Politiken, den 27. juli 2001 (Kulturtillæg,
s.8) - boganmeldelse
Den eventyrlige
Moses
Den dristige historiker Ove von Spaeth fortæller
spændende om Moses liv - hvis altså det ER Moses, han er på sporet af.
I
modsætning til andre historikere hylder han det princip, at beretninger må
holdes for sande, så længe de ikke er modbeviste eller urimelige.
Af F.J. BILLESKOV JANSEN, professor, dr.phil.
Den danske forfatter Ove von Spaeth ser ud til at blive en af vore dristigste
videnskabsmænd. Dybt fortrolig med hebraisk og oldægyptisk besætter han sine
læseres fantasi med sine opdagelser omkring den navnkundige Moses' liv. Selv
foretrækker han et liv i det skjulte. Von Spaeth vil ikke interviewes, og han
unddrager sig pressens fotografer. Som historiker har han sit erklærede særpræg.
De fleste i faget holder på, at en kilde først kan benyttes, når den er fuldt
bevist. Moses' historiker hylder det princip, at foreliggende beretninger må
holdes for sande, så længe de ikke er modbeviste eller urimelige.
Hvad lærte man om Moses?
I 'Den store danske Encyklopædi's 13. bind, 1999, stod blot et sammendrag af
Anden Mosebogs fortælling om den spæde israelit, som blev taget op af sin kurv
på Nilen, opdraget hos Faraos datter og senere på Guds befaling førte
israelitterne ud af Ægypten frem til Kanaens grænse, hvor han døde.
I sit første bind, 'De
fortrængte optegnelser, Attentatet på Moses', 1999, øser von Spaeth af oversete
historiske kilder. Igennem århundreder har jødiske rabbinere optegnet minder,
der i Ægypten er dukket op omkring Moses.
Fra Rabbi Abrabanels
oplysninger véd vi, at Moses fødtes tre år efter den store konjunktion i Fiskens
stjernebillede, som forekommer i februar-marts 1537 f.Kr.
Moses er altså født 1534
f.Kr. Den Faraodatter, som tog ham til sig, var kronprinsesse Hatshepsut, kronet
som sin faders medregent. Moses er altså ægyptisk prins og tronarving.
Men dramatiske begivenheder opstår, en rival får Moses forjaget og søger med
alle midler at udslette minder om den fredløse, som søger udenlands, kommer
tilbage og bliver hebræernes udfrier.
Med anden del, 'Gåden om
Faraos datters søn', 2000, er vi tilbage ved Hatshepsuts hof. Før sin pludselige
forsvinden havde Moses ifølge rabbinerne opnået høje poster, tilegnet sig al
Ægyptens visdom.
Vi erfarer nu, af
ægyptisk historie, at den mægtige Hatshepsut efter sin faders, Tuthmosis I's,
død styrede Ægypten, og at hun havde en gemal af ringere kongelig byrd,
Tuthmosis II. Samt en ung, højt rangeret minister, Senmut, indviet i alle
styrets hemmeligheder.
Senmuts ambitioner var
uden grænser. Som ivrig bygmester lod han opføre templer og gravmæler for
dronningen og for sig selv, ligeledes i kongeligt udstyr.
Da de politiske forhold
kom under forandring, skabte han et nyt hemmeligt gravkammer for sig selv,
aldrig fuldført, da en revolution er indtrådt; han forsvandt, og gravmælet først
fundet i 1925.
I dette mausoleum lod
Senmut anbringe et stjernekort, på hvilket planeternes positioner danner en så
sjælden konjunktion, at den kun har fundet sted fire gange fra år 2200 f.Kr. til
200 e.Kr., heriblandt maj 1534 f.Kr. Så at sige det moment, da den lille Moses
blev taget op af Nilen og bragt til sin kongelige plejemoder.
Vi ved ikke, hvad Moses
hed hos dronningen. Navnet er jo ægyptisk. Nu er det muligt, at Senmut ved
ordspil kan lade forstå, at han var søn af den regerende dronning, som fremmede
hans kongelignende situation på alle måder. Hun omkom ved giftmord seks år efter
Senmuts forsvinden. Nogen grav kendes ikke.
