7 |
LITTERATUKRONIK, JANUAR 2005 |
|
|
|
¤ |
Sjællands Tidende, (inkl. Næstved-, Præstø-,
Møn-aviser/Tidende m.fl.), den 13. januar
2005 ("Baggrund", s.11) - litteraturkronik: |
|
|
Verdensrummet bag historien |
|
Vores verdenshistorie
er en kulturbro mellem vores fortid og en nutid under uafladelig forandring.
Vores tænkning og religioner samt udforskning af rummet og stjernerne
stammer i lige linje fra historiens ældste civilisationer.
En ny, usædvanlig bog
giver på en spændende og anderledes måde ny indsigt om, hvordan selve
historien gennem tiden var 'afhængig' af ikke mindst religionens opfattelse
af verdensrummet. |
|
Af JENS JØRGENSEN, fhv. rektor, M.A. historiker
Der tales og skrives ofte om vores tiltagende historieløshed. Vores
verdenshistorie en uundværlig kilde af viden for alle. Men i de seneste årtier
fornemmes historie uvedkommende hos mange. Det er stærkt uheldigt, fordi det
bedste og bredest mulige kendskab til vores fælles fortid giver grundlaget for
forståelsen af vores egen tid - lige fra flere ældgamle traditioner, der stadig
findes under vores dagligdag, og til et nødvendigt nærmere bekendtskab med
historisk sammenhæng.
Heldigvis oplever vi
også, at "nogen gør noget ved det". En dansk forfatter, Ove von Spaeth, har fra
vores tidlige kulturhistorie kunnet fremlægge en række nyopdagede sider, hvor
ikke mindst Moses oprindelig var en katalysator, hvilket stadig præger vores
egen tid.
Som Ove von Spaeth
overbevisende demonstrerer, så finder vi endda langt tilbage i det gamle Egypten
videnskabelig viden, der faktisk kan følges hele vejen op til nutidens
Vesteuropa.
Modstanden mod Copernicus' teori
Bogen "Den Hemmelige Religion", titlen på Ove von Spaeths nyeste værk, byder på
en rigdom af dybt interessante spor, der på overbevisende måde følges op gennem
tidsaldrene frem til nutiden i et formidabelt forløb. I nærværende omtale skal
blot refereres et par træk fra et enkelt af disse mange "tidsspor", nemlig et
vigtigt præg på vores kulturhistorie via forskellige tiders opfattelse af
verdensrummet omkring os.
Opfattelsen af det, der
med et bredt udtryk kan kaldes "verdensordenen", blev op gennem tiderne ofte
nidkært fastholdt af Bibelens fortolkere, så nye tanker og videnskab fik ekstra
svært ved kunne finde plads.
Mange havde f.eks. ved
Bibelens omtale af "tegn på himlen" under Joshuas slag her ønsket at se et
mirakel ("Joshuas Bog", 10,12-13). Episoden indgik senere som misforstået
argument i fordømmelse af astronomen Copernicus' teori om det virkelige
verdensbillede med Solen placeret som centrum for planeternes baner.
Det vesteuropæiske
protestantiske oprør mod katolicismens senere udvikling, skulle egentlig medføre
større frihed til udbredelsen af nye opfattelser. Derfor er det egentligt
pudsigt og tankevækkende, at Martin Luther - i sine optegnelser (ofte gengivet
via hans elever frem til 1520'erne) med titlen "Tischreden" - nu ved sit angreb
på Copernicus' teori udtrykte: "...Folk lytter til en opkomling af en astrolog
(Copernicus), der anstrenger sig for at vise, at Jorden bevæger sig rundt, ikke
himlen og firmamentet, Solen og Månen. ... Denne dåre vil vende op og ned på
hele den astronomiske videnskab - men Den Hellige Skrift siger, at Joshua
befalede Solen at stå stille og ikke Jorden...".
Moses som det tidlige vendepunkt
Med sin dybtgående historiske interesse for rummet og stjernerne går forfatteren
Ove von Spaeth både tilbage i historiens ældre civilisationer, men også opad til
kanten af fremtiden i vor egen epoke.
Hvad angår først det
tidligt historiske, bliver nogle vigtige dele udforsket fra nye vinkler. Det
omhandler bl.a. nogle spændende og usædvanlige veje, der medførte videnskabelig
nytænkning i forbindelse med rummets udforskning.
Der fremdrages et væld af
hyperinteressante forhold i hans forskning, som viser flere nyopdagede sider.
Fra indflydelsen fra det gamle Egyptens videnskabelige kundskab har historikere
længe kunnet påvise særlige spor (også f.eks. inden for medicinens område), der
kan følges følges hele vejen op til nutidens Vesteuropa. Forfatteren peger her
på en ofte mindre bemærket forbindelseslinje, kendt som oldtidsværket "Corpus
Hermeticum" med egyptiske rødder, som i virkeligheden gav afgørende bidrag til
senere europæisk filosofi og hele tænkemåde.
