførligt
gengivet.
Der var tale om en
storkonjunktion, som i dette tilfælde viste sig som en sjælden
planetsammenstilling, og derfor kan fænomenet verificeres videnskabeligt med
stor præcision. Denne himmelbegivenhed kan med sikkerhed beregnes at være sket
ved i nymåne i februar-marts 1537 f.Kr., og ifølge Abrabanel blev Moses født tre
år efter. I den rabbinske tradition kendes den direkte årsangivelse af
fødselstidspunktet for Moses næppe mere, men dog holdes det stadig i hævd, at
selve måneden var den hebræiske månemåned "adar", som netop er februar-marts.
Men Abrabanel er ikke den
eneste kilde til denne datering. Senmut var Egyptens kalendermester, og i sin
grav har han ladet udføre et detaljeret stjernekort, der må betragtes som hans
"dåbsattest-horoskop". For det viser nemlig ikke alene den samme måned, men
selvsamme dag som rabbinerskrifterne angiver som Moses' færd på Nilen - nemlig
den 7. maj i vores nutidige kalender - og selve året falder de omtalte 3 år
efter storkonjunktionen, altså lige så præcist i 1534 f.Kr. Hvilket sammenfald!
Senmuts kunnen på det astronomiske felt var i øvrigt af et sådant format, at
hans udbyggede stjernekortsystem dannede skole i Egypten gennem mere end tusinde
år derefter.
Den skæbnesvangre intrige
Ove von Spaeths systematiske forskning er et overflødighedshorn af spændende
informationer om Senmuts/Moses' liv og gerning fortalt i et levende sprog. Et
forsøg på at gengive det farverige liv, hvor Senmut/Moses "stod i faraolære",
vil være halsløs gerning. Pladsen tillader det ikke. Men det var i sandhed en
periode, hvor præsteskabets magt og indflydelse voksede og udfordrede faraoens
magtposition. Det placerede kronprinsen Senmut/Moses i begivenhedernes centrum.
Præsteskabet havde andre
planer for arvefølgen end dronning Hatshepsut. De planlagde og gennemførte
derfor en uhyre snedig og næsten usynlig undergravning af Senmuts/Moses'
position og magt. Det uhyggelige magtspil kulminerede i et veltilrettelagt
komplot, hvor han gik i præsternes udspekulerede fælde.
Arkitekten, landets
entreprenør, faraos næstkommanderende, Senmut/Moses foretog den føromtalte
inspektion af et anlægsarbejde. Som oplyst i 2. Mosebog "iagttog han hebræernes
byrder", og her blev han oprørt over at se en egypter overfalde en hebræer.
Teksten fortæller, at han slog egypteren ihjel og gemte ham i sandet. I
rabbinerskrifternes mere uforkortede beretning herom hører vi, at egypteren blev
dræbt alene fordi Moses foretog en afværgende bevægelse, men meget taler for, at
det hele var arrangeret til at tage sig ud som drab.
Ved hjælp af egyptiske
tekster sandsynliggør Ove von Spaeth, at det lykkedes Moses "at få magt over"
angriberen ved hjælp af sit scepter eller sin magtstav. Den angribende egypter
faldt derfor på mystisk vis om som død. Dengang ville der normal ikke blive
gjort nogen større affære ud af, at en så højtstående person i selvforsvar kom
for skade at slå en underordnet ihjel. Alligevel blev det grundlaget for et
komplot, der skulle forhindre Senmut/Moses at bestige tronen efter sin mor
dronning Hatshepsut. Hvordan bar præsteskabet sig ad?
Det rituelle brodermord
Ved nogle af de ældste kendte mysteriespil i oldtiden udspilledes et vigtigt
ritual i forbindelse med nytårsfesten eller "fornyelsesfesten". I Egypten hed
dette ritual "Heb-Sed festen" eller "Sed-festen". Under denne festival skulle
faraonen, ledende hoffolk og præsterne klæde sig ud og spille mytologiske
roller.
En særlig udvalgt person
blev udklædt som stedfortrædende farao. Han optrådte og fungerede som rigtig
konge i en periode - ofte tre dage. Ildevarslende astrologiske forudsigelser
eller en reel krisesituation for landet, kunne kræve et kongeoffer, hvor denne
narrekonge dræbes i stedet for kongen, hvorefter den oprindelige konge atter
indtog sin plads på tronen og indledte sit herredømme under nye og bedre
astrologiske omstændigheder.
Bag denne ofringsrite
skimtes myten om gudekongen Osiris, der reelt ritualdræbtes, men derefter opstod
som en ung Horus, "den nye konge", hvilket indebar en genfødelse af kraften. Det
blev almindeligt, at også rituelle kongemord kunne udføres på en stedfortræder -
det stedfortrædende offer. Efterhånden ændredes "drabet" mest til blot en
symbolsk handling.
Kongen kaldtes "den
levende Horus", og i sit 30. år på tronen "døde" han i Sed-ritualet, hvorefter
han som Horus-barnet "genfødtes". Den periode udgør en astronomisk/astrologisk
stor-parallel til en månefases afslutning inden for 30 dage. Men normalt var
situationen ikke så alvorlig, at så vidtgående handlinger som et regulært
kongedrab var nødvendigt, for at kongen kunne "få tilbagegivet sin ungdomsstyrke
og vitalitet".
