5 |
LITTERATURKRONIK, DECEMBER 2004 |
|
|
|
¤ |
Nye Bøger, Stjernerne (49.årg., s.26-27),
december 2004 - litteraturkronik: |
|
|
Et Mesterværk |
|
Af CATHRINE OPPENHEIM, red.
Med en enorm susen føres vi tilbage i tiden - ikke i en tidsmaskine - men på
historiens vinger - helt tilbage til før Moses tid. At dykke ned i forskellige
tidsaldre, som f.eks. den hellenistiske periode - ca. 600-300 f.Kr. fødsel - i
et på det tidspunkt sammensurium af åndelig nyorientering og religiøse universer
- kræver sin mand. Dét er forfatteren og alkymisten Ove von Spaeth (OvS).
Han er guide på denne
vidunderlige rejse til religionsmysteriernes mekkaer og til vores
kulturelle-religiøse vugge. At sammenfatte så mange religionshistoriske- og
arkæologiske tråde er noget af en bedrift; at formidle dem videre - en endnu
større bedrift! Bogen kalder på mystikeren, religionssociologen, arkæologen,
filologen og historikeren. For at forstå og få noget ud af bogen anbefales en
historisk-arkæologisk-teologisk og filologisk tilgang, indsigt og viden. Er man
åben overfor årsagsammenhænge og er man nysgerrig efter at vide noget om
baggrunden for de spirituelle og åndelige videnskabers opståen, så er der
VIRKELIG noget at hente.
Skjulte budskaber
Vil man f.eks. vide noget om bibelforskning og eksegese, rabbinerskrifterne -
Talmud, Midrash, Aggada, samaritanerskrifterne, kongemytologi, religion og
antropologi, Sinai-indskrifterne, oldtidsastronomi og stjernemytologi - så er
der i bogen skrevet og spundet, så det er en lyst.
Baggrundstæppet er Moses
og hans evt. egyptiske opvækst og viden - alt det, som Moses videregav til
israelitterne og deres efterkommere - med de ægyptiske tråde bagud, samt
ægyptisk mystik, magi og trolddom. For den filologikyndige, er der masser af
godbidder - for det er det semitiske sprog, ordenes rødder og deres mulige
skjulte budskaber, der i den grad holder OvS på sporet. De semitiske sprog -
heriblandt også arabisk, koptisk, aramæisk etc., er spundet rundt om denne bogs
essens, så selv guderne må fryde sig.
I 6. kapitel, i afsnittet
"Moses som mystiker", skal man være bidt af en semitisk filolog, for at holde
rede på og fastholde de mange varianter af den jødiske guds Jahwe's stave- og
forståelsesmåder, hvilket kan få mig til at koge over af begejstring; især fordi
jeg aldrig før har mødt nogen, der interesserede sig for den bibelske filologi
på den måde - før nu!
Hvor frækt - hvor vildt - hvor fedt!!
Der skrives og konkluderes så det er en fryd, f.eks. om Ahron- og
Mosesmysterierne, om Logos-erkendelserne, skriften på himlen, de 10 sefirot -
(guds emanationer), dyrekredsen: den 8. himmels sfære, Biblens skjulte
læsemåder, Kabbala: den bibelmystiske videnskab, baggrunden for numerologiens
opståen og brug - hvor OvS piller det fra hinanden, så den rå essens står
tilbage, klar og tydelig.
Der skrives om det
hebraiske bogstav "Alef" (en soph), som enhver mystiker kender til og er
fascineret af - som glider ubesværet ned, når OvS forklarer og fabulerer om
baggrunden og sammenhængen og paralleliteten. Der er uendelig mange kapitler
hvori OvS forklarer, påstår og underbygger med egne teorier, at der er én, og
kun én, der har skrevet Mosesteksterne.
Der er oplysninger om
f.eks. Sirius-cyklen (hvert 1460'sinds tyvende år) og om den himmelske
kosmologi, om vildsvinet (Karlsvognen/Storebjørn) og derimellem fører OvS, på
smukkeste vis, Moses og Jesus sammen som ophøjede vejledere indenfor "den store
lære" (- og den skjulte). OvS trækker en tråd gennem århundreders spørgsmål og
tanker - f.eks. om treenigheden i afsnittet om himmelgeometriske mysterier. Godt
tænkt! Hvert kapitel er et oplæg til et livslangt studie. Et afsnit i bogens
mange kapitler hedder: "Nyplatonisk og hermetisk astrofilosofi" - hvor frækt -
hvor vildt - hvor fedt!!!