Von Spaeth har længe
forberedt en genial logisk slutning eller en sand genistreg: Senmut er Moses.
Det forklarer, at to kongsemner forsvinder. En rival bliver ved dronningens død
farao, Tuthmosis III.
Vor dristige forfatter
gentager, varierer og øger sine beviser for, at Senmut er Moses. Dermed stiller
han læseren over for et valg: tro eller tvivl.
I den turbulente årrække,
hvor Senmut forsvinder, til dronningen forgiftes og liget bliver borte, kan
alting ske. Læseren må over for bevisførelsen skelne mellem Senmuts og Moses'
skæbne.
Den astronomiske
tidsbestemmelse af Senmuts stjernekort er utvivlsom, men at tidsangivelsen
falder sammen med Moses' vanddåb kan være et tilfælde. Vore oplysninger om
Moses' ægyptiske data er afhængige af adspredte rabbineres nedskrifter igennem
århundreder, og her bliver det, selv med von Spaeths tolerante kriterium:
Vidnesbyrd er sande, indtil det modsatte er bevist, ikke let at overvinde en
uvilkårlig tvivl. Dog, lad mig som Holberg suspendere mit judicium og afvente de
afsluttende bind.
F.J.B.J.
Ove von Spaeth: Gåden om Faraos datters søn. Attentatet på Moses, 2.
Moses' identitet og mysterium
(Med F.J. Billeskov Jansens skriftlige tilladelsepr. 4/10-2001 til fri brug
for OvS.)
A.M.H. Magasin, den 21.marts 2001 (5.årg.,
nr.2, s.42) - boganmeldelse:
Gåden om Faraos
Datters Søn
Ove von Spaeths monumentale værk udmærker sig ved
at være af interesse for en bred læserskare, lige fra almindeligt
interesserede til folk med en videnskabelig baggrund inden for emnet.
Nu foreligger andet bind i hans serie 'Attentatet på Moses'. Bindene kan i
øvrigt læses separat.
Af KARINE SMIDTH, journalist og forfatter
I sin tværvidenskabelige serie "Attentatet på Moses" er Ove von Spaeth nu
udkommet med andet bind, som hedder "Gåden om Faraos Datters Søn". Vi bliver i
denne grandiose afhandling taget med gennem Moses' dramatiske liv, som Ove von
Spaeth kyndigt og med pietet har beskrevet på grundlag af sin forskning i de
ældre skrifter.
Lad mig sige det med det
samme: "Gåden om Faraos Datters Søn" er både bevægende, fascinerende og
veldokumenteret. Medrivende og inspirerende skrevet i Ove von Spaeths engagerede
og analytiske tone. Hver linie er en gave. Vi hører om mysteriespil,
ypperstepræster, hemmelige grave, brodermord og identitetstyveri, og vi sluger
bogen som den bedste kriminalroman.
Men dette storværk er
mere end det. Vi er vidner til en ægte forskersjæls ildhu og gennemgribende
kulegravning dybt ned i de allerældst skrevne kilder. Vi følger Ove von Spaeths
afdækning af historiske data samt nysyn på disse. Ikke nok med det: von Spaeth
entrerer med overraskende og skelsættende svar på nogle af oldtidens vigtige
begivenheder.
Ove von Spaeth går
grundigt til værks, når han afdækker Moses' liv: Hvem var Moses? Har han
overhovedet levet? Og i bekræftende fald hvornår? Disse og andre spørgsmål
bliver i storværket "Attentatet på Moses" endevendt systematisk og
samvittighedsfuldt. Og besvaret. I åndeløs spænding følger vi Moses' stormfulde
liv som egyptisk faraoprins, uddannelsen til arkitekt og herold, og senere
kuppet med skinhenrettelsen forud for flugten fra Egypten. Alt udførligt
dokumenteret og spækket med konkrete og verificerbare data. Kildeangivelserne
fylder da også et særligt appendiks på 40 sider.
Ove von Spaeth påviser,
at Moses er født på et helt andet og langt tidligere tidspunkt end hidtil
antaget. Det passer ikke forskerne på det videnskabelige parnas: de burde nu
skrive historiebøgerne om; men se om det sker!
