1 |
LITTERATURKRONIK, NOVEMBER 2004 |
|
|
|
¤ |
Frimurer Meddelelser, (54.årg., nr.8,
s.20-23) november 2004 - & - på opr. opfordring tilsendt
Præsteforeningens Blad, juli 2004 - litteraturkronik: |
|
|
Om Moses og hans
samtid |
|
Af NIELS AARUP, cand.theol., pastor
Moses er en nøgleperson i den israelitiske religions historie. Hans ægyptiske
baggrund er "the missing link" mellem israelitisk og ægyptisk religion. Det er
velkendt, at der er store overensstemmelser mellem f.eks. salme 102 og Atons
solhymne; men forbavsende få gammeltestamentlige forskere ulejliger sig med at
efterspore de historiske fakta, der kan forklare denne overensstemmelse. "På
bjerget" (det teologiske - og vel især den såkaldte "Københavnerskole") synes
Moses som idé at have større vægt end Moses som historisk person.
For den, der vil ulejlige
sig med at efterspore arkæologiske og historiske kilder, er der imidlertid
overraskende righoldigt stof til rådighed. I de senere år er der vokset en
underskov frem af litteratur om disse emner, - både i den engelsktalende verden
og herhjemme. Det ville i høj grad være ønskeligt, om seriøse teologiske
forskere kunne formås til at bevæge sig lidt ned ad bjerget.
De ville da erfare,
at Moses er andet og mere end en myte, skabt til at give jødiske traditioner en
pseudohistorisk autoritet. Det ville være velgørende, om noget af det materiale,
der i nyere tid er fremlagt af flittige amatørforskere, med tiden kunne indgå i
de fremstillinger af Israels religion, der doceres i det teologiske studium.
Den absolutte monoteisme,
der kortvarigt blev indført i Ægypten ved Akhenaton's (Amenhotep IV)'s
mislykkede reformation udviser så mange ligheder med den tidlige israelitiske
monoteisme, at der må være tale om en påvirkning den ene eller den anden vej.
Spørgsmålet er så, om Moses er blevet inspireret af Ægypten, eller om Ægypten er
blevet inspireret af Moses.
Den sidstnævnte
teori forudsætter, at Moses eksisterede som en betydningsfuld historisk person i
en helt bestemt periode af den ægyptiske historie; men historiske vidnesbyrd
herom er så sparsomme, at kun få forskere tilægger dem blivende værdi.
Der er udkommet et fjerde
bind af Ove von Spaeth's store værk om Moses og hans tid. I de foregående bind
er der fremlagt veldokumenterede fakta om et hændelsesforløb, der i Bibelen kun
refereres i brudstykker, nemlig Moses' vej fra fødsel af hebraiske forældre,
gennem opvækst ved Faraos hof, hvor han blev "oplært i al Ægyptens visdom" og
oplevede både storhed og fald, - og videre til hans mission som både
religionsstifter og anfører for en befolkningsgruppe på flugt.
Det nu foreliggende
bind 4 beskæftiger sig med den religion, der blev resulatet af Moses'
nytænkning. Der trækkes spændende linjer mellem delvis glemte overleveringer om
mysteriekultens rolle i oldægyptisk religion og senere - ellers vanskeligt
forståelige - levn i både jødedom og kristendom.
Velkendt er beretningen
om, at Moses under sit eksil i Sinaj var hyrde hos sin senere svigerfader,
præsten Jetro. Det har hidtil været upåagtet, at begrebet "hyrde" i denne
forbindelse kunne indebære andet og mere end end at vogte geder. Var "hyrde" en
religiøs titel, - til vore dage bevaret i præstetitulaturen pastor (=
hyrde) og i bispestaven, der oprindeligt var en hyrdestav?
Mindre kendt er
også den sandsynlige forklaring på, at Moses valgte netop Jetros helligdom som
tilflugtssted. Jetro menes at have været særdeles velbevandret i ægyptiske
religiøse traditioner, og der kan være en sammenhæng mellem netop hans helligdom
og fundet af verdens ældste alfabetskrift på væggene i nærvedliggende minegange.
Indskrifterne er gådefulde; men de menes bl.a. at omtale både "opsynsmanden for
tempelskatten" og "Hatshepsut's Moses".