Ove von Spaeth gør fint
rede for, hvordan det omkring opfattelsen af stjernehimlen og kosmos er muligt at iagttage et særligt mønster af forbindelser til
historien og dermed religionens historie. Og herunder, hvordan ikke mindst
forståelsen af verdensrummet og vores plads heri kom til at præge frem til
moderne
vestlig tankegang.
Verdensrummet og religionen
Ud fra udviklingslinjen fra det gamle Egyptens til nutidens Vestverden kan der
her fra Ove von Spaeths bog refereres nogle relevante, afgørende faser:
2500 f.Kr.: Med en
imponerende, faktuel viden om himmelrummet indrettedes Egyptens største
pyramiders og templers orienteringsmæssige layout på deres byggeareal (i nutiden
tjekket af astronomer), samt i dele af deres indretning, ud fra et antal
sigtelinjer til bestemte stjerner. - Samtidig kendtes ideerne om én skabergud.
1500 f.Kr.:
Egyptens storvesir og kalendermester, Senmut, opstiller et avanceret
stjernekort, der krævede dybtgående kendskab til stjernehimlen og til
himmelfænomenernes cyklusser.
Det pågældende
stjernekort er fra Moses' tid. Ligeledes kan flere forhold, kendt i egyptisk
astronomi, genfindes i Bibelens "Jobs Bog", der i al tradition har netop Moses
som dens forfatter.
Samtidig her på Moses'
tid finder man genoplivelse af ældre egyptiske ideer om én skabergud - et
princip, som et par generationer senere også inspirerede farao Akhenaton.
800-300 f.Kr.:
Babylonierne udforsker og "bogfører" himlen analytisk, og deres viden modtages
også i nabolandene. - Samtidig begynder flere religioner at dukke op, såsom
Zarathustras religion og Buddhas lære og ligeledes nogle af de mest
indflydelserige græske tænkere.
300 f.Kr. til 100 e.Kr.:
Med anvendelse af hundredevis af babyloniske stjernedatabaser udvikler og
udvider græske matematikere og astronomer forskellige himmelmodeller og tager
deres viden med til Egypten, Persien og Indien. Himlen var ikke mere en ensidigt
opfattet konstant.
Idet der som nævnt på den
tid i Mellemøsten ses en opblomstring af forskellige religioner og filosofier,
var det for større grupper ikke længere givet, at man antog den religion som ens
forældre og generationerne bagud havde haft. Perioden kulminerede ved
kristendommens udspring.
1400-1500-tallet:
Gennem halvandet tusinde år frem til dette tidspunkt,
renæssancen, havde kirkens indflydelse
på verdensopfattelsen reelt holdt befolkningerne indspærret i det snævreste
verdensrum, en "lille-verden" med en hårdt indstrammet forståelsesramme. Det var
ovenpå dette, at kulturchokket indtådte i oplysningstiden i 1600-1800-tallet og
overrumplede med en serie af astronomiske opdagelser: Der eksisterede andre
verdener!
Tycho Brahe, Newton - og Moses
Moses' lære og Bibelen giver i sig selv ingen begrænsninger (begrænsninger
sattes af fortolkere) for hvilken opfattelse, der skal gælde for verdensrummet.
Dette har i det lange løb vist sig som en fordel for udvikling af vestens
videnskabelige opfattelse, fremskridt og (rum)forskning.
Isaac Newton havde udover
sin utrolige forskning og sine opdagelser gennem hele sit liv studeret
bibelteksterne dybtgående. Han mente direkte, at Moses forstod flere avancerede
forhold i universets opbygning. Ove von Spaeth peger på muligheden for, at
sådanne former for viden - hvis de arkiver og skatte, Moses ifølge senere
egyptisk-græske optegnelser bortførte fra egyptiske templer, måske skulle findes
i hans skjulte grav ved Nebobjerget - kunne tænkes at give ekstensiv inspiration
til moderne videnskab.
Dette være sagt i lyset
af dét, som det fantastiske oldtidsvæk "Corpus Hermeticum" - med sin netop
stærkt egyptisk prægede forhistorie - under sin genopdagelse i renæssancen reelt
inspirerede europæiske foregangsmænd til. Nemlig til en anden opfattelse af
verdensrummet - og alt hvad deraf følger.
Også ud fra en baggrund i
dette oldtidsværk demonstreres, hvordan Tycho Brahe udviklede sin nye og
revolutionerende forskningsmetodik - og nåede deraf til en videnskabeligt
udvidet opfattelse af vores omgivende verdensrum. Disse træk blev simpelthen det
afgørende vendepunkt for verdens videnskab og teknikudvikling.