Ved Hatshepsuts
Sed-festival har præsteskabet formentlig besluttet at sætte kronprins-kandidaten
ud af spillet. Præsterne strategi var at bruge Senmut/Moses direkte i rollen som
stedfortrædende kongeoffer, for ifølge de gamle traditioner var en person nær
kongen bedst egnet som stedfortrædende for en konge. På denne måde kunne et mord
på en tronfølger både camoufleres og "legaliseres". Senmut/Moses havde forinden
sørget for at lade sig udnævne til at være "faraonens talerør", en titel der
beskyttede ham mod henrettelse. Derfor måtte præsterne bruge en dengang ikke
ukendt metode - et "stedfortrædende offer for et stedfortrædende offer".
Dette paralleloffer blev
iklædt kongedragt og i var forvejen ført ind på Sed-pladsen. Han var lydløst til
stede - kneblet og bundet. De gamle rabbinerskrifter angiver, at da Moses blev
ført ind tilsvarende klædt i en kongedragt og med bind for øjnene, skulle
henrettelsen gennemføres, uden at han vidste, at der samtidig befandt sig den
ekstra person ved siden af som stedfortræder. I henrettelsesøjeblikket fik Moses
derfor en psykisk oplevelse af at blive henrettet - at være død. Det er en
illusion, men den opfattes hos offeret i en første fase som en reel tilstand,
selvom det var den anden, der måtte lade livet.
Flugt og forbandelse
Efter "henrettelsen" var Moses fredløs. Processen medførte ikke alene total
degradering, men også bandlysning og forvisning. Den symbolske henrettelse
medførte, at han i omverdenens øjne kunne betragtes som død. Ikke nok med det -
handlingen blev fuldbyrdet med en forbandelse ved at besværge ved blodet fra
parallelofferet. Forbandelsen skulle forhindre, at han nogensinde skulle få
identitet, navn og status tilbage.
Forbandelsen lagde ikke alene et psykisk pres på ham selv, for at han skulle
opgive alle tanker om et comeback. Men samtidig indebar forbandelsen, at den
også ville ramme alle, der forsøgte at hjælpe ham.
Man prøvede herefter
systematisk at fjerne hans navn, billeder og statuer. At udslette et navn i det
gamle Egypten, var et magisk ritual. Det var som at udslette personen selv. Han
måtte hverken være kendt af samtiden eller eftertiden. Det lykkedes ham dog at
flygte og slutte sig til det hebræiske folk, nu kaldet israelitterne, og vi ved
fra deres jødiske efterkommeres historie, at han blev dette folks store
lovgiver. Dertil kommer at hans særlige indsigt i den egyptiske mysterielære gav
ham et dybtgående fundament som senere religionsstifter.
Virker forbandelsen stadig?
På et langt senere tidspunkt udførtes endnu et "attentat" på Moses' identitet
som egyptisk tronarving. Det skete, da en jødisk bibelredaktion allerede i
400-tallet f.Kr. udelukkede flere oplysninger om Moses' virkelige ophav. Det er
næsten som om den magiske forbandelse stadig var aktiv.
Ja, på en måde er den
fortsat virksom i nutiden - skønt den nu er afsløret og derved får iværksat sin
"afvæbning" ifølge de gamle regler. Ove von Spaeths omfattende dokumentation og
grundighed er velfortjent blevet fremhævet af en række af velrenommerede og
fagvidenskabelige forskere i forskellige sammenhænge. Men fra de to akademiske
grupper, som har mest faglig prestige på spil, nemlig egyptologer og præster
(teologer), forsøges ihærdigt at ophæve betydningen af de nye spor, der nu synes
at true med at føre til en endelig opklaring af gåden om Moses.
Ove von Spaeths forskning
udgives som en bogserie fra forlaget C.A. Reitzel: "De Fortrængte Optegnelser",
"Gåden om Faraos Datters Søn" og "Den Forsvundne Tronarving", som alle er
udkommet.
Men yderligere to er på
vej: "Den Hemmelige Religion" og "Profeten som Ukendt Geni".
Bøgerne, hvad enten én alene eller flere, kan læses uafhængigt af hinanden - og
et væld af oplysninger kan hentes på denne bogseries egen hjemmeside, hvor
bøgerne tilmed kan bestilles direkte: www.moses-egypt.net
Værkets omfattende
kildehenvisninger vidner om overordentlige grundige baggrundsstudier. Afvisning
af Ove von Spaeths forskning og veldokumenterede konklusioner vil ikke alene
være uvidenskabeligt, men direkte useriøst.
Spørgsmålet er, hvordan
man ophæver den forbandelse, der blev manifesteret for næsten 3.500 år siden?
Kunne det - som allerede antydet - ikke netop tænkes ud fra den gamle videns
egne betingelser, at en udbredelse af Moses rette identitet, navn og status er
den rette magiske modgift?
E.A.
(Erik Ansvang, der er forfatter, foredragsholder, arrangør og rejseleder,
- arrangerer kulturrejser til Egypten ( www.aton-rejser.dk )
Henv.: Nordre Fasan-vej 34, 3. tv., 2000 Frederiksberg.
e-mail: ansvang@newmail.dk - tlf. 33 23 32 12)
(Erik Ansvangs tilladelse, forud for publicering, - pr. 8.mar.2002 til fri
brug for OvS)