En entusiasme der rykker
Så vidt jeg ved, er der ikke tidligere på dansk udgivet noget tilsvarende. Flere
udenlandske forfattere har i årevis udgivet populær faglitteratur, hvor OvS's
bog er langt mere fattelig. OvS skriver i et let sprog, uden alt for lange
teoretiske sammenkoblinger - indenfor det religionshistoriske materiale. Det er
en viden, som desværre i visse kredse bliver mødt med knugende tavshed - måske
pga. deres manglende dokumentation sine steder.
OvS's viden er
sammenfattet og nærværende. OvS er så besat af Mosesmysterierne, at det i sig
selv er en oplevelse at mærke forfatterens glød for emnet hele vejen igennem
bogen - der er ikke afmatning at spore nogetsteds. OvS er en historiker, der tør
bruge de astronomiske, astrologiske og mytologiske begreber og følge dem til
dørs ud fra egne teorier. OvS er en modig mand, hvis ord for evigt er befæstet i
denne 5-akter om "Attentatet på Moses". Ordene er mejslet ind - ikke med
flammeskrift, men med en entusiasme der rykker. Bogen henvender sig til de
religionshistoriske besatte og indviede og for dem, som har lyst til at gå ind
ad denne (måneknude) port.
C.O.
Ove von Spaeth: Den Hemmelige Religion, Attentatet på Moses, del 4
C.A. Reitzels forlag, feb. 2004, 367 sider, pris 298 kr.
Hele serien:
DE FORTRÆNGTE OPTEGNELSER - Attentatet på Moses; 1
GÅDEN OM FARAOS DATTERS SØN - Attentatet på Moses; 2
DEN FORSVUNDNE TRONARVING - Attentatet på Moses; 3
DEN HEMMELIGE RELIGION; Attentatet på Moses; 4
PROFETEN SOM UKENDT GENI - Attentatet på Moses; 5
(Med skriftlig tilladelse pr. 19.nov.2004 fra Cathrine Oppenheim til brug
for OvS.)
|
|
|
|
|
6 |
LITTERATURKRONIK, NOVEMBER 2004 |
|
|
|
¤ |
Indsendt til Dagbladet Information, 16.maj.2005 - & -
som permanent tekst hos Netavisen Flix.dk, pr. 3.jan.2006 - litteraturkronik: |
|
|
Nyt liv og mening i religionshistorien |
|
Kan vi komme nærmere
på at forstå historien indefra? Jurij Moskvitin har set på spørgsmålet ved
sin læsning af en ny og kontroversiel bog med sporing af vores nutids
grundlag i det historiske Egyptens præg på Moses' religion.
Bogen benytter sociologen
og antropologen Max Webers princip, kaldet 'Verstehen', - dette at man ikke
kan beskrive en fjern kulturs skikke og ritualer uden at forstå meningen og
selve formålet. |
|
Af JURIJ MOSKVITIN, filosof, matematiker, forfatter
Hvad er sandhed? Nietzsche definerer sandheden som
"det mest selvmodssigelsesfri sæt løgne". Det er naturligvis en skeptisk måde at
definere videnskabelig sandhed på, men sagen er bare den, at vi ikke har bedre
definitioner.
Og om definition af
sandhed handler bl.a. - direkte og indirekte - Ove von Spaeths store værk om
Moses, hvoraf vi af de planlagte fem bind nu er nået frem til fjerde bind, der
har titlen "Den Hemmelige Religion", hvor forfatteren, sammen med læseren,
høster, hvad der blev sået i de foregående lige så interessante bind. For og
imod von Spaeth, men ét kan nemlig ikke nægtes, at det er interessant og givende
læsning forfatteren byder os.
Hvilke sandheder kan vi
fremdrage af tekster, der rækker tilbage til begivenheder, der har fundet sted
for 3500 år siden? I tilfældet Moses - den centrale figur fra Det Gamle
Testamente - har vi et virvar af meddelelser af forskellig lødighed og
troværdighed, ofte endda selvmodsigende. Hvordan her foretage valg og fravalg,
så det sæt mindst selvmodsigende løgne, vi når frem til, ikke blot kan
karakteriseres som resultatet af metoden "hug en hæl, klip en tå"?