Ny videnskab, ny indsigt
I Ove von Spaeths "Den Hemmelige Religion" - der ligesom øvrige bind i hans
serie "Attentatet på Moses" kan læses uafhængigt - fremdrages således et
usædvanligt spændende og inspirerende materiale til berigende læsning. En
anmeldelse kan ikke yde fuld retfærdighed og komme ind på alle bogens yderligere
rækker af temaer belyst fra nyorienterende vinkler. Og på den anden side heller
ikke omfatte at være kritisk langt ned i forskellige deltaljeområder, hvor det
af andre fagfolk kunne tænkes at være nødvendigt. Enkelte trykfejl kunne man
være foruden, selv om bogen i øvrigt er præget af stor omhyggelighed.
Men næppe én læser vil
forblive upåvirket af de overraskende indsigter ved resultater af det så
medrivende historiske stof. Og undervejs er det hele tiden med udgangpunkt i
Moses' indflydelse på flere afgørende forhold i det tidlige Mellemøsten - såvel
som i antiken via hans på den tid blomstrende eftermæle.
Hvad sidstnævnte
indflydelse angår, giver bogen særdeles overraskende indblik i den epokes
udbredte kultiske praksis i forskellig retning. Flere af de mest betydende af
dem har bidraget - ofte stærkere end indrømmet senere - til at præge den
spirende kristendom.
Er man ikke nødvendigvis
enig i alle bogens forhold, som i de tilfælde finder plads som begavede modspil,
er bogen med sine fascinerende verdenshistoriske tråde dog netop skrevet med
velgørende kyndighed, kompetence og - ikke mindst - engagement. Med sikker hånd
struktueres og tilgængeliggøres et ellers fremmedartet og kompliceret stof.
Der er store huller i den
officielle forsknings viden i flere af de samme emner, som bogen lægger frem. Og
adskillige forskere med trang til autoritær "sandhed" inden for den verden viger
tilbage for at være åbne om størrelsen af disse mangler. Faktisk distancerer
forfatterens viden og fordomsfri udsyn her med sofistikeret kompetence den
forskning, der kun tænker i at formidle det én gang vedtagne, (se i øvrigt info
på: www.moses-egypt.net).
Ifølge Ove von Spaeth må
nutidens 'to kulturer', nemlig de åndelige og fysiske videnskaber, nu efter
deres adskillelse, der indførtes i oplysningstiden som nødvendig for
udviklingen, igen i interaktion - og i omdefinering ud fra menneskets ny viden.
J.J.
Ove von Spaeth: "Den Hemmelige Religion"; Moses og Arven fra Egypten i
Fortid og Nutid, 368 s., illustr., kr. 298,-.
(Jens Jørgensen, M.A. historiker, cand.mag.,
tidl. historiecensor ved Københavns, Aarhus og Odense Universitet, og rektor
for Slagelse Gymnasium, og var en årrække folketingsmand (K) og
undervisnings-ordfører).
(Med skriftlig tilladelse pr. 14/1-2005 fra Jens Jørgensen til fri brug for
OvS.)
|
|
|
|
|
8 |
BOGANMELDELSE, DECEMBER 2004 |
|
|
|
¤ |
Sfinx, Tillæg om nye bøger (27årg., nr.4,
dec.2004, s.8) - boganmeldelse: |
|
|
Berigende motivanalyser |
|
Af BENEDICTE PRÆSTHOLM, cand.theol.
Ove von Spaeth afslører med sin 4. bog om den historiske Moses indgående
historisk kendskab til et enormt stofområde, der spænder fra oldtidens Ægypten
til Renæssancen, og lader man sig rive med af den dramatiske stil, indsniger der
sig en fornemmelse for kulturhistoriens store, indre sammenhæng.
Von Spaeths overordnede
overbevisning om den historiske Moses' hemmelige mysteriekultiske overbygning
til den israelitiske religion er spændende, men knapt overbevisende. Mængden af
data duperer og forbløffer, men von Spaeth er dog nok vel generøs i sine
konklusioner angående den historiske rekonstruktion. Kritikken af
bibelforskningens standarder og metodik er prisværdig, men argumenterne herfor
er desværre af svingende kvalitet.
Derimod indeholder bogen
berigende motivanalyser (f.eks. af "den brændende tornebusk") og interessante
astronomiske læsninger af bibelske tekster, der understreger den tværfaglige
tilgangs positive muligheder. Ligeledes trækker Spaeth overraskende linjer i
sprogets og de religiøse ideers virkningshistorie. At læse Den Hemmelige
Religion er absolut en oplevelse.
B.P.
Ove von Spaeth: "Den Hemmelige Religion. Attentatet på Moses 4". C.A.
Reitzel Forlag, 2004
368 s. ill. i s/h, hæftet. Pris 298 kr.
(Med skriftlig tilladelse pr. 7.feb.2005 fra Benedicte Præstholm til fri
brug for OvS.)
|
|
. |
|
|