Parallelt med Moses'
handlingsmættede livsforløb bliver vi indviet i verdens ældste stjernekort.
Dette astronomiske kort er lavet af Senmut og viser bl.a. en storkunjunktion
mellem datidens kendte planeter i 1534 f.Kr. Her står vi muligvis over for
verdens ældste horoskop. (Tidligste fund af brudstykker af stjernebilleder
daterer sig til 2300 f.Kr.). Men hvem var denne Senmut, der levede samtidig med
Moses? Læs de overraskende afsløringer. Senmuts stjernekort fortjener en
afhandling i sig selv, og er da også detaljeret beskrevet og analyseret på 12
sider i bogens appendiks 2.
En litterær oplevelse, en
eventyrlig fortælling, og en forskningsmæssig bedrift!
K.S.
Ove von Spaeth: "Gåden om Faraos Datters Søn" - Attentatet på Moses (2),
C.A. Reitzels Forlag, 239 sider, illustr., 248 kr.
(Opdateret af Karine Smidth, med skriftlig tilladelse pr. 22/5-2001 til fri
brug for OvS.)
Jyllands-Posten, den 21. september 2001
(Kultursektion, s.7) - boganmeldelse:
Gåder i skyggen af pyramiderne
Egensindige teorier om Moses som i virkeligheden
ægyptisk prins. Ikke udpræget velunderbygget.
Af JESPER HØGENHAVEN, dr.theol.
Ove von Spaeths bog er et forsøg på at vise, hvordan Bibelens Moses i
virkeligheden var ægyptisk prins og en af det ægyptiske riges mægtigste mand,
indtil han blev væltet ved et kup. Herefter bestræbte man - dvs. de nye
ægyptiske magthavere - sig på at fjerne alle spor af ham. Bogen indgår som
nummer to i en planlagt serie på i alt fem bind.
Bogen er velskrevet og
letlæst - og ind imellem spændende som en kriminalroman. Dens historiske
påstande skal dog ikke uden videre tages for gode varer. Ove von Spaeth
demonstrerer et omfattende kendskab til det gamle Ægyptens arkæologi og
historie.
Imidlertid læses de mange
kilder også på samme måde som en kriminalroman: det forudsættes, at der et sted
i materialet gemmer sig en løsning, der får tingene til at gå op. Men hvor
kriminalroman eller kryds-og-tværs er konstrueret med en løsning, er der ingen
garanti for, at en tilsvarende løsning faktisk kan findes, når det gælder et
spredt udsnit af oldtidskilder.
Nyere bibelforskning har
generelt været meget tilbageholdende med at udlede historiske informationer af
de gammeltestamentlige beretninger om Moses. Man har ment, at her først og
fremmest var tale om legender - om Moses, der som spæd bliver sat ud i sivbåden
og reddes af faraos datter for senere at føre de trælbundne israelitter ud af
Ægypten og gennem ørkenen til det forjættede land.
Ove von Spaeth slutter
sig dog til den række af forskere, der ikke kan eller vil opgive den tanke, at
der bag Moses' ''ægyptiske forbindelse'' må gemme sig noget historisk. Han
placerer Moses i det 18. dynastis tid, en periode, hvor kilderne synes at lade
os komme ganske tæt på personer og begivenheder.
Andre har tidligere
forbundet Moses med faraoner fra det 18. dynasti, ikke mindst den navnkundige
Amenhotep IV eller Aknaton (14.årh. f.Kr.), hvis kampagne for solguden Aton er
blevet tolket som et tidligt forsøg på at indføre en form for monoteisme. Her
fandt bl.a. Freud baggrunden for Moses' person og virke.
Von Spaeth går dog
længere tilbage i kongerækken til den fascinerende dronningeskikkelse Hatshepsut
(16.-15. årh f.Kr.), der - skønt kvinde - regerede som guddommelig farao. Det er
dronning Hatshepsuts yndling og bygmester Senmut - en figur, der i forskningen
bl.a. er blevet opfattet som dronningens elsker - som von Spaeth mener er
identisk med dronningens søn, den bibelske Moses. Ved et nøje tilrettelagt kup
blev han, der af sin mor var udset til tronfølger, styrtet af en anden prins,
dronningens nevø.