Kunne det være Moses, der
på grundlag af ægyptisk hieroglyfskrift blev bogstavalfabetets "opfinder"? Nær
Jetros tempel havde Moses sin åbenbaring ved den brændende tornebusk, og den
senere åbenbaring under ørkenvandringen er også sket på Sinaj-halvøen. (Det er
dog vist aldrig blevet dokumenteret, at det skulle have været på den lokalitet,
der nu om dage udpeges som Sinaj-bjerget).
Det gådefulde gudsnavn
med de fire hemmelighedsfulde bogstaver JHVH (= JAHVEH) har fået et helt
kapitel i bogen. Her trækkes der spændende linjer til andre mellemøstlige
religioner, og der henvises til de ganske få kilder fra oldtiden, der antyder,
hvorledes navnet har været udtalt. Som bekendt måtte almindelige mennesker slet
ikke udtale Guds navn. Ikke desto mindre antydes det, at rudimenter af navnet
kan findes overleveret den dag i dag i de mest overraskende sammenhænge, f.eks.
i den almindelige græske daglighilsen, der kan gengives ved JA-SU (= hej
du).
Det var også ifølge
Moseloven forbudt at fremstille billeder af Gud. Dette forbud har muligvis dybe
rødder i andre religioner, hvorfra man kendte risikoen ved overhovedet at have
gudebilleder. Guden boede i billedet. Billedet VAR guden. Og ville man afskaffe
en gud, kunne det gøres ved at tilintetgøre dens billede. Ægyptisk religion
fremviser talløse eksempler på dette, - jfr. også vor hjemlige beretning om
Svantevit. Men en gud, der ikke afbildes, er evig. Den evige Gud hverken kan
eller må afbildes, hvorved det også undgås, at mennesker ærer billedet i stedet
for det, som billedet skal forestille.
Spændende er også et
kapitel om Jobs Bog, hvor Satan (som et af de få steder i Bibelen) spiller en
betydende rolle som Guds modstander. Fra dette vanskelige skrift trækkes der
paralleller til andre samtidige religioner, og der antydes en forklaring på
dette skrifts mange hentydninger til stjerner og stjernebilleder.
Overalt i von Spaeth's
bøger er der fyldige henvisninger til astronomiske forhold. Dette er på én gang
en styrke og en svaghed, fordi grænsen mellem astronomi og astrologi var mere
flydende i oldtiden end nu om dage. Mange gåder i Bibelen og andre
oldtidstekster er det imidlertid først muligt at afdække, hvis man sætter sig ud
over vor tids skarpe skelnen. Undertiden synes astrologien dog at tage magten
over de saglige overvejelser. Men tag dette som et spændende krydderi. Bogen ER
spændende, og den giver så mange nye indfaldsvinkler til den bibelske
tidshistorie, at den vil være et udmærket supplement til traditionel forskning i
disse emner.
Kildematerialet er
fyldigt. Især vil det bemækes, at der er benyttet ældgamle jødiske optegnelser,
f.eks. fra MIDRASH og TALMUD m.m. - under ét kaldet "Rabbinerskrifterne" - samt
fra oldtidens historieskrivere, hvilke to kildegrupper ofte giver et
fortræffeligt supplement til bibelsk tidshistorie.
De tidligere bind er
blevet anmeldt af fagteologer, der tilsyneladende har været fornærmede over, at
en ikke-teolog har vovet sig ind på deres gebet. De har så benyttet den
velkendte afværgemanøvre: at slå ned på enkeltpunkter, hvor de ikke kunne følge
med, - for så at nedgøre hele bogen med kikkerten for det blinde øje, hvor
kvaliteterne var oplagte. Skulle der være ufordøjelige passager hist og her, vil
det dog immer væk være uklædeligt at benytte en anmeldelse som vomitiv.
Både denne bog og de
tidligere bind er fantastisk inspirerende, fordi de går ad andre veje end den
traditionelle forskning. Irriterende for pasgængere ad trampede stier, men
spændende for enhver, der kan få lyst til at møde de bibelske personer som
mennesker af kød og blod.
Sproget er lidt tungt, og
forfatteren er tilbøjelig til lidt for ofte at sprede udviklede tankerækker over
flere ikke-sammenhængende afsnit. Dette kan gøre overblikket unødigt besværligt.