Indviet viden bragt i ny form
Ov von Spaeth går klassisk videnskabeligt til værks. Han vælger en hypotese, som
han udfra rimelig foruft anser for sandsynlig. Derefter drager han konsekvensen
af sin hypotese - teorien. Og endelig foretager han eksperiment - undersøger, om
teorien får flere brikker til at falde på plads end andre og tidligere hypoteser
eller antagelser. Hvis dette er tilfældet, må eksperimentet siges at have bevist
hypotesens bærekraft.
Hypotesen i von Spaeths
værk om Moses har som hovedpunkt, at den almindeligt vedtagene datering af Moses
er forkert. Ove von Spaeth daterer farao Tuthmosis (III) til at være død 1455
f.Kr. og dermed sammenfaldende med israelitternes udvandring fra Ægypten, det
historisk set centrale punkt i Moses' liv. Den påfølgende teori fordrer nu
videre, at Moses gøres til søn af dronning Hatshepsut og ægyptisk tronarving,
der gennem intriger franarres tronen, en begivenhed, der for Moses bliver
incitamentet til et slags oprør - han sætter sig i spidsen for det jødiske folk,
hvis udvandring han gennemfører, samtidig med han lader dem blive bærere af en
for dem ny religion, men som i virkeligheden er den gamle ægyptiske, i hvis
inderste kerne Moses som tronarving er blevet indviet, og som han i fornyet og
frugtbringende form dermed kommer til at videregive verden.
Modstanden fra teologisk hold
Er der nu belæg for alt dette - falder brikkerne på plads? Er eksperimentet
vellykket? Og det må de siges at gøre i overvejende sandsynlig grad. Mere kan
der bestemt ikke forlanges. Von Spaeth har med sit værk hentet en af historiens
store skikkelser tilbage fra mytens tågeverden - hvortil han længe har været
forvist - til skinbarlig virkelighed. Men under denne bestræbelse har
forfatteren også kunnet vise en meget nøje forbindelse mellem oldægyptisk
verdensopfattelse og en moderne opfattet realistisk indvielsespsykologi, der
puster nyt liv og mening i den efterhånden sekterisk forstenede kristendom. Om
man vil, så bliver Moses fra 3500 år siden gennem von Spaeth til en livgivende
kilde for moderne mennesker.
Det er altså ikke
småting, vi, med von Spaeth som anfører, giver os i lag med. For at demonstrere
sin vision, atter at bringe den livgivende kilde frem i lyset, har forfatteren
sandelig også taget alle midler i brug. Han sprænger bjerge væk eller borer pas
igennem dem; alle våben, i form af en meget omfattende viden inden for mange
ellers isolerede fagområder synes at stå til von Spaeths disposition.
Det er naturligvis de
konventionelle opfattelser af Moses og indholdet i GT von Spaeth i første række
er nødt til at bryde med. Og hermed står vi straks over for noget ganske
interessant: Modstanden mod von Spaeths arbejde, som der synes at have været en
del af, kommer først og fremmest fra teologisk hold, og dette hold endda stærkt
indskrænket ved hovedsageligt at være mobiliseret blandt tysk protestantisk
orienterede teologer og deres aflæggere herhjemme. En mand som Adolf Harnack,
den store og indflydelsesrige tyske teolog, der hadede enhver tanke om en tæt
forbindelse mellem kristendommmen, gnosticimse og neoplatonisme, ville
utvivlsomt have forlangt von Spaeth brændt på kætterbålet.
Exceptionel oversigt
Sine tilhængere til alle tider vil von Spaeth finde blandt psykologisk og
filosofisk orienterede kulturhistorikere. Nietzsche ville have nikket bifaldende
til von Spaeths - iøvrigt fremragende - gennemgang af kristendommens udvikling
fra ur-kristendommen, dens forfald, og dens evne til at holde sig i live ved
hemmeligt at vende tilbage til sine ægyptiske rødder og derfra søge næring, og
hvordan denne skjulte side af kristendommen pludselig satte blomst i form af
renæssancens humanistiske bevægelse. I fotonegativ siger von Spaeth det samme
som Nietzsche i Antichrist. Og for så vidt også som Kierkegaard, når denne
hævder, at moderne kirkelig kristendom er udvandet vrøvl og nærmest det modsatte
af den oprindelige mening.