Spændende vinkler
Ove von Spaeths læsninger af det ægyptiske materiale er i enhver forstand
selvstændige og ind imellem egensindige; men det sker også, at spændende vinkler
afsløres som f.eks. i tydningen af ''stjernekortet'' i Senmuts gravanlæg. Ved
astronomiens hjælp kan von Spaeth nå frem til Senmuts/Moses' nøjagtige
fødselsår!
Det på en gang
skarpsindige og fantasifulde forsøg på at give den bibelske Moses en historisk
identitet strander dog på de bibelske Moses-traditioners legendariske karakter.
Von Spaeth praktiserer her en selektiv brug af elementer i bibelteksterne, som
tilskrives ''historisk'' troværdighed, når de passer ind i mønsteret, og på
andre punkter afskrives som unøjagtige. Det sker f.eks., når beretningen om,
hvordan israelitterne tilvirker pagtens ark og tabernaklet efter Moses'
anvisninger, skal bruges til at vise, at (den historiske) Moses var en erfaren
arkitekt. Pointen i den bibelske beretning er netop, at de anvisninger,
israelitterne følger, ikke er Moses' egne, men stammer direkte fra en
guddommelig åbenbaring. Om Moses' eventuelle evner som arkitekt siger de intet.
Den kritiske
bibelforskning har von Spaeth ikke så meget til overs for; hvad der siges om
den, er i flere tilfælde ren karikatur; og selvfølgelig burde forfatteren hos
den stribe af konsulenter, der opregnes i bogens begyndelse - eller bare hos en
af dem - have indhentet oplysning om, at det på dansk ikke hedder
''dokumentarhypotesen'', når Mosebøgerne opdeles i forskellige kilder. I øvrigt
en opfattelse, der længe har været på retur i den gammeltestamentlige forskning.
Og kildesondringen er på ingen måde grundlaget for en del forskeres skepsis i
forhold til Moses som historisk person.
Forbeholdene forhindrer
dog ikke, at ''Gåden om Faraos datters søn'' kan læses med udbytte, først og
fremmest for de litterære kvaliteters skyld. Den har evnen til at fængsle - og
af og til også forurolige!
J.H.
Ove von Spaeth: GÅDEN OM FARAOS DATTERS SØN
Attentatet på Moses, 2: Moses´ Identitet og Mysterium Revurderet
239 sider, 248 kr,, C.A. Reitzels Forlag
(Gengives med Jesper Høgenhavens skriftlige tilladelse pr. 9/10-2001 til
OvS.)
.
: Gåden om Faraos Datters
Søn
- Moses' Identitet og Mysterium Revurderet. - ATTENTATET PÅ MOSES, bind
2
En særlig videnskat og visdomslære fra
Grækenland, Rom og renæssancen udsprang oprindeligt i oldtidens Egypten
- og kendes her også forbundet med den historiske Moses' dramatiske
skæbne og mysterium.
Ove von Spaeth har skrevet et fascinerende og nyorienterende værk om
denne stadig influerende baggrund i nutidens samfund. • Hans
tværvidenskabelige forskning i historie, arkæologi og antropologi går
dybt i egyptisk tradition, religionshistorie, indvielseskult,
stjerneviden, mytologi - og videre i rabbinerskrifterne, bibelstudier og
oldtidsforfatterne. • Hver bog fremdrager unikke indsigter, det ikke
tidligere var muligt at vise.
Bøgerne bestilles lynhurtigt og direkte i
B&M's internetbogsalg - klik
på de individuelle forsider:
(1) De Fortrængte Optegnelser (238 s.) - (2) Gåden om Faraos Datters Søn
(239 s.)
- (3) Den Forsvundne Tronfølger (255 s.) - (4) Den Hemmelige
Religion (368 s.) -
(5) Profeten som Ukendt Geni (272 s.)
Online-salg – både hos:
B&M's butik og internetbogsalg • - og hos Online-lager:
Lemuelbooks