Bogen slutter med to afsnit, der begge (lidt forvirrende) kaldes "Appendiks". De
burde vel have heddet Appendiks 1 og 2. Appendiks 2 (side 341) er en imponerende
samling litteraturhenvisninger, hvor man vil kunne finde oplysninger om de
kilder, som selve bogen ind imellem kun nævner i forbifarten. Appendiks 1 (side
309) er spændende læsning og vil faktisk kunne bruges som appetitvækker til alt
det foregående.
Fantasi eller
virkelighed? Det betyder mindre, om man kan følge forfatteren i alle hans
konklusioner. Hovedsagen er, at værket peger på hidtil upåagtede sammenhænge og
gør det meget spændende at beskæftige sig historisk med Moses og hans tid.
På hjemmesiden:
http://www.moses-egypt.net kan der læses mere om værket. Femte og sidste bind
er under udarbejdelse.
N.Aa.
Ove von Spaeth: Den Hemmelige Religion. Attentatet på Moses, bd. 4. C.A.
Reitzel 2004, 368 sider, 298 kr.
(Ifølge Niels Aarup, gengives sammen med hans tilladelse:
Ovenstående anmeldelse blev oprindeligt fremstillet og
sendt, juli 2004, til Præsteforeningens Blad endda på skriftlig opfordring
fra
redaktøren, cand.theol. Jakob Brønnum, som også tilbød at fremsende bogen
til anmelderen Niels Aarup. -
Men
efter Jakob Brønnum modtog den bestilte anmeldelse, tilbageholdt han den fra
nogensinde at blive publiceret i Præsteforeningens Blad og ignorerede flere
forespørgsler fra anmelderen der efter et år gav op. Hvad er redaktørens
motiv?
Se også Niels Aarups site
http://home19.inet.tele.dk/utterslev/sider/moses.htm)
(Anmeldelsen gengives med skriftlig tilladelse pr. 2.sep.2004 fra Niels
Aarup til fri brug for OvS.)
|
|
|
|
|
2 |
LEKTØRANMELDELSE, 6/4 2004 |
|
|
|
¤ |
Bogmarkedet, Dansk Bogfortegnelse, nr.15
(publ. uge 17, bilag-nr.41200) (2 512 234 8*), den 7. april 2004 -
Bibliotekernes lektørudtalelser: |
|
|
Drevet af en analytisk nysgerrighed |
|
Af HANS MICHELSEN, lektør
Moses havde fra sit ophold i Egypten (o. 1500 f.Kr.) kendskab til egyptiske
mysteriereligioner, ligesom ideen om én Gud var velkendt for ham. Denne viden
inkorporerer han i den nye religion, som han videregiver til israelitterne inden
udvandringen fra Egypten. Hans lære har inspireret flere verdensreligioner, så
der den dag i dag er spor at finde fra Moses' indflydelse.
Moses er den første
(kendte) grundlægger af en religion og forfatteren påviser gennem sine grundige
og omfattende undersøgelser, at Moses har medtaget meget af mysterieguldet fra
Egypten. Den nye religion er ligeledes den første skriftreligion, idet
Mosebøgerne lige fra starten har været skrevet med alfabetet, som er hentet på
Sinai.
Ifølge forfatteren ligger
Moses' skrifter til grund for Bibelen (GT) og er stadig - selvom præsten Ezra
lavede nogle markante rettelser i den - det trosmæssige grundlag for millioner
verden over.
Forfatteren er drevet af
en analytisk nysgerrighed, og bogen viser hvilket stort og grundigt arbejde, han
lægger for dagen, når han finder spor i alverdens skrifter samt sammenstiller
oplysninger, der ikke før har været kombineret.
Dette er fjerde bind af
historien om Moses, men selvom bindene supplerer hinanden, kan de læses
uafhængigt af hinanden.
H.M. ( www.dbc.dk/DBugefortegnelse/DBFU200415.pdf )
Spaeth, Ove von: "Den Hemmelige Religion : Moses' arv fra Egypten i
fortid og nutid. - C.A. Reitzel. - 367 sider. - (Attentatet på Moses ; 4).
91.21.
(Anmel. er desuden tilgængelig på www.dbc.dk/DBugefortegnelse/DBFU200415.pdf )
|
|
. |
|
|