Sigmund Freud ville have
taget von Spaeths hypotetiske udgangspunkt, der gør Moses til ægypter, som en
selvfølge. "Den ægyptiske faktor", som von Spaeth kalder det, som værende også
et fundamentalt element i den levende kristendom, ville være blevet accepteret
af så forskellige historiske forfattere som Oswald Spengler og Egon Friedell. Og
den nære forbindelse mellem kristendom og buddhisme - det er den forbindelse,
Wagner arbejder med i Parsifal. Det siger sig selv, at C.G. Jung ville have
været med på det von Spaeth'ske hold. Herhjemme er von Spaeth på bølgelængde med
Johannes Hohlenberg fra den ældre generation, og på sin vis Aage Henriksen fra
en senere. I dagens England ville en mand som Colin Wilson ikke stå fremmed for
von Spaeths tanker.
Spor og vidnesbyrd
Og løgn og sandhed - når vi nu taler om det. Hører det ikke med til sund fornuft
at tro, at den rigtigste beskrivelse af en kildes udspring sandsynligvis må være
den, der tidsmæssigt ligger udspringet nærmest? Og omvendt, at man kan komme så
langt bort fra kildens udspring, at man forveksler den med en brudt kloakrør?
For selv den mest skeptiske må det være indlysende, at von Spaeth her har noget
vigtigt at sige, når han gør opmærksom på oldtidens opfattelse af forholdet
mellem jødedom, kristendom og den ægyptiske tankeverden.
Augustin, Philo, Josephus
- for blot at nævne et par af de kendteste navne - er blandt de mange, von
Spaeth lader udtale sig om Moses og Ægypten, om Moses' indflydelse på sin tids
ægyptiske religiøse tænkning, om de mange paralleller til ægyptisk tænkning, vi
finder i GT, samt tilsvarende spor i NT. Disse vidnesbyrd er simpelthen ikke til
at komme uden om.
Kirkefædrene, der udover
Augustin nævnes - og videre, Plotins sekretær Porphyrius, og dertil Jamblichus,
en hel hærskare, kan ikke alle have været fantaster og ønsketænkere. Von Spaeth
bemærker iøvrigt, at man inden for oldtidskirken nærmest opfattede den kristne
tro som en kulmination og syntese af en række af de andre religiøst-filosofiske
bevægelser, og at det først var i senere århundreder, man søgte at vise Jesus
som en helt ny og isoleret skikkelse. Før var der en tendens til at se store
åndelige skikkelser før Kristus som en slags forløbere for denne - Platon blev
opfattet som en slags kristen.
Dokumentation man ikke kan komme uden om
Det er vanskeligt at se, hvordan man kan komme udenom den dokumentation, som von
Spaeth her fremlægger. Når man læser von Spaeth og har blot det mindste kendskab
til NT, kan man slet ikke undgå at høre dette værk klinge med. Tænk blot på
Fadervor - "ske din vilje, som i himlen, således også her på jorden". Det er jo
nærmest Platons idé-lære i eksistentiel form, og dermed så sandelig også en
tanke, vi finder hos de gamle ægyptere. Og når Jesus lades sige, at "Gud rige er
i jert indre", kan det mon forstås fornuftigt på anden måde end
mystisk-psykologisk? Og von Spaeth får den interesserede læser til at spørge sig
selv, om hvorfra i himlens navn denne senere skræk for himlens konkrete nærvær
kommer fra?
At der er en permament
tendens, allerede i GT, til at vige tilbage fra selve den ægyptisk-gnostiske,
kristne kerne - som von Spaeth i øvrigt mener er al samfundsdannende religions
kerne - giver han mange eksempler på. Et sådant er katharernes version af linien
i Fadervor, "giv os i dag vort daglige brød". Hos denne kristne retning finder
vi versionen "giv os i dag vort åndelige brød". Men skulle denne version ikke
være nærmere tanken om, at det er det indre, "ånden"i os selv og i kosmos, vi
søger?
Vi har samme problem med
Bjergprædikenen, verset "salige er de fattige i ånden", (Lukas). Da de andre
evangelier ikke har "i ånden", har der været en tendens til at hævde, at "i
ånden" hos Lukas er en tilføjelse af en eller anden anti-marxist fra den tid.
Til støtte for von Spaeths iagttagelse, at der er en gennemgående tendens til
også at støde Moses og kernen i hans tankeverden fra os, vil jeg lige nævne, at
den oprindelige oversætter af GT fra Hebraisk og NT fra græsk, Skt. Hieronymus,
netop oversætter "vort daglige brød" til "panis nostrum supersubstantialis" -
"vort åndelige brød". Vidste Hieronymus da ikke, hvad han talte om? - denne
mand, som Augustin lovpriser og hvis sikre kendskab til hebraisk, græsk og
latin, han fremhæver.
Den essentielle forståelse
Et centralt udgangspunkt for analysen af sine tekster er von Spaeths benyttelse
af et princip knæsat af sociologen og antropologen Max Weber, som kalder dette
princip for"Verstehen". Tanken går ud på, at man ikke kan beskrive en fjern
kulturs skikke og ritualer uden at forstå meningen. En opdagelsesrejsende, der
vil beskrive en eksotisk stammes ritualer i forbindelse med fremkaldelsen af
regn, vil aldrig kunne beskrive ritualet rigtigt, med mindre han forstår
ritualets formål - at fremkalde regn.
Og hermed begiver von
Spaeth sig ind på stærkt minerede områder - oldtidens mysteriekulter og
astrologi. Ove von Spaeth mener ganske enkelt, at uden et kendskab til oldtidens
astrologiske forestillinger og den dybere tanke med de mange og ofte sære
kultiske ritualer, forstår vi kun en brøkdel af bibelens indhold, og i hvert
fald slet ikke nok til at kunne se de spændende forbindelser mellem den
ægyptiske, den jødiske og den kristne verden. Som en rød klud for moderne
religionssociologer fremhæver von Spaeth endvidere, at de store religioner ikke
oprindeligt er et socialt produkt, men at civilisationen, og overlevelsesdygtige
samfund i det hele taget, tager deres udspring i individuelle oplevelser af
mystisk art, som det var kulternes formål at fremkalde.
Hvordan vi end vender og
drejer det, kan vi ikke komme uden om von Spaeths fremdragelse af de forhold af
praksis, der gjorde sig gældende i oldtiden og en lang tid frem. Fra det gamle
Ægypten over Grækenland og Rom, med en pause i middelalderen, men en
genopblomstring under renæssancen, var hele perioden gennemsyret af kultisk og
astrologisk tankegang.
Kultiske ritualer
Fjerde bind i Ove von Spaeth serie om Moses, 'Den Hemmelige Religion' med
undertitlen 'Moses og den egyptiske Arv i Fortid og Nutid' (C.A. Reitzels
forlag), er en tour de force af et forsøg på at få os til at læse GT og NT
gennem kultiske og astrologiske briller. For dem, der får kvalme ved ordet
astrologi, vil jeg på egne vegne komme med et forklarende indlæg: Man behøver
ikke, som det alt for ofte er tilfældet, opfatte stjernekonstellationer som
direkte årsager til begivenheder på det individuelle og det almene plan på vor
klode. Stjernekonstellationerne optræder med cyklisk og dermed forudberegneligt
periodicitet. Som f.eks. solformørkelser.
At Jorden til forskellige
tidspunkter og i forskellige positioner i forhold til solen er påvirket af
forskellige former for kosmisk stråling, mere eller mindre betydningsfuld, er
der intet nyt eller uforståeligt i. Heller ikke i, at kosmisk stråling kan være
årsag til mange forklarlige og mange endnu ikke forklarlige fænomener her på
jorden. Forskellige former for kosmisk stråling kan naturligvis også optræde med
regelmæssig periodicitet - som f.eks. effekterne af solpletter, som både er
målelige og ofte forudberegnelige.
Der er derfor intet til
hinder for, at en bestemt form for kosmisk stråling kan optræde samtidigt med en
bestemt stjernekonstellation. Kender man ikke kilden til den kosmiske stråling,
men kun effekten, og denne effekt optræder tilsyneladende forbundet med den
bestemte stjernekonstellation, vil der være en naturlig tilbøjelighed til at
udnævne den i sig selv uskyldige stjernekonstellationen til årsagen.
Stjernetegnene skal tages netop som tegn eller signaler. Fejlen vi begår, er,
som Pavlovs hunde, at tro, at den kimende klokke er årsagen til den lækre mad.
Den er blot tegn på, at den er serveret.
Orfisk og Osirisk tolkning
Effekten af kultiske ritualer behøver ikke at forklares eller "forsvares". De er
en gennemstuderet kendsgerning. At formålet med de forskellige ritualer fra
oldtiden til de steder på kloden, hvor de stadig dyrkes, er ekstase og en eller
anden form for "højere tilstand", er hævet over enhver tvivl.
At hallucinatoriske
tilstande opnås ved det, vi i dag kalder sensory deprivation - afskæren af alle
sanseindtryk, er ikke noget nyt, tværtimod. Om man i mørke nedsænkes i en tank
med lunkent vand i 72 timer eller i samme tidsrum tvinges til at befinde sig i
en lukket kiste, kommer i denne forbindelse ud på et. De kultiske ritualer har
et formål - de er ikke meningsløst pjat.
Når vi i den augsburgske
trosbekendelse læser om Guds enbårne søn, der blev henrettet under Pontius
Pilatus, tilbragte tre dage i dødsriget, for til sidst genopstået at blive
optaget i himlen, så er det for et moderne mennesker, der har fornuftens brug i
behold, det rene vås. Men hvis man derimod tolker teksten orfisk eller, om man
vil, osirisk, og dermed kultisk-rituelt, så handler den om opnåelse af en højere
eller anderledes bevidsthedstilstand gennem total isolation fra ydre
påvirkninger.
En fascinerende verden åbner sig
I dette fjerde bind af sit storværk lader von Spaeth os læse gennem
astrologisk-kultisk symboliserende briller, og det er både meget spændende og
ofte meget morsomt.
Det hemmelige er jo altid
spændende, men det er ikke for underholdningens skyld mysteriekulter omgiver sig
med stor og til tider uigennemtrængelig mur af hemmelighedsfuldhed. En af
årsagerne er naturligvis faren for vulgarisering, hvorved den psykiske spænding,
der skal til for at opnå konkrete resulater, ekstase i en eller anden form,
fordufter. Spaeth giver samme forklaring på Moses' forbud mod afbildninger af
Gud. Det, der skulle have været et indre og åndeligt anliggende, bliver ved
afbildning tingsliggjort, og drager sindet bort fra sit centrum.
En anden grund til
mysteriekulternes hemmeligholdelse skyldes sandsynligvis, at der i
forberedelserne til den mystiske indvielse ofte indgik ritualer rettet mod
befrielse fra de konventionelle samfundsbånd. Også riter, der benytter sig af
sex og blodsudgydelse, kan ikke være offentligt tilgængelige. At riterne ofte
har taget meget drastiske former, er der ingen tvivl om. De har i nogle tilfælde
været af en sådan art, at ingen kunne få sig selv til at beskrive dem. H.C.
Andersen nævner i 'En Digters Bazaar' en indvielsesceremoni hos de tyrkiske
"hvirvlende dervisher", hvor han efter at have beskrevet begyndelsen af
forestillingen, bryder af med et: at "det følgende var af en sådan art, at det
ikke egner sig til papiret".
Men læs nu bind fire af
'Attentatet på Moses' - 'Den Hemmelige Religion': Dette bind giver straks lyst
til at genlæse de forudgående tre bind. Resumeet her af bind fire berører endda
kun en brøkdel af emnerne, som von Spaeth tager under behandling - for ikke at
sige under lup. En fascinerende verden åbner sig under denne lup.
J.M. Rio de Janiero, 24. november, 2004.
Ove von Spaeth: "Den Hemmelige Religion", - Attentatet på Moses, bd. 4. -
368 sider, illstr., kr. 298,- , C.A. Reitzel forlag. - Suppl. info, se:
www.moses-egypt.net
(Anmelderen/essayisten Jurij Moskvitin er
cand.mag. i filosofi, matematiker, filmmusikkomponist og forfatter, - og hans "Essay on
the Origin of Thought", Ohio University Press, 1974, er etableret som en
sand klassiker. Han er tidligere anmelder på dagbladet Politiken og
lejlighedsvis i tv).
(Note: Kronikken/essayet, hvori Jurij Moskvition
netop erklærer Ove von Spaeths bog for kontroversiel og selve emnerne
ligeledes særdeles kontroversielle, blev - til trods
herfor - med returneringen efter den afslåede optagelse i Dagbladet
Information, vedføjet et udsagn fra kronikredaktøren Kristen Bjørnkjær om,
at han med glæde hellere ville bringe en anden tekst af Moskvitin,
(citat:) "... helst noget mere kontroversielt end Moses". - Ifølge
oplysninger i mail fra redaktionen, 17.maj 2005, til Jurij Moskvitin)
(Med skriftlig tilladelse pr. 24.nov.2004 fra Jurij Moskvitin til fri brug
for OvS.)
|
|
. |